oplappen trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

christel0908

oplappen trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 12:08

We hebben een trailer van 1988 die toch wel aan een oplapbeurt toe was.
De wanden en bodem worden vervangen en de kap moet opgelapt worden, ook komt er een zeiltje boven de klep.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De nieuwe wanden worden 18mm zwarte betonplex.
De nieuw vloer 30 mm betonplex met 3 mm rubber erop.
Ik zal updates plaatsen van de werken, vanavond komen de wanden erop.

Iemand een idee hoe ik de beschadigingen van de kap kan herstellen ?
Schilderen van de kap moet met botenlak ? hoeveel zou ik ervan nodig hebben voor 2 lagen ?

Yontheke

Re: oplappen trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:10

Ik raad je aan om je bodem van tropisch hardhout (bijvoorbeeld bankirai) te maken en niet van betonplex. Het is minstens net zo stevig en rot niet bij vochtigheid wat bij betonplex toch wel kan voorvallen.

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:13

knapt wel op!!!!!!!!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:01

Yontheke schreef:
Ik raad je aan om je bodem van tropisch hardhout (bijvoorbeeld bankirai) te maken en niet van betonplex. Het is minstens net zo stevig en rot niet bij vochtigheid wat bij betonplex toch wel kan voorvallen.

Dan weet je tenminste zeker dat je geen paard meer kunt laden........

Waarom zou je in vredesnaam zoveel lomp gewicht toevoegen??

Ik heb al 10 jaar een meranti buitenkwaliteit erin liggen en de bodem is nog in prima conditie! Kwestie van goed behandelen en onderhouden.

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 13:07

ikke schreef:
Yontheke schreef:

? ik neem aan dat dit niet over de betonplex gaat ? met 30 mm zou ik toch een klein olifantje moeten kunnen laden :j origineel lag er 18 mm in, deze was rot achteraan en daarop hadden de vorige eigenaars een 18 mm bovenop gedaan die nu natuurlijk ook rot was. ook de originele rubber van 8mm lag er nog tussen dus ik verwacht niet dat de trailer op de weegbrug nu zwaarder zal uitkomen dan vorige week (970 kg leeg)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:48

Ik denk dat ikke het gewicht van het tropisch hardhout bedoelt. Dit is zo enorm zwaar, dan hou je bijna geen laadvermogen (gewicht) meer over voor je paardje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:15

christel0908 schreef:
ikke schreef:

? ik neem aan dat dit niet over de betonplex gaat ? met 30 mm zou ik toch een klein olifantje moeten kunnen laden :j origineel lag er 18 mm in, deze was rot achteraan en daarop hadden de vorige eigenaars een 18 mm bovenop gedaan die nu natuurlijk ook rot was. ook de originele rubber van 8mm lag er nog tussen dus ik verwacht niet dat de trailer op de weegbrug nu zwaarder zal uitkomen dan vorige week (970 kg leeg)

Als je een gewone 25mm buitenkwaliteit multiplex neemt (meranti of zoiets) en die plaat netjes behandeld met hufterproof lak, dan gaat ie jaaaaaren mee.

Nadeel van betonplex op de bodem is dat dat te glad is en lijm er bijna niet op houdt. Een gewone multiplex plaat heb je meer mogelijkheden om ervoor te zorgen dat je mat goed blijft liggen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:21

In mijn trailer ligt ook gewoon een hardhouten vloer en ik kan nog perfect een paard laden hoor.. trailer weegt leeg 670 kg wat in mijn ogen een normaal gewicht is voor een trailer. Bij mij ligt er Bankirai in.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:26

In mijn trailer ligt een betonplex vloer van 30mm + een aluminium traanplaat-laag erover + rubber.

Stevig vloertje en de betonplex is na 22 jaar nog steeds prima in orde!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:36

christel0908 schreef:
We hebben een trailer van 1988 die toch wel aan een oplapbeurt toe was.
De wanden en bodem worden vervangen en de kap moet opgelapt worden, ook komt er een zeiltje boven de klep.
Iemand een idee hoe ik de beschadigingen van de kap kan herstellen ?
Schilderen van de kap moet met botenlak ? hoeveel zou ik ervan nodig hebben voor 2 lagen ?

Voor het schilderen van de kap (is neem ik aan glasvezelversterk polyester) adviseer ik Double Coat van De IJssel:
http://www.de-ijssel-coatings.nl/nederl ... e-het.html
Ik kan nu je foto's niet zien van de beschadiging niet zien. Als er scheuren in zitten kun je die het beste aan de binnenkant repararen met een glasvezelmatje en polyesterhars. Wel te krijgen bij een winkel voor automaterialen zoals Breezan of Halfords (weet niet of die in België zitten). Beschadigingen aan de buitenzijde plamuren met materiaal geschikt voor polyester en dan de Double Coat erover.
1 Laag Double Coat zou voldoende moeten zijn.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:39

Wat eleuk!!
Onze trailer is uit 77 en ook opgeknapt!

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 14:55

Dit zijn de beschadigingen aan de kap, geen scheur maar de buitenste laag van de kap die op sommige plaatsen loskomt van de binnenste laag:
Afbeelding
Afbeelding

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:00

kitten en dan verven misschien een optie?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:40

Net of ik mijn huidige trailer zie staan. Zijn precies dezelfde aan het opknappen

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:43

Mooi dat die van jou nog zo goed opgeknapt kan worden! Die van mij laatst naar de sloop moeten brengen:(

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 00:36

christel0908 schreef:
Dit zijn de beschadigingen aan de kap, geen scheur maar de buitenste laag van de kap die op sommige plaatsen loskomt van de binnenste laag:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Duidelijk: de gelcoat komt los. Dit soort GVK (=GlasvezelVersterktKunststof) producten worden gespoten in een mal. Om een mooie gladde buitenkant te krijgen wordt eerst de gelcoat aangebracht. Dat is de nu ietwat vergeelde buitenlaag. Daar tegenaan wordt met een speciaal spuitpistool polyester hars met glasvezel gespoten voor de sterkte. In de gaten zie je een witte vezelige structuur, dat is de versterkte onderlaag. De witte vezels zijn glasvezels.
Kennelijk is er op een aantal plaatsen onvoldoende hechting tussen gelcoat en onderlaag zodat deze nu loskomt. Is de rest van de kap nog wel goed? Dan de losse stukken verwijderen en de gaten dicht plamuren met een voor polyester geschikte plamuur.
Dan de hele kap goed reinigen en met fijn schuurpapier opschuren en Double Coat erop. Heb ooit opadvies van een technische man van De IJssel een hele trailer met dat spul overgeschilderd. Heel mooi geworden. Je kan evt een andere kleur kiezen als je dat mooi vindt :-) .

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 06:35

Roodvos schreef:
christel0908 schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Duidelijk: de gelcoat komt los. Dit soort GVK (=GlasvezelVersterktKunststof) producten worden gespoten in een mal. Om een mooie gladde buitenkant te krijgen wordt eerst de gelcoat aangebracht. Dat is de nu ietwat vergeelde buitenlaag. Daar tegenaan wordt met een speciaal spuitpistool polyester hars met glasvezel gespoten voor de sterkte. In de gaten zie je een witte vezelige structuur, dat is de versterkte onderlaag. De witte vezels zijn glasvezels.
Kennelijk is er op een aantal plaatsen onvoldoende hechting tussen gelcoat en onderlaag zodat deze nu loskomt. Is de rest van de kap nog wel goed? Dan de losse stukken verwijderen en de gaten dicht plamuren met een voor polyester geschikte plamuur.
Dan de hele kap goed reinigen en met fijn schuurpapier opschuren en Double Coat erop. Heb ooit opadvies van een technische man van De IJssel een hele trailer met dat spul overgeschilderd. Heel mooi geworden. Je kan evt een andere kleur kiezen als je dat mooi vindt :-) .

Super bedankt, ik ga er vandaag achteraan, vrijdag moet de kap er terug op :j

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 06:39

update van gisterenavond:
omdat de originele bodem tussen de profielen lag en deze erop zijn de draagbalken zijn verhoogd met harthout (padouck), geen foto daarvan (ging te snel)
daarna wanden erop en bodem erin.
Vanavond wordt alles afgewerkt en moet er nog een stuk van de bodem af, hij is te lang.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:04

Die is erg gaaf geworden! +:)+
Doe je ook nog 'traptreden' op de klep of laat je het zo?

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 20:50

odilekk schreef:
Die is erg gaaf geworden! +:)+
Doe je ook nog 'traptreden' op de klep of laat je het zo?

:j morgen een oploopmat met treden afhalen. dan nog rubber voor de vloer en de klep vervangen en dan is hij klaar _/-\o_

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:35

Waar hebben jullie de betonplex 30mm vandaan wij kunnen er latig aankomen

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 06:56

araber schreef:
Waar hebben jullie de betonplex 30mm vandaan wij kunnen er latig aankomen

Hier bij de houthandel, was de laatste, verder had hij enkel nog eentje van 21 mm en dat vond ik dus net te dun dus is het de 30 mm geworden. ik denk wel dat hij de 30 mm nog kan bestellen.

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 07:06

Update gisterenavond:
dak er terug op, wel hersteld, gewassen en in de wax gezet maar helaas niet geschilderd, de verf kwam op zo een 290 euro 8)7 uit en dit was en ander kleurtje me toch echt niet waard.
Afbeelding
Afbeelding
Vandaag de klep en het deurtje nog vervangen en rubber afhalen.
Vrijdag de rubber lijmen en nieuwe banden afhalen, en hopelijk de sticker erop en dan kan ik zaterdag terug de weg op.
*\o/*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 07:32

Vraag ik me alleen af waarom je donkerbruin plaatmateriaal hebt gebruikt. Ik vind mijn trailer er erg donker door geworden, maar in die tijd (10 jaar geleden) was alleen donkerbruin in de juiste maat te koop; tegenwoordig kun je het in diverse (lichte) kleuren krijgen en op verzoek in alle kleuren van de regenboog.

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 07:37

ikke schreef:
Vraag ik me alleen af waarom je donkerbruin plaatmateriaal hebt gebruikt. Ik vind mijn trailer er erg donker door geworden, maar in die tijd (10 jaar geleden) was alleen donkerbruin in de juiste maat te koop; tegenwoordig kun je het in diverse (lichte) kleuren krijgen en op verzoek in alle kleuren van de regenboog.

Het kostenplaatje van witte of een ander kleur betonplex is veel hoger en er is hier in België niet makkelijk aan te komen. wit koste ons nog eens 150 euro extra + verzendingskosten Nederland --> België.