Lastige (hengstige) merrie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lastige (hengstige) merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:37

Mijn merrie is al geruime tijd hengstig en vertoont hierbij moeilijk gedrag. De situatie is als volgt:

Het is een mini merrie van 8 jaar. Ik ken haar al haar hele leven, en sinds haar derde woont ze bij mij. Toen ze twee was is ze gedekt (niet mijn keuze) en toen ze net drie was bevallen van haar eerste veulen, deze is na 3 weken overleden aan een hartafwijking en groeiachterstand. In deze periode is ze tegen anderen vrij vervelend geweest, dit uitte zich in schoppen en happen (in de stal) naar anderen dan mij. Dit gedrag was wel te verklaren doordat zij haar veulen had verstoten, en wij dus heel veel bij haar in de stal waren. Ze was er ook nog maar net, dus wat overprikkeld.

Sinds een aantal weken is haar gedrag weer verschrikkelijk geworden. Ze is al lang hengstig, plakt hierbij enorm aan mijn Tinkermerrie, staat steeds aan haar te snuffelen, plassen, etc. Tegen mensen is ze chagrijnig en niet zichzelf. De beenriemen van haar dekentje vastmaken accepteert ze niet altijd. Ze is lastig mee te nemen aan het touw, loopt niet meer braaf mee maar begint te drentelen. Ze is veel geïrriteerder dan ze was, kortom, ik herken mijn lieve,brave merrie er niet meer in.

Ik heb even nagedacht over wat er veranderd is t.o.v. eerder. Sinds een half jaar heb ik een Tinkermerrie, waar ze enorm goed mee op kan schieten. Mijn buurvrouw heeft sinds een aantal maanden een falabella hengstje staan, op zich kan ze deze niet zien. De buurman aan de overkant heeft ook een hengstje staan waar ze wat heftiger op reageert. Niet in de zin van hinniken/gillen, maar ze trekt in het weiland nogal naar het hek toe (aan de overkant van de weg staat dat hengstje dan). Verder is er qua voedingspatroon helemaal niks veranderd, in de omgang ook niet.

Ik corrigeer het gedrag wat ze niet mag doen natuurlijk gewoon, maar het blijft gewoon heel erg irritant, en ook niet fijn voor mijn merrie dat ze zo met haar hormonen in de knoop lijkt te zitten.
Ik ben van plan morgen de DA hier even over te bellen om te vragen naar advies.
Zijn er mensen die dit herkennen en hier ervaring mee hebben en tips hebben?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:30

Sommige merries hebben helaas meer last van hun hengstigheid dan andere zijn hormonen.

Vertoont ze dit gedrag echt alleen als ze hengstig is of ook daarbuiten.

Als het alleen door de hengstigheid komt zou je eventueel hormoon spuiten kunnen gebruiken in overleg met je DA maar dat wordt volgens mij alleen gedaan als het heel erg is.

Hebben jullie haar in de tussentijd opnieuw gedekt of heeft ze alleen een veulen gehad anders is dat misschien ook een oplossing indien mogelijk om er een veulen bij te fokken. Sommige merrie veranderen dan helemaal weer terug in hun oude zelf.

kensin

Re: Lastige (hengstige) merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:21

waarschijnlijk zal ze de hengsten wel ruiken ( en zij haar ook?) misschien is ze er gewoon wel aan toe een veulentje te dragen, kan natuurlijk jouw situatie niet inschatten en of het haalbaar is, wat is het doel waarmee je de shet heb gekocht?

Hormoon spuiten zou ik afraden, is nou niet echt een fijne oplossing voor je pony.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:54

Ik krijg niet het idee dat het gelinkt is met het eerdere veulen van 5 jaar terug. Sowieso is het goed om eerst gezondheidsredenen uit te sluiten voordat we gaan speculeren over gedragsredenen. Vandaar, wat zei de DA?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:02

alice0cullen schreef:
Sommige merries hebben helaas meer last van hun hengstigheid dan andere zijn hormonen.

Vertoont ze dit gedrag echt alleen als ze hengstig is of ook daarbuiten.

Als het alleen door de hengstigheid komt zou je eventueel hormoon spuiten kunnen gebruiken in overleg met je DA maar dat wordt volgens mij alleen gedaan als het heel erg is.

Hebben jullie haar in de tussentijd opnieuw gedekt of heeft ze alleen een veulen gehad anders is dat misschien ook een oplossing indien mogelijk om er een veulen bij te fokken. Sommige merrie veranderen dan helemaal weer terug in hun oude zelf.

Het gedrag vertoont ze alleen wanneer ze hengstig is, daarbuiten is het gewoon een hele lieve,brave pony.
In tussentijd is ze niet gedekt, en zijn er ook geen veulens van andere merries geweest.

Hormonen spuiten ben ik zelf niet zo'n voorstander van, dat zie ik meer als laatste redmiddel.

kensin schreef:
waarschijnlijk zal ze de hengsten wel ruiken ( en zij haar ook?) misschien is ze er gewoon wel aan toe een veulentje te dragen, kan natuurlijk jouw situatie niet inschatten en of het haalbaar is, wat is het doel waarmee je de shet heb gekocht?

Hormoon spuiten zou ik afraden, is nou niet echt een fijne oplossing voor je pony.

Ik heb haar gekocht omdat ik een hele goede band met haar heb, ze loopt niet in de sport of iets dergelijks. Ze zullen elkaar ongetwijfeld ruiken, maar het vreemde is dat ze erger naar mijn andere merrie toetrekt, dan naar die hengsten.
Ik heb er zelf ook over na gedacht om haar weer te laten dekken, maar het is voor mij qua tijd echt niet mogelijk om er een vierde pony bij te hebben. Ze heeft ook een afwijkende beenstand (koehak), daarom wil ik niet met haar fokken, omdat ik het veulen dan niet kan verkopen. Voor mezelf wil ik over een x aantal jaren wel een veulen van haar. Daarbij: zal één keer dekken haar van dit probleem afhelpen?

Djaikha schreef:
Ik krijg niet het idee dat het gelinkt is met het eerdere veulen van 5 jaar terug. Sowieso is het goed om eerst gezondheidsredenen uit te sluiten voordat we gaan speculeren over gedragsredenen. Vandaar, wat zei de DA?

Ik heb zelf ook niet het idee dat het hier mee te maken heeft, maar toch een stukje achtergrondinformatie wat wel van belang zou kunnen zijn. Pony is 100% gezond, mijn eigen DA is momenteel niet aanwezig, en omdat het geen spoedje is wacht ik liever tot hij terug is.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:10

De reden dat ik vraag naar de mening van de DA is dat dit heel goed een lichamelijk probleem zou kunnen zijn. Jammer dat je eigen DA er momenteel niet is. Als het nog lang duurt voordat hij/zij terugkomt, zou ik toch wel naar een andere DA gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:28

Zo spontaan als het kwam, zo spontaan is het weg. Pony is weer helemaal zichzelf en heeft nergens last meer van. Na contact met de DA denken we toch dat ze even overprikkeld is geweest, hormonen, ineens zoveel hengsten in de buurt, etc. Ik houd haar goed in de gaten, en bij twijfel wordt ze onderzocht, maar daar zagen we nu geen reden toe.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:52

Djaikha schreef:
De reden dat ik vraag naar de mening van de DA is dat dit heel goed een lichamelijk probleem zou kunnen zijn. Jammer dat je eigen DA er momenteel niet is. Als het nog lang duurt voordat hij/zij terugkomt, zou ik toch wel naar een andere DA gaan.

Dat kan inderdaad zo zijn en het is ook goed om dat uit te sluiten, maar gezien het verhaal verwacht ik dat de uitkomst is dat ze reageert op de aanwezige hengsten (en dat zou weleens van twee kanten kunnen komen!) Bedenk heel goed dat paarden dit ruiken over meer dan een km afstand!!!

Let er maar eens op: hengstige merrie's die aandacht krijgen van een ruin zijn langer hengstig dan merries die geen kerels om zich hebben. Hormonen zijn best aardig, totdat je er last van krijgt.......

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:10

Bij ons op stal sinds een week een nieuwe ruin. Mijn merrie op slag hengstig!
Vandaag moesten we naar de les, en het kudde-gedrag waar ze sowieso altijd al last van heeft was nu wel heel erg!
Was erg onrustig, iedere keer hinniken naar vriendje die in de wei stond (onze stal en wei zijn direct naast de vereniging), de rust was er niet in te krijgen! Ook met rijden was de ontspanning ver te zoeken! Zoooo iritant!

Hoewel ik niet denk dat hier een oplossing voor is (ja, medicijnen, knikker, drachtigheid oid) ben ik toch benieuwd of er mensen zijn die tips hebben over HOE omgaan met dit gedrag en HOE de rust er toch in krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:15

Ik heb zelf ook zon Uberslet als ze hengstig is en bij mij werkte monnikspeper in het verleden wel erg goed moet ik zeggen, het is een kruid en veilig te geven, je moet het wel langdurig blijven geven en het langere tijd geven om het een kans te geven, maar ik vind het toch wel een relatief goedkope en veilige manier, om eens te proberen?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:06

ik ken het niet. Moet je dit alleen tijdens de hengstigheid geven of altijd? Wordt ze hier rustiger van in het gedrag?
Waar zou ik dit kunnen kopen? Gewoon bij de welkoop oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:27

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:47

kan ik het ook aan mijn man geven :D ?!

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:56

Ik lees mee. Heb ook een extreem hengstige merrie.
Onder het zadel en aan de hand gedraagt ze zich gewoon normaal, maar op stal doet ze heel stom. Tegen wanden trappen de hele dag door (geen vervelende buren oid), tegen wand laten vallen, gillen, plassen, schuren, etc. Verder staat ze met een ruin samen, en die vindt het wel heel gezellig zeg maar, dus ze zit regelmatig onder de wonden. Ze zit gewoon helemaal in de knoop met zichzelf als ze hengstig is, en dat is ze deze tijd van het jaar dus best vaak -O- Verder is ze hartstikke gezond, het zit echt tussen dr oren. Ik hoop dat het vermindert als ze de wei op gaan, maar ben op het moment echt radeloos. Tips??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:57

max66 schreef:
kan ik het ook aan mijn man geven :D ?!

_/-\o_ het heet niet voor niets monnikspeper tenslotte, de monniken gebruikten het vroeger inderdaad om hun lusten te onderdrukken

Ik moet hier wel aan toevoegen dat mijn merrie dus niet meer te rijden is als ze goed hengstig is, het lijkt wel totale gedaanteverwisseling: van een dominante trots en sensibel kanon, veranderd ze in een masochistische slettebak die ineens maar al te graag tot bloedens toe geslagen en geprikt zou worden, terwijl ik normaliter vliegles krijgen kan...
Het is dat de ruin nu weer weg is hier anders was ik het zelf serieus ook weer gaan proberen, want ze heeft het in 1 maand tijd gepresteerd om 2 x bij hem in de bak te springen en dan zo vreselijk de tease uit te hangen dat hij erop springt en zij gelijk weer last heeft van haar oude rugblessure en dus kreupel loopt, het is gewoon gênant...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:34

zo erg is het met onze merrie niet. Ze is gewoon goed te berijden. Ze wil alleen niet weg bij haar maatjes (ruinen) en is dus niet te poetsen/op te zadelen (omdat wij dan binnen staan en de ruinen buiten) en bij de vereniging bij ons naast blijft ze maar roepen naar haar maatjes en blijft onrustig (te hinneken) en wil alleen maar terug naar stal.
Haar aandacht bij jou/de les houden lukt haast niet.

Als we op stal rijden waar de ruinen binnen zichtveld zijn, is er niks aan de hand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:23

Bij mijn merrie is het als sneeuw voor de zon verdwenen.
Het is dan nog wel even afwachten hoe het deze zomer gaat, maar het rare gedrag wat ze hier vertoonde heb ik gelukkig niet meer bij haar gezien.