Pony vast onder voor stang trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Pony vast onder voor stang trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 09:01

Hoi allemaal,

Ik plaats toch even een topicje omdat ik hoop op de tip. We hebben een new forest pony van bijna 5 jaar en 1,43 hoog. We kennen haar al van veulen af aan. Laden was altijd een drama. Toen ze gespeend was zou ze de weide op. Helaas na lang proberen de stal weer in. Een week later toch met heel veel moeite op de trailer. Toen we aan kwamen stond ze in het voorstukje. Ze was onder de buis door gegaan. Gelukkig niets aan de hand verder. Daarna tot januari dit jaar ( wij kochten haar ) nooit meer op de trailer gekregen. Wij kregen haar met hulp er goed op. Dit ging gelukkig goed. De 3de keer op de trailer is ging ze er met moeite in maar wel iets makkelijker. Helaas met uitladen schrok ze en wou onder de voor stang door, ze stoof naar achter en viel uit de trailer.

Hierna hebben we veel geoefend met haar en ze loopt nu zonder problemen in en uit. Ze is makkelijk te sturen als ze uit de trailer loopt. Met er in gaan is het opletten want haar hoofd gaat meteen onder de voor stang.

Gister moesten we naar de keuring, ongeveer een uurtje rijden. Inladen ging helemaal perfect en ook de rit er naar toe helemaal niets aan de hand. Toen we aankwamen even gekeken, alles was prima dus maar gaan melden. Daarna deurtje open en ze stond met haar hoofd laag en in een fractie van een seconde ging ze onder de buis door. De buis zit op ongeveer 1,10 dus recht staan ging niet meer, benen wijd en completen paniek. Ze zat muurvast. Gelukkig is het een aardig koele kikker en toen ze merkte dat ze niet omhoog kon ging ze liggen. De buis was van buiten af al losgedraaid. Gelukkig was er ook al veel hulp. Kennis van ons sprong meteen over de achterklep en gooide het schot opzij want ze lag weer in het voorstukje.

Gelukkig was er per toeval dierenarts aanwezig en vele hengstenhouders en fokkers die meteen kwamen om haar na te kijken. Het duurde behoorlijk lang voor ze weer durfde op te staan. Er bleek weinig aan de hand ze zijn. Kaal plekje p haar rug en wat ruwe haren.

Later met inladen geen enkel probleem, ze wandelde prima mee. Geen stres niets. Terug naar huis zo kort mogelijk gezet maar ze blijft onder de stang kunnen. Ook achter haar zit de stang het dichtst bij haar maar toch blijft haar hoofd eronder kunnen.

Nou heeft ze ondanks alles nog een super eerste premie gehaald en moet ze over 4 weken weer naar Ermelo. Ik wil nu graag bekijken wat ik kan doen. Hooibalen zal waarschijnlijk niet lukken omdat het een grote ruime trailer is en het gaat schuiven ben ik bang.

Wie heeft dit eerder bij de hand gehad?

Foto's van de pechvogel op de keuring
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1793617
Laatst bijgewerkt door Melvern op 29-06-14 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_87

Re: Pony vast onder voor stang trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:04

Een extra stang eronder plaatsen

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:06

misschien tijdelijk wat stevig touw ertussen spannen

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:08

Gefeliciteerd met je eerste premie!
Misschien een trailer training doen, het probleem is natuurlijk niet dat ze er niet in wil, maar dat gedoe met die stang, ik denk dat ze je vast wel kunnen helpen :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:10

Sowieso nooit het deurtje open als je paarden hebt die onder de stang gaan.
Dat is een uitweg naar buiten.
Heb er al meerdere door het venster naar buiten zien komen.

Bevestigingspunten voor haar bovenin vast te maken laten lassen.
Zodat haar hoofd niet ver genoeg naar beneden kan.

Lijkt me wel dat ze te ver naar achter kan als ze haar hoofd er zo ver onder krijgt.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 09:18

Ik ben zelf bang dat ze met een extra stang of touw er nog tussendoor zat proberen te komen. Zelf zat ik ze denken om een rubber mat oid vast te maken onder de stand zodat het dicht lijkt.

Dank je wel Juultje ;) We zijn super trots op de pony. Ondanks ze spanning toch nog even een eerste premie halen....Training weet ik eigenlijk niet hoe ze dit dan zouden aanpakken. Ze staan heel rustig, is niet gespannen maar zodra ze iets terug stapt en haar hoofd laag doet dan loopt ze eronder. Paniek was er eerst nooit tot ze gister echt vast zat. Bij het inladen gaat het prima als er maar wel opgelet wordt, ze loopt er vaak ook heel rustig in, hoofd lekker laag en ramt gelukkig niet door tot ze merkt dat haar hoofd niet omhoog kan.

Ze heeft inderdaad veel ruimte achter haar. want ze kan een best stukje naar achter. Een haak voorin en wat bovenaan zou een idee zijn. Haar hoofd moet gewoon niet naar beneden kunnen, dan gaat het prima. We zetten haar aan 2 kanten goed vast maar toch weet ze te wurmen en haar hoofd eronder te krijgen.

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:26

En echt met een houten plaat of iets dicht maken?

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:26

Als wij veulens vervoeren hebben we een stang met zwaar vinyl eromheen wat tot op de grond hangt zodat ze niet onder de stang door kunnen.

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:27

Ik heb een soort schuimmat onder de stak bevestigd zodat het dicht lijkt voor de pony want mijn shetlanders vinden het ook leuk om er onder door te kruipen enzo.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:30

Vreselijk kort zetten, of inderdaad een hoge haak er in laten maken om haar aan vast te zetten. Dan maar wat oncomfortabeler voor haar.. Tis 1 of het ander. Veiligheid voor alles.

Succes!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 09:32

Het moet wel iets zijn wat erin en eruit kan. Als ik met een houten plaat iets kan maken wat ik na het laden erin kan zetten dan is dat wel een idee.

Dat vinyl, blijft dat met rijden mooi recht hangen of komt het steeds tegen de benen. Met rubber ben ik bang dat het tegen de benen komt of ik moet kijken dat ik eraan iets maak waar ik de ''mat/lap'' aan vast kan maken

Schuim is ook nog een goed idee, hoe zit dat met rijden? Ik ga zo gelijk eens zoeken want hier kan ik wel iets mee denk ik. Super bedankt al voor de tips.

Kort zetten doen we, helpt helaas niet maar voorin zou wel moeten helpen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:42

Je hebt haar aan 2 kanten vastgezet, dan kan ze altijd toch nog wat naar achteren. Zoals hierboven al gezegd is het veel beter om haar naar voren vast te zetten met een touw/ketting naar de punt van de trailer. Dan kan ze niet naar achteren en moet ze haar hoofd boven de stang houden. Kan ze dus ook niet onder de stang door. Een stuk dik rubber aan de stang zal ook zeker helpen. Dat kan je voor weinig geld laten maken, kostte bij ons maar zo'n 20 euro geloof ik. Dat zit bij ons met dikke platte lussen om de stang heen dus kan je er zo vanaf halen. Wij gebruikten dat altijd maar voor 1 van de paarden. Dus moest er ook makkelijk uit kunnen. En bij zulke paarden het deurtje niet open laten staan.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:53

Vinyl is heel zwaar en blijft stil hangen, veulen kan er tegen aan leunen. Ik heb het om de stang geslagen en vast gemaakt dus je kan het zo van de stang af halen

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 10:14

De enige manier van vastzetten zou vooraan de punt van de trailer zijn. Dit heb ik ook aangegeven als een optie idd. Als ik haar vastzet op de normale plek maakt het niet uit hoe en hoe strak maar ze komt onder de stang. De terugweg hebben haar ook met een touwtje vast gezet naar het deurtje zodat ze niet naar achter kon stappen. Zodra ze iets druk voelt stapt ze weer naar voor, hangen doet ze niet.

Deurtje heb ik ook altijd dicht, die staat alleen open als we in de trailer zijn en anders dicht. Moet er niet aan denken dat ze zich ook nog daardoor naar buiten wringt.

Thanks voor het meedenken en de goede ideeën

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:58

Veel korter vastzetten!!
Dat haar hoofd boven de stang moet blijven. Doe ik met mijn paard ook.
Uiteraard aan 2 kanten

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 18:16

Ze staat tussen 2 touwen en goed strak. Helpt niet... Ze blijft hoe dan ook speling hebben zo.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:01

Mariska_87 schreef:
Een extra stang eronder plaatsen

Dat zou ik dan weer niet aanraden, stel je voor dat ze daar tussen komt :oo

Het is wel een idee de stang te verlagen ( maar dan wel zodat het veilig blijft) je hebt ook systemen waarmee je de stang heel simpel op drie hoogtes kan stellen en die zijn echt goed betaalbaar. Ik kan me voorstellen dat je het opgelost wilt hebben voor je weer zo'n reis onderneemt. Ook de achterstang zou ik meer richting je pony brengen, als ze teveel ruimte heeft , heb je ook meer kans dat ze naar achteren stapt en daardoor de ruimte krijgt voorin te gaan zakken.
Van harte met de premie, gaaf dat het ondanks de paniek en de lastige situatie toch nog een mooie dag geworden is dan ;)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 08:59

Dank je wel Gap. We waren ook wel verrast dat ze ondanks de spanning en de gevoelige rug ze zich nog zo goed liet zien. Wel was ze moe van alles dus ik verwacht dat het nog beter was geweest als het allemaal vlekkeloos was verlopen. Maar toch ongelooflijk trots.

Een extra stang zie ik idd niet zitten en de stang verlagen kan maar dan moet de achterkant zeker ook naar voren. Zodra ze voelt dat ze eronder zit ramt ze zichzelf naar voren. Maar ik heb gelukkig een geweldige stalgenoot met een ponytrailer. Die is wat korter maar wel fijn qua breedte en daarin kan ze echt goed tussen de voor en achterbuis gezet worden. Die mag ik lenen voor de pony zolang ik nog geen oplossing heb. Bij de grootte trailer ( als mijn paard ook mee moet ) zal ik wel kijken of de achterbuis verder naar voren kan en ik de voorkant dicht kan maken. Heb een buurman met een zeilmakerij, Hij kon wel wat voor me in elkaar knutselen wat voorin de trailer kan.

Lijken mij prima oplossingen zo. Paard gaat voorlopig toch niet mee in de trailer en dan kan pony mee in de kleine trailer...

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:06

Top dat je een oplossing hebt gevonden!
Mijn shetter kon in zn geheel onder de voorstang door. Dit hebben we opgelost door de stang ook te verlagen (ik heb een ifor en kon de stang al op 2 verschillende hoogtes hangen, zuidzijde trailers heeft er nog een 3e mogelijkheid onder gemaakt). Eventueel zou je dan een extra bevestiging kunnen maken voor de achterbuis een stuk naar voren.
Als je het fijn vind kan ik van de week wel een foto voor je maken?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:13

gewoon hoog vastzetten zodat het hoofd niet naar beneden kan.
Is al eerder gezegt het helpt echt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:26

met eentje die probeert onder de stang te gaan niet langs de zijkant vast zetten maar vooraan zodat ze met hun neus nog niet eens op de stang kunnen komen...

Hopelijk vind je een goede oplossing

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:56

_AAASCHAAA_ schreef:
Dank je wel Gap. We waren ook wel verrast dat ze ondanks de spanning en de gevoelige rug ze zich nog zo goed liet zien. Wel was ze moe van alles dus ik verwacht dat het nog beter was geweest als het allemaal vlekkeloos was verlopen. Maar toch ongelooflijk trots.

Een extra stang zie ik idd niet zitten en de stang verlagen kan maar dan moet de achterkant zeker ook naar voren. Zodra ze voelt dat ze eronder zit ramt ze zichzelf naar voren. Maar ik heb gelukkig een geweldige stalgenoot met een ponytrailer. Die is wat korter maar wel fijn qua breedte en daarin kan ze echt goed tussen de voor en achterbuis gezet worden. Die mag ik lenen voor de pony zolang ik nog geen oplossing heb. Bij de grootte trailer ( als mijn paard ook mee moet ) zal ik wel kijken of de achterbuis verder naar voren kan en ik de voorkant dicht kan maken. Heb een buurman met een zeilmakerij, Hij kon wel wat voor me in elkaar knutselen wat voorin de trailer kan.

Lijken mij prima oplossingen zo. Paard gaat voorlopig toch niet mee in de trailer en dan kan pony mee in de kleine trailer...

Súper dat je een passende oplossing hebt, totdat je een passende oplossing voor je eigen trailer hebt.
Het is zo gepiept om de stangen dichter bij elkaar te brengen, en als je buurman die voorkant kan oplossen ben je al weer een hele stap verder, veel succes en bij vragen mailen hoor :j maar het komt zo te horen vast goed +:)+
Daarnaast heel veel succes op Ermelo, laat je het weten hoe het daar ging :)F

paulien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 23:13

Goede oplossing!