Body protector ivm balans problemen (Meniere/BPPD/Tumarkins)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Body protector ivm balans problemen (Meniere/BPPD/Tumarkins)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 21:40

Geen balans probleem bij mijn paard, maar bij mij.

IK heb de ziekte van Meniere waardoor ik soms aanvallen krijg van extreme draai-duizeligheid, overgeven, misselijkheid, zweten. Wat uren kan volhouden. Daarbij heb ik BPPD aanvallen, korte aanvallen van extremen draai duizeligheid en misselijkheid, die slechts enkele minuten duren. Nu zul je wel denken, das vrij beroerd!.. en dat is het ook. Totdat ik afgelopen Maandag een Tumarkins aanval had. Tumarkins, in eens uit het niks kunnen vallen. Het gebeurde toen ik bij de paarden was, ik stond een halster om te doen en viel van uit het niks stijl achterover. Met mijn hoofd op de harde droge poldergrond, paarden zeer verbaast.. ik overigens ook. Erg eng als je je bedenkt dat je uit het niks zonder waarschuwing op de grond kan vallen.

Ik ga binnenkort voor onderzoeken naar de KNO en hopelijk ook het duizeligheids instutuut in Apeldoorn. Omdat ik wel flink ben geschrokken, en ik meer veiligheid moet inbouwen in het dagelijks leven zit ik er aan te denken een Body protector aan te schaffen. Dit omdat als ik van mijn pony val ik zeker wil zijn dat het goed afloopt.

Wie heeft een idee over welke body protector, of anders veiligheids truuks die ik zou kunnen gebruiken om het paardrijden in ieder geval veiliger te maken. Welk Body protector vinden jullie prettig? welke niet? Welke is prijs gunstig en comfortabel? Of zit ik voor een beetje comfortabel Body protector vast aan een duur merk?

In ieder geval moet ik nu leren veiligheid in te bouwen in ALLES wat ik doe. Als mensen ervaring hebben met Tumarkins/ BPPD / Meniere en ook net als ik veiliger moeten gaan leven en hierover tips hebben hoor ik het graag!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:47

Allereerst echt ^&^(* voor je.... dit is echt wel een hele aanslag op je dagelijkse bezigheden!

Bij de paarden zou ik naast een goede cap (vervangen na een val!) inderdaad een BP gaan dragen. Gezien je helemaal geen invloed meer op jezelf hebt zodra je valt, zou ik voor een airvest gaan, dus eentje die zichzelf opblaast als je valt. Deze ondersteunen namelijk ook je nek, en breken je val imo beter als een gewone BP.

Dit is echter wel echt voor het rijden, je maakt hem namelijk aan je zadel vast, en daar is de werking ook van afhankelijk.

Als je voor een gewone BP wilt gaan: kies er eentje die je bijna niet voelt zitten en waar je je zo fijn mogelijk in kunt bewegen. Dat is een kwestie van passen. Zelf ben ik destijds naar divoza gegaan, en degene gepast die in budget waren. Daar de fijnste van uitgekozen, en daar ook mee in een zadel gaan zitten (om er zeker van te zijn dat je er dan ook geen last van hebt).

Daarbij nog als tip voor jezelf: vertel het zoveel mogelijk mensen in je omgeving. Een vriendin van mij kon een aantal jaren geleden ook uit het niets ineens in elkaar zakken. Iedereen wist dat, en dat is fijn, mensen raken dan namelijk minder snel in paniek, en proberen je gewoon wakker te maken en een veilige situatie te creeëren ipv dat ze denken dat je dood gaat.

Mijati

Re: Body protector ivm balans problemen (Meniere/BPPD/Tumarkins)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:55

Ik draag ook een BP vanwege NAH, ik kan namelijk ook uit het niets in eens duizelig en misselijk worden. Wat voor mij erg fijn is, is dat mijn pony heel goed luistert naar stem en ik heb haar geleerd dat als ik op haar linkerschouder tik, ze stil gaat staan (in afwachting van een snoepje). Daarnaast voelt ze mij goed aan en brengt mij veilig thuis. Ze kent de wegen naar huis, ook ziet ze daar regelmatig spoken, concentreert ze zich tijdens mijn duizeligheden volledig op het rustig, beheerst naar huis brengen en mij in balans houden.