puur hengsten gedrag afteleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JackyBono

puur hengsten gedrag afteleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 09:50

hallo,
ik heb een vraagje.
ik heb een Dpony ruin, en een mini appaloosa hengstje.
hun hebben altijd samen gelopen en was nooit echt iets aan de hand.
de kleine wist al dat hij een echte vent was, heeft namelijk perongeluk op zijn 1jarige leeftijd zijn moeder al gedekt.
toen kwam het moment dat hij steeds door draden rende en ik hem dus tijdelijk ergens anders heb gehad.
waren hooguit 2weken.
na dat mijn dpony naar hem toe ging en ik ze samen ging zetten.
vloog de kleine de dpony aan!
hier schrok ik natuurlijk echt van.
kan dit komen omdat ze uit elkaar zijn geweest.
of is dit echt hengsten gedrag?
wat zou ik hier aan kunnen doen"?
ik heb aan Casteren zitten te denken,
maar door dat hij te goeie pappieren heeft, wil ik dat nog even achterwegen laten.
dus mijn vraag aan jullie is.
is hier wat aan te doen,
ik hoor het graag.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:52

Het kan zeker zijn omdat ze even uit elkaar geweest zijn, ze de rangorde weer even opnieuw willen bepalen.
Hoe reageerd je ruin erop?

JackyBono

Re: puur hengsten gedrag afteleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 09:54

de ruin van mij was erg bang,,
hij ging achter me staan en wist geen raat er mee.
de kleine was ook echt heel gemeen, alleen maar bijten en dat bleef door gaan.
ze hebben nu beide een eigenstal.
ze lopen langs elkaar,
ik heb binnen bij de stallen zeil moeten spannen omdat de kleine anders ging steigeren en ik bang was dat hij bleef haken met zijn benen bij de tralies.
eerste week ging het echt slecht langs elkaar,
de kleine regeerde echt heftig nog, terwel hij tegen zijn andere buurman helemaal niet op reageert.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:59

Dat klinkt wel erg heftig!
Als de ruin er niet boven lijkt te staan en de kleine zo blijft reageren, lijken maar 2 oplossingen... Of castreren of ze niet meer samen zetten en dan bijvoorbeeld de kleine bij de andere buurman als dat een optie is?!

JackyBono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 10:12

ja het was ook best heftig,,
en moet zegge de ruin is hem altijd de baas gebleven.
tot op moment van nu.
en baalde er echt van.
maar is er een garantie als hij gecastreerd word dit gedrag weg gaat?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:14

Ik begrijp dat ze nog maar net bij elkaar staan. Dan is het ook een stukje ordebepaling naar elkaar toe. En dat moeten ze, hoe gek het ook is, even uitvechten. Klinkt eerder alsof de andere pony zich daar geen raad mee weet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:16

Hij heeft goede papieren. Maar karakter is grotendeels erfelijk. Ik zou mij maar eens goed afvragen of je met zo'n pony wel wil fokken.

Ik zou gewoon lekker castreren. Helemaal garantie dat het weg gaat heb je niet, maar de meeste knappen er een heel eind van op.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:16

Garantie is er helaas nooit, maar ik weet van meerdere hengsten die flink hengstengedrag vertoonden, dit weg was na castratie.
Als jij hem graag hengst wilt houden en hij kan bijvoorbeeld wel met de andere buurman, zou ik dat eens proberen.

JackyBono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 10:47

ze staan niet nog net bij elkaar.
ze hebben 3jaar samen gelopen.
toen begon de kleine door draden te lopen en zijn ze 2 weken uit elkaar geweest.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:48

Ik snap dat het idee van dekken erg leuk is maar ook al heeft hij goede papieren dan zal hij nog wel goedgekeurd moeten worden voor het stamboek. De meesten brengen hun hengstje dan een paar maanden naar een trainingstal om beter in de bespiering te komen en het voorbrengen goed aan te leren. Dat is namelijk nog niet zo gemakkelijk. Maar je snapt wel, dat is behoorlijk duur.Zelfs als je hem niet naar een trainer brengt dan nog heb je te maken met inschrijving op een hengstenkeuring, vervoer en alle materialen die je daarvoor aan moet schaffen. Ook nog steeds erg veel geld dus. Heb je dat er wel voor over?

Als je daar geen zin in heb zou ik hem lekker laten castreren. Heeft hij geen last meer van zijn hormonen en gaat het scherpe randje van het willen domineren er vaak vanaf. Fijn voor je Dpony en ook fijn voor jullie want uiteindelijk gaat hij ook proberen jullie de baas te worden als hengst. Geen probleem voor mensen die veel ervaring hebben en heel streng zijn maar voor minder ervaren mensen is dit ontzettend moeilijk!

JackyBono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 10:49

en de grote pony van mij is altijd de dominanste als hij bij andere in komt,,
hij is meestal de gene die alles kort en klein maakt wat hem niet aan staat.
het overviel hem denk ik omdat de kleine hem zo aan viel.

JackyBono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 10:51

troi schreef:
Ik snap dat het idee van dekken erg leuk is maar ook al heeft hij goede papieren dan zal hij nog wel goedgekeurd moeten worden voor het stamboek. De meesten brengen hun hengstje dan een paar maanden naar een trainingstal om beter in de bespiering te komen en het voorbrengen goed aan te leren. Dat is namelijk nog niet zo gemakkelijk. Maar je snapt wel, dat is behoorlijk duur.Zelfs als je hem niet naar een trainer brengt dan nog heb je te maken met inschrijving op een hengstenkeuring, vervoer en alle materialen die je daarvoor aan moet schaffen. Ook nog steeds erg veel geld dus. Heb je dat er wel voor over?

Als je daar geen zin in heb zou ik hem lekker laten castreren. Heeft hij geen last meer van zijn hormonen en gaat het scherpe randje van het willen domineren er vaak vanaf. Fijn voor je Dpony en ook fijn voor jullie want uiteindelijk gaat hij ook proberen jullie de baas te worden als hengst. Geen probleem voor mensen die veel ervaring hebben en heel streng zijn maar voor minder ervaren mensen is dit ontzettend moeilijk!

het wilt niet zegge dak geen ervaring heb met hengsten.
maar hier schrok ik van.
kennissen van mij trainen kleintjes en brengen die ook uit op keuringen,
hier gaat hij ook naar toe.
en volgend jaar gaat hij naar de keuring.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:12

zoals hierboven al gezegd zal het hengstje even de rangorde moeten bepalen dat hoort er wel een beetje bij. Vaak kunje de scherpe randjes er al af halen door ze eerst in een stal ofzo naast elkaar te zetten. dan leren ze elkaar kennen. Maar begrijp dat dat niet echt het probleem is.
hoe is het hengstje bij jou in de hand? luisterd hij goed en heb je echt respect van hem? En dan moet je echt even kritisch zijn naar jezelf.

Hier een beetje een algemene visie van mij wil niet zeggen dat het bij jou zo is hoor maar dit is wat ik vaak gezien heb. De grootste reden waarom een hengst moeilijk is is omdat mensen niet altijd weten wat echt respect hebben van een paard is. of omdat ze niet berijpen waarom een hengst reageert zoals hij doet. en wat de grenzen zijn waar binnen hij zijn hormonale uiting kan laten gaan.
De meesten kunnen wel vertellen dat als hij gaat steigeren ed dat je door moet pakken, mja dat is natuurlijk ook wel voor de hand liggend. Maar er gaat bij veel hengsten nog een hele lading aan testen aan vooraf voordat hij überhaupt denk om bij je te gaan steigeren. dat heeft met hele kleine dingen te maken, zoals zijn positie wanneer hij door de stal begeleid wordt, respect tijdens het voeren, stilstaan met opstijgen, longeren enz. Hoeveel lichaamstaal of kracht moet je gebruiken om hem te laten doen wat je wil? Als ik een paard bij mijn hengst in de bak zet dan kan ik hem bijna met mijn ogen op afstand houden.
En ook heel belangrijk hoe relaxt kun je zelf blijven wanneer je een hengst in de handen hebt. Hij verdient wel een eerlijke behandeling waarbij hij in principe gewoon een paard is, sommige mensen houden een hengst vast alsof het een monster is, ze spannen alles samen en kunnen nog net adem halen. Daarbij is er geen vertrouwen van de begeleider naar hem. waarom zou dat andersom dan wel zo zijn?
in mijn ervaring ligt de sleutel tot het houden van een hengst vooral in: het goed kunnen lezen van paarden, met alles en dan ook en kleine pietluttige dingen helder duidelijk te zijn. En vooral heel belangrijk een assertieve houding, denk dat vooral dat het meest moeilijke is. Hoeveel mensen op de arbeidsmarkt kampen niet met het probleem assertiever te willen zijn.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:15

Neem aan dat het de pony is in je profiel ?
Welk stamboek ben je van plan met hem te gaan ? Bedenk goed wat er allemaal bij goedkeuring komt kijken.
Daarbij is de vraag naar dekhengsten minimaal omdat we al zoveel goed materiaal rond hebben lopen.
Kun je thuis eventueel gastmerries ontvangen, vergeet niet dat hij dan waarschijnlijk nog erger gedrag gaat tonen naar je grote pony toe.
Dekhengst klinkt leuk maar ik moet er echt niet aan denken !!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:24

Ik ben het eens met de reacties over je 'dek'hengstje. Ik had dit ook, niet voor te stellen, maar écht vele malen erger. Mijn eerste gedachte was ook castreren, maar ik had hem tenslotte zelf gekozen. Ik had ook een lieve ruin kunnen kopen, dus ik ging de uitdaging aan. Ik heb, netzoals jij nu doet, hulp gevraagd aan Bokt. Ik heb hulp gekregen en dit heeft me zoveel geholpen, er is ook een Bokker bij me langs geweest. Ik zou dus beginnen met grondwerk. Ik dacht ook jaja & het zal wel. Maar het lukte, hij is lief. Dat had ik een jaar geleden nog niet durven zeggen. Als je het wil stuur me maar een PB. Verder veel plezier met je paardjes :)

TessaHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:14

rangorde bepalen?

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:29

Persevero schreef:
zoals hierboven al gezegd zal het hengstje even de rangorde moeten bepalen dat hoort er wel een beetje bij. Vaak kunje de scherpe randjes er al af halen door ze eerst in een stal ofzo naast elkaar te zetten. dan leren ze elkaar kennen. Maar begrijp dat dat niet echt het probleem is.
hoe is het hengstje bij jou in de hand? luisterd hij goed en heb je echt respect van hem? En dan moet je echt even kritisch zijn naar jezelf.

Hier een beetje een algemene visie van mij wil niet zeggen dat het bij jou zo is hoor maar dit is wat ik vaak gezien heb. De grootste reden waarom een hengst moeilijk is is omdat mensen niet altijd weten wat echt respect hebben van een paard is. of omdat ze niet berijpen waarom een hengst reageert zoals hij doet. en wat de grenzen zijn waar binnen hij zijn hormonale uiting kan laten gaan.
De meesten kunnen wel vertellen dat als hij gaat steigeren ed dat je door moet pakken, mja dat is natuurlijk ook wel voor de hand liggend. Maar er gaat bij veel hengsten nog een hele lading aan testen aan vooraf voordat hij überhaupt denk om bij je te gaan steigeren. dat heeft met hele kleine dingen te maken, zoals zijn positie wanneer hij door de stal begeleid wordt, respect tijdens het voeren, stilstaan met opstijgen, longeren enz. Hoeveel lichaamstaal of kracht moet je gebruiken om hem te laten doen wat je wil? Als ik een paard bij mijn hengst in de bak zet dan kan ik hem bijna met mijn ogen op afstand houden.
En ook heel belangrijk hoe relaxt kun je zelf blijven wanneer je een hengst in de handen hebt. Hij verdient wel een eerlijke behandeling waarbij hij in principe gewoon een paard is, sommige mensen houden een hengst vast alsof het een monster is, ze spannen alles samen en kunnen nog net adem halen. Daarbij is er geen vertrouwen van de begeleider naar hem. waarom zou dat andersom dan wel zo zijn?
in mijn ervaring ligt de sleutel tot het houden van een hengst vooral in: het goed kunnen lezen van paarden, met alles en dan ook en kleine pietluttige dingen helder duidelijk te zijn. En vooral heel belangrijk een assertieve houding, denk dat vooral dat het meest moeilijke is. Hoeveel mensen op de arbeidsmarkt kampen niet met het probleem assertiever te willen zijn.

Ik ben het met deze visie eens!
Ik denk dat het meer een rangorde is, want als ik het goed gelezen heb is de hengst 2 weken weg geweest, nadat hij gedekt had? Als dit zo is heeft hij zich extra man gevoeld, wat wel eens kan voorkomen bij hengsten die (voor het eerst) dekken. Het kan dus zijn dat hij wil laten zien dat hij de baas is over je ruin. Als je ruin daar heel onderdanig onder is, dan gaat hij zich alleen maar mannelijker voelen. Ik weet niet hoe ver je risico wil gaan lopen met vechten van de twee, maar als je ruin zo onderdanig is, dan zal de rangorde snel bepaald zijn tussen die twee.
Ik denk dat je gewoon met kleine stappen weer moet beginnen, zoals in bovenstaande reacties ook werd gezegd, eerst eens twee open stallen naast elkaar, waar ze elkaar kunnen zien, ruiken en voelen. Dan later misschien twee stukjes land naast elkaar om ze uiteindelijk weer eens bij elkaar te zetten.
Wij kunnen natuurlijk niet vanaf hier zien wat er eigenlijk precies gebeurd en welke signalen de paarden na elkaar geven, dus kan net zo goed iets heel anders zijn. Bij het ene paard werkt iets anders dan bij het andere paard!