gras en geen ijzers ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blauwpaardje

gras en geen ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:32

Heee ..
Ik heb zaterdag (ochtend als 2e 10u) spring wedstrijdne in de BB.. Op het gras .. En volgens buienradar wik het gaan regenen vrijdag avond nacht ... Dus wat moet ik nu doen ?
Ik wil graag springen en mee doen , Maar ook geen val partijen maken .. Heeft iemand hier ervaring om zonder ijzers (met stifen natuurlijk) op blote voeten dus ..
te springwn op gras ?

groetjess

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:35

Ik zou het zelf niet doen.
Vind dat te riskant, al helemaal als het geregend heeft..
Zonder ijzers MET stiften gaat natuurlijk niet werken :=

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:36

ee_f_ schreef:
Ik zou het zelf niet doen.
Vind dat te riskant, al helemaal als het geregend heeft..
Zonder ijzers MET stiften gaat natuurlijk niet werken :=

okee ..
hahah nee ik bedoel van als je ijzers hebt wel met stiften ... zonder stifen maar wel ijzers lijkt me nog gladder :+

aadburg

Re: gras en geen ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:43

Mits je paard/ pony normaal terug te rijden is kun je gerust zonder ijzers een BB parcoursje springen, gewoon lekker kalm aan doen en eventueel meer uit draf, daar is het BB voor!

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 23:11

aadburg schreef:
Mits je paard/ pony normaal terug te rijden is kun je gerust zonder ijzers een BB parcoursje springen, gewoon lekker kalm aan doen en eventueel meer uit draf, daar is het BB voor!

Okee .. ja pony is heel rustig en koel in t hoofd .. dus dat terug rijden is geen probleem :)
ohja , handig .. als ik voel dat ze evt. glibbert gaan we het doen in draf ... en lukt het echr niet kan je toch gewoon de ring uit ? of moet je het uit rijden ?

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 23:15

Je mag altijd de ring uit... ZEKER als je kiest voor veiligheid... ik reed ook eens halverwege een proef zo naar buiten... het voelde niet meer goed voor mn paard ( andere reden)... jammer dan denk ik dan maar... :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 23:17

Als jij, om wat voor reden dan ook, van mening bent dat je het parcours niet uit kan rijden, dan kan je gewoon afgroeten en de ring verlaten :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:51

Ik zou het gewoon proberen en zodra je iets voelt glijden of er toch geen vertrouwen in hebt gelijk stoppen.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:10

Ik heb vorig jaar mijn paard ook zonder ijzers gestart in de bb en de b. Met droog weer ging dat prima. Wel heb ik regelmatig wat scherpere bochten in draf gereden. Ik merkte ook dat mijn paard ook gewoon goed oplette en rustiger door de bochten ging.
Bij slecjte natte ondergrond heb ik niet gestart.
Inmiddels starten we L en staat hij wel op ijzers.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:14

Als jij denkt dat je je paardje goed kunt terugrijden kun je het altijd proberen, wil het niet dan groet je gewoon af. Veiligheid staat boven alles ;)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:16

Gewoon proberen, als het niet gaat kun je altijd nog stoppen. Mijn merrie is erg vast op het gras, ongeacht of het nat is of niet.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:23

Als hij het gewoon is om blootvoets in de wei te lopen, moet het m.i. wel lukken. Dan weten paarden wel dat ze voorzichtig moeten zijn of ze gaan op hun bek :).
Heel anders is het als paarden altijd op ijzers gelopen hebben en iets voor de wedstrijd de ijzers er onderuit gehaald zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:29

Als je paard gewoon is op gras te lopen, zou ik het eigenlijk wel proberen mits de bodem verder wel ok ligt. Je zal snel genoeg merken of het werkelijk glad is of niet. Stoppen kan altijd, veiligheid gaat voor.
Bovendien heb je het voordeel dat je als een van de eersten mag starten, meestal wordt de ondergrond pas echt glad als het gras al plat gelopen is. Of heb je na zware regenval meer gevaar als de afzet- en landingsplaats volledig aan gort gesprongen.

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 09:59

okee bedankt iedereen ... we gaan het dan gewoon proberen .. en anders groetwn we af ;)
ze loopt idd nu gewoon op de wei .. dus kent wel gras .. en pas met de les hebben we ook op gras fesprongen wat ook goed ging .. alleen het regen zat ne beetje dwars .. maar we gaan het zien morgen :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:08

Heb met hemelvaart ook bb gesprongen dag de voor ook keihard geregent, als je een stuur en rem hebt is het goed te doen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:12

miezelke schreef:
Als hij het gewoon is om blootvoets in de wei te lopen, moet het m.i. wel lukken. Dan weten paarden wel dat ze voorzichtig moeten zijn of ze gaan op hun bek :).
Heel anders is het als paarden altijd op ijzers gelopen hebben en iets voor de wedstrijd de ijzers er onderuit gehaald zijn.

In het weiland rondlopen is wel wat anders als onder het zadel in het gras rijden. Dan heeft hij/zij ook te maken met hoe zijn/haar balans onder het zadel is. Is deze goed, dan kan het prima. Is deze nog niet zo goed, dan kun je het beter laten. Anders komen er ongelukken van en wordt het paard erg onzeker.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:16

schrijf je in...wacht eerst het weer af, afzeggen kan altijd nog!

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 14:09

Heee .. vandaag niet uitgegleden .. maar zat zo vol zenuwene dat het wel zou gebeuren dat het heel slecht ging en dus 2 weigeringen ... maarja daar is de bb voor .. om beetje tw kijken .. Ik moet meer vertrouwen hebbem .. ben echt 1 bonk zenuwen .. :(