Rijden in de bergen/steil terrein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Athelas

Rijden in de bergen/steil terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 17:24

Hey,
Weet iemand of rijden in de bergen anders is dan op vlakke grond, en wat je dan moet doen. Ik heb het dan over smalle paadjes, heuvel op en af, stenige rievier over steken, losse stenen enz.. dus alles wat je in de bergen kan tegen komen. Heeft iemand tips want ik ga een trektocht door de Ardennen maken *\%/*
Deze dingen weet ik al
-Als je steil omhoog gaat moet je iets naar voor leunen
-Als je steil naar beneden gaan moet je iets naar achter leunen (dit oefen ik weleens in het bos want bij ons staan random crossparcourtjes in het bos :) )

Nickas

Re: Rijden in de bergen/steil terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:34

Niet teveel willen sturen. Laat het paard zelf zijn weg zoeken, die kent het gebied al!

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:37

Nickas schreef:
Niet teveel willen sturen. Laat het paard zelf zijn weg zoeken, die kent het gebied al!

Dat inderdaad. Je zult verstelt staan hoe goed paarden hun weg weten te vinden in bergachtig gebied. Maar dan moet jij ze als ruiter niet in de weg zitten. Dus geeft de richting aan waarin je wilt rijden en laat je paard vervolgens zijn eigen weg kiezen. Ga niet proberen je paard langs elk obstakel te sturen, dat doet hij zelf wel en hij heeft daar meer ervaring in dan jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:46

Ik heb samen met mijn vrij onervaren vriend 2 jaar terug een geweldige tocht gemaakt door de bergen.
De grens van de frans/spaanse pyreneeën....

En hoewel ik al 20 jaar paardrijd, vond ik het soms best eng.
We gingen een pad steil naar beneden en de gids zei inderdaad, "Laat de paarden de weg maar zoeken".

Deze paarden zijn gewend om op de stenige ondergrond te lopen en weten exact waar ze hun voeten neer moeten zetten. Het was een geweldige ervaring.

Ook bergje op gleed ik bijna achterover het paard af, dus echt een kwestie van goed voorover zitten en ik heb de manen vastgegrepen.

Kortom: de paarden kennen hun ondergrond.
Probeer ze zoveel mogelijk zelf hun weg te laten zoeken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:47

-> BRT

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:51

over het algemeen kan een paard prima zelf zijn weg zoeken, ik zou me niet al te veel zorgen maken over de Ardennen, het zijn ook maar heuvels ;) gewoon meegaan met de beweging, naar voren en achteren leunen als dat nodig is, en afstappen als het te steil wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:17

Ga je reizen met je eigen paarden of met lokaal gehuurde paarden? Dat maakt nogal uit en het blijkt niet uit je openingspost.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:48

Met eigen paard zou ik een borsttuig overwegen zodat je zadel goed op zijn plek blijft liggen. Zooltjes onder de ijzers voorkomt pijnlijke hoeven.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 11:15

Het zijn inderdaad lokalies (de paarden :+ ) dus ik denk dat ze hen we wel goed kunnen vinden maar rijtips zijn altijd handig

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:57

Lokale paarden vooral een lange teugel geven om het zelf uit te zoeken :j En je zult van de ritbegeleiding ook wel aanwijzingen krijgen, vooral opvolgen.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:14

Lokale paarden weten super goed hoe daar mee om te gaan en moet je vooral de ruimte geven.
Onze "platte land" paarden kunnen het zeker ook leren maar dan moet je de afstand en het tempo daar op aan passen.
Binnenkort organiseer ik ook zo'n weekend voor paarden uit Nederland en gaan we naar het gebied tussen de Moesel en de Rijn.
Juist voor heuvel training.
Paarden worden daar heerlijk sterk van en als je daarna weer hier in Nederland rijd het je een heel erg been vast paard die niet zo snel zal stroffelen en goed door hebben om vanuit de achterhand te lopen.
Super fijn als training voor welke tak van paardensport dan ook.
Nu gaan er vooral endurance en TREC ruiters mee.