De heuvel op galopperen. wel of juist niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arafiore

De heuvel op galopperen. wel of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 15:05

Hallo,

Het is mij altijd verteld dat het goed is om de heuvel op te galopperen, dit zodat de achterbenen van het paard sterker worden en je ze er zo beter onder kunt krijgen.
Vorige week hoorde ik iemand zeggen dat je juist zo rustig mogelijk, in stap, de heuvel op moet rijden. En er (natuurlijk) ook zo weer af.
Dit omdat het niet goed is voor de pezen en je plotseling veel van je paard vraagt.

Nu weet ik natuurlijk niet meer wat het beste is voor mijn paard :+

Hoe denken jullie hier over?

LinekeP

Re: De heuvel op galopperen. wel of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:08

ik ga ff meelezen. Zou het ook niet weten.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:09

Wat ik heb gehoord is inderdaad ook stap.
Als ik mezelf vergelijk met een heuvel oplopen -> als je rustig wandelt is het zwaarder dan dat je erop rent en dus sprongen maakt. Stap is ook goed om de spieren te versterken :)

Natuurlijk kun je ook eens de heuvel op / af galopperen en het lekker afwisselen :D

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:09

Ik galoppeer ook altijd als ze steil omhoog moeten. Maar mijn beredenering is iets anders:

Als het een steile berg is ren ik ook liever omhoog, dit kost minder moeite dan heel beheerst hetzelfde stuk omhoog.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:10

Ik denk dat het wel goed is alleen moet je dit opbouwen.

Dacht dat ik hier een keer stuk over gelezen had in de paard en sport.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:11

PaulinBijoux, dat is inderdaad ook wat ik bedoel.
Ik merk dat als we in de bossen een stijl heuvel opgaan, dat de paarden sneller willen -> draf / galop. Ze willen het zichzelf natuurlijk zo gemakkelijk mogelijk maken. Dat zou ik ook doen haha.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:11

Ik heb geleerd dat in stap de heuvel op is goed is voor de achterhand, stuwspieren. Lijkt me ook het meest logisch, dat is namelijk het zwaarste. Als je een paard laat gaan willen ze het liefste hard de heuvel op, dat is namelijk veel minder zwaar dan stap.
Dat galopperend de heuvel op slecht is voor de pezen heb ik nog nooit van gehoord en zou ook niet weten waarom.

Ik doe zelf allebei wel. Rij vaak onderaan de dijk en t is gewoon zo leuk om de dijk op te galopperen :+ vind paard ook geweldig. Heb eerder ook vaak schuin de dijk op en af in stap gebruikt als achterhand training.
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 25-06-14 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:13

Kan prima hoor, in galop. Ons paard rijdt mee in SGW's, daar zitten ook regelmatig heuvels in het parcours. Of het wel of niet goed is voor de pezen hangt vooral van de bodem af, bij zwaar zand zou ik zelf eerder voor stap kiezen, ivm de pezen. Maar dat geldt dan net zo goed voor het vlakke als heuvel op en af :j

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:15

Meestal draaf ik heuvels op, doe t nieteens zelf, pony doet het automatisch!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:15

Als ik een heuvel op stap en het word te zwaar voor mijn pony galoppeert ze altijd zelf aan. Dus neem aan dat ze dat dan zelf fijner vind dan stap :Y)
Al denk ik inderdaad wel dat stappen goed is om spieren sterker te maken.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:16

Stap is uiteindelijk zwaarder voor de spieren dan in draf of galop, al is dat op dat moment wel wat zwaarder voor hart en longen natuurlijk. Kijk maar naar jezelf, als je een lange heuvel op loopt ga je uiteindelijk je spieren wel voelen, zeker de dag erna ;) Ren je hem op, dan ben je vooral even flink buiten adem.

Wat betreft pezen en blessures. Je moet een heuvel uberhaupt niet op willen met een paard wat nooit beweging krijgt. Maar een paard wat gewoon een aantal keren per week beweging krijgt en goed een uur gereden kan worden kan ook echt wel een heuvel op, in welke gang dan ook. Maar als ze het niet gewend zijn, ga dan niet 10x die heuvel op en af. Gewoon gezond verstand gebruiken dus.
Overigens is heuvel af in stap ook erg goed voor de spieren, ze moeten dan veel meer gaan zitten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:53

Precies tegenovergesteld van hoe je paard normaal loopt.
Loopt je paard graag groot? Draaf of stap dan in een heel laag tempo de berg op.
Wil je meer spierkracht ontwikkelen voor springen gallopeer dan (handgalop en nageefelijk) de berg op. Let wel op dat je beide kanten doet in galop.

Mouzs_engel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:06

Ik galoppeer altijd de heuvel op staf naar beneden

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:37

ik galoppeer ook altijd heuvel op meestal springt het paard waar ik op rij gewoon erop ook leuk vooral wanneer je ineens je rem kwijt ben

heb zelf een faal gehad waardoor mijn paard in 3 sprongen op de heuvel sprong en er ook doodleuk vanaf sprong vond ik ook niet zo leuk toendertijd maar nu kan ik er wel om lachen

in galop de heuvel op is wel goed voor de spieren die zetten dan goed af worden ze goed sterker van

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:43

ik galopeer altijd stijlere heuvels (dijken) op, stiekum bang dat mn paardje het anders niet red zonder aanloopje of zo :') maar wat er beter zou zijn voor de spieren weet ik niet

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:45

Heuvel omhoog in stap en met de neus op de grond.. daarmee train je ze het beste.

In galop omhoog.... daarmee sloop je ze het beste.

Franse endurance ruiters zullen nooit in galop omhoog gaan, altijd draf.

Wij trainen veel stapwerk in de heuvels, juist om ze sterker te maken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:53

Met de wagen laat ik ze wel altijd een aanloop nemen natuurlijk want in stap krijgen ze die wagen nooit omhoog.

Onder het zadel deed ik altijd inderdaad in stap heuvel op, idd neus laag en mooie ruime stap.
Toen ze wat verder was trainde ik ook juist achterwaarts heuveltjes op. Eerst kleine hellingkjes en steeds steiler. Werd ze goed sterk van.
Galopperen met aanloop op een helling kost ze aanzienlijk minder spierkracht dan stap.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:56

Ik laat mijn paard altijd zelf kiezen, en hij zal nooit in volle galop erop gaan, maar eerst in stap en als het wat zwaarder wordt zal hij wat stukjes in draf doen, maar hij kiest vooral voor stap.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:57

Ruud_O schreef:
Heuvel omhoog in stap en met de neus op de grond.. daarmee train je ze het beste.

In galop omhoog.... daarmee sloop je ze het beste.

Franse endurance ruiters zullen nooit in galop omhoog gaan, altijd draf.

Wij trainen veel stapwerk in de heuvels, juist om ze sterker te maken.

Mijn paardje red het met de kar niet altijd in draf en gaat dan vaak vanzelf over in galop.
In stap zal zij het sowieso niet redden.

Mijn rijpaardje gaat het liefste ook in galop als zij merkt dat het omhoog loopt.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:59

In stap de heuvel op en af is goed voor de spieren van een paard , dat hebben ze tegen mij ooit eens gezegd . Alleen bij een hele steile heuvel/berg dan ging ik wel in draf of galop!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:01

Citaat:
4. De berg op
Bergop lopen is voor een paard net zoiets als bodybuilding voor de mens. "Hij moet zich veel meer inspannen om de heuvel op te lopen en zijn lijf veel beter coördineren dan op een vlak terrein”, aldus Regina Käsmayr. De achterhand moet krachtig naar voren grijpen. Wie een paard heeft dat altijd met zijn hoofd omhoog loopt, heeft veel baat bij een dergelijke bergopwaartse rit. Immers, de meeste paarden gaan automatisch met hun hoofd en hals omlaag en lopen in een gestrekte houding.
Zorg ervoor dat je bovenlichaam lichtjes naar voren buigt om zo de paardenrug te ontzien. Wat het tempo betreft, vlakke heuvels kun je het best in stap beklimmen, lichte stijgingen in draf en echt steile heuvels in galop met ‘schwung’.

http://www.rosmagazine.nl/specials/spec ... ssuur.html

MartyMcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:02

als wij het bos in gaan, hebben wij een steile heuvel, ze galloperen meestal vanzelf aan. dat is makkelijker want stappend is het gewoon lastiger ;) ik denk dat het opzich wel goed is

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:10

Ben eigenlijk wel benieuwd waarom je een paard kapot zou rijden als je hem heuvel op laat galopperen? Dan zouden alle paarden die uitgebracht worden in de samengestelde sport op jonge leeftijd kapot gereden zijn, terwijl die vaak juist op hogere leeftijd nog erg fit zijn. Ik doe als ik in galop ga dan wel een verzamelde hand galop, dus mooi aan elkaar gereden en niet plankgas.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:04

Eventing kent niet echt heuvels in het parcours. Wellicht eens een hobbel, maar geen honderden meters constant klimmen.
Zou je dat in galop gaan doen, dan verzuren de spieren.

Dus een klein sprintje omhoog, gaan ze niet dood aan. En eventing is qua inspanning natuurlijk heel anders als endurance.

Het is in galop in eerste instantie ook makkelijker in galop dan in stap. Vandaar dat wij het in stap doen en dan goed over de rug.

Je kan in NL dan ook niet echt serieus aan heuveltraining doen. Hooguit een beetje in Montferland, Posbank of Limburg.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:12

Wij rijden idd op de Posbank en pakken daar ook gerust een heuvel mee in galop, mits de bodem zwaar is. Dan mijden we de hele heuvelige stukken en rijden we vooral in stap. Hier op de heuvelrug zijn ook flink steile stukken hoor, vooral in de omgeving van Amerongen en Rhenen. Komt aardig overeen met de omgeving van de Posbank en de Veluwezoom. Wat betreft heuvels en eventing, ik weet niet of je de parcoursen kent die in Engeland worden verreden maar dat gaat continu op en af.