Paard bang voor water!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieniefarm

Paard bang voor water!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 10:46

Hallo bokkers!

Mijn leasepaard is bang voor water! Wat kan ik er tegen doen? Met het warme weer dat eraan komt is het wel eens lekker voor het beestjenals ze na het hardenwerken even lekker word afgespoelt!
Alleen ze schiet weg, en als je haar vast zet gaat ze erg hangen.. zelfs zo erg dat ze het ijzeren ketting waar ze aan vast staat uit de muur trekt..
Ook met buitenritten gaat ze niet door plassen heen,

Ik laat haar wel steeds rustig met water kennismaken, maar er komt geen tot weinig verandering in.

Hebben jullie tips om dit probleem op te lossen?

Melissaaxo

Re: Paard bang voor water!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:49

Al eens een spons geprobeert? En misschien die steeds iets natter maken, of misschien met lauw/warm water?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:58

Spons kan je zeker eens proberen :j

Ik zou haar ook niet vast zetten als ze bang is. Je kan best met een 2 zijn, eentje houdt haar vast, de andere spuit haar af. Eerst gewoon de hoeven en de benen.
Ze zal wss de hele tijd weg willen en irritant doen, maar jij blijft haar 'lastig vallen' met het water tot zij stilstaat. Staat ze stil, dan haal jij ook het water weg. En zo bouw je het eigenlijk op.

Succes ermee :)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:04

nooit vast zetten nee !

en verder zoals @xanthea zegt, rustig aan en opbouwen !

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:05

xAnthea schreef:
Spons kan je zeker eens proberen :j

Ik zou haar ook niet vast zetten als ze bang is. Je kan best met een 2 zijn, eentje houdt haar vast, de andere spuit haar af. Eerst gewoon de hoeven en de benen.
Ze zal wss de hele tijd weg willen en irritant doen, maar jij blijft haar 'lastig vallen' met het water tot zij stilstaat. Staat ze stil, dan haal jij ook het water weg. En zo bouw je het eigenlijk op.

Succes ermee :)

of gewoon accepteren dan maar geen water,( het is geen eigen paard als het misgaat moet je betalen).
misschien kort door de bocht maar laat het eens bezinken het heeft voor haar geen meerwaarde, al snap ik wel de goede intentie hoor! :o

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:06

Die 2e persoon kan de eigenaar van het paard zijn :P
Mss best dat je eerst toestemming vraagt aan de eigenaar om het aan te leren om eventuele ongelukken te voorkomen!

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:28

Pfff ik heb ook een paard met watervrees. Erg irritant, ookal houd 1 iemand haar vast ze maakt van haar nek een surfplank en neemt je gewoon mee.

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 12:07

Hmm, een sponsje kan ik zeker eens proberen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:37

Er zijn al eerder topics over angst voor water geplaatst. Misschien vind je daar wat tips in.

In het kort: je paard heeft geleerd om, als hij schrikt van bijv. water, je stopt met wat je aan het doen bent.
Dus paard schrikt van water, jij haalt water weg. Paard gewonnen.
Paard moet leren: ik schrik van water, water blijft, ik ontspan, water gaat weg. Zo leer je het paard ontspannen bij de waterslang of plantenspuit.
Begin op een veilige afstand en spuit parallel aan het paard. Gaandeweg kun je naar het paard toetasten. Belangrijk is de timing, je moet weten wanneer je door MOET gaan en wanneer je op KUNT houden.

En de topics:

[VSW] paard wassen wat bang heeft van water...hoe was ik dan?

[OPG] watervrees

[OPG] watervrees

[OPG] Een 1/2 waterangst

[OPG] Bang voor water :S

[OPG] Pony heel bang voor afspuiten! Graag advies
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-06-14 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:41

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:31

Ik vind ook dat je in zo'n situatie nooit het paard mag vastzetten, wegvluchten is helemaal niet verkeerd dat is gewoon werken meer is dat niet.
Ieder paard kan hieraan wennen, ik ga er zelfs van uit dat ieder paard dit kan leren binnen de eerste training, als je ergens aan begint dan moet je verder doen tot het lukt, lukt het niet dan is je doelstelling verkeerd.
Je moet gewoon een haalbaar doel voor ogen houden, en daar naar toe werken.
Jij zegt ik tracht hem er steeds aan te doen wennen zonder dat het beter wordt, eignelijk maak je het hier dus erger mee, want je bevestigd het slechte gedrag, als je ergens aan begint moet het steeds positief eindigen.
Simpel héé paarden trainen.
Zoek een instructie die ook hier aan werkt, ik denk eerder aan een trainer, doe zo niet zelf verder, je bent verkeerd bezig.

Brittxxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:39

Het gebruik van een spons en iemand anders die haar vast hield, heeft bij mijn paard geholpen. Plassen water (in de bak bijvoorbeeld) bleven wel spannend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:48

Gebruik van sponzen is het omzeilen van het probleem, en geen blijvende oplossing. Zoals je zelf hebt meegemaakt met plassen in de bak.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:08

Je kan beginnen met een simpel emmertje water en deze onderaan de benen eroverheen gieten, heel langzaam. Het paard lekker laten ruiken en laten zien wat je aan het doen bent. Een spons is inderdaad meer een tussenoplossing, maar confronteert het paard niet met het echte probleem. Echter kun je ook een pad uitzetten door de plas heen, afzetten met draad en het paard het pad laten volgen, dit is echter voor een heel angstig paard nog een stap te ver met de kans dat hij door het draad heen springt en vervolgens zichzelf ernstig kan verwonden.
Je kan ook proberen haar over obstakels op de grond te laten lopen, zoals bijvoorbeeld zeil. Of zelf samen met haar in de plas gaan staan. Maar nogmaals, dit is gevaarlijk als het paard echt super angstig is.
Soms kunnen kleine dingen al een heel verschil maken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:10

Ik vind het heel knap als jij met een emmer water veilig in de buurt van een super angstig paard kunt komen....

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:43

Nou ja, weet dat paard dan van vijf meter af dat er water in die emmer zit? Ik bedoel voor hetzelfde geld kan er bix in zitten... Je hoeft het ook niet meteen over hem heen te donderen...
Als je het paard gewoon eerst in de emmer laat kijken, ik neem aan dat hij wel gewoon water wil drinken anders heb je ook een probleem.
Iedereen hun tips afzeiken is een leuk idee. Maar niet alle paarden reageren hetzelfde. Dus gewoon maar af gaan spuiten en wachten tot het paard ontspant, ja.... Dat gaat werken met een super angstig paard...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:51

Dat gaat idd werken met een angstig paard. Is een bewezen methode.

En misschien, als jij met een emmer water aankomt en hem eerst laat snuffelen of drinken, dat hij dat wel accepteerd. Maar ik daag je uit om vervolgens beheersd het water over een been uit te gieten. Ze zijn zo snel dat je met het water nieteens in de buurt komt. Bovendien ga je toch moeten bukken en komt je hoofd binnen schopafstand. Moet je niet willen.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:00

Okay, nou ja ik heb inderdaad wel paarden gehad waarbij het afsluiten niet werkte en het emmertje water wel. Maar goed, ieder zijn eigen keuze natuurlijk. Ik ken de methode van het afspuiten wel, maar als een paard echt volledig in paniek raakt kan hij zichzelf behoorlijk bezerenq lostrekken van halster etc. Ik zou wel kijken of je paard daar geschikt voor is of niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:02

Jolliej schreef:
Iedereen hun tips afzeiken is een leuk idee. Maar niet alle paarden reageren hetzelfde. Dus gewoon maar af gaan spuiten en wachten tot het paard ontspant, ja.... Dat gaat werken met een super angstig paard...

Toch nog even dit. Het is niet zomaar af gaan spuiten en wachten tot het paard ontspant. Het is het opzoeken van een beginpunt waarop je paard het geklater van het water wel accepteerd, en je vervolgens langzaam naar hem toetasten. Maar je dient hem wel zeker blijvend te confronteren met het geluid van dat water. Een keer zachtjes water laten lopen uit een emmer gaat niet werken omdat je, als het water op is en het dier nog steeds niet ontspant, niet door kunt gaan met de handeling. Dus zit je in het cirkeltje: emmer met water, paard schrikt, emmer is leeg, paard nog steeds in schrikmodus, duurt te lang om de emmer weer te vullen dus de schrikreactie is weer vers als de eerste keer en probleem is niet opgelost maar paard is bevestigd in zijn schrikreactie.

Tips afzeiken doe ik niet zomaar. Echter als de tips nergens op slaan, niet veilig uitvoerbaar zijn en het probleem nog in de hand werken, ga je mij horen.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar heb jij succesvol met deze methode een dier van zijn waterangst af kunnen helpen of is dat wat je opnoemt pure theorie? Dan wil ik je wel vertellen dat paarden het theorieboekje nooit hebben gelezen, en de praktijk er toch heel anders uitziet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:05

Jolliej schreef:
Okay, nou ja ik heb inderdaad wel paarden gehad waarbij het afsluiten niet werkte en het emmertje water wel. Maar goed, ieder zijn eigen keuze natuurlijk. Ik ken de methode van het afspuiten wel, maar als een paard echt volledig in paniek raakt kan hij zichzelf behoorlijk bezerenq lostrekken van halster etc. Ik zou wel kijken of je paard daar geschikt voor is of niet.

Een paard dat het emmertje water wel accepteerde was misschien bang voor de tuinslang, of het geluid van het water, en niet voor het water zelf. Ook daar dien je verschil in te maken. En ieder paard is geschikt voor de methode die ik heb aangegeven.

Wat het in paniek raken betreft: veilig vastzetten doe je met de Aussie Tie ring of de Safe Clip. Links naar uitleg zijn eerder in dit topic geplaatst. Ophangen, bezeren, lostrekken komen dan niet meer voor. En confrontatie met water dient toch echt te gebeuren zonder dat je hem vastzet.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:13

Het is geen theorie, ik heb zelf ervaring met een paard dat bang was voor water waarbij het succesvoller was met een emmer en rust. Zoals je zegt er zijn meerdere wegen maar rome, maar omdat je daarvoor ook een tip van een ander afweerde leek het net of alleen jouw weg de goede is. Dat zou ook niet eerlijk zijn. Ts kan uit alle tips kijken welke weg zij wil volgen, maar ga niet iets opdringen. Als ik dat verkeerd van je begrepen heb dan sorry. Ik geef gewoon een mogelijkheid en als je het daar niet mee eens bent goed. Maar ik zou ook oppassen met meteen afspuiten, maar dat is mijn mening. Omdat ik daar ook zowel goede als slechte ervaring mee heb. Dat ik alleen theorie ken, vind ik erg kort door de bocht, je kent me niet eens, dus dat is een beetje jammer. Ik zeg niet dat jouw tip niet werkt of die van mij niet werkt, maar het is best uitvoerbare ideeën wat ts maar wil.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:18

Cassidy schreef:
Een paard dat het emmertje water wel accepteerde was misschien bang voor de tuinslang, of het geluid van het water, en niet voor het water zelf. Ook daar dien je verschil in te maken. En ieder paard is geschikt voor de methode die ik heb aangegeven.

Wat het in paniek raken betreft: veilig vastzetten doe je met de Aussie Tie ring of de Safe Clip. Links naar uitleg zijn eerder in dit topic geplaatst. Ophangen, bezeren, lostrekken komen dan niet meer voor. En confrontatie met water dient toch echt te gebeuren zonder dat je hem vastzet.

helemaal mee eens, misschien wassiej bang voor de slang. Echter werd daar naderhand niet meer op gereageerd.
Als je het paard biet vast zet bijvoorbeeld dan in een paddock? Heb je ook kans dat ze in paniek over hekken springen. Veiligheidsknip os daar zeker heel mooi voor, maar als het paard iedere keer zich lostrekt dan kom je ook niet bij de oplossing. Nogmaals bij veel paarden werkt dit wel, ik heef alleen aan niet met allen. Il ben het met je eens, maar aan alle dingen zitten haken en ogen aan, natuurlijk ook mijn eigen tips!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:18

Nogmaals, bij het trainen van paarden dien je de veiligheid van jezelf in acht te nemen, en het zachtjes uit een emmer water over een been gieten zorgt ervoor dat je hoofd binnen schopafstand komt.

Hou het veilig voor jezelf en voor degenen waar je deze methode voor adviseerd.

Dat flooding werkt, is bewezen en kun in onderstaande filmpjes zien.

Filmpje begint met een plastic zak en vervolgens gaat het over naar een spuitfles. Principe van een tuinslang met water is hetzelfde.

http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/watch?v=TAanGzFhxts

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:28

Als bewijs voor de manier van flooding, hierbij een leerzaam filmpje, Warwick Schiller over het feit dat een paard heel makkelijk zijn hoofd moet kunnen laten wassen.

In principe: maak het gewenste gedrag makkelijk en het ongewenste moeilijk en het paard zal voor de makkelijkste weg kiezen. In dit geval het wassen van het hoofd. En dat is te projecteren op bijv. wassen van het lijf.

Dat houdt in, net als de uitleg die ik gaf: op het moment dat het dier protest geeft, doorgaan met wat je doet, en op het moment dat het dier zich overgeeft hou je op.
En je hoofd blijft ten allen tijd buiten schopafstand! Timing blijft essentieel. En zie de veranderingen in het paard.

http://www.youtube.com/watch?v=8N3KLRGFUzg

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:32

Erg jammer dat je nu zo doet. Terwijl ik ook echt zeg dat deze manier goed is. Wil ook alleen de andere kant weten, daar ben ik nieuwsgierig naar. Super filmpjes trouwens!