Band met mijn paard versus respect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim299

Band met mijn paard versus respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 00:09

Hallo,
Enkele maanden geleden had ik een goede band met mijn paard, ik gaf hem dan ook regelmatig een snoepje als hij iets goed deed, hij kwam altijd direct naar me toe als hij in zn stal stond omdat hij dan ook vaak een snoepje kreeg, alhoewel dat hij vaak niet gestreeld wou worden omdat hij enkel het snoepje wou. Ook was een groot probleem dat hij geen repect had voor mij. Hij kwam heel vaak te dicht en liep me bijna omver.
Dit wou ik niet meer en ik heb toen raad gevraagd aan iemand en die heeft mij het principe van natural horsemanship aangeleerd. Hij zei dat ik hem geen snoepjes meer uit mijn hand mocht geven en na het werk de beloning in zn bak geven, dit zodat ik de leider over mijn paard wordt want de leider geeft ook geen beloning.
Respect heeft mn paard nu zeker voor mij, als ik achteruit ga dan gaat hij ook achteruit en hij behoudt steeds een goede afstand van mij maar da band is er niet meer. Als ik bij hem kom dan heb ik het gevoel dat hij denkt dat hij niet blij is om me te zien, ook al is het vaak enkel om te borstelen ofzo... Hij kijkt niet meer naar me om en hij wil vaak ook niet gestreeld zijn...

Hebben jullie soms tips om een goede band met mijn paard te hebben EN respect te krijgen?
Mag ik snoepjes uit mn hand geven of niet?

Pluttersput

Re: Band met mijn paard versus respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:49

Doe je iedere keer hetzelfde met hem? Is het iedere keer er uit halen, borstelen, opzadelen rijden?
Varieer ook in wat je doet. Wandelen, of een uurtje spelen in de bak zijn vaal dingen waar je veel meer aan hebt. Je werkt dan vanaf de grond, en kan je paard spelenderwijs dingen leren..

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:56

Er is eigenlijk geen verschil met hoe het was, toen dacht je alleen dat je een band had omdat hij wel bij je wou zijn maar hij wou alleen snoepjes ipv bij jou zijn. Klinkt harder dan ik het bedoel trouwens;) Maar door een paard vaak snoepjes te geven lijkt het net alsof het een aanhankelijk paard is terwijl het eigenlijk gewoon een schooier is;) Snap je?
Ik zou gewoon door blijven gaan met grondwerk en op een andere manier aandacht geven. Of gewoon tijd met hem doorbrengen zonder wat te 'eisen'.
Verder heb je nou eenmaal paarden die niet zo dol zijn op knuffelen/aandacht. Kan best zijn dat jij zo'n paard hebt en dat je daar nu pas achterkomt nou je bent opgehouden met snoepjes geven.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:00

ga met hem wandelen, gewoon ernaast met halster en touw.
of probeer T-touch!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:01

Een band met een paard heb je niet zomaar, daar gaan jaren overheen. Imo denkt het paard: oh :)* zij heeft snoepjes die zijn vast voor mij laat ik er eens heen gaan. Hiermee bedoel ik dat het hem om die snoepjes gaat en niet om jou.
Lekker veel bezig zijn met je paard, hem afwisseling bieden en zorgen dat hij het vertrouwen in jou heeft.

Ik voel mijn paard feilloos aan, maar die komt echt nooit naar me toe in het land. Laatst liep ik met iemand van stal het land in, loopt ie zo naar ons toe. Ik stond mer open mond te kijken haha. Blijkt dat zij hem altijd lekkers geeft in het land.

Wat ik ook altijd goed vind om te doen is grondwerk, hij heeft dan nu wel respect voor jou maar hij moet jou ook meer gaan vertrouwen. En misschien is het wel een paard die heel erg op zichzelf is, dat is bij mensen ook weleens zo

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:20

de laatste zin van kelly kan natuurlijk ook...ons oudste paard had dat ook, haar dochter liep je bijna plat!
maar als er respect getoond word erkent hij jou wel als leider, geef het wat tijd en probeer idd afwisseling...dit hoeft echt niet bij jou te zitten

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:06

Hij had voorheen inderdaad een band met het snoep, niet met jou. Omver lopen mag namelijk echt niet, nooit. Maar dat betekent niet dat uit de hand voeren echt niet, nooit mag. Sterker nog, dat is weldegelijk heel erg goed voor jullie band, mits je het op de juiste manier doet. Zie dit bericht op de pagina van het Bit http://www.bitmagazine.nl/algemeen/hoe- ... ard/13673/

Voor de duidelijkheid voor jezelf en voor je paard raad ik je aan om bij voeren uit de hand gebruik te maken van de clicker. Over het hoe en wat heb ik op mijn site geschreven http://www.amable.nl en dan bij het kopje "werkwijze". Overigens zou ik je altijd adviseren om les te nemen als je hier mee start, een buitenstaander kan je direct sturen in het correct starten met de clicker en werken met voer en alleen val je toch vaak terug in oud gedrag. Ik zie bijvoorbeeld vrijwel iedereen een stapje achterwaarts zetten als hun paard een stapje voorwaarts zet, niemand die dat zelf merkt maar het is de eerste stap naar het omver gelopen worden. Nooit wijken voor je paard, hij moet wijken voor jou.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:21

Lees eens wat hier staat: http://horsefulness.be/het-vrije-werk/ (+ de rest van deze website ook natuurlijk). Wat de 8 connectie-oefeningen zijn, staat aan de rechterzijde.
Héél waardevolle info om een diepe band met je paard op te bouwen. Snoepjes gaan het hem spijtig genoeg niet doen, je paard zag je vroeger enkel als een wandelende snoepautomaat, niet meer of minder. Ik zou je snoepjes echt waar even in je schuif steken, of desnoods ze in zijn eetbak gooien, maar niet uit je hand voeren.
Grondwerk en leider en respect, allemaal goed en wel, maar let erop dat je geen dictator wil zijn over je paard, d.w.z. vraag vriendelijk of hij uit je ruimte wil blijven, of hij achter je wil blijven, etc... Reageert hij niet, dan kan je wat strenger gaan worden in je vraag. Toon respect. Stel je als zijn gelijke op, niet als zijn baas die de bevelen uitdeelt.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 25-06-14 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:24

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Met als toevoeging: Een paard wil graag duidelijkheid! Dus ik denk echt niet dat je er op achteruit bent gegaan, ook al voel je dat zo. Je paard weet nu precies waar hij aan toe is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:25

Maar naar wat voor band verlang je? Als je verlangt naar een pony die altijd lief en vrolijk is en naar je hinnikt, dan kun je het wel vergeten want dat bestaat niet ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:29

Joolien schreef:
Maar naar wat voor band verlang je? Als je verlangt naar een pony die altijd lief en vrolijk is en naar je hinnikt, dan kun je het wel vergeten want dat bestaat niet ;)

Altijd naar je hinnikt lukt best aardig is mijn ervaring ;) .
Zonder gekheid, sluit ik me mijn voorgangers aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:57

Verdiep je eens in de paardenpersoonlijkheid van een paard. Sommige type paard doen alles voor voer of een snoepje, en anderen kun je daar niet mee lokken.

Als je een dier hebt die heel erg op voer is gericht, en daar lijkt het bij jouw paard op, mag een enkele keer voerbeloning gerust maar je dient dan toch ook andere manieren te zoeken om zijn aandacht te krijgen zodat hij je interessant gaat vinden en graag bij je wil zijn.

Je zegt dat je begonnen bent met Natural Horsemanship? Welke stroming volg je?
Ik kan je Parelli aanbevelen. Hij heeft ook de horsenalities ontwikkeld en hij heeft een goed stappenplan dat, als je dat echt gaat volgen en er geen eigen mix van maakt, ervoor gaat zorgen dat je paard vanuit het land hard hinnikend op je af komt galopperen. Ook al roepen sommige mensen dat dit niet kan.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:42

Dit paard is duidelijk niet een mensenvriend. Mijn ene paard is dat ook. Lekker op zichzelf, alleen voor eten kom hij naar je toe. Als ik haar aai dan vind ze het fijn. Maar de andere van mij die kom naar je toe en eis je aandacht.

Je paardje is het zelfde alleen door de snoepjes dacht je dat je meer band met hem had. Helaas moet je dit een plekje geven. je paard is geen knuffelkont helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:47

Dat laatste dus :j (en veel van wat er eerder gezegd is ook ;) ).
Ik had bij die van mij hetzelfde, op een bepaald moment leek hij mij dolgraag te zien, totdat ik geen snoepjes bij had .. toen was die band ook meteen een stuk minder :+ Wat niet wil zeggen dat hij altijd zomaar snoep kreeg, hij moest er echt wel wat voor doen, maar de grenzen lagen nogal redelijk laag, wat ook resulteerde in als ik eens wat meer vroeg hij een lelijke kop trok en zei "bekijk het maar" ...

Die van mij blijkt ook helemaal geen knuffelpony te zijn, echt een "blijf van mijn lijf"-pony .. Of zo was het toch, want tegenwoordig .. Mijn pony is echt dag & nacht verandert, en dat terwijl ik nu een stuk minder met voerbeloningen werk (gebruik ze nog wel, maar heel sporadisch en echt goed doordacht) en meer met hem doe .. En zelfs hij komt nu hinnikend naar de draad als hij mij spot (als ik de dag ervoor niks gedaan heb om zijn ego te krenken toch) :Y)

Het kan allemaal wel, maar het vergt wat inzicht en verdieping en vooral heel veel geduld. Als je graag meer wil weten mag je mij altijd een pb sturen, dat praat misschien wat makkelijker dan via het topic ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:49

Paarden hebben geen respect voor mensen. Ook niet voor andere paarden, of voor schrikdraad. Dat komt omdat ze dat niet kunnen. Het stukje hersenen waarmee wij mensen ergens respect voor kunnen hebben hebben paarden niet.

Een paard is een wezen wat graag zal samenwerken met iemand die hem veiligheid en duidelijkheid biedt. En dan natuurlijk veiligheid en duidelijkheid die een paard kan begrijpen. Ze hebben heel andere hersens dan wij.

Een paard zal dat gedrag laten zien waarvan hij denkt dat het goed is. Als hij in z'n box naar jou toe komt en hij krijgt een snoepje dan legt hij een link. Hij wordt beloond voor het gedrag dat hij laat zien. Het gedrag dat hij laat zien is kennelijk het juiste gedrag. Dus zal hij vaker naar jou toe komen wanneer hij in z'n box staat.

Het is geen probleem om je paard met voedsel te belonen. Je moet het natuurlijk wel op de juiste manier doen, anders kan je paard heel vervelend worden. Je paard heeft geen RECHT op een beloning. Een beloning (snoepje) is iets wat hij van jou krijgt op het moment dat hij op jouw verzoek het juiste gedrag laat zien. Of probeert om het juiste gedrag te laten zien (als hij nog niet precies begrijpt of kan wat jij vraagt moet je elke poging in de goede richting aanmoedigen) Hij mag niet zelf om het snoepje vragen. Als hij erg opdringerig wordt duw je hem weg.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 23:29

kim299 schreef:
Hallo,
Enkele maanden geleden had ik een goede band met mijn paard, ik gaf hem dan ook regelmatig een snoepje als hij iets goed deed, hij kwam altijd direct naar me toe als hij in zn stal stond omdat hij dan ook vaak een snoepje kreeg, alhoewel dat hij vaak niet gestreeld wou worden omdat hij enkel het snoepje wou. Ook was een groot probleem dat hij geen repect had voor mij. Hij kwam heel vaak te dicht en liep me bijna omver.

Als ik bij hem kom dan heb ik het gevoel dat hij denkt dat hij niet blij is om me te zien, ook al is het vaak enkel om te borstelen ofzo... Hij kijkt niet meer naar me om en hij wil vaak ook niet gestreeld zijn...

Hebben jullie soms tips om een goede band met mijn paard te hebben EN respect te krijgen?
Mag ik snoepjes uit mn hand geven of niet?

Wat ik zo lees is dat jullie niet zo'n goede band hadden als je dacht. Zoals je uit je eigen OP leest, deed je paard dingen voor een snoepje, niet voor jou. Jij was dus niet zozeer leuk, maar je snoepjes wel :Y)

Een goede band krijgen met een paard heeft raakvlakken als met een mens is mijn visie. Veel tijd met elkaar ombrengen en begrijpen hoe de ander in elkaar steekt. Ook al vind je niet alles leuk wat de ander doet en geef je je grenzen aan, dan doe je dit met respect.
Met een mens onderneem je ook dingen die je samen leuk vindt, maar ook doe je wel eens activiteiten die de ander leuk vindt, ook al vind jij die niet zo interessant.
Heb jij bijvoorbeeld een voorliefde voor dressuur, maar je paard voor springen of buitenrijden? Dan zouden die laatste 2 dingen net zo goed op jouw 'programma' moeten staan.
Wat ik er zo van lees, zie jij borstelen als een fijn moment, maar jouw paard niet. Misschien houdt jouw paard meer van wandelen zonder al die poespas aan z'n lijf.

Leer je paard dus kennen, wees geduldig en respectvol voor zijn wensen en grenzen en ga samen dingen ondernemen. Dan kom je al een heel eind.