Welke afspraken bij verleasen van paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroR

Welke afspraken bij verleasen van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 18:35

Omwille van studies heb ik besloten om mijn paard te verhuren.

Maar vooraleer ik mijn paard te lease wil aanbieden wil ik eerst goed op de hoogte zijn van de gebruikelijke afspraken/gewoontes hieromtrent. Zoals wie de dierenarts, hoefsmid en stalkosten betaald? Ik ben sowieso van plan om een contract op te stellen maar welke zaken moeten hier zoal in komen te staan?
En hoe zit het met de documenten van mijn paard? Is een kopie ervan genoeg?

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven :)

cissy

Re: Welke afspraken bij verleasen van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:09

Zoek eens op leas contract met de zoekfunctie en je vind al heel veel topics over leasen/verleasen en wat je wel/niet moet doen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:17

Ik heb mijn paard een jaar in de lease gehad vorig jaar.
Ik had hele simpele eisen, ik wilde hem nog niet verkopen en wilde er geen kosten aan hebben.

Leasers hebben het onderhoud betaald, dus stalling, enten, evt extra voer en vlas en mochten in ruil daarvoor hem beschouwen als eigen. Smid heb ik wel zelf betaald omdat ik mijn eigen smid erbij wilde hebben.
Leasers wilde op een gegeven moment kopen maar kwamen daar op een heel ongelukkig moment mee dus heb toen gezegd dat ik bedenktijd wilde. Daar wilden ze niet op wachten en zo zijn we uiteindelijk uit elkaar gegaan en ik heb verkocht aan een ander.
Qua rijden is paard absoluut achteruit gegaan en wat dat betreft had ik hem beter een jaar weg kunnen zetten, maar beest heeft lol gehad en die mensen ook en dat gevoel is er ook wel goed bij.

Ik had een contract van de schouwse ruiters op internet gevonden en daar wat kleine aanpassingen in gedaan die op ons van toepassing waren.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:28

Mijn paard staat ook bij een ander. Ik krijg er geen geld voor, maar heb er ook geen kosten aan.

In ons contract staat o.a. (eigenaar is X, degene die leent is Y)
- Y neemt kosten op zich van stalling, hoefsmid en dierenarts (tot een max. van 250,- per jaar)
- Paard blijft in eigendom van X
- Y gebruikt paard voor rijden, eventueel wedstrijden. Geen fok enz
- Er gaan wat spullen van mij mee met het paard, dat staat ook in het contract
- Paard gaat terug als ze niet meer voor de doeleinden eerder genoemd, gebruikt kan worden
- Paard gaat terug naar X als de verzorging niet naar behoren gaat
- Paard staat op adres-x gestald, en wordt niet verplaatst
- Bij spoedeisende gevallen, wordt eerst een DA gebeld en wordt gehandeld in het welzijn van het paard (bij beenbreuk wordt het dier direct ingeslapen)

Dingen die vooraf heel logisch lijken (zoals paard blijft in eigendom van X), moet je ook benoemen. Je weet maar nooit!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:04

Ik had er inderdaad ook instaan dat ik ten allen tijde het laatste woord zou hebben in een medisch traject. Dit had ik bewust gedaan omdat de leasers al aangaven in geval van ernstig letsel/ernstige ziekte elke strohalm aan te grijpen en ik daar ietsje anders over denk.
Ik, als eigenaar, had altijd de beslissende stem in kwesties over leven of dood.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:08

Ja, hebben wij er ook in. In te trant van; eindverantwoordelijkheid blijft ten alle tijden bij de eigenaar...

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:14

Ik denk dat het er ook wel aan ligt of je je paard volledig laat leasen of gedeeld?

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 15:23

Bedankt voor jullie reacties :D

Het is de bedoeling dat mijn paard van locatie verplaatst wordt en dat ze dus ook volledig wordt geleasd.

Hoe zit het met het paspoort van mijn paard? Is een kopie daarvan voldoende?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:26

Ik heb het paspoort bij de pensionhouder van de nieuwe stal achter gelaten omdat hij daar schijnt te moeten liggen. Stamboekpapieren heb ik thuis gehouden.
Is allemaal geen eigendomsbewijs, paard stond wel bij de pensionstal van mijn zwager toen. Als je de mensen niet vertrouwd kan je beter niet verleasen.
Als het paard ver weg gestald word zou je nog kunnen overwegen om te verkopen, dan heb je meer zekerheid.
Ik heb uiteindelijk na een half jaar lease toch besloten te verkopen, ben wel blij geweest met de periode van lease, zo wist ik zeker dat ik wel een beetje klaar was met paarden en ik kon en wilde er toen geen tijd meer voor vrijmaken. ik zou het wel goed overwegen, uiteindelijk is mijn paard er niet beter van geworden (eerder slechter). Ik heb hem toen ook alleen in de lease gedaan omdat het bekenden van de pensionstalhouder waren anders had ik meteen verkocht.

Succes met je beslissing.