wat is wijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stroobosje

wat is wijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:25

ik weet niet of het hier goed staat, maar ik weet even niet zo goed wat ik moet. ik heb een aantal maanden geleden een hele lieve friese merrie gekocht, goede papieren, super karakter, kan machtig mooi lopen ( voor een 4- jarige) en heeft een super galop. we zijn allemaal gek met haar, het enige nadeel is dat ze nog niet veel kent en ook niet verkeersmak is, ze heeft veel vertrouwen in mensen, maar ik kan niet steeds afstappen en er naast gaan lopen, ik ben niet erg soepel en kom er dan ook niet zo makkelijk meer op. nu wil ze dus wel eens wegspringen en aangezien ik lang niet gereden heb, moet ik mijn balans nog wat terug vinden. ik ben gister voor de tweede keer van haar af gevallen en heb nu mijn rug flink gekneusd, dat is nooit leuk maar ik heb hier ook een gezin te runnen met 4 kinderen en een man met een eigen bedrijf. heb ik dit paard te impulsief gekocht? zal ze altijd een schrikkerig dier blijven? de een schrikt natuurlijk eerder dan de ander en dit dier is erg gevoelig, maar zo lief. mijn instructrice zei gister dat ze verwachtte dat het wel wat beter kon worden maar dat ze een schrikkerige aard zou houden en dat ik vooral moet werken aan mijn balans. maar is het verstandig om zo n risico te nemen? wie kan tips geven?

kleinvosje

Re: wat is wijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:28

Aan je balans werken doe je dan het beste gewoon thuis in de bak, kilometers maken. Langs de weg niet alleen doen maar met ervaren paarden erbij, zodat die haar mee kunnen nemen langs enge dingen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:39

Ik kan je niet specifiek advies geven over jouw situatie aangezien ik noch jou noch het paard ken, maar kan je wel iets vertellen over mijn ervaring aangezien ik uit "eenzelfde schuitje" kwam ;)

Ik kocht mijn Fjord (toen nog geen 3,5 en direct van de fokker dus tuig- en zadelmak verder niets) toen ik zo'n 20 jaar niet meer gereden had. Ik had nog allemaal 'romantische' herinneringen aan vroeger...wind in de haren, in m'n eentje op pad met mijn verzorgpony en mijn super manegetijd. Helaas bleek de praktijk iets anders. Mijn Fjord vond nagenoeg alles eng en vooral als er iets achter z'n derriere gebeurde.

Heb ook vaak gedacht "had ik maar een oudgediende gekocht" want mijn balans/evenwicht was na 20 jaar ook niet meer dat van toen ik 16 was ;). Ik werd een regelrechte angsthaas. Nog een nachtje in het ziekenhuis geweest met gekneusde ribben en een scheur in mijn borstbeen (met dank aan een reiger die uit het riet kwam vliegen) maar ik bleef zo gek op hem want in de omgang is het echt een golden retriever in paardverpakking.

Ik rijd hoe dan ook niet veel (men ook met hem) maar heb eerst een ander zadel gekocht omdat ik wel zag dat ik wat meer "hulp" nodig had. Meer wrong, diepe zit en dat hielp alvast een hoop voor mijn zelfvertrouwen. Ik ben weer helemaal terug naar af gegaan. Ging bijv. naar stal en zadelde hem op om welgeteld vijf minuten te rijden en sloot het dan (voor mij succesvol) af.

De pony van onze dochter was 1 brok stabiliteit (en ons dochtertje retedapper) dus we gingen samen buitenritten doen, waarbij mijn pony zich dus aan de onverstoorbare pony van ons dochtertje optrok (en ik mijzelf stiekem ook aan haar ;) )
Nu laat ik mijzelf steeds minder leiden door mijn eigen angst want mijn pony neemt dat heel erg over (en dan kom je in een vicieuze cirkel waarbij je elkaar steeds versterkt). Hij loopt nu langs een stoet doedelzakspelende mannen met mensen eromheen met vlaggetjes, over viaducten met een trein eronderdoor etc. We zijn wel 4 jaar verder maar met kleine stappen zijn we er wel gekomen. We vertrouwen elkaar meer.

Ik vermoed dat bij jou misschien ook het verhaal van de 'cirkel' meespeelt waarbij jullie elkaar's onzekerheid versterken? Wat bij mij dus werkte was van elke interactie met mijn pony een "succes" maken ookal is het maar kort :-)

Heel veel succes gewenst!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:40

idd gewoon leren beter paard te rijden, betere balans dus, het is de bedoeling dat je er niet zo vlug meer afvalt, een paard beweegt nu eenmaal af en toe eens hé.
Als je dat echt niet wil moet je op een houten paard gaan zitten die springt zeker niet ineens weg.
Geef het paard net iets meer leiding, dan voelt het paard zich vast en zeker al een stuk veiliger.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:41

Wat Kleinvosje zegt; thuis eerst de puntjes op de i zetten en dan pas gaan buiten rijden.
Je paard wordt allicht nog moediger naarmate ze ouder wordt en naarmate ze jou beter leert kennen en vertrouwen.
Bovendien ga jij zelf mettertijd terug beter zitten en rijden.
En hoe beter en zelfverzekerder jij rijdt; hoe makkelijker je je paard overal doorheen kan rijden.

Het lijkt me te vroeg/snel om op te geven. Ik denk dat je toch wel mag rekenen op een klein jaartje alvorens paard en ruiter goed op elkaar ingespeeld zijn.

Zie ook deze :
http://paardenlifestyle.com/paard-verkopen-toch-doorzetten/

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:44

Is ze schrikachtig van karakter of schrikachtig omdat ze simpelweg nog niet verkeersmak is?
Want dat laatste (eerste is trouwens ook te verbeteren) is natuurlijk km maken; aan de hand en liefst met een ervaren paard erbij. Later onder zadel en ook dan eerst een ervaren paard erbij. Het alleen naar buiten gaan vandaar uit langzaam aan steeds meer oefenen (en langere stukken)

En in de tussentijd aan je balans werken in de bak; neem zitlessen en ga een tijd zonder beugels rijden in alle gangen. Werkt super voor je balans.

Tegen de tijd dat je dan eens weer onder het zadel de weg uit gaat moet je balans flink verbetert zijn. Dan pas ook weer het buitenrijden oppakken; als je balans goed is.

Ben er nu zelf ook flink mee bezig. Heb jaren niet gereden sinds begin 20 en 3 jaar geleden weer begonnen. Nou balans was ver te zoeken. Eerst nog eigenwijs met beugels blijven rijden, maar een paar maanden geleden vond ik het toch serieus tijd om nu echt weer eens goed balans te krijgen en beugels eraf. Ja was afzien in het begin en vermoeiend, maar merk nu na 2 maanden al zo'n gigantisch verschil. En loste gelijk een ander probleem van me op; mijn benen, ik kan ze eindelijk stil houden. Want die hadden soms ook een eigen leven.
Maar ook mn balans is zo veel beter. Had nog wel eens dat ik mijn balans kwijt was als paard een zijstap deed onverwacht. Dat is nu niet meer het geval, zit rechter boven mijn paard. Zoveel voordelen, ik baal ervan dat ik het niet gelijk gedaan heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:44

Tja er wordt niet voor niks vaak afgeraden om jonge paarden te kopen, maar goed dat is voor de achterafman. GA idd aan je eigen zit werken en ga voorlopig niet onder het zadel naar buiten, want dan maak je elkander enkel maar meer onzeker. Ga desnoods lekker wandelen aan de hand.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:46

Kilometers maken, eerst in een vertrouwde omgeving dan pas naar buiten en samen met iemand die mee fietst of mee loopt.

Je kunt ook van een mak paard vallen dus ik zou gewoon nog even een beetje meer uren maken, je hebt haar pas een paar maanden dus geef haar wat tijd.

Veel succes!

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:48

Ja begin met grondwerk en aan de hand gaan wandelen, aan alles dat ze eng vindt laten ruiken. Je kan ook schriktraining doen. En zelf veel oefenen op je balans en rijden in het algemeen. Probeer dit eens, en geef haar wat tijd ! Succes :)

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:58

Als dit paard in een nieuwe omgeving staat dan is dat altijd even wennen. Zelfs het rustigste paard kan in een rare/nieuwe omgeving mega schrikkerig zijn. Het is dan dus verstandig om eerst veel te gaan wandelen en haar te laten wennen aan haar nieuwe thuis.
Anders is het misschien een idee om een instructeur te vragen die je kan helpen met je balans te verbeteren door middel van zitlessen.

belangrijkste tip; wees niet bang om te vallen en verwacht niet te snel te veel van je paard. Ze staat er net pas en moet nog aan veel dingen wennen

als je niet erg soepel bent, is het dan misschien een idee om daar aan te werken? Het hoeft niet lang op een dag te zijn, tien-twintig minuutjes (per dag) is meestal al ruim voldoende

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 15:22

oke dan moet ik dus verder gaan met wat ik doe. alvast bedankt voor de tips. en nathalie2302: jouw verhaal is heel herkenbaar!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:21

stroobosje schreef:
het enige nadeel is dat ze nog niet veel kent en ook niet verkeersmak is, ze heeft veel vertrouwen in mensen, maar ik kan niet steeds afstappen en er naast gaan lopen, ik ben niet erg soepel en kom er dan ook niet zo makkelijk meer op. nu wil ze dus wel eens wegspringen en aangezien ik lang niet gereden heb, moet ik mijn balans nog wat terug vinden. ik ben gister voor de tweede keer van haar af gevallen en heb nu mijn rug flink gekneusd,
wie kan tips geven?

Elk paard kan een keer wegspringen. Als je er dan al afvalt, zou ik nu zeker niet buiten gaan rijden.
Ga in de bak oefenen met je balans en werk aan een onafhankelijke zit.
Ga buiten wandelen zodat je haar daar wel in verder traint alvorens weer buiten te gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:26

Qua opvoeding ben jij een kei! Ik heb alleen maar plezier van jou manier van opvoeden/ grootbrengen. Met Je kinderen is het natuurlijk al lastig, want Benthe zou toch een beetje een gezinspaardje worden uiteindelijk begreep ik? Ik denk dat je met grondwerk een eind moeten komen om de vertrouwensband nog sterker te maken. Lees de boeken van Emiel Voest eens, Loswerken, grondwerken en langelijnen. Kijk of je zo verder komt en soepeler wordt wat onder het zadel ook wil werken.

Goed dat je in ieder geval les geeft. Ik zou het buitenrijden ook even laten voor wat het is, aan de hand is natuurlijk altijd prima, met Lady als koppaard misschien?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 00:21

Ik zou eerst zorgen dat er weer wederzijds vertrouwen is in de bak. En dan vanuit daar misschien eerst wandelen zodat je op de grond staat en dan makkelijker kunt reageren zonder dat je er af kunt vallen. of iemand meenemen op buitenrit die er naast fietst of loopt.

Even benieuwd wat is de afstammeling van je paard.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:49

Ik zou het rijden en het verkeersmak maken even van elkaar scheiden.
-Balans vinden in de rijbak, samen zoeken waar de knopjes zitten en elkaars vertrouwen winnen. En inderdaad misschien eens kijken naar het zadel. Het kan best zijn dat dit gewoon niet goed past bij jou en je paard.
-Samen buiten gaan wandelen aan een halster of hoofdstel, zodat het paard kan wennen al alle dingen die er om haar heen gebeuren met jou ernaast waar ze steun kan vinden.
Wanneer je het gevoel hebt dat beide goed gaan en vooral dat jij er ontspannen op kunt zitten/naast kunt lopen, kun je het gaan verbinden aan het elkaar. eventueel eerst iemand ernaast laten lopen waaraan je merrie zich kan optrekken of inderdaad met een onverstoorbaar paard meegaan.

Ook in de rijbak onder het zadel kun je wat uitdagingen aangaan door bijvoorbeeld het neerleggen van een zijltje, wat wapperende vlaggetjes ed. Dan kan je merrie ook leren dat het heel fijn is om steun bij jou te zoeken, ze ook gewoon op vier benen (of gewoon niet) kan schrikken en dat jij haar er wel veilig langs loodst.

Ik weet niet of je paardje op een stalling staat, wat je dan zou kunnen doen is kijken of daar ook een wat meer ervaren paard staat dat je een paar keer mag rijden. Dan kun jij weer werken aan je balans en je zit op een paardje dat niet zo weg springt en misschien zelfs jou wel wat op kan vangen als je uit balans zit.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:38

Nee het is geen schikachtig dier. Het is een jong dier die nog heel veel ervaringen op moet doen en nog meer vertrouwen moet krijgen in jou.
Die ervaring moet hij opdoen door gewoon dingen te ondernemen en dit vaker te herhalen.
Je kunt niet verwachten dat een paard in een aantal maanden dusdanig veel vertrouwen in je heeft dat hij bomproof is in nieuwe situaties.
Vooral buiten is het heel spannend en je zult dus veel tijd een aandacht in het wandelen buiten het vertrouwde terrein moeten besteden.
Paard moet kilometers maken en dingen zien en meemaken. en jij moet hem in alle situaties de leiding bieden en zekerheid dat het goed komt als hij jou volgt.
Dat kost heel veel tijd en moeite.. maar dan kun je daarna wel buiten je terrein rijden en vertrouwen op elkaar.
En ja, als je niet elke keer op en af wilt stappen dan moet je jezelf afvragen of je er goed aan gedaan hebt om een jong paard aan te schaffen. Dan kun je beter kijken naar een paard wat al veel kilometers op zijn naam heeft staan.
Kijk als een paard het niet vertrouwd in een situatie buiten en weet niet goed wat te doen... dan zul jij eraf moeten om hem die leiding en zekerheid te bieden.
Je moet hem leren gerust te stellen met je stem. en wat klopjes zodat je op ten duur het paard gerust kunt stellen als je erop zit.