Nieuw paard in de kleine kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje70

Nieuw paard in de kleine kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 09:01

Sinds jaar en dag heb ik een kudde van drie paarden (ruinen), 1 paard en twee pony's. De twee pony's heb ik vanaf veulen af aan en staan ook al zolang bij mijn paard. Dit is altijd goed gegaan. Mijn paard is wel erg dominant.

Omdat ik mijn paard met pensioen heb gedaan, heb ik sinds een maand of twee er een nieuw paardje bij, ook een ruin. Mijn pensioenpaard blijft heerlijk grasmaaien. Hij heeft artrose en heeft momenteel, door een rare beweging ook een dik been. Hij mag dan ook momenteel alleen een beetje stappen en rondhobbelen.

Ik ben nu twee maanden bezig om mijn nieuwe paardje bij de kudde te krijgen. Ik heb mijn weiland gesplitst en mijn nieuwe paard achter een draadje gezet. Dat ging goed. Na een paar weken heb ik mijn twee paarden bij elkaar gezet, zonder de pony's, die had ik even op stal gelaten. Dat is ook prima gegaan.

Daarna heb ik de twee paarden bij elkaar gezet en de pony's apart. Dat was geen goed idee, want mijn pensioenpaard bleef heen en weer galopperen tot hij kletsnat was en ik hem maar bij de pony's zette.

Nu staan ze allemaal bij elkaar en dat gaat redelijk goed. Mijn pensioenpaard schermt de pony's af van mijn nieuwe paard. Er mag van hem absoluut geen contact gemaakt worden. Dan wordt mijn nieuwe paard weggejaagd, met bijten en slaan. Op zich heb ik een hectare grond, dus ze kunnen elkaar ontlopen. En ik merk dat ze dat dan ook doen. Mijn nieuwe paard accepteert tot op zeker hoogte dat hij geen contact mag maken.

Elke avond haal ik de paarden naar binnen. Ze krijgen dan eten, worden gecontroleerd, eventueel gepoetst en ga ik een stukje rijden. Elke avond staan de paarden dus voor het hek. En dan gaat het fout. Ook mijn nieuwe paard wil naar binnen en wil eten. En hij wordt dan weggejaagd. En hij komt weer terug en dat gaat zo maar door. Gisterenavond wilde mijn pensioenpaard niet naar binnen omdat hij het te druk had met het wegjagen van mijn nieuwe paard. Gevolg: bijtwonden in mijn nieuwe paard en mijn pensioenpaard staat weer met een dik been. Ook op stal gaan de heren elkaar te lijf en hangen ze in de tralies wanneer ze eten.

Iemand een idee hoe ik dit kan verbeteren? Ik kan ze natuurlijk weer apart zetten, maar alleen als het niet anders kan.

Angela

Re: Nieuw paard in de kleine kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:08

Sommige paarden liggen elkaar "gewoon" niet. Je beste hoop is dat het over waait en je nieuwe paard zijn lage rang gaat accepteren. Als hij de confrontatie blijft opzoeken, zal het problemen blijven geven.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:18

Geef het tijd, hier heeft het zeker 2 jaar geduurd voor dat mijn pony en paard elkaar niet meer in de weg liepen. Het zullen nooit de dikste vrienden zijn, maar samen leven gaat zeker wel.

kensin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:29

jouw nieuwe paard moet nog even leren wie er de baas is van de groep, waarschijnlijk is dat ook een dominant ding en is je pensioenpaard bang dat hij zijn plek in de kudde aan het verliezen is. Geef het de tijd, het duurt altijd even voor het allemaal duidelijk is wie op welke plaats komt.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:40

Een kant-en-klaar antwoord heb ik niet voor je voor het weideprobleem, sorry. Wel wat gedachtes:

Ik krijg de indruk dat je pensioenpaard je pony's 'bemoederd' omdat hij ze al vanaf veulen bij zich heeft. Dit verklaart ook het heen-en-weer gesjees wanneer je je pony's apart zette en het feit dat het goed gaat tussen beide paarden wanneer de pony's niet in zicht zijn. Er zit een hele sterke band tussen je pensioenpaard en de pony's, wat de introductie van je nieuwe paard duidelijk moeilijker maakt. Hield je pensioenpaard ook duidelijk afstand met je nieuwe paard toen hij achter een draadje stond of kwam hij toen wel dichtbij?

Zijn je beide paarden ongeveer even groot? Het is niet echt een regel, maar meestal zijn de groten dominant over de kleinen (voordat men hierover valt: ik ken ook voorbeelden dat het andersom is). Grootte is meestal een indicator voor kracht. Wanneer ze even groot zijn kost het meer moeite (lees: confrontaties) om te bepalen wie er sterker is.

Een praktische tip: Je kan paarden op verschillende manieren aan elkaar laten wennen. In de natuur staan paarden die vriendjes zijn naast elkaar, grazen naast elkaar, lopen naast elkaar. Dat kun je nabootsen door met je beide paarden te gaan wandelen bijvoorbeeld, misschien ze even laten grazen, of tegelijk in dezelfde bak te gaan rijden. Het idee is de paarden op een gecontroleerde manier bij elkaar in de buurt te laten zijn. Nu ken ik je situatie verder niet, dus ik weet niet of dit praktisch mogelijk is..

Sorry voor het lange verhaal! Ik hoop dat je er wat aan hebt..

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 00:25

Ik denk dat dit wel weer goedkomt uiteindelijk. Ik heb ook een nieuw paard in mijn kudde van vier merries gezet waar een vreselijk dominant paard in staat. Mijn paard is erbij gegaan en mocht ook niet bij de andere komen nooit deed ze dat wel dan werd ze weggejaagd. De dominante stond altijd tussen iedereen in. Nu pakweg een maand later mag de nieuwe steeds meer contact maken met de rest en wordt de groep weer rustig.

Dit geld misschien niet voor alle paarden maar je moet ze de tijd geven om de rangorde opnieuw uit te vinden dit kost even tijd. Zolang het er niet al te gevaarlijk aan toe gaat moet dit gewoon gebeuren.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 00:31

Misschien een idee om de pony's apart van je pensioenspaard kennis te maken. Aangezien ze nu geen kans krijgen. Kan misschien de rollen omdraaien of veranderen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 00:35

Dat verhaal over grootte is gelijk aan dominant gaat echt niet op hoor, hier wijst een pony van 1,40 m'n merrie van 180 waar ze staan moet, zo ook een ruintje van 152 die een ruin van 175 opzij wijst, karakter daar zit t m in

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:55

Djaikha schreef:
Zijn je beide paarden ongeveer even groot? Het is niet echt een regel, maar meestal zijn de groten dominant over de kleinen (voordat men hierover valt: ik ken ook voorbeelden dat het andersom is). Grootte is meestal een indicator voor kracht. Wanneer ze even groot zijn kost het meer moeite (lees: confrontaties) om te bepalen wie er sterker is.

Ik zei ook niet dat grotere paarden altijd dominant zijn over kleinere, knollentuin.. Alleen maar dat het een factor zou kunnen zijn.

paulien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 23:07

Wij hebben paarden bij de manage die groot zijn maar totaal niet dominant.. dus dat zegt helemaal niets

paulien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 23:07

Kleine paarden kunnen ook dominant zijn.