Rijden zonder cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

drenterxx

Rijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 18:45

geen idee of het hier goed staat, anders sorry hiervoor :o

Ik heb een vraagje. Ik rijd al jaren engels, maar ik wil dolgraag overstappen op western.
Ik heb geen eigen paard, maar nu nog een verzorgpony die ik dressuurmatig rijd.
Ik krijg over een poosje waarschijnlijk een eigen paard, en deze wil ik western gaan rijden.
Ik heb op paarden van anderen al ervaring met westernrijden, ik vind western toch leuker dan engels.
M'n vader heeft zelf ook westerngereden, maar aangezien we nu op het moment geen eigen paard hebben rijd hij op het moment niet.

Nou is mijn vraag,
Hoe zit het met het rijden met een cap?

Mag je op eigen terrein officieel zonder cap rijden?
En op maneges, stallen van anderen ect? Of is de manege hier verantwoordelijk voor?
En als je buitenrijd?

Ik wil dit gewoon weten, omdat westernrijders meestal geen cap ophebben en ik wel wil weten wat er officieel verplicht is en wat niet.

Groetjes :)

Anoniem

Re: Rijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:46

Je mag zonder cap rijden. Je bent er altijd zelf verantwoordelijk voor.

Of het verstandig is, dat is een heel ander verhaal.

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:47

Gewoon met cap. Ongeluk zit in een klein hoekje.
Paard hoeft maar te struikelen en je valt er verkeerd vanaf.... :n

Wees wijs en doe gewoon een cap op!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:48

Ik rijdt altijd met cap, ondanks dat ik western rijdt. En heel veel ruiters bij mij op stal ook. Het is bij mij echter niet verplicht en er zijn ook ruiters die zonder cap opstappen. Dat is je eigen verantwoordelijkheid, net zoals bij het Engelse rijden.

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 18:49

Ik weet dat het idd niet verstandig is, maar ik wilde alleen weten of het officieel verplicht is :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:49

Je hebt toch zo speciale western'hoeden' waar een cap onder kan/in verwerkt zit?

Als ik jou was zou ik niet zonder rijden. Ik ben zelf 5 dagen geleden ongelukkig ten val gekomen, en ja, zonder cap (mijne is te klein waardoor ik erge hoofdpijn krijg) en ik ben eerst op mijn knie gevallen en dan recht op mijn hoofd. Dit was nog in de piste maar ik heb er toch een lichte hersenschudding aan over gehouden.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:54

Nee, het is niet (wettelijk) verplicht om een cap te dragen. Op eigen terrein of buiten kan dat dus gewoon. Op sommige stallen/ maneges is t wel verplicht, dan moet je t dus wel doen.

4horsenl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:32

Het is niet verplicht. Maar als je een keer goed valt dan denk je....Had ik mn cap nou toch maar op gedaan....

mohicaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:37

Als je op een manege gaat rijden ( ook al is het enkel op te lessen ) kan de staleigenaar je verplichten een cap te dragen ivm de verzekering ;-)

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:48

Het is niet verplicht. Een manege/stal kan jou wel verplichten om een cap te dragen.

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:45

Niet verplicht, maar wel verstandig. Vroeger reed ikook altijd zonder cap want ik vond het ondingen waar je hoofdpijn van kreeg. Nu na 20 jaar ga ik weer het rijden op pakken en draag wel een cap.

mimipony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 23:05

Het is niet verplicht, maar wel raadzaam ;)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 23:09

Tussen western en Engels rijden zit kwa cap geen verschil, alleen op wedstrijden is het bij western geloof ik niet verplicht. Op maneges is het altijd verplicht, verder is het je eigen verantwoordelijkheid. Maar wees gewoon verstandig, je hebt maar één hoofd. Je hoeft maar 1x verkeerd te vallen en het is afgelopen, of je nou western of Engels rijdt.

carlijnepijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 00:05

Helaas niet verplicht, dat zou namelijk heel wat verwondingen hebben gescheeld als het wel verplicht zou zijn. Het is natuurlijk je eigen keuze, maar als je verstandig bent zet je gewoon een cap op.

TessaHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:05

Het is niet verplicht.
Op maneges en stallen van anderen wel.
Maar tis beter om wel te doen ;)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:06

Als je eigen/verzorg paard heb is het niet verplicht. Zodra je op een manegepaard rijd is het wel verplicht. Ik raad je gewoon aan om met cap te rijden, veel veiliger. Mocht je vallen is het minder erg als je een cap draagt dan zonder cap. :)

Jesse_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 01:28

:) meestal mag je alleen op eigen terrein zonder cap rijden. En ik het bos,strand, duinen, etc. Ik raad je aan wel een cap te gebruiken op maneges etc. Want meestal zijn ze er niet blij mee als er iemand zonder cap rijdt. Zonder cap is op eigen risico

_CP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:06

Zolang je op je eigen paard rijdt is het gewoon je eigen verantwoordelijkheid. Maneges en stallen kunnen je wel verplichten om een cap te dragen.

Samxbilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:57

het is niet verplicht, maar een ongeluk zit in een klein hoekje :)) wees verstandig!

blacky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 00:20

Manege en stallen hebben allemaal hun eigen regels, al heb ik nog noojt van een stal gehoord waar je zonder cap mag rijden, maar de stal bepaalt dit.

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:14

Oo sommige stallen/maneges is het verplicht een cap te dragen, je kunt hier soms zelfs een boete voor krijgen als je dit niet doet, maar ik weet niet of dit op jouw stal ook zo is, natuurlijk.
Ik zou het wel doen, veiligheid voorop ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:16

soloro schreef:
Als je eigen/verzorg paard heb is het niet verplicht. Zodra je op een manegepaard rijd is het wel verplicht. Ik raad je gewoon aan om met cap te rijden, veel veiliger. Mocht je vallen is het minder erg als je een cap draagt dan zonder cap. :)

Nou, dat over 'verzorgpaard cap niet verplicht' zou ik niet te hard roepen; hier komt er echt geen verzorgster op zonder cap hoor. Dan ga je maar naar huis om een cap te halen.

Afhankelijk van de stal waar je staat is het wel of niet verplicht een cap te dragen. Echter snap ik niet waarom je met dressuur rijden wel de cap op zou zetten en met western rijden niet; de bakrand houdt er echt geen rekening mee dat jij western rijdt en is niet ineens van piepschuim als jij met je hoofd er tegenaan valt. :+

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:19

santje44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:31

Ik ken manege's en pension stallen waar het verplicht is om met cap te rijden. Maar op eigen terrein heb ik altijd zo iets van het is jou keus als je het wil doen maar of het slim is, is de vraag. Een paard is en blijft een dier ook al denk je dat die 100% te vertrouwen is en die dingen het kan altijd toch iets zijn waar die van schrikt.

sheriita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:45

Als je zonder cap valt word niks vergoed geloof ik met cap wel zelfde als auto rijden zonder gordel geloof ik