Pony plots bang voor zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nontie

Pony plots bang voor zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 23:25

Hoi,

Sinds gisteren is mijn verzorgpony ineens heel angstig voor het zadel. Dit ging anders altijd heel normaal en is nooit een probleem geweest..
Gisteren ik was gewoon aan het poetsen en doen, loop de stal in om zadel en dekje te pakken, zodra ik dichtbij hem kom springt hij opzij en knalt achteruit en trekt zijn halster kapot. Gelukkig sta ik altijd op afgesloten pleintje dus kon hem zo weer krijgen met ander halster maar vraag me af hoe dit zo ineens kan?

Ik ga morgen denk ik gewoon eens proberen zonder zadel te rijden en beetje grondwerk doen denk ik voor de afwisseling.
Aangezien we door het weer niet echt een buitenrit hebben kunnen maken voor de afwisseling en ik niet ga springen als ik alleen ben (lees: hier beide nog onervaren in) hebben we dus alleen in de bak een beetje dressuur gedaan. Konden wel het veld op om hem even lekker 100-150 meter te laten crossen maar dat was het ook.

In het land wou hij gisteren ook al niet mee komen. Hij kwam wel bij me maar zodra ik het halster om wou doen racete hij weer bij me weg, tot 3 keer toe. Toen de paddock open gegooid en hem daar in geleid en daar kon ik hem wel pakken.

Hij is nu 5, misschien is het pubergedrag maar plots angst voor het zadel moet toch haast ergens anders weg komen?

hwn

Re: Pony plots bang voor zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:36

Heb je dan nog kunnen opzadelen? Kan natuurlijk dat ie eenmalig geschrokken is omdat ie je niet had zien komen.

Pubergedrag geloof ik niet zo in, kan zijn dat het zadel niet goed past, of dat de pony rugpijn heeft, dus goed op letten bij het poetsen (mss es poetsen zonder dat ie vast staat, als ie dan op bepaalde gevoelige plekken gaat lopen, is de kans groot dat het pijn is)? Dus als het niet betert: zadelpasser en/of osteo.

Maar wat afwisseling is sowieso niet slecht: grondwerk, wandelingetje aan de hand, vrijwerken... zal ie mss liever door werken ook.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:36

Wellicht heeft het zadel het paard vorige keer pijn gedaan doordat het paard nu anders is al toen het zadel is aangemeten?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 23:47

Heb hem uiteindelijk binnen in de stal gezet voordat hij me op het pleintje nog een keer door halster knalde en verkeerd terecht kwam. Als het zadel eenmaal ligt is het ook geen probleem.

Misschien omdat ik het zadel binnen had staan ivm wind. Normaal heb ik hem naast de poetskist staan op een bokje maar het waaide nogal en hij heeft arabisch bloed dus zo'n bewegend zadeldekje wordt dan ineens heel spannend natuurlijk :')

Opstappen afstappen etc is allemaal geen probleem en ondervind met rijden ook niet dat hij last heeft, hij is lekker los.
Voor zover ik weet is zadel wel aangemeten geweest, maar hij is in 3 maand flink in zijn bespiering gegroeid dus zal voorstellen aan de eigenaar om misschien daar nog eens naar te laten kijken. Hij is van smal krielkipje naar stevige Dpony gegaan, echt een new forest bouw heeft hij qua lichaam.
Wouden sowieso de kussens nog opnieuw laten opvullen.

Hij volgt me overal, dus als ik hem los zou laten staan en ik loop naar binnen om mijn laarzen aan te doen zal hij achter me aanlopen, dus daar zit ik niet bepaald op te wachten haha.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:54

ED -> OPG

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:55

Het feit dat het hier als uitvlucht gebruikt wordt , van tjaaa het betreft hier wel een Arabier, en die reageren vlugger en duidelijker zeker op een opwaaiend dekje ?????
Een opwaaiend dekje das enkel een beetje werk steken in sensibiliseren en desensibiliseren.
Het is wel waar dat een Arabier vlugger zal reageren , maar dit heeft hier helemaal niets mee te maken.
wat wel een feit is dat ook jij toegeeft is dat het dier nu meer bespierd is en dat daarom heel waarschijnlijk het zadel; helemaal niet meer zal passen. Kussens laten opvullen zal volgens mij niet eens lukken, ik vrees ervoor dat er mssn een nieuw (okazie) zadel zal moeten gezocht worden.
Verder is het aan de ruiter en/of de trainer zijn taak het dier te leren stilstaan, ook een Arabier kan dat echt wel als het hem goed en duidelijk geleerd wordt.

nontie schreef:
Heb hem uiteindelijk binnen in de stal gezet voordat hij me op het pleintje nog een keer door halster knalde en verkeerd terecht kwam. Als het zadel eenmaal ligt is het ook geen probleem.

Misschien omdat ik het zadel binnen had staan ivm wind. Normaal heb ik hem naast de poetskist staan op een bokje maar het waaide nogal en hij heeft arabisch bloed dus zo'n bewegend zadeldekje wordt dan ineens heel spannend natuurlijk :')

Opstappen afstappen etc is allemaal geen probleem en ondervind met rijden ook niet dat hij last heeft, hij is lekker los.
Voor zover ik weet is zadel wel aangemeten geweest, maar hij is in 3 maand flink in zijn bespiering gegroeid dus zal voorstellen aan de eigenaar om misschien daar nog eens naar te laten kijken. Hij is van smal krielkipje naar stevige Dpony gegaan, echt een new forest bouw heeft hij qua lichaam.

Hij volgt me overal, dus als ik hem los zou laten staan en ik loop naar binnen om mijn laarzen aan te doen zal hij achter me aanlopen, dus daar zit ik niet bepaald op te wachten haha.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:05

Sommigen geven onder het zadel niet aan dat het zadel pijnlijke drukplekken veroorzaakt. Dus het kan wel allemaal leuk en aardig zijn als je aan het rijden bent etc. Reacties op zadels neem ik altijd uiterst serieus, dus in jou geval had ik een zadelmaker laten komen om het even te checken. Ook omdat je aangeeft dat die nogal veranderd is qua bouw :) Succes!

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 18:28

aeolusnr1 schreef:
Het feit dat het hier als uitvlucht gebruikt wordt , van tjaaa het betreft hier wel een Arabier, en die reageren vlugger en duidelijker zeker op een opwaaiend dekje ?????
Een opwaaiend dekje das enkel een beetje werk steken in sensibiliseren en desensibiliseren.
Het is wel waar dat een Arabier vlugger zal reageren , maar dit heeft hier helemaal niets mee te maken.
wat wel een feit is dat ook jij toegeeft is dat het dier nu meer bespierd is en dat daarom heel waarschijnlijk het zadel; helemaal niet meer zal passen. Kussens laten opvullen zal volgens mij niet eens lukken, ik vrees ervoor dat er mssn een nieuw (okazie) zadel zal moeten gezocht worden.
Verder is het aan de ruiter en/of de trainer zijn taak het dier te leren stilstaan, ook een Arabier kan dat echt wel als het hem goed en duidelijk geleerd wordt.

nontie schreef:

Tijdens het poetsen staat hij volledig stil en is helemaal tot rust, in het begin dat ik hem verzorgde was hij een drentelkont maar hij staat nu stil tijdens poetsen. Draait alleen nog om met hoeven krabben.

Gisteren eens gekeken als ik alleen met zadel aan kom lopen. Dit was het probleem niet, schrok hij niet van. Maar zodra ik zadeldekje tevoorschijn haal, stapt hij iets opzij en echt blazen als een arabier door zijn neus. Wat hij nou ineens zo spannend vind aan het zadeldekje snap ik niet helemaal, maar misschien test hij me ook wel gewoon uit want hij zit in zijn puberfase..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:36

Het kan prima zijn dat het zadel niet goed meer past doordat het beestje breder is geworden, dat zou sowieso echt even nagekeken moeten worden :j

Maar wanneer een paard pijn van een zadel heeft dan reageert hij niet alsof er ineens een tijger uit de bosjes komt springen :P Zoals jij het omschrijft heeft je paardje echt op het moment zelf ergens angst van.

Kan inderdaad zijn van een dekje dat raar beweegt of raar ruikt, waardoor het dier gealarmeerd raakt en zo begint te snuiven. Misschien hebben er wel muizen op het dekje zitten piesen ofzo, en is die lucht voor dit beestje zeer verdacht en reden om vluchtneigingen te krijgen :P

kensin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 00:20

hij schrikt dus alleen van het dekje?
waarom leg je niet vast je dekje onder je zadel, en legt deze vlak voor je wilt opzadelen in zijn beeld. Poets hem nog even, stel gerust. Misschien kun je daarna het zadel pakken en je pony er aan laten ruiken. Kalmeren met je stem.

Mijn pony legt nog wel eens zijn oren in zijn nek als ik aankom met het zadel(zadel past goed, pas nog laten controleren) maar is waarsch. voorheen wat ruw opgezadeld. Ik geef hem de tijd om even te ruiken aan het zadel voor ik het op zijn rug leg, dit kalmeert hem al enorm!

hester12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:09

Misschien een nieuwe zadel kopen die past??

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:12

Mijn paard had dit laatst ook.. Nooit problemen met opzadelen en ineens kreeg ik het zadel er niet meer op. Uiteindelijk was een dekje tevoorschijn halen al genoeg om hem over de zeik te krijgen.
Bezoekje van de zadelmaker heeft het opgelost :)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:37

Er een beetje een spelletje van maken kan natuurlijk ook. Vouw het dekje dubbel, laat hem aan het dekje ruiken, ga hem poetsen met het dekje, gewoon van alles behalve het optillen.
Als je bijvoorbeeld het dekje omhoog houd, om het over de rug heen te zwiepen, wordt hij daar bang van? Een mooie oplossing hiervan is door hem te poetsen met het dekje, begin onderaan de buik en ga langzaam aan naar boven en schuif op deze manier het dekje over de rug heen. Geen rare dingen, flappen of bewegingen. Net doen of je haar afpoetst met een dekje. En tegen hem blijven praten, maar niet teveel geruststellen, want dan gaat het paard zich afvragen wat er dan aan de hand is. Wat is er dan waar ik bang voor moet zijn? En dan ga je het juist uitlokken.
Daarnaast zeker een zadelmaker te laten kijken naar je zadel, want paarden worden niet zomaar bang voor dekjes. Een goed passend zadel maakt een wereld aan verschil!

paulien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 23:08

ligt vaak aan de zadel.

paulien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 23:09

Misschien is bij de laatste keer rijden iets gaan steken of zoiets

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:25

paulien85 schreef:
Misschien is bij de laatste keer rijden iets gaan steken of zoiets

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:40

ik denk dat de laatste keer dat je bent gaan er misschien iets is mis gegaan met het zadel ? ( even bekijken ? )
misschien is er wat gebeurt ? Heeft iemand anders hem / haar zitten bang maken met het zadel ?
Misschien maakt je zadel een raar geluid , en is hij / zij daar plotseling bang geworden daarvoor?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 14:49

Heb overal gedrukt op zijn rug, ben hier een kleine anderhalf uur mee bezig geweest, hij reageert nergens op.
Ik denk dat er een muis tegenaan heeft geplast of gewoon zijn pubergedrag.
Nu staat hij namelijk gewoon los op het pleintje en kijkt er niet eens van op als ik dekje op hem leg of zadel.

Edit: Zadel wordt op korte termijn nagekeken en opgevuld daar de kussens hard zijn.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:36

Klinkt als een zadelprobleem. Misschien een idee om er 1 op maat te laten maken of iemand langs te laten komen die het zadel op maat kan opvullen.