Hebben jodphurs een gladde zool of is dit onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

Hebben jodphurs een gladde zool of is dit onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 17:32

Op het moment rij ik nu 4 jaar met chaps. Ik heb geen jodphurs maar zogenaamde 'rijschoenen' volgens de verkoopster destijds. Of het ook daadwerkelijk echt rijschoenen zijn denk ik niet, kan zoiets bijv niet eens op de site van divoza terugvinden. Het zijn lompe schoenen met stalen neus (wel fijn als er eentje op je tenen staat)..meer stalschoenen dus. Ik voel me tijdens het rijden er wel prettig bij, had veel meer grip dan met m'n rijlaars die ik hiervoor gebruikte en 't lijkt alsof ik er steviger in zit.

Nou ga ik binnenkort een nieuwe rijbroek, chaps en jodphurs aanschaffen. Omdat ik bij m'n rijlaars de onderkant heeel erg glad vond... vraag ik me af of dat bij jodphurs ook zo zou zijn? :+ Die schoenen waarmee ik nu rij hebben een wat dikkere rubberen zool waardoor ik dus veel grip heb.

Heb je ook (veel) grip bij jodphurs of verschilt dat natuurlijk ook per schoen? :)

Misschien een ontzettende domme vraag maar ik vroeg het me toch echt af :+

Alvast bedankt!

XMandylover

Re: Hebben jodphurs een gladde zool of is dit onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:34

Op de mijne, Premiere van de Epplejeck zit er gewoon grip onder ;)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:34

Ligt aan het merk dat je kiest. En welke jou lekker zitten. Voordeel van rubber zool is dat het in de winter ook warmer is en je niet zo gauw uitglijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:35

Stalschoenen met stalen neuzen hebben vaker een ruwere profiel, dan jodhpurs.
Ik heb wel het gevoel dat ik grip heb met mijn jodhpurs, maar dat ligt ook wel aan wat voor profiel je eronder hebt.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:37

Ik rij al jaren met jodphurs en moet eerlijk zeggen dat ik die fijner vind rijden als mijn laarzen.
Het ligt er natuurlijk wel aan welke kwaliteit je koopt..
Zelf heb ik schoen van Harrys Horse, de American Leather.
Deze bevallen mij heel goed, het is ook fijn dat het elastische gedeelte ook met leer 'bedekt' is.
Zo krijg je niet zo snel natte voeten in de herfst :+

marritrijpma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:39

het ligt eraan wat voor jodphurs je hebt.
ik heb zelf leren rijlaarzen duss..

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 17:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:41

Die jodhpurs lijken niet heel veel grip te hebben....

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:41

onder mijn schoen zit echt van dat gripstof. ribbeltjes enzo.

ts: die 2e lijkt mij niet. de eerste heb ik soort van. daar zit grip onder. ( is blauw geloof ik. ) gewoon even onder de zool kijken in de winkel zie je het wel.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 17:43

Onder m'n vorige rijlaars had ik ook dunne ribbeltjes, werkte voor geen meter en ervaarde ik als glad :P
Edit: Ja in de winkel voel ik 't wel aan de zool lijkt me. Maar was vast nieuwsgierig haha

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:46

Ik zou niet voor mondkni gaan, die gaan erg snel stuk.

Inversteer in kwaliteit dan het je het orobleem met grip niet en het gaat veel langer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:48

Als je goede grip wilt, zou ik eerder kijken naar een profiel die niet van die ribbeltjes hebben, die slijten er al heel snel af. Meer een profiel die uit stukken bestaat (weet niet hoe je dat moet verwoorden).

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:50

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 17:51

Peelie schreef:
Ik zou niet voor mondkni gaan, die gaan erg snel stuk.

Inversteer in kwaliteit dan het je het orobleem met grip niet en het gaat veel langer mee.

Ja heb ook liever eentje met grip die wat duurder is :)
Maar heb bijv ook chaps van 20,- die ook alweer 4 jaar meegaan, zit alleen een klein scheurtje in.

HorseLove28 schreef:
Als je goede grip wilt, zou ik eerder kijken naar een profiel die niet van die ribbeltjes hebben, die slijten er al heel snel af. Meer een profiel die uit stukken bestaat (weet niet hoe je dat moet verwoorden).

Ik denk dat ik daarom ook minder grip had op m'n rijlaarzen :) Snap wat je bedoeld hoor haha :)
Thanks!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 17:52

liliekska schreef:
ik heb deze van de epplejeck:
http://www.ej.nl/products/10000070/6110 ... EJECK+JENE
ze zitten lekker en hebben goed grip, ze hebben wss niet zo veel profiel als een stalschoen

Oja, probleempje:
Ik heb maat 41 (best groot dus), heeele smalle voet en zowat geen wreef, soortvan smalle platvoet dus :') Als ik die van de zijkant zie lijken ze me te hoog. Wel een mooie schoen! :j

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:53

Ik heb ooit jodhpurs gekregen (volgens mij echt goedkope rommel) en die bevielen mij écht niet.. Had er absoluut geen grip mee.
Volgens mij heb ik dezelfde stalschoenen als jij. Ik zou er echter niet mee gaan rijden, vind ze veel te lomp. Blijf je makkelijker hangen in de beugels.
Zijn wel ideale schoenen om de verzorging etc. mee te doen. Hoef je niet bang te zijn voor zere teentjes :P

Goede jodhpurs hebben wel grip, maar dit moet je vaak zelf passen en ervaren in de winkel. Je kunt beter voor een goed profiel gaan, geen ribbeltjes, die zitten vaak ook onder rijlaarzen en die zijn er binnen no-time vanaf.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:56

http://www.decathlon.nl/boots-schooling ... 32505.html
ik heb deze ook voordat ik leren kreg en echt alleen als stalschoen, t is gwn goedkope rommel maar ze hebben wel veel grip,

die andere die ik plaatste zijn idd best hoog bij mij komen ze boven dat ronde botje van me enkel uit, (dat ronde bult achtige botje) ongeveer 5 cm daarboven

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 17:59

Lumea schreef:
Ik heb ooit jodhpurs gekregen (volgens mij echt goedkope rommel) en die bevielen mij écht niet.. Had er absoluut geen grip mee.
Volgens mij heb ik dezelfde stalschoenen als jij. Ik zou er echter niet mee gaan rijden, vind ze veel te lomp. Blijf je makkelijker hangen in de beugels.
Zijn wel ideale schoenen om de verzorging etc. mee te doen. Hoef je niet bang te zijn voor zere teentjes :P

Goede jodhpurs hebben wel grip, maar dit moet je vaak zelf passen en ervaren in de winkel. Je kunt beter voor een goed profiel gaan, geen ribbeltjes, die zitten vaak ook onder rijlaarzen en die zijn er binnen no-time vanaf.

Met rijden vind ik ze erg fijn, maar denk idd ook wel dat je er sneller in de beugel mee blijft hangen (hoewel ik er wel snel af lag toen ik ermee viel :') ) Maar de kans zal wel groter zijn idd..

Thanks voor de ribbeltjes-tip :) Weet iniedergeval waar ik op moet letten nu.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:01

liliekska schreef:
http://www.decathlon.nl/boots-schooling ... 32505.html
ik heb deze ook voordat ik leren kreg en echt alleen als stalschoen, t is gwn goedkope rommel maar ze hebben wel veel grip,

die andere die ik plaatste zijn idd best hoog bij mij komen ze boven dat ronde botje van me enkel uit, (dat ronde bult achtige botje) ongeveer 5 cm daarboven

De zool hiervan zou wel fijn zijn idd :j
Maar mijn voet zal hierin gaan vliegen ivm m'n wreef.

Thanks voor 't meedenken!

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:01

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:09

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:12

liliekska schreef:
http://www.decathlon.nl/boots-sentier-3 ... 21373.html is dit wat?

die andere goedkope zijn best wel breed ook.

Die lijken ook heel erg hoog te zijn, helaas wordt dat ook steeds groter, hoe groter de maat :')

Susan88 schreef:
Ik heb deze:
http://www.horze.nl/ruitershop/paardrij ... 38005.html

Deze schoenen hebben veel grip en zijn ook prima als stal en rijschoenen te gebruiken. Ik vind ze ideaal!

Die hebben wel veel grip lijkt me ja :j
Maar ik zou er het liefst ook een wedstrijdje mee kunnen willen rijden. Wie weet komt dat er wel van over een aantal jaar :)

Vroeg me alleen af of je dan minder grip hebt bij een jodphur :') Vind die namelijk wel wat charmanter staan haha

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:22

Ik heb zelf Ariat jodphurs en die kosten wel wat. Hebben goede grip en daarnaast lopen ze heerlijk en ze gaan superlang mee! Ik heb ze nu meer dan een jaar, doe er alles mee, zijn meerdere keren echt klets geworden/ verschrikkelijk modderig en ze blijven mooi!! Dit in tegenstelling tot andere jodphurs die ik heb gehad..

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:25

Het verschilt per jodpur, zelf heb ik jodpurs wel met grip

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:02

Ik heb het ook, ik heb wandelschoenen met hak als rijschoenen, heb ik meer grip mee dan met gewone rijlaars.