wie is er verantwoordelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

wie is er verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 22:01

Hoi. Vandaag heb ik kennis gemaakt met iemand omdat ik haar paard zou gaan rijden maar toen ik vroeg hoe zit het met haar verzekering bleek het paard geen verzekering te hebben. Omdat als het paard ziek zou worden zou de verzekering bepalen wat er mee gebeurd. Toen me vader vroeg hoe zit het als het paard zich verstapt en mijn dochter rijd er op en het paard is kreupel wie is er dan verantwoordelijke die vrouw zei daar op al ze op buitenrit is het mijn verantwoordelijkheid. Maar als ze in de bak rijd is het haar verantwoordelijkheid. dus als het paard dan kreupel raakt en de veearts moet er bij komen moet zij betalen.

Wij vonden dit zeer raar verhaal en zijn naar de manege gegaan waar ik rijd daar na gevraagd en die zeggen de eigenaar is hoe dan ook altijd verantwoordelijk tenzij der andere afspraken zijn gemaakt. maar dat wist me paardrijdjuf niet 100% zeker.

Wie weet het wel en wie kan me hier meer over vertellen?

Edit: mensen zegge tegen mij dat ik bij die vrouw alles zwart op wit moet zetten met handtekeningen er onder. Dus mijn twijfels moet ik dit wel doen of niet doen.
Laatst bijgewerkt door Pandameisje op 19-06-14 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mnkortleve

Re: wie is er verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:04

De eigenaar is en blijft verantwoordelijk en zeker in zo'n geval.
Mocht je een ongeluk krijgen waarbij aangetoond kan worden dat dit door jou toedoen gebeurd is dan word het een ander verhaal, maar goed dit is vrijwel nooit aan te tonen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:05

Eigenaar is altijd verantwoordelijk.. Alleen als je het zwart op wit hebt staan misschien niet.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:05

Eigenaar is en blijft verantwoordelijk voor zijn paard, dus lijkt mij dat die kosten niet ineens voor jou zijn.

daniellet25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:07

de eigenaar kiest jou toch ook uit?! tuurlijk zijn de kosten voor de eigenaar!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:08

volgens mij heb je je antwoord.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 22:08

Oke maar die vrouw zegt dat het dus voor de ruiter is. daarom dat ik me het afvroeg. maar goed dan nog maar keer overleggen en als ze bij haar standpunt blijft zeg ik nee.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:09

Dat kan zij wel vinden, maar zo werkt het in de praktijk dus niet :)

daniellet25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:09

ik had inderdaad ook nee gezegt, lijkt me wel zo iemand die dan toch zegt van jij moet betalen

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 22:10

Maar wat vinden jullie wat ik moet doen mensen waarschuwe me echt van alles op zwart wit zette met handtekeningen er onder. want die vrouw heeft al keer rechtzaak gehouden toen iemand van haar paard is gevallen in de bak en die ruiter haar rug brak.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:11

Eileen_ schreef:
Eigenaar is altijd verantwoordelijk.. Alleen als je het zwart op wit hebt staan misschien niet.

Is ook niet helemaal waar, ik als eigenaar moet mijn bijrijdster er op wijzen dat ze geschikte rijkleding draagt en ook een cap op zet besluit zij dat ze zonder cap gaat rijden en ze komt ten val dan betaald mijn verzekering geen cent uit.
Een contract moet je maken bij een notaris al het andere is niet rechtsgeldig.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:12

Pandameisje schreef:
Maar wat vinden jullie wat ik moet doen mensen waarschuwe me echt van alles op zwart wit zette met handtekeningen er onder. want die vrouw heeft al keer rechtzaak gehouden toen iemand van haar paard is gevallen in de bak en die ruiter haar rug brak.

Vriendelijk bedanken en een ander paard zoeken om te gaan rijden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:14

Pandameisje schreef:

Begin er gewoon niet aan. Als ik dit lees en het is waar... dan heeft zij weinig compassie. Een gewaarschuwd mens telt voor twee..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:15

Dat. :j

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:15

ik heb ook een bijrijdster en ik geloof dat het zelfs zo is dat mijn WA verzekering ook haar ziektekosten moet dekken als ze zou vallen met mijn paard..... eigenaar is dus altijd verantwoordelijk...

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 22:15

Sammie schreef:
Pandameisje schreef:

Begin er gewoon niet aan. Als ik dit lees en het is waar... dan heeft zij weinig compassie. Een gewaarschuwd mens telt voor twee..

Dat klopt.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:19

Mjay schreef:
ik heb ook een bijrijdster en ik geloof dat het zelfs zo is dat mijn WA verzekering ook haar ziektekosten moet dekken als ze zou vallen met mijn paard..... eigenaar is dus altijd verantwoordelijk...

Nou niet je WA hoor dat is voor auto's ;)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:24

daniellet25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:27

mnkortleve schreef:
Pandameisje schreef:
Vriendelijk bedanken en een ander paard zoeken om te gaan rijden.

hier sluit ik me bij aan

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:28

mnkortleve schreef:
Mjay schreef:

Nou niet je WA hoor dat is voor auto's ;)

?? :P zeker niet :n
http://www.consumentenbond.nl/aansprake ... rzekering/

Ts, luister naar je gevoel en ga hier niet mee in zee :n

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:31

je WA is dus echt niet alleen voor autos hoor je bent verplicht een wa te hebben ik heb niet eens een auto..... check dat maar eens even, er is al eens eerder een topic over geweest op bokt...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:34

WA auto is verplicht, maar een aansprakelijkheidverzekering an sich is dat zeker niet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:36

Als jij met haar paard waar dan ook rijdt is zij als eigenaar verantwoordelijk voor alle schade aan jou, het paard en zaken van derden alsook letsel bij derden, tenzij onomstotelijk bewezen kan worden dat jij met het paard schade hebt veroorzaakt door opzet of nalatigheid.
En dat is heel lastig bewijzen.

Dan moet iemand getuigen dat jij bijvoorbeeld het paard bewust op een auto in laat lopen.

Maar als die mevrouw nu al zo lastig doet, zou ik er niet aan beginnen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:47

Ik zou, als je nu al niet zoveel vertrouwen hebt in die vrouw, op zoek gaan naar een ander paardje om te rijden.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 22:53

dankje voor alle reactie's ik ga denk ik idd op zoek naar een ander paard denk ik .