paard krijgt zich los.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moOby

paard krijgt zich los.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 19:30

Ik heb een klein probleempje.
als ik mijn paard vast heb staat buiten aan een balk, dan probeert hij telkens met zijn mond het touw los te krijgen en dit lukt dan ook. Ik maak het touw altijd terug vast en duw zijn hoofd opzij maar dit helpt niet. Als hij zich niet los krijgt dan gaat hij met zijn hoofd onder de balk waar hij aan vasthangt schuren tot dat hij zijn halster uitheeft, dan gaat hij 2 meter verder wat gras eten. Dit vind ik heel verveld want ik kan mijn paard dus niet aleen laten en als ik op buitenrit iets wil gaan drinken lukt jet dus ook niet.

heeft iemand hier een oplossing voor?

melanietje14

Re: paard krijgt zich los.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:32

Paardenknoop en in de lus het overgebleven touw, anders halster strakker vast maken ?

Cassidy

Paard zo kort vastzetten dat hij niet met zijn hoofd onder de balk kan komen? Gebruik een goed zittend touwhalster en een Aussie Tie Ring of Safe Clip en je paard kan veilig vaststaan zonder risico dat hij zich ophangt of op andere manieren los kan komen.

Goof

Halster strakker doen en het halstertouw niet in een knoop vastmaken, maar om de paal heen slaan en het eind weer vastmaken aan het halster zelf. Bijvoorbeeld door in het eind een knoop te leggen die die tussen de knip van het touw vast te maken. Komt hij nooit meer los.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:34

Halster goed strak en passend, touw flinke knoop in leggen en dusdanig kort dat hij zn hoofd niet onder de balk krijgt.
Ik heb ook zo'n houdini, gelukkig laat hij zn halster wel aan, maar hij krijgt elke knoop op den duur wel los. Vooral paardenknoop vind hij een lachertje, die doe ik dus niet meer. Gewoon echte knopen in dat touw.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:35

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 19:36

Halster heb ik al een aantal keren zo strak mogelijk gemaakt maar dat hielp niet.
Ik maak nu altijd 3 paardenknopen en dat krijgt hij ook los, zo ook het uiteine van het touw door het lusje doen.

Het idee van goof vind ik heel goed, dat ga ik zeker proberen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:37

Goof schreef:
Halster strakker doen en het halstertouw niet in een knoop vastmaken, maar om de paal heen slaan en het eind weer vastmaken aan het halster zelf. Bijvoorbeeld door in het eind een knoop te leggen die die tussen de knip van het touw vast te maken. Komt hij nooit meer los.

Verdraaid, nooit eerder van gehoord. Klinkt best goed! en kan natuurlijk ook makkelijk weer los, wanneer nodig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:41

Telpeva schreef:
Goof schreef:

Verdraaid, nooit eerder van gehoord. Klinkt best goed! en kan natuurlijk ook makkelijk weer los, wanneer nodig.

Ik deed het meestal zo omdat ik simpelweg te lui was om een knoop te leggen :+

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 19:41

Zou er dan een halstertouw bestaan met langs beide uiteinden een haakje om het halster aan vast te maken (naam vergeten xd) ?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:43

Goof schreef:

Dat is voor het los maken een goede oplossing
Maar dan gaat hij nog zijn halster proberen af te doen.

Wij hadden er een die dat ook deed.
Die deden we extra een koeien halsband om
dan deed hij zijn halster wel af
Maar stond nog steeds vast.
Na een poosje konden we de band gewoon omhangen en niets aan vast maken dan deed hij zijn halster ook niet meer af

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:45

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:07

Paardenknoop en in de lus het stuk touw waarmee je het kan los maken. Als die trekt wordt de knoop alleen maar strakker.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:15

Dit is misschien niet de beste oplossing, maar misschien een touw waar aan alle 2 de kanten een sluiting zit en zo vast zetten.
Heb er zelf ook een gemaakt, niet dat het nodig is maarja. :P

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:17

in geval van nood moet je zelf toch snel het halster/touw los kunnen maken lijkt me, volgens mij kan dat op deze manieren niet. Ik zou het zelf niet snel doen op die manier

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:35

Eens met Max66, een knoop die je paard niet los kan krijgen is er één die je zelf in geval van nood ook niet los kunt maken. Daar zou ik zelf niet voor kiezen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:52

moOby schreef:
Zou er dan een halstertouw bestaan met langs beide uiteinden een haakje om het halster aan vast te maken (naam vergeten xd) ?

Trailerketting gebruiken?

Of anders een losse musketon gebruiken. Vastklikken aan het halster. uiteinde van het touw erdoorheen en vastzetten met een veiligheidsknoop.
Als je de veiligheidsknoop vastzet onder z;n kin lijkt het me toch vrij lastig dat paardlief die zelf los krijgt.
Tegen het uitrekken van het halster kun je ook nog een koeienhalsband proberen.