vicieuze cirkel doorbreken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

vicieuze cirkel doorbreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 17:42

hey iedereen,
ik heb een 7 jarige ruin met een zeer labiele uitstraling.
De ene keer komt hij heel overtuigend naar je toe en krijg je een beet en langs de andere kant hoef ik maar met mijn pink een richting aan te wijzen en galoppeert hij weg.

Ik kan hem heel moeilijk lezen, het vertrouwen is er niet langs beide kanten.
Als hij naar me toe komt is dat niet met zijn hoofdje naar beneden maar hij maakt zich groot...hoofd in de lucht en komt recht op zijn doel af, hierdoor bescherm ik mezelf en steek op tijd mijn handen omhoog om hem te blokken.
Ook moet ik hem constant uit mijn ruimte zetten, hij doet dit wel maar het wordt een constante bezigheid...hij blijft dichterbij komen en als hij de kans ziet gaat hij mij bijten.

Tijdens het grondwerk kan hij heel heftig reageren en komt het vluchtgedrag steeds naar boven, niks gebeurt op een rustige manier...steeds weer met veel geweld.
Hij vertrekt in galop en ik moet hem blokken om hem gestopt te krijgen, dan laat ik hem staan en bij de minste beweging schiet hij er weer vandoor.

Hoe kan ik deze vicieuze cirkel doorbreken???
Paard is al 5 keer van eigenaar veranderd op 7 jarige leeftijd heeft dit zijn reden. Hij was rustig toen ik hem gekocht had. Hij stond daar niet in een kudde, hier heeft hij allemaal merries bij zich.

Ik ga ook nog een bloedtest laten doorgaan om uit te sluiten dat hij een klophengst is.
Weet er iemand raad, Mijn hobby is nu een opdracht geworden, er is niks leuks meer aan...ik ben emotioneel op.
Langs de ene kant wil ik hem een kans geven maar iedereen geeft me de raad hem weg te doen omdat ik er niks plezier aan beleef.
Ik volg privé grondles en mijn instructrice vindt hem heel moeilijk te lezen, hij evolueert niet zoals het hoort, het gaat met enorme pieken van goed naar heel slecht.
Ik weet het niet meer....zit al 40 jaar in de paarden en dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Science90

Re: vicieuze cirkel doorbreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:49

Hoe lang heb je dit paard al? Je zegt al dat het paard 5x van eigenaar is gewisseld, dus volgens mij is de kans erg groot dat daar een 'niet zo leuke' tussen heeft gezeten.

In eerste instantie denk ik bij zo'n verhaal echt aan een (groot) gedragsprobleem en niet aan een medische oorzaak. Ik zou er iemand bijhalen die probleempaarden traint, want dit is echt ontzettend moeilijk zelf op te lossen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 18:00

demo_love schreef:
Hoe lang heb je dit paard al? Je zegt al dat het paard 5x van eigenaar is gewisseld, dus volgens mij is de kans erg groot dat daar een 'niet zo leuke' tussen heeft gezeten.

In eerste instantie denk ik bij zo'n verhaal echt aan een (groot) gedragsprobleem en niet aan een medische oorzaak. Ik zou er iemand bijhalen die probleempaarden traint, want dit is echt ontzettend moeilijk zelf op te lossen.

Ik heb hem vorige zomer gekocht (eind augustus), ja dat raad mijn instructrice ook aan om er eens een gedragstherapeut bij te halen die het in de praktijk kan oplossen. Zij is al veel gewoon en doet haar werk zeer professioneel. Voor haar de eerste keer dat ze het niet opgelost krijgt met grondwerk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:20

Kijk eens rond bij "Pat Parrelli".
Deze heeft een systeem uitgewerkt voor o.m. dit soort problemen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:20

iana schreef:
Ik kan hem heel moeilijk lezen, het vertrouwen is er niet langs beide kanten.
Als hij naar me toe komt is dat niet met zijn hoofdje naar beneden maar hij maakt zich groot...hoofd in de lucht en komt recht op zijn doel af, hierdoor bescherm ik mezelf en steek op tijd mijn handen omhoog om hem te blokken.
Ook moet ik hem constant uit mijn ruimte zetten, hij doet dit wel maar het wordt een constante bezigheid...hij blijft dichterbij komen en als hij de kans ziet gaat hij mij bijten.

Tijdens het grondwerk kan hij heel heftig reageren en komt het vluchtgedrag steeds naar boven, niks gebeurt op een rustige manier...steeds weer met veel geweld.
Hij vertrekt in galop en ik moet hem blokken om hem gestopt te krijgen, dan laat ik hem staan en bij de minste beweging schiet hij er weer vandoor.

Hoe kan ik deze vicieuze cirkel doorbreken???

Ik denk dat je ten eerste je paard zult moeten begrijpen. Daarvoor hoef je niks van zijn verleden te weten. Dit paard voelt zich zwaar onveilig bij mensen. Je hoofddoel is dus: veiligheid bieden.
Dit doe je alleen door zo min mogelijk druk te gebruiken als nodig en zeer consistent te zijn.
Als zijn vluchtreactie galopperen is, waarom dan blokkeren? Laat hem zijn vluchtreactie hebben, laat hem maar door galopperen. DAN laat je zien dat je hem begrijpt: hij moet rennen om te kalmeren.

Lees zijn gedrag als een hulpvraag. Wat vraagt hij met dit gedrag? Een betrouwbaar, kalm persoon.
Hiermee bedoel ik niet dat je over je heen moet laten lopen. Wel dat je corrigeert zonder emotie. Zie het maar als een kind leren rekenen. Je vraagt 4+4 en het kind geeft steeds de verkeerde antwoorden. Wordt je dan boos op het kind? Stop je het kind in zijn gedachteproces? Nee, het wordt een soort warm-koud spel.

Het zit hem niet zozeer in de oefeningen die je vraagt met grondwerk, wel met HOE je ze vraagt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 11:50

@ Sassol, gisteravond heb ik hem even apart in de piste genomen...na 1 uurtje rennen werd hij rustiger...ik denk dat ik een opening gevonden heb :)
Heb het eigenlijk aangepakt zoals jij het hierboven beschreven hebt. Van het blokken werd hij nog nerveuzer. Ik laat hem geregeld naar me wenden en dan zet ik hem rustig vooruit naar me toe en terug en dan weer op de cirkel.
Hier werd hij rustiger van, het heeft 1 uur geduurd om hem in stap op de cirkel te krijgen.

Vanavond opnieuw proberen. Ik heb nu ook door dat hij reageert uit angst en ik ga alles rustiger met minder druk moeten doorgeven...mijn angst is verminderd, hij heeft me nog nooit aangevallen (buiten zijn bijtgedrag). Stampen doet hij ook niet, alleen wegvluchten en steigeren als hij het echt niet snapt.
Ikzelf reageerde wat heftig denk ik om mezelf te beschermen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 11:51

@ simpelman, heb je een leuke link hierover?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:24

;)
Youtube.
Boeken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:21

Het lijkt me een uitdaging om met zo'n paardje even te kunnen mogen werken.
Zo via kleine tekst is het bijna onmogelijk er zicht op te krijgen hoe het paard in het echt is, maar ik ga er toch van uit dat dit zeer zeker mogelijk moet zijn om met dit paard op een goede manier en vlot vorderingen te kunnen maken.
Wil het zeer graag proberen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:30

Ben het eens met de post van Sassol, het paard voelt zich ook naar mijn idee zeer onveilig, maar... probeert kennelijk niet jou zelf aan te vallen?

Jullie begrijpen elkaar niet, daar kan soms ook veel tijd voor nodig zijn, speciaal als hij al dan niet"een verleden" meesleept. Hier is dikwijls minder doen meer winst.
Het laatste wat je wil is nog meer druk op het paard zetten.

Dat het gedrag zo wisselvallig is geeft de onzekerheid van het paard al weer.

Als je zelf bang bent moet je een prof er bij halen, ben je niet (meer) bang kun je jezelf opmaken voor een langdurige geduldklus in kleine stapjes.

Volgens mij is dit wel recht te trekken, ik spreek uit enige ervaring met mijn eigen paard.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:47

Klinkt als een gevoelig dier die niet begrepen wordt. Al vijf eigenaren gehad dus nergens de kans gekregen om echt rustig zichzelf te worden.
Ik vraag me af of hij echt moeilijk te lezen is of dat hij nu gewoon nog zo scherp staat dat hij waarschuwingssignalen maar achterwege laat. De mijne had daar een handje van: bij het minste vluchten of op de achterbenen staan. Inmiddels doet hij dat niet meer, omdat er naar subtielere signalen wordt geluisterd. Als ik nu zn eerste signalen niet zie of negeer (vaak spierspanning, keertje schrapen, lichte weigeringen) dan gaat hij ook over op bijten. Dit doet de mijne dus puur om wat harder duidelijk te maken dat er iets met hem aan de hand is. Toen hij last van maagzweren had deed hij dit ook veel meer dan anders.
Ik ga ook helemaal met sassol mee, heel mooi verwoord! Vooral de vergelijking met een kind leren rekenen vind ik mooi: foute pogingen niet afstraffen maar gewoon heel kalm de vraag opnieuw stellen. Dat doe ik dus ook bij de mijne. Nieuwe oefeningen kunnen soms meteen goed gaan (wel met heeeeel veel spanning en gesnuif) en soms moet ik hem meerdere malen pauze geven om even zn spanning eruit te rennen en bokken. Dan laat ik hem dus los in de bak waar ik werk, met een vrolijke 'toe maar!' om duidelijk te maken dat hij mag gaan. Inmiddels kent hij dat dus hij leeft zich even uit en komt dan vanzelf weer naar me toe om verder te gaan werken.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 17:55

Dankjewel allemaal, hoe meer ik jullie eigen ervaringen lees, hoe duidelijker het voor me wordt.
Mijn paard heeft dezelfde manier van doen als die van jou, Zwerte ;)

In het weekend kon ik hem echt verwensen maar meer en meer besef ik hoezeer hij me nodig heeft.
Ik wil dit proberen en denk dat ik het wel aankan, heb al jaren privéles grondwerk dus wil ik doorgaan.
Lijkt me heerlijk om hem op het rechte pad te krijgen, ik zit alleen met de vrees dat hij nooit stabiel gaat worden, mss omwille van de gebeurtenissen in zijn leven? Herinneringen die de kop op steken.
Ik ben een zeer rustig iemand, als ik hem kocht kreeg ik de boodschap mee van een heel speels paard, moet een maatje hebben, veel afwisseling in het werk enzoverder.

Daarna lees je weer dat een introvert personen niet matchen met een extrovert paard als de mijne?! Nu ik denk als ik hem samen zet met een extraverte iemand dat hij door de lucht gaat, of zie ik dat verkeerd?

Vanavond hoop ik een beetje progressie te zien, ik ben goed en rustig geëindigd gisteren...

Mooie tip Zwerte van hem niet te straffen als hij mij niet begrijpt, gewoon rustig opnieuw beginnen. Het blokken en "afstraffen" wordt veel gedaan vind ik, heb al drie instructeurs gehad en alle drie werken ze zo: van nee!!!!! Dat heb ik niet gevraagd!!!! Andere kant!!!!

Bedankt voor de tips, ik heb er echt al heel veel aan gehad!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 17:58

@ Sassol, inderdaad mooi verwoord van het telwerk bij kids, is makkelijk om in gedachten te houden en ga ik zeker doen :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:37

Die vrees moet je loslaten. Natuurlijk kunnen paarden traumas hebben, maar dat zijn dan specifieke prikkels waarbij ze met extreme angst reageren, elke keer weer. Maar zoveel komt dat gelukkig niet voor. maar zoveel eigenaren en waarschijnlijk onbegrip, hebben zijn veiligheidsgevoel wel aan kunnen tasten, maar dat is prima te herstellen bij een rustige leider. Paarden leven in het hier en nu en blijven niet in het verleden hangen.
Ik geloof zelf niet zo in de tweedeling introvert en extravert, ik zie het meer als glijdende schaal. Daarbij kan je als mens jezelf best aardig aanpassen aan je paard, dus ik zie dat nooit als onoverkomelijk probleem ofzo. Maar zie je hem echt als extravert? Uit hij alles direct of kropt hij het toch wat op, waarna de ontploffing komt? Dat doet de mijne dus. Alles richt in eerste instantie naar binnen en ik stimuleer hem dan dus om het te gaan uiten. Vroeger bevroor hij alleen voordat hij totaal uit zn plaat ging maar nu komt het nooit meer zo ver.
Probeer ook niet teveel te hopen, dan kan het makkelijk tegen vallen. Leren gaat met vallen en opstaan, de ene keer kom je verder met hem, de volgende keer is er weer niks mee te beginnen. Accepteer dat ook, gewoon elke keer zien hoe ver je komt, elke stap is mooi meegenomen!

Het valt mij vaak op dat veel mensen (incl instructeurs) vinden dat paarden per direct moeten luisteren als machines, vaak nog zonder stil te staan bij jezelf. Als mijn paard wat spannend vind (en dan echt spannend, niet even een schrik van een blaadje ofzo) en ik ga van hem vragen dat hij direct en correct op mij reageert, dan krijg ik een heel boos paard. Hij mag natuurlijk niet altijd zn eigen plan trekken en moet echt wel luisteren, maar ik ga niet van hem eisen dat hij zn spanning inslikt, dit mag hij er eerst uit laten en daarna vraag ik het opnieuw. Miss nog een mooi voorbeeld: laatst voor het eerst op dit terrein aan de longe. Ene kant ging prima, andere kant weigerde hij met veel bombarie om 1 hoek door te gaan. Na een paar keer duidelijk vragen bleef hij dit doen en bedacht ik me ineens waarom: van die kant komen de buren altijd aangelopen en het was een blinde hoek vanaf deze kant. Even aan de hand genomen, paar keer de hoek doorgelopen en niks meer aan het handje. Had ik hem aan de longe geprobeerd door te vragen, wat ik vroeger in zulke situaties deed, dan was hij ontploft.
Nou wil ik er wel even heel duidelijk bij vermelden dat ik hem al jaren ken en ook weet dat dit een paard is die echt altijd voor je wil werken, er zit niks dominants in dat dier. Laatste tijd pubert hij pas een beetje, maar dit gaat op een hele andere manier dan wanneer hij aangeeft dat het niet goed zit. Reactie op correctie is dan ook anders: dan luistert hij ineens braaf. Als ik hem corrigeer terwijl hij bang is of ik deed het zelf fout, dan is zn reactie alleen maar meer angst.

Je moet zelf kijken in hoeverre jouw paard wel dominantie vertoont, want een brutaler paard altijd zoveel ruimte geven kan averechts werken natuurlijk. Als ik mn fjord op de manier behandel als deze, dan duurt het maar een paar dagen voordat hij geen respect meer voor me heeft en gewoon omver zou lopen.

Sorry voor het lange en misschien vage verhaal, maar hopelijk kan je er iets uithalen waar je wat aan hebt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 21:43

@ Zwerte, vanavond was er sneller ontspanning. Ik heb hem voor 80% in stap gekregen en van hand laten veranderen aan het 7 meter touw!
Als hij ging draven bleef ik ontspannen staan en liet het touw gewoon achter me doorgaan en dan ging hij uit zichzelf in stap, wat een overwinning. Er blijft spanning als ik hem naar me toe laat komen, steeds maakt hij zich groot om elk moment weg te kunnen springen.
Ik vraag nu zijn oefeningen zonder direct oogcontact, dit geeft ook een hemel van verschil.

Hij is een open boek en laat direct merken wat hij ervan vindt, hij kropt het niet op...ik heb direct reactie op actie. Dit vind ik persoonlijk positief, ik hou ook van mensen die zo zijn.

Ik heb het geaccepteerd dat er hoogtes en laagtes zullen zijn, nog maar pas hoor...ik ben al 8 jaar aan't aanmodderen met problemen, niet met dit paard. Dit is nieuw voor mij, vroeger had ik introverte types die plots konden ontploffen of bevriezen en daar stond je dan.

Inderdaad, zoals je zegt over de instructeurs is ook mijn gedacht erover. Tja mss vinden ze het vervelend voor de klant als het maar traagjes vordert...veel trainers willen het er snelsnel opzetten, meer klanten, klanten hebben sneller "waar" voor hun geld...alles draait om geld.

Ik ben er heilig van overtuigd dat er nooit met zoveel geduld als nu met mijn paard is gewerkt...ik heb mijn gedachtegang omgegooid en kijk wat een mooi resultaat ik vandaag gekregen heb...ben zo blij nu...enja niet te snel victorie kraaien, ik heb nog een heel lange weg te gaan.

Wat ik vreemd vond daarstraks, ik had hem even los gemaakt, hij kwam heel dicht achter mij aan (dan voel ik me bedreigd) zijn hoofd hoog, waarom volgt hij mij zo dicht? Zoekt hij bescherming of wil hij mij imponeren?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:53

Of het uit bescherming zoeken is of uit imponeren daarvoor moet ik het paard zien. Maar eigenlijk maakt dat ook niet zo uit voor je reactie. Zolang hij het met respect, op gepaste afstand doet is dat prima. Zo niet, dan wel even aangeven dat jij ook op je ruimte gesteld bent.
Let hierbij weer op dat je rustig de druk opbouwt bij het aangeven van je ruimte. Soms kan iets breder lopen al genoeg zijn en hoef je bijv. helemaal niet om te draaien.

Wel heel fijn dat je al zo veel aan de tips gehad hebt!

En ook dit paard kan stabiel worden hoor, ik ben niet zo van 'trauma's' bij paarden. Gewoonweg omdat dat voor een paard heel wat anders inhoudt dan voor een mens. En wij er dus toch iets heel zwaars van maken met het woord 'trauma'.

Probeer de stappen zo klein mogelijk te houden. Is naar je toe vragen eng? Vraag dan 1 stap en stuur hem zelf weer weg.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 18:47

Tof! Bedankt! Jammer da je zo ver woont ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 18:49

aeolusnr1 schreef:
Het lijkt me een uitdaging om met zo'n paardje even te kunnen mogen werken.
Zo via kleine tekst is het bijna onmogelijk er zicht op te krijgen hoe het paard in het echt is, maar ik ga er toch van uit dat dit zeer zeker mogelijk moet zijn om met dit paard op een goede manier en vlot vorderingen te kunnen maken.
Wil het zeer graag proberen.

Je bent altijd welkom ;) en als jij mij kan helpen, sta ik er zeker voor open :j