nieuwe pony erbij maar gaat niet samen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

biancaatjuh

nieuwe pony erbij maar gaat niet samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:29

hoi misschien dat jullie me wat advies kunnen geven. ik heb 2 shets al een jaar of 7. omdat ik een wat grotere pony wou, heb ik die nu dus gekocht. een welsh hengstje van 3 jaar. en mijn shetjes zijn 7 en 10. ik heb ze eerst een paar dagen apart gehouden met een draadje er tussen. later heb ik ze bij elkaar ingezet, 2 uur aangekeken en toen weer uit elkaar gehaald. de nieuw pony werd getrapt en gemeen gebeten door mijn 7 jarige shet hengstje. die hield niet weer op met uitdagen en ouwehoeren. ook hebben ze al vast gezeten in het draad. ik vind het dood eng en heb ze ook daarom uit elkaar gehaald. nieuwe pony lelijke wondjes die bloedden. ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. ik heb eigenlijk niet de mogelijkheid om ze altijd apart te houden ivm met groeien van het gras. ik heb 2 stukjes land. Moet ik alle 2 de hengsten laten castreren of 1 weg doen? ik weet het niet zo goed. hebben jullie tips?

xxCYNNxx

Re: nieuwe pony erbij maar gaat niet samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:35

castreren. Je 7 jarige shet hengst gaat de nieuwe pony echt niet accepteren, want dat is ook een hengst. Dus wil je ze alle drie houden en maakt het je niet uit dat ze dan de ballen eraf moeten, castreren die hap.

En anders toch een hengst weg doen. Maar die 2 gaan elkaar nooit accepteren zolang ze nog hengst zijn; allebei volwassen (hoewel de 3- jarige nog niet echt natuurlijk, maar in de ogen van de shet is die dat wel) en vreemd van elkaar. Dat kun je echt wel vergeten dat die 2 ooit bij elkaar kunnen. Waren ze nu met elkaar opgegroeid van veulen af (of toch in elk geval nog heel erg jong)..maar goed, dan had je ook dit topic niet geopend, want dan had je geen probleem gehad.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:35

Tja, wil niet banketstaaf doen, maar hoe kun je nu twee volwassen hengsten bij elkaar zetten?? Hengsten vechten net zolang tot er 1 dood is in de natuur, of tot er 1 zn verlies pakt en vlucht. Ik Vind dit echt een hele onverstandige actie! Ik zeg, verkoop er 1 of castreer ze allemaal en laat zevoorlopig nog ff uit elkaar. NIET meer bij elkaar zetten 2 hengsten!!

DoDoD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:50

Lekker die ballen eraf, heb je niks aan! ;)

biancaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 22:47

de kleine shet hengst vertoonde nooit hengsten gedrag en reageerde niet eens op merries. dus ik had geen grote probelemen verwacht

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:56

Heb even geduld, mijn paard heeft ook wel eens 2 weken achter een draadje gestaan. Is dat nodig, dan is het nodig. Als ze met een paar dagen al samen kunnen is dat meestal meer geluk dan wijsheid.

DoDoD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:58

Maar je hebt niks (enkel nadelen) aan het hengst zijn, want ik neem aan dat 't geen dekhengsten zijn??

biancaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 23:30

nee ik wil sowieso de nieuwe pony laten castreren en de shet weet ik nog niet. ik kan de shets denk ik niet uit elkaar halen?

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:45

Ik heb ook jaren twee volwassen hengsten bij elkaar gehad dus het is echt niet zo dat het per definitie niet kan. Wel is het makkelijker om er 1 te laten castreren.

DoDoD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:47

Het is wel zo dat een hengst niet kan dekken en zo gefrustreerd kan worden.

VanessaSH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:31

Als je de nieuwe castreert scheelt het denk ik al een hoop

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:34

Brendaaaa schreef:
Tja, wil niet banketstaaf doen, maar hoe kun je nu twee volwassen hengsten bij elkaar zetten?? Hengsten vechten net zolang tot er 1 dood is in de natuur, of tot er 1 zn verlies pakt en vlucht. Ik Vind dit echt een hele onverstandige actie! Ik zeg, verkoop er 1 of castreer ze allemaal en laat zevoorlopig nog ff uit elkaar. NIET meer bij elkaar zetten 2 hengsten!!

Onzin. Ik heb jarenlang twee hengsten bij elkaar gehad. Natuurlijk gaat het niet altijd goed, maar het is niet bij voorbaat gevaarlijk.
Ik denk wel dat het verstandig is om er een of allebei te castreren. Scheelt de paardjes ook een hoop stress en opgekropte hormonen en frustraties.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:43

Brendaaaa schreef:

Ik vind dit ook grootse onzin, ik heb 3 volwassen hengsten bij elkaar lopen die ook op volwassen leeftijd bij elkaar zijn gekomen.
Natuurlijk blijven het hengsten en dagen ze elkaar soms uit maar het gaat echt prima!

Als je ze laat castreren zal het wel makkelijker gaan om ze bij elkaar te zetten maar als je ze graag hengst wil houden moet het niet onmogelijk zijn, het kost alleen veel tijd

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:17

Hengsten blijven hengsten...zolang er geen bijkomende prikkels zijn...zoals merries in de buurt.. Maar dan nog...bij ons hebben jonge hengsten samen met een volwassen ruin als opvoeder 5 jaar lang bij elkaar gestaan..Geen enkel probleem...maar ineens begonnen 2 van de hengsten toch te matten met de ruin..het spelen werd steeds ruwer...eerst was de ruin, een beer van een paard aan de beurt. Hij werd op een dag vreselijk gebeten, en door alle draden van het weiland gejaagd. Dit alles ging erg snel...De dader was een kleine 5 jarige tinkerhengst. Later was een van de andere hengsten aan de beurt, een grote warmbloed( dit was altijd zijn beste maatje!!)...het spelen was al ruiger, en grimmiger, maar ach ze stonden al 5 jaar vanaf dat ze baby waren bij elkaar..
Op een ochtend gingen we kijken, en de warmbloed stond helemaal apart achterin(een wei van 4 hectare). Onder de wonden, en doodsbang.. En de andere hengst galopeerde er steeds naar toe om hem op te jagen, en was pas tevreden als hij helemaal in het verste hoekje stond.

Dus wees er altijd op bedacht dat het mis kan gaan....

Je krijgt altijd vroeg of laat krachtmetingen tijdens het spel, en het kan zo ineens echt heel grimmig worden!