na 6 maanden weer stressen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janahxginger

na 6 maanden weer stressen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:11

Heei
De titel zegt het al. Na 6 maand ga ik weer stressen op wedstrijd. Het is een springwedstrijd. Maar ik zit echt met een probleem. Ik kan de avond ervoor nooit goed slapen. Dan val ik in slaap om 2u s'nachts maar moet ik opstaan om 6u. In de ochtend kan ik ook bijna niks eten etc.
Ik heb hier nog topics over gelezen maar ik ben nogal een moeilijk geval op stress etc. :o

Iemand tips?

hielkebro

Re: na 6 maanden weer stressen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:12

ik heb het zelfde, s ochtends gaat er bij mij ook geen hap in.
ik volg ff

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:13

hielkebro schreef:
ik heb het zelfde, s ochtends gaat er bij mij ook geen hap in.
ik volg ff

Vind ik zo irritant. En dan ben je ter plaatse en ga je echt dood van de stress.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:26

Misschien valeriaan of bach druppels gebruiken? Gaan vaak net de scherpe randjes er van af

VeerleYero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:40

Misschien pilletjes waardoor je beter kan slapen? Probeer vooral niet teveel aan de dag van de wedstrijd te denken terwijl je gaat slapen, maak je niet te zenuwachtig en ontspan! :)

Bunnykonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:36

misschien moet je vroeger gaan slapen
of je kan muziek opzetten soms help het om te kalmeren

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:40

Probeer eens rescue druppels van bach bloesem (bij De Tuinen te koop oa). Liefst een dag of drie van te voren mee beginnen. Heeft mij erg geholpen bij mijn rij-examen!

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 17:53

Bunnykonijn schreef:
misschien moet je vroeger gaan slapen
of je kan muziek opzetten soms help het om te kalmeren

Ik ga al vroeg gaan slapen. :)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:56

Jemig, ik zou niet te snel naar "middelen" grijpen, je hebt er toch veel meer aan om jezelf te leren om te gaan met stress? Probeer na te gaan bij jezelf waarom je zo gestrest raakt, wat zit er onder? Is het extreem of gewoon een normale reactie? Stress helpt je ook deels om beter te preseteren. Probeer het los te laten dat je niet gestresst mag zijn oid. Wees realistisch over je verwachtingen, schrijf die op etc.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 18:04

Gwahir schreef:
Jemig, ik zou niet te snel naar "middelen" grijpen, je hebt er toch veel meer aan om jezelf te leren om te gaan met stress? Probeer na te gaan bij jezelf waarom je zo gestrest raakt, wat zit er onder? Is het extreem of gewoon een normale reactie? Stress helpt je ook deels om beter te preseteren. Probeer het los te laten dat je niet gestresst mag zijn oid. Wees realistisch over je verwachtingen, schrijf die op etc.

Ik was ook niet van plan de middelen te nemen die hier stonden. Ben ik nog veel te jong voor :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:50

Bach bloesem is erg onschuldig hoor. Je neemt toch ook wel eens een paracetamolletje? Dat is heftiger dan een paar druppels rescue :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:26

janahxginger schreef:
Gwahir schreef:

Ik was ook niet van plan de middelen te nemen die hier stonden. Ben ik nog veel te jong voor :D

Ik vind dit wel een hele goede reactie van Gwahir eigenlijk...

Het helpt goed (en doe dat niet de avond voor de wedstrijd maar liever wat ruimer, zodra je merkt dat je al wat zenuwachtig word eigenlijk) om na te denken over wat en waarom jou gestrest maakt, schrijf dat op.. Ook wat je er aan kan doen en kun je er niks aan doen, laat het dan los.. ;)

Ook je doelen en verwachtingen, zijn die realistisch? Houd het bij kleine doelen en verwachtingen, dus niet; "Ik moet foutloos blijven" maar eerder: "Ik ga voor een ontspannen / gecontroleerd rondje". Als er dan toch een balkje valt of je paard weigert is dat niet erg, je kunt er dan alleen van leren achteraf: "Wat kan ik de volgende keer anders doen om dat te voorkomen?" En de volgende wedstrijd kun je dat dan weer mee nemen als doel bv. ;)

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 18:27

Waarom ik vooral stress is het parcours. Niet hoe ik het ga rijden. Als ik het parcours verken zit ik gewoon helemaal te stressen en bezig te zijn tegen mijn vriendin of ouders dat die oxer breed is, dat rechtje hoger dan de andere etc. Terwijl ik thuis daar totaal geen last van heb. :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 00:05

Spring je wel eens hoger / breder / moeilijker dan op concours?
En heb je wel eens een paar sprongetjes achter elkaar neergezet thuis, 'verkend', los gaan springen over een andere hindernis en dan die paar sprongetjes?

Word je zenuwachtig door de hoogte / breedte? Het "Oh god dit is wel erg hoog / breed" idee? Of is het meer van; "Huh? Dit is hoger / breder dan toegestaan is in deze klasse :? "

Aan een parcours kun je op dat moment natuurlijk niks veranderen, je zou het gewoon moeten springen of je moet je afmelden.. Het ligt niet in jou macht om de hoogte of breedte te veranderen, maar wat kan je er dan aan doen? Niks eigenlijk, heel stom misschien, maar het gewoon accepteren en het beste ervan te maken! En geeft het dan geen voldaan / trots gevoel als die ene oxer of dat ene steiltje dan toch goed gaan? :P Denk daar eens aan, zie het als een uitdaging! :j