Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MartinT schreef:Laatst las ik dat een paard minimaal 75cm ruimte boven het hoofd moet hebben. Lijkt me logisch, behalve bij een Belgisch trekpaard, want die sloopt de gehele bovenbouw.
MartinT schreef:De suggestie van 75cm. kwam ik tegen op TAO, gepost 12-10-10. Niet echt recent, maar volgens mij toen ook al fout.
Die inwendige hoogte van 75 cm, gerekend vanaf schofhoogte staat vermeld in de Tranportverordening H3. art. 2.1.
Verdere afmetingen staan in H7 art. A Wegvervoer.
Wat betreft dat hekwerk heb ik me helemaal suf gezocht en niks gevonden. Waarschijnlijk is dit een zelf bedachte en ongeschreven regel? Op vee trailers zie je ze trouwens wel vaak.
De opmerking over het Belgisch trekpaard was eigenlijk grappig bedoeld. Ik ging er van uit dat iedereen de YouTube-filmpjes wel kende. Daarin wordt dus echt(?) een trailer onthoofd en een complete klep gesloopt.
https://www.youtube.com/watch?v=npMYfB_t-Wc
suffie schreef:Stangen zijn er niet alleen om je paard tegen te houden, maar ook vooral voor de stevigheid van je trailer. Daarnaast zou je niet willen hebben dat je paard uitgebreid z'n achterste gaat staan schuren aan de achterklep en dan alleen moet vertrouwen op die twee sluitingen aan de zijkant.
Wie heeft je dat wijs gemaakt??onkeltje schreef:Aan de ene kant kan ik het best begrijpen dat er wat moet zitten, zeker voor kleinere pony's. Je zou de klep maar open maken en er staan 3 shetlanders te wachten, hoe ga je die tegen houden?

arans schreef:Ik heb hier twee shetlanders waarbij de achterstang geen functie heeft. Ik laat hem er wel altijd op zitten tijdens de reis. Maar als de klep omlaag gaat gaan ze echt niet zomaar achterwaarts de trailer uit hoor? Die blijven keurig staan en als ze mogen hebben ze vaak nog hulp nodig omdat ze het wat spannend vinden.