Inrichting van een paardentrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MartinT

Inrichting van een paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 17:33

Ik ben nog niet zo lang actief op Bokt, maar uit reacties maak ik op dat sommigen goed op de hoogte zijn van de richtlijnen t.a.v de inrichting van een paardentrailer.
Laatst las ik dat een paard minimaal 75cm ruimte boven het hoofd moet hebben. Lijkt me logisch, behalve bij een Belgisch trekpaard, want die sloopt de gehele bovenbouw. Die richtlijn kan ik in de TVO trouwens niet vinden, maar wie ben ik.
De volgende stelling vindt ik veel belangrijker. Er wordt beweerd: bij kleine paarden en pony's moet er, als er aan de achterzijde van de trailer geen stangen op de juiste hoogte zijn bevestigd, een hekwerk aanwezig zijn dat voorkomt dat bij het openen van de achterklep de dieren de trailer uit kunnen zonder begeleiding.
Ik ben erg benieuwd naar reacties.
Martin.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:40

75cm boven het hoofd? Dat lijkt me niet. Stel je hebt een paard van 1,75m die opwaarts gebouwd is. Dan zit het hoofd makkelijk 2m hoog en zou de trailer binnenin dus 2,75m moeten zijn. De trailer is dan ruim 3 meter hoog, heb ik nog nooit gezien hoor.

Napie

Re: Inrichting van een paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:46

Ik heb bij mijn shetlanders geen achterstang. Ze lopen er pas uit als ik toestemming geef. Ze staan vast dus kunnen er niet uitkomen

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:00

Waarop wil je nu precies reacties? :)
Op jouw stelling? En waar is die stelling op gebaseerd?
Op de site van het RDW staan de eisen voor de aanhanger vermeld.
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 17-06-14 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:05

MartinT schreef:
Laatst las ik dat een paard minimaal 75cm ruimte boven het hoofd moet hebben. Lijkt me logisch, behalve bij een Belgisch trekpaard, want die sloopt de gehele bovenbouw.

Waar haal je dat vandaan. Ik heb een paard van 1.80 + en een 'normale' trailer. Als hij in de trailer staat en door het raampje naar buiten kijkt. Zitten zijn oren tegen het plafon van de trailer aan. We vervoeren ook wel eens de belgisch trekpaarden van mijn oom, maar nog nooit van deze regel gehoord. Ze kunnen trouwens niet met het hoofd door het dak heen omdat de ketting waar ze aan vast staan niet lang genoeg is.

boktisleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:40

Heel apart, die 75 cm afstand.
Maar ik heb nog nooit een hekwerk in een trailer met een shetlander gezien, die shetjes stonden uiteraard wel goed vast.

MartinT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 11:46

De suggestie van 75cm. kwam ik tegen op TAO, gepost 12-10-10. Niet echt recent, maar volgens mij toen ook al fout.
Die inwendige hoogte van 75 cm, gerekend vanaf schofhoogte staat vermeld in de Tranportverordening H3. art. 2.1.
Verdere afmetingen staan in H7 art. A Wegvervoer.
Wat betreft dat hekwerk heb ik me helemaal suf gezocht en niks gevonden. Waarschijnlijk is dit een zelf bedachte en ongeschreven regel? Op vee trailers zie je ze trouwens wel vaak.
De opmerking over het Belgisch trekpaard was eigenlijk grappig bedoeld. Ik ging er van uit dat iedereen de YouTube-filmpjes wel kende. Daarin wordt dus echt(?) een trailer onthoofd en een complete klep gesloopt.
https://www.youtube.com/watch?v=npMYfB_t-Wc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:45

MartinT schreef:
De suggestie van 75cm. kwam ik tegen op TAO, gepost 12-10-10. Niet echt recent, maar volgens mij toen ook al fout.
Die inwendige hoogte van 75 cm, gerekend vanaf schofhoogte staat vermeld in de Tranportverordening H3. art. 2.1.
Verdere afmetingen staan in H7 art. A Wegvervoer.
Wat betreft dat hekwerk heb ik me helemaal suf gezocht en niks gevonden. Waarschijnlijk is dit een zelf bedachte en ongeschreven regel? Op vee trailers zie je ze trouwens wel vaak.
De opmerking over het Belgisch trekpaard was eigenlijk grappig bedoeld. Ik ging er van uit dat iedereen de YouTube-filmpjes wel kende. Daarin wordt dus echt(?) een trailer onthoofd en een complete klep gesloopt.
https://www.youtube.com/watch?v=npMYfB_t-Wc

Dat hekwerk zul je ook niet vinden want het wordt niet als zodanig beschreven. De wet eist dat er een afsluiting is die voorkomt dat dieren uit de trailer kunnen komen op het moment dat de laadklep geopend wordt. Hoe je die afsluiting maakt, is jouw probleem........

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:52

Ikke een bilstang is in deze al voldoende toch zo begrijp ik? Dat is afsluiting...

Weet iemand hoe dit zit met voorstang? Is deze verplicht? Ivm een paard welke over de voorstang klimt ben ik naar een oplossing aan het zoeken. 1 oplossing zou zijn tijdelijk de stang eruit zodat hij doorheeft dat eroverheen springen = baasje komt geen nut meer heeft, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat een voorstang een verplichting is?

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:58

Wij hadden ook een trailer met een hekje. Met een groep shetlandpony's gingen we keuringen af en dan was het ideaal! De trailer lekker open laten staan, hekje dicht en de pony's stonden heerlijk.
Aan de ene kant kan ik het best begrijpen dat er wat moet zitten, zeker voor kleinere pony's. Je zou de klep maar open maken en er staan 3 shetlanders te wachten, hoe ga je die tegen houden?

MartinT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 17:43

Beste ikke, ik ben erg benieuwd waar de wet eist dat zo'n afsluiting vereist is. Het kan natuurlijk best zijn dat ik er gewoon over heen gelezen heb. Ik ben alleen bang dat heel veel mensen niet aan deze verplichting voldoen. Ik bedank je wel voor je informatie.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:02

Stangen zijn er niet alleen om je paard tegen te houden, maar ook vooral voor de stevigheid van je trailer. Daarnaast zou je niet willen hebben dat je paard uitgebreid z'n achterste gaat staan schuren aan de achterklep en dan alleen moet vertrouwen op die twee sluitingen aan de zijkant.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:32

suffie schreef:
Stangen zijn er niet alleen om je paard tegen te houden, maar ook vooral voor de stevigheid van je trailer. Daarnaast zou je niet willen hebben dat je paard uitgebreid z'n achterste gaat staan schuren aan de achterklep en dan alleen moet vertrouwen op die twee sluitingen aan de zijkant.

_O- _O- Wie heeft je dat wijs gemaakt??

MartinT: EG1/2005. http://www.nvwa.nl/onderwerpen/wet-en-r ... erordening
Die is geschreven met het oog op het beroepsvervoer maar de particulier moet in de basis ook gewoon aan de technische eisen van het voertuig voldoen.

De reden van de afsluiting is veiligheid:
onkeltje schreef:
Aan de ene kant kan ik het best begrijpen dat er wat moet zitten, zeker voor kleinere pony's. Je zou de klep maar open maken en er staan 3 shetlanders te wachten, hoe ga je die tegen houden?

Dit dus.....

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:38

Ik heb hier twee shetlanders waarbij de achterstang geen functie heeft. Ik laat hem er wel altijd op zitten tijdens de reis. Maar als de klep omlaag gaat gaan ze echt niet zomaar achterwaarts de trailer uit hoor? Die blijven keurig staan en als ze mogen hebben ze vaak nog hulp nodig omdat ze het wat spannend vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:45

arans schreef:
Ik heb hier twee shetlanders waarbij de achterstang geen functie heeft. Ik laat hem er wel altijd op zitten tijdens de reis. Maar als de klep omlaag gaat gaan ze echt niet zomaar achterwaarts de trailer uit hoor? Die blijven keurig staan en als ze mogen hebben ze vaak nog hulp nodig omdat ze het wat spannend vinden.

De wet houdt geen rekening met individuen. Hoewel de kans klein is, ben je bij een controle wel strafbaar en kun je de combi laten staan! De rechter heeft meestal niet zoveel boodschap aan zaken als "ja maar, de mijne doen dat niet"

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 07:46

Nee inderdaad, dat is dan bij jou het geval (super fijn) maar dat wil niet zeggen dat iedereen van die fijne pony's heeft. Als je naar een keuring gaat zoals wij altijd gingen en je hebt een koppel merrie's met ondeugende veulentjes bij, denk je dat ze dan blijven staan? Die staan te stuiteren om eruit te mogen. En ik kan je vertellen, in een 2 paards trailer passen heel veel shetjes (mini's) ;)