Singeldwang te verhelpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hippe_Hannes

Singeldwang te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 16:20

Mijn jonge paard is heel lastig aan te singelen. Ik doe het altijd gaatje voor gaatje, rustig aan, tussendoor een stukje stappen aan de hand. Nog een gaatje strakker. Zo is het met hem altijd gegaan. Niet dat hij ineens aangerukt werd of zo...

Toch heb ik heel veel moeite om hem aan te singelen. Hij zet zijn buik uit, waardoor mijn singel te kort is. Inmiddels heb ik er zelfs een singelverlengstukje tussen, dat ik eigenlijk helemaal niet nodig heb. Na het eerste drafrondje, ben ik wel zes(!) gaatjes verder. Dit is de eerste keer dat ik het zo extreem heb meegemaakt.

Het zadel heb ik al na laten kijken, dat ligt goed.

Wat kan het verder nog zijn, en heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Anoniem

Re: Singeldwang te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:39

Sommige paarden vinden het nu eenmaal niet prettig maar 6 gaten verschil vind ik wel erg veel. WEllicht zit het paard vast in de ribben en zit dat niet fijn met singelen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:40

Je doet het goed zorg dat je een singel hebt met aan twee kanten elastiek dat maakt het vaak makkelijker voor je beest en dus ook voor jou. Als het paard nog jong is levert dat soms meer druk op het borstbeen op omdat de romp nog een stukje uit moet zwaren en het borstbeen hier al op gebouwd is. Wees dus geduldig en voorzichtig tot je paard uitgezwaard is. Als hij nu angst en schade oploopt dan blijft dat probleem vaak. Bepaal ook voor jezelf op wel gaatje je minimaal moet singelen in plaats van aar hij maximaal op gaat. Ga niet met tussenstukjes lopen klooien. Overal waar de huid leer raakt kunnen gevoeligheden optreden, je zult dus aan een langere singel moeten.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:51

Bedankt voor het meedenken!
Een langere singel kan ik proberen, maar omdat ik na een drafrondje 6 gaatjes over heb op diezelfde singel (zonder verlengstukje), wil ik nog even verder kijken naar de andere mogelijkheden.

Vast in de ribben... is dat te herkennen? Hij lijkt ons heel buigzaam, en mijn lesjuf die ook veel ervaring met stijve paarden heeft, heeft er nooit iets van gezegd.

Ik vraag me af of ik per ongeluk toch een stukje van zijn training overgeslagen kan hebben. Misschien had ik meer aandacht aan het opzadelen moeten besteden. Maar hij heeft eigenlijk nooit echt gereageerd op het zadel, en hij heeft het ook niet echt plompverloren op gekregen of zo...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:37

Ik heb een FRA supersingel gekocht, waarna mijn paard een stuk minder last kreeg vna het aansingelen! Let op, dit heeft wel even tijd nodig aangezien ze niet beter weten.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:38

Ik ken het probleem! Mijn merrie had ook last van singelnijd helaas. Ik heb voor haar een MSFC F2 singel gekocht en sindsdien is het helemaal verdwenen :D