Fytolicentie als paardenhouder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Fytolicentie als paardenhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 13:51

Zijn er hier bokkers die al zo'n fytolicentie hebben? Wie als paardenhouder/schapenhouder met iets meer dan 1 ha weiland die zelf bemest en onkruid besproeit in zijn wei heeft zo'n fytolicentie moeten aanvragen als je geen btw nr hebt en enkel een mestbanknummer omdat je buur die varkenshouder je weilanden bemest in het voorjaar met drijfmest.

Vanaf 2015 heb je voor sommige sproeimiddelen en meststoffen dus zo'n licentienodig. Voor de gewone landbouwer geen probleem maar voor de particulier die als hobby wat stuks vee heeft wel. Velen zeggen ons dat we dat ook kunnen aanvragen als hobbyboer maar ik krijg echter overal geen echte antwoorden op mijn vragen hieromtrent.

Zijn er bokkers die het wel weten graag met verwijzingen naar links waar ik het wel kan vinden? Tot nu toe over met mijn hoofd tegen de muur gelopen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:03

petraaken

Re: Fytolicentie als paardenhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 14:06

Nou ik hoop voor de Nederlanders niet dat het ook daar in voege komt. Wat een gedoe weer zeg.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:16

In nederland bestaat dit al jaren, namelijk de spuitlicentie. Hiervoor moet je net als in BE cursusdagen/trainingen bij wonen om hem te behouden. In NL komt daar nu ook de ongediertebestrijding bij, aangezien dat ook aan banden gaat.

Het gaat vooral om de bestrijdingsmiddelen, en je kunt dus kiezen om zelf zo'n licentie te halen óf je onkruid-bestrijding uit te besteden aan iemand met een licentie

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:22

wij laten het idd altijd doen....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 14:31

caroline_max schreef:
In nederland bestaat dit al jaren, namelijk de spuitlicentie. Hiervoor moet je net als in BE cursusdagen/trainingen bij wonen om hem te behouden. In NL komt daar nu ook de ongediertebestrijding bij, aangezien dat ook aan banden gaat.

Het gaat vooral om de bestrijdingsmiddelen, en je kunt dus kiezen om zelf zo'n licentie te halen óf je onkruid-bestrijding uit te besteden aan iemand met een licentie

Nogal duur om iemand te laten komen om die hier en daar groeiende boterbloemen, netels, distels te besproeien met een kleine rugsproeier. :\

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:33

Zelf kunstmest smijten mag wel hoor.
Is alleen voor sproeien met gewasbeschermingsmiddelen.

Zou het eens moeten navragen om 200% zeker te zijn.
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 16-06-14 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:34

Voor zover ik begrepen heb, kan je deze alleen krijgen als pro of met een studie in een sector die zo'n licentie "nuttig" vindt. Omschrijf ik het zo begrijpbaar?

Maar ik vrees dat het voor de meeste particulieren niet mogelijk gaat zijn. Tenzij je een opleiding in die richting gevolgd hebt. Ik zal het vanavond even navragen voor je! Mijn vader heeft de zijne aangevraagd even terug.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:38

petraaken schreef:
Nogal duur om iemand te laten komen om die hier en daar groeiende boterbloemen, netels, distels te besproeien met een kleine rugsproeier. :\

Tja, nu ook niet gaan overdrijven è, dat mag wel, wie gaat daar nu iets van zeggen?

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:39

Er zouden trouwens ook nog steeds genoeg producten zijn die je wel maggebruiken, alleen voor de zwaardere producten dacht ik dat dat ding nodig was?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 14:41

s0173957 schreef:
petraaken schreef:

Tja, nu ook niet gaan overdrijven è, dat mag wel, wie gaat daar nu iets van zeggen?

Niet als je aan produkten als Bofix wilt geraken en daar zit het hem juist. Sommige produkten mogen enkel nog aan mensen met zo'n licentie verkocht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:42

Ach, ik denk dat iedereen wel een boer kent die een litertje wilt 'verduisteren' hoor ;) Maak me er niet al te druk in :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:44

Of je steekt eventjes de grens over... doen wij nog al eens voor sommige spullen die je in B niet meer kan krijgen maar wel in NL.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:09

Tja, als je de kosten van iemand inhuren niet wilt , dan zul je inderdaad een ander middel moeten kiezen óf illegaal doen. OF je vraagt een bekende met licentie :D

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:36

petraaken schreef:
caroline_max schreef:

Ik denk dat het behalen en behouden van de licentie duurder is als het laten komen van iemand die die licentie heeft. Verder zal het ook wel zo worden dat je kleine verpakkingen helemaal niet meer kunt krijgen en dan moet je al met liters of 5 liter gaan werken. En van die prijzen wordt je ook niet vrolijk van. Kun je beter iemand vragen om het bij jou te komen doen. Je kunt ook overwegen om een aantal onkruiden met de schop te verwijderen. Werkt ook best goed. En ja..... in het bezit van spuitlicentie, 2 ha gras zonder al te veel onkruid en mag de rekeningen betalen van de bestrijdingsmiddelen.