Welke verzekering voor een paard > 12 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Welke verzekering voor een paard > 12 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 12:39

Hoi,
Ik heb een vraag voor een Duitse vriendin welke hier voor 2 jaar is voor haar studie.
Zij wil een paard aankopen welke 14 jaar oud is en een waarde heeft van 3000,- euro.

Omdat zij Duitse is, is zij in Duitsland verplicht om haar paard verzekerd te hebben.
Echter mag zij haar paard niet in een Duitse verzekering hebben, omdat zij zich momenteel, net als het paard, in Nederland bevindt. Wel moet het paard verzekerd worden, gezien zij een Duitse nationaliteit heeft. Dit is verplicht. Nu zijn daar een paar haken en ogen aan.

In Duitsland heb je verplicht een verzekering voor je paard. Dit houdt ook in dat wanneer je paard schade maakt aan bv een auto of een fiets of iets dergelijks, dat je dan verzekerd bent. Als persoon bestaat deze verzekering niet.
In Nederland kennen we voor dat punt echter een WA verzekering en is het natuurlijk niet verplicht je paard te verzekeren.

Omdat het paard in kwestie nu verzekerd moet worden waarbij er rekening gehouden moet worden met twee landen, vroegen wij ons af wat de handigste verzekering is voor dit paard.

De eisen van mijn vriendin zijn:
- Verzekerd voor operaties
- Verzekerd tegen schade aangebracht door of op het paard (onze WA dus vaak)
- Indien mogelijk tegen kreupelheid en ziekte, maar volgens mij is dat allemaal tot en met 12 jaar zowat.

Wie weet hier een antwoord op? :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:43

Ik denk dat je hiervoor 2 verschillende verzekeringen moet afsluiten, een WA verzekering waarbij de schade aangericht door een paard ook onder valt. Dit is namelijk niet bij alle verstrekkers van WA verzekeringen zo.
En een dierenkostenverzekering voor het paard, het bedrag daarvoor is erg afhankelijk van het bedrag dat je verzekerd bent en wat daaronder zal vallen qua behandelingen.

Zelf was ik bij EFO paardenverzekeringen voor een jaar, aangezien we geen kosten hadden hebben we besloten om de verzekering stop te zetten en een spaarrekening te openen voor mijn paard. Het verzekeringsgeld was voor ons weggegooid geld.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:16

HippoZorg kent ook aparte WA verzekering voor paarden, misschien is dat een optie voor je vriendin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:56

Ehm, een nationaliteit heeft niks met verzekeren uit te staan! Waar het om gaat is waar zij formeel woont. Als zij zich in Duitsland heeft uitgeschreven en formeel in NL is komen wonen, gelden de NL wetten en regels en valt het aansprakelijkheidsdeel van je paard (huisdier) onder de AVP (sommige maatschappijen willen wel dat je apart vermeldt dat er paarden in bezit zijn). Er schijnen ook maatschappijen in NL te zijn die geen paarden als huisdier accepteren, die moet je negeren want god mag weten wat voor idioterie ze nog meer hebben......

Ziekekosten boven 12 jaar verzekeren wordt lastig en is vrijwel altijd zodanig beperkt dat het eigenlijk geen toegevoegde waarde meer heeft. Goed mee opletten dus!

Ziolette schreef:
HippoZorg kent ook aparte WA verzekering voor paarden, misschien is dat een optie voor je vriendin.

Wat is daar de toegevoegde waarde van??

C_arola

Re: Welke verzekering voor een paard > 12 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:59

Ik denk dat ze bedoeld dat het een voordeel kan zijn omdat je dan 2 verschillende verzekeringen voor je paard (dierenkosten en WA) bij 1 verzekeringsmaatschappij hebt.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:23

ikke schreef:
Ziolette schreef:

Wat is daar de toegevoegde waarde van??

Dat is een van de eisen van de Duitse vriendin van TS voor de verzekering, dus daar geef ik simpelweg antwoord op door te zeggen dat er een maatschappij is waar je dat inderdaad ook apart kan verzekeren.... Niets meer niets minder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:24

Volgens mij wordt het sowiezo moeilijk om een paard van 14 nog verzekerd te krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:24

WA voor een paard? Sinds wanneer is het een motorvoertuig geworden?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:11

Wettelijk aansprakelijkheid, daar vallen huisdieren ook onder.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:14

Sinds wanneer? WA is alleen voor houders van motorrijtuigen (en jagers en exploitanten van kerncentrales) AVP bedoel je? Dat is namelijk de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren en als je goed naar de voorwaarden kijkt kun je zo een fijne eruit vissen die óók schade veroorzaakt door het paard kan vergoeden.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:23

AVP bedoel ik inderdaad, hier wordt het in de volksmond WA genoemd vandaar dat ik dat ook gebruikte als term.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 22:24

Inmiddels is de oplossing gekomen:
Het paard wordt aangekocht door vader, welke woonachtig is in Duitsland. Paard krijgt een Duitse verzekering (gelden in Duitsland andere eisen, daar mag het paard gewoon ook voor schade, gezondheid en operaties vergoed worden tot 14). Paard mag tevens dan in Nederland verblijven met deze verzekering.

Even voor de duidelijkheid, het punt was het Duitse stukje. In Duitsland is je paard dus voor al deze bovengenoemde dingen verplicht verzekerd te zijn. Na 14 jaar is er een andere soort verzekering beschikbaar met minder vergoeding. Dat is dus wel enigzins vergelijkbaar met Nederland.
Echter is zij Duitse met een verblijfvergunning voor 2 jaar in Nederland. Bij wet is zij Duits en dus woonachtig in Duitsland. Haar paard dient om die reden dan ook perse verzekerd te zijn. Gezien in de Duitse verzekering ook schade toegebracht aan/door het paard in het pakket zit, maar in Nederland dit neerkomt op een WA verzekering, was de zaak even moeilijk.

Gelukkig kon het zo opgelost worden en neemt de vader de in ter naamstelling over.
Problem solved :D

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:48

Ik heb net van Hippozorg gehoord dat je bij hun een paard tot 15 jaar voor ziektekosten kunt verzekeren.