Discussie over hoe reageren wanneer een paard je test

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inochiyo

Discussie over hoe reageren wanneer een paard je test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 22:46

Ik heb even getwijfeld of ik een topic zou openen, maar ik gooi het toch maar even in de groep.

Ik ben van mening dat als je 1x fel maar correct reageert dat het voor een paard veel duidelijker is wat niet gewenst is. Zo gaan paarden in de natuur toch ook met elkaar om?

Ik had een paard dat van zodra je aan zn achterhoef kwam dat hij begon te kappen.
Ik heb dit met alle zachtheid afgeleerd en hem netjes voetjes leren geven.
Ik nam hem ook nooit kwalijk dat hij dat deed, want hij wist van niet beter.

Het is een paard die heel graag de grenzen aftast en mensen test.
Gister vroeg ik zn voetje en begon hij licht te kappen/slingeren, dat durft hij heel soms nog doen en als je blijft vasthouden dan heeft hij wel meteen door wat van hem verwacht word en stopt hij.
Ook dit keer ben ik blijven vasthouden, maar ik hoorde iets kraken in mn arm en heb moeten lossen.
Vandaag vroeg hij het weer en deed hij hetzelfde, ik heb hem toen meteen een stamp op zn romp gegeven waar hij van verschoot. Meteen erna vroeg ik terug zn voetje en dit deed hij heel braaf zoals hij gewoonlijk doet en heb dan ook direct beloont. Hij beseft dus volgens mij wat hij niet mocht doen. Hij kwam nadien ook gewoon terug knuffelen.

Wanneer een paard mij bijt, dan reageer ik ook kort maar fel. ff terugbijten ofzo.
Ze verschieten ff, maar hebben wel door wat ze verkeerd deden.

Een paard dat met mn voeten speelt die zal ik het duidelijk maken dat het niet gewenst is.
Maar ik moet het paard in kwestie kennen, zou dit nooit doen tijdens een trainingsproces of een paard waarvan ik zn karakter nog niet ken. Ik ben zacht in de omgang, maar ik laat niet met mn voeten spelen. en reageer terug op een manier dat een paard me begrijpt.

Nu was er iemand bij en vond dat dit dierenmishandeling was en zeer kwaad was dat ik dit deed.
Daarom ben ik wel benieuwt hoe jullie in een gelijkaardige situatie zouden reageren wanneer een paard iets doet naar jullie waarvan je weet dat hij je aan het testen is/met je voeten aan het spelen is.

Goyaja

Re: Discussie over hoe reageren wanneer een paard je test

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:51

Het spijt me zeer hoor, maar dierenmishandeling? Heeft die persoon paarden wel eens in een kudde met elkaar zien omgaan?
Als mijn paard iets doet waarvan ie weet dat het niet mag, kan hij een knal verwachten hoor. Ik ben de baas en hij heeft respect voor me, geeft me graag een knuffel en ik kan het hartstikke goed met hem vinden. Maar ja, als hij naar mijn been trapt als hij een voetje moet geven... Nee, dan is ie nog lang niet jarig.
Ik vind dat je correct gereageerd hebt. Streng optreden mag best, mits het een eerlijke reactie naar je paard is.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:55

Ik heb een hele dominante merrie. Ze heeft vier jaar de baas kunnen spelen over de kudde voordat ze bij mij kwam. Dat deed ze in het begin ook naar mij. Ze probeerti mij altijd te bijten als ik de deken los of vast maak voor haar borst. Dit zijn dingen die ik zonder pardon afstraf. Zij moet leren dat ik de baas ben en in de kudde vragen ze dit ook niet lief aan elkaar maar word er ook een mep verkocht of een knauw uitgedeeld. Ik vind dat dus geen dierenmishandeling. Dat word het pas als je onnodig gaat straffen of dat doet op het verkeerde moment. Timing is ontzettend belangrijk.

Het zijn grote dieren en je moet ze dus ook zo behandelen.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:55

We moeten blij zijn dat paarden hun eigen krachten niet zo goed kennen en op ons uitoefenen! Dan waren we verder van huis!
Net zoals puppy's opvoeding moeten krijgen wat wel en niet mag, zo paarden ook.
Niks is ergers dan een onopgevoed paard die je bijt of schopt of over je heen loopt..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:57

Paarden in de natuur krijgen niet 1 felle reactie. Zodra ze iets verkeerds doen krijgen ze bijvoorbeeld eerst een boze blik, als dat niet werkt wordt er gedreigd met trappen en als dát niet werkt, wordt er getrapt.

Paarden weten natuurlijk niet van nature wat ze wel en niet mogen doen bij mensen. Dat moet ze worden geleerd. In dat traject ben ik niet van een klap geven, tenzij het de veiligheid in gevaar brengt.

Maar doet mijn paard iets waarvan hij weet dat het niet mag, dan kan hij wel meer verwachten. Bij 'kleine' dingen is dat niet meteen een klap. Bij bijten of in mijn persoonlijke ruimte komen enz. wel.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:00

Ik vind dat je helemaal prima reageert.
Ik ben zelf ook heel consequent. Ik ben nu eenmaal de leider, punt.

Ik laat ook nooit tegen me schuren, of in mijn ruimte komen. Ik ben ook weleens raar aangekeken omdat ik corrigeerde toen paard schuurde (doe ik door een "eh!" en tikje/duwtje tegen zijkant hoofd) maar dat maakt me niet uit.

Je moet maar denken, laat die meiden maar doen, die komen er snel genoeg achter. Pony laten schuren en meer van dat leuks is een recept voor een respectloze en mettertijd zelfs onveilige pony.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:08

Als mijn merrie die overgens nogal soms de baas wilt spelen mij uit test heeft ze een probleem. Punt uit.
Dan moet je denken aan: voet weigeren op te tillen, happen, schuren, omver duren, niet voor druk willen wijken als ik der even aan de kant moet doen en nog van die dingetjes. Ze heeft me 1 keer vol in mijn arm gebeten waar een blauwe plek kwam en ik heb der toen een flinke mep gegeven, sindsdien durft ze het niet meer.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 23:09

Letitia1991 schreef:
Ik vind dat je helemaal prima reageert.
Ik ben zelf ook heel consequent. Ik ben nu eenmaal de leider, punt.

Ik laat ook nooit tegen me schuren, of in mijn ruimte komen. Ik ben ook weleens raar aangekeken omdat ik corrigeerde toen paard schuurde (doe ik door een "eh!" en tikje/duwtje tegen zijkant hoofd) maar dat maakt me niet uit.

Je moet maar denken, laat die meiden maar doen, die komen er snel genoeg achter. Pony laten schuren en meer van dat leuks is een recept voor een respectloze en mettertijd zelfs onveilige pony.

Idd, ook schuren laat ik niet toe, meestal is een EH! voldoende. Schuren vind ik enorm respectloos.
Er zijn er veel die dit als knuffelen aanzien, mijn pa ook. Ik zeg dan dat je gewoon zn voetveeg bent, maar hij vind het leuk xp

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:13

Je bent een schuurpaal dan ja. Maar dat betekent niet maar gewoon dat het paard jou als lager ziet, dat het respectloos is.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:17

Heb onlangs een nieuwe merrie die in sommige opzichtes ook totaal niet is opgevoed.
Ze loopt erg voor me uit, naar de wei brengen ligt ze te dribbelen en te trekken, knalt wel eens vaker de wei in terwijl mijn paarden rustig moeten wachten tot ik ze los heb geklikt en ik een sein geef van dat ze mogen gaan.
Heb vaak de hengstenketting om bij mijn merrie aangezien ik geen zin heb om erachteraan te rennen of een arm uit de kom te hebben. Hiermee heb ik net dat beetje grip dat ik haar bij me kan houden.
Ze heeft namelijk ook vaak de neiging om vol de stal in te kletteren. Ik verhef dan alleen mijn stem, haal haar uit stal en weet precies wat ze fout doet en stapt rustig de stal in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:34

Intensiteit van corrigeren hangt af van de intensiteit van het ongewenste gedrag. Pony over me heen wil zal inderdaad een knal of rotschop krijgen. Pony die wat te hard terug kriebeld zal ik en zachter kriebelen en het knabbelen net iets onaangenaam maken.

Been weg trekken als in "geen zin hebben/klieren" zal van mij ook een tik krijgen, onbalans negeer ik, wacht 3 sec en vraag het been opnieuw.

Kort samengevat is waar mijn lijf niet tegen kan verboden.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:57

Je bent héél goed bezig, een paard heeft een leider nodig. Iemand die rustig blijft onder alle omstandigheden en héél consequent is. Bij een dominant karakter is dit hélemaal niet makkelijk!
Ik wordt momenteel ook met zo'n paard geconfronteerd en als ik ook maar 1 steekje laat vallen, iets gemist heb in zijn gedrag...neemt hij mij daarop en moet ik weer vanvoorafaan beginnen.

Een paard hoog of laag in rang hebben heel veel nood aan een correcte leider waar ze zich veilig bij kunnen voelen. Iemand waarop ze kunnen rekenen, iemand die hen zegt en duidelijk maakt wat ze wel/niet mogen doen.

Ik krijg ook soms rare blikken maar ik weet beter...je bent op goede weg en dat merk je zelf aan de reactie zoals je schrijft. Volhouden!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:02

Trapt een paard mij, trap ik terug, bijt een paard mij, krijgt hij een tik en loopt hij over me heen dan zal ik hem goed achteruit zetten. Zo zacht als werkt, zo hard als moet. Komt een paard lomp in, kom ik lomp terug.

Eigenlijk hoef ik een paard dus nooit 'fysiek' te corrigeren omdat ik ze meestal voor ben. Paarden geven gelukkig een berg signalen af voor ze zelf 'fysiek' gaan dus als je daar al op reageert, niks aan het handje :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:11

MBT hoofd schuren... Ik zie de paarden dat onderling in de wei OOK doen hoor. Hogere bij lagere EN andersom. Mijn paard doet het nooit zomaar. Hij vraagt het als het ware en doet pas als ik hem toesta. En stopt als ik dat aangeef. Doet het ook zachtjes en gaat mn om zijn ogen. Ik zie daar echt geen geval van niet-respect-hebben in.

verder probeer ik zacht waar het kan, hard als het moet. je kunt niet 1 scenario geven dat geschikt is voor alle situaties. het is afhankelijk van de ruiter, het paard, de combinatie van die twee en de situatie. Dus soms corrigeer ik met "eh" en is dat genoeg en soms kom ik er in 1 keer hard in als dat moet. dat laatste mn als het accuut gevaarlijk is voor mijzelf, paard of 1 van mijn kids. Gaat het om bijv flauw doen met voetje geven... dan kan het zijn dat ik eerst een "eh" gebruik en als hij niet luistert opschaal naar een flinke por. Kan ook zijn dat ik meteen een lel geef... dat ligt eraan hoe flauw hij doet.

Kortom het is een eindeloze discussie want elke situatie is anders. Hard inkomen is gewoon 1 van de opties. Mishandeling is het pas als paard er verwondingen aan overhoudt (of anderszins een trauma) of het stelselmatig gebeurd zonder aanleiding en paard er dus niks van leert en het meer om het harde slaan gaat (bijv) of als het de enige correctie is die het paard keer op keer krijgt. Of als de aanleiding in schril contrast staat met de correctie (bijv paard schuurt toch en je haalt een zweep en gaat er even tien keer snoeihard overheen) (Dat laatste is overigens eigenlijk nooit mijn optie maar dat terzijde)

Verder eens met VisibreTeam

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:15

VisibreTeam schreef:
Trapt een paard mij, trap ik terug, bijt een paard mij, krijgt hij een tik en loopt hij over me heen dan zal ik hem goed achteruit zetten. Zo zacht als werkt, zo hard als moet. Komt een paard lomp in, kom ik lomp terug.

Eigenlijk hoef ik een paard dus nooit 'fysiek' te corrigeren omdat ik ze meestal voor ben. Paarden geven gelukkig een berg signalen af voor ze zelf 'fysiek' gaan dus als je daar al op reageert, niks aan het handje :)

Hier kan ik me wel bij aansluiten.
Precies wat jij zegt ik reageer zo zacht als werkt en zo hard als nodig is..

Het enige waar ik altijd vrij fel in ben is mijn persoonlijke ruimte. Sowieso omdat die als persoon erg koester(ook met mensen om mij heen), maar ook omdat ik altijd paarden tref die mijn ruimte inkomen om ruimte af te pakken. Als ik daar 1x duidelijk in ben dan is dat 9/10 keer klaar en kan het daarna met veel minder en is verandering van intentie al voldoende.
Ze mogen best in mijn ruimte, maar alleen op mijn verzoek.

Mbt hoofd schuren dat mag bij mij echt niet. Ik heb er een gewoonte van gemaakt dat als het hoofdstel oid afgaat ik ze lekker even kriebel op het hoofd en dat vinden ze heerlijk. Maar zodra ze zelf tegen mij aan gaan schuren en mij daarmee ook van mijn plek afduwen, moeten ze achteruit en is het klaar. Mijn nieuwe paard heeft daar nog wel wat moeite mee, maar ook dat gaat iedere dag makkelijker(maargoed dier heeft ook 9 jaar lang wel mogen schuren en mensen van hun plek mogen duwen, dus ergens kan ik dat nog wel snappen).

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:19

Tsja, over het 'dicht in je ruimte' komen... Ik heb er een hekel aan als een paard je ruimte in komt, ze horen gewoon netjes afstand te houden :j

Maar er zijn altijd uitzonderingen, heb nu een paard in training die bevestiging voor 'spannende' dingen zoekt bij je... Nu bijvoorbeeld met het aanleren van steigeren (wat natuurlijk écht niet mag! in zijn ogen) komt hij ter bevestiging letterlijk een knuffel halen, even met het hoofd over mijn schouder en kroelen. Heel bijzonder/apart maar niet iets wat ik normaal zou toelaten :=
Maar dit paard heeft het gewoon nodig :j dus vind het vooral per paard en per intentie verschillend.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:22

Mijn Draver had er erg een handje van. Kijken hoever hij kon gaan tot wij boos werden.
Bij zn vorige baasje mocht ie veel tot alles, en bij mij niet zoveel.
Dus happen bij opzadelen, naar je toe trappen onder het rijden gewoon niks willen.
Bijten = terug bijten bij mij
Trappen = terug krijgen
Tot wij het met een "hé" konden oplossen, en nu doet ie niks meer :).

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:23

Dat ben ik wel met je eens. Maar ik heb ook de ervaring dat de onzekere/angstige paarden er ook van opknappen als je gewoon duidelijk bent over je persoonlijke ruimte.
Ook bij mij mogen ze best een knuffel komen halen, maar wel met respect en niet naar binnen komen denderen... Ik op mijn beurt kom ook met respect hun ruimte in en respecteer dat als ze daar op dat moment geen behoefte aan hebben..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:25

Dat inderdaad.
Ze hoeven niet de hele dag bij mij in de nek te hijgen, maar soms een knuffel vragen mag.
Als die van mij liggen te dutten laat ik ze lekker liggen. Ik word er ook niet blij van als ik wakker gemaakt word :+.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:33

Verder laat ik hem ook niet in mijn ruimte komen hoor, maar merkte dat hij met een knuffel achteraf VEEL dapperder en zekerder werd van het feit dat steigeren op commando mag en hij ging er daarna met veel meer enthousiasme in :j Dus even blijven kroelen tot hij zelf zeker genoeg is :=

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:35

Ik vindt het super hoe je het aanpakt, ik sta er precies zo in.

Hij moet mijn grenzen respecteren, als hij erover heen gaat zet ik hem eerst steevast altijd een paar passen terug, dit herhaal ik 2x gaat hij door dan kan hij een wat fellere reactie verwachten. Dit doe ik als hij loopt te drammen.

Gaat hij bijten, wil hij trappen of (wat ik laatst ook al had, volle gewicht op mij hangen met hoeven uitkrabben) dan zet ik hem niet eerst 2 keer terug, daar reageer ik gelijk vel. Net wat al gezegd is hierboven, paarden reageren onderling net zo, als het al niet feller is.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:52

inochiyo schreef:
Ik heb even getwijfeld of ik een topic zou openen, maar ik gooi het toch maar even in de groep.

Ik ben van mening dat als je 1x fel maar correct reageert dat het voor een paard veel duidelijker is wat niet gewenst is. Zo gaan paarden in de natuur toch ook met elkaar om?

Ik had een paard dat van zodra je aan zn achterhoef kwam dat hij begon te kappen.
Ik heb dit met alle zachtheid afgeleerd en hem netjes voetjes leren geven.
Ik nam hem ook nooit kwalijk dat hij dat deed, want hij wist van niet beter.

Het is een paard die heel graag de grenzen aftast en mensen test.
Gister vroeg ik zn voetje en begon hij licht te kappen/slingeren, dat durft hij heel soms nog doen en als je blijft vasthouden dan heeft hij wel meteen door wat van hem verwacht word en stopt hij.
Ook dit keer ben ik blijven vasthouden, maar ik hoorde iets kraken in mn arm en heb moeten lossen.
Vandaag vroeg hij het weer en deed hij hetzelfde, ik heb hem toen meteen een stamp op zn romp gegeven waar hij van verschoot. Meteen erna vroeg ik terug zn voetje en dit deed hij heel braaf zoals hij gewoonlijk doet en heb dan ook direct beloont. Hij beseft dus volgens mij wat hij niet mocht doen. Hij kwam nadien ook gewoon terug knuffelen.

Wanneer een paard mij bijt, dan reageer ik ook kort maar fel. ff terugbijten ofzo.
Ze verschieten ff, maar hebben wel door wat ze verkeerd deden.

Een paard dat met mn voeten speelt die zal ik het duidelijk maken dat het niet gewenst is.
Maar ik moet het paard in kwestie kennen, zou dit nooit doen tijdens een trainingsproces of een paard waarvan ik zn karakter nog niet ken. Ik ben zacht in de omgang, maar ik laat niet met mn voeten spelen. en reageer terug op een manier dat een paard me begrijpt.

Nu was er iemand bij en vond dat dit dierenmishandeling was en zeer kwaad was dat ik dit deed.
Daarom ben ik wel benieuwt hoe jullie in een gelijkaardige situatie zouden reageren wanneer een paard iets doet naar jullie waarvan je weet dat hij je aan het testen is/met je voeten aan het spelen is.

Met alle respect maar vind het geen juiste weergave van wat er toen gebeurde hoor Nick.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:53

Tip: koop een goed boek over grondwerk met je paard. Of zoek een instructeur daarin. Ieder paard heeft een leider nodig anders worden ze onzeker en gaan ze uitproberen en zoeken, juist door die onzekerheid. Als men een paard moet corrigeren door terug te trappen of terug te bijten of terug naar zijn plaats moet duwen, ben je al te laat met je reactie en dit is ook niet het uitgangspunt van grondwerk. Dit is symptoombestrijding maar neemt de oorzaak niet weg.

Als je als mens het leiderschap vanaf de grond over je paard hebt krijg je een vriendelijk, meegaand dier, wat respect zal tonen voor jou en jouw ruimte zal accepteren. Een paard wat jou volgt aan de hand en netjes een paar passen achteruit gaat in zijn stal als je binnen komt. Een paard wat zijn voetje voor je optilt, zodat je de hoeven uit kan krabben.

Wij als mens kunnen de kuddeleider niet vervangen want een paard ziet ons niet als ander paard. Door een bepaalde lichaamshouding en subtiele signalen te leren die je kan toepassen vanaf de grond krijg je een band.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:56

Anda123 schreef:
Tip: koop een goed boek over grondwerk met je paard. Of zoek een instructeur daarin. Ieder paard heeft een leider nodig anders worden ze onzeker en gaan ze uitproberen en zoeken, juist door die onzekerheid. Als men een paard moet corrigeren door terug te trappen of terug te bijten of terug naar zijn plaats moet duwen, ben je al te laat met je reactie en dit is ook niet het uitgangspunt van grondwerk. Dit is symptoombestrijding maar neemt de oorzaak niet weg.

Als je als mens het leiderschap vanaf de grond over je paard hebt krijg je een vriendelijk, meegaand dier, wat respect zal tonen voor jou en jouw ruimte zal accepteren. Een paard wat jou volgt aan de hand en netjes een paar passen achteruit gaat in zijn stal als je binnen komt. Een paard wat zijn voetje voor je optilt, zodat je de hoeven uit kan krabben.

Wij als mens kunnen de kuddeleider niet vervangen want een paard ziet ons niet als ander paard. Door een bepaalde lichaamshouding en subtiele signalen te leren die je kan toepassen vanaf de grond krijg je een band.

Ja dit vind ik een goed idee. En meer bezig zijn met je paarden kan nooit kwaad. Een relatie met je paard is niet hetzelfde als ze van hun basisbehoeften te voldoen. Ik kan je al een hele hoop boeken aanraden die je hierbij kunnen helpen. Maar theorie en praktijk zijn niet hetzelfde. Daar kan het zijn dat sommige mensen wel nood hebben aan een instructeur die hun toont hoe je het beste omgaat met je paard.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:58

Duidelijkheid is zeker heel belangrijk, maar of dit met geweld moet betwijfel ik.
Dierenmishandeling aan de andere hand vind ik het zeker niet, een paard kan best een stootje hebben, maar in mijn ogen is dit niet reageren "op een manier dat een paard me begrijpt" en ik vraag me af of je wel het gewenste resultaat hebt, ookal lijkt het op dat moment wel doordat hij "braaf" zijn voetje geeft.
Overigens geloof ik niet dat paarden uittesten, maar dat is weer een andere discussie.