Pony's elk jaar weer slachtoffer van luis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Pony's elk jaar weer slachtoffer van luis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 21:36

Mijn 2 Shetlanders(21 & 5) zijn elk jaar weer het slachtoffer van de welbekende paardenluis. Hoe komt dit? Is het ergens mee te voorkomen? Wij gebruiken natuurlijk zodra wij het merken een chemisch iets(weet niet precies wat, mijn moeder regelt die spullen) en dan is de luis weg, en na 2 weken nog eens ermee wassen en het is volledig gedood. Maar, ik vraag me echt af hoe de luis dan tegengewerkt kan worden, dus dat hij niet voorkomt. Iemand?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:02

Je kunt Sebacil (of soortgelijk) halen bij de VA. De pony's vervolgens hiermee wassen en na een aantal dagen herhalen. Vergeet ook niet alle spullen (borstels, dekens, deukjes etc.) en andere paarden te wassen, anders blijft het inderdaad terugkomen. Bovendien zorgen voor een goede weerstand. Vaak worden jonge, verzwakte of zieke paarden getroffen door luis. Indien anders is er vaak een gastheer, gastvrouw of spullen die de luis over kunnen brengen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:04

Waarschijnlijk imaverol of sebacil?

Is het luis of is het mijt?

Ik heb heb het ook gehad na aanschaf van een 2e Shetlander met wat minder weerstand. 5 jaar niets gehad, 3 jaar achter elkaar en dit voorjaar niet. 2e shet afgelopen mei inlaten slapen ( wegens andere klachten).

Ik probeer mijn shet(ten) altijd zo snel mogelijk door het haar te helpen zodat de kans op broei nihil is

Dennis

Re: Pony's elk jaar weer slachtoffer van luis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:15

Even wassen met sebacil of imaverol als ze het hebben.

Ik had er 2 die afgelopen jaren ook iedere winter luis hadden (en soms ook een jaarling of 2 jarige). Bij die jonkies is het vaak verminderde weerstand. Bij de 2 oudjes bleek het dat ook te zijn door cushing. Nu ze medicatie krijgen hebben ze beide geen luis gehad afgelopen winter.

Britta31

Re: Pony's elk jaar weer slachtoffer van luis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:35

De stal moet je toch ook ontsmetten?