Beoordeling B proef, zit ik er nu zo naast?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Talonius

Beoordeling B proef, zit ik er nu zo naast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 18:45

Beste mede-bokkers,

Misschien zit ik er onwijs naast, maar ik heb na ruim 25 (wedstrijd) ervaring en schrijven naast de jury, toch wel een redelijk inzicht in de paardensport ontwikkeld. Misschien ben ik ook veels te lang uit de pony wedstrijden, maar sinds wanneer moet een pony in de B dressuur constant nagevelijk (lees in de krul) lopen?

Vandaag voor het eerst op wedstrijd gegaan met onze dochter van 11 en haar pony. Super brave proef gelopen, alle hoeken door, juiste galop, ondercel op de letter etc. Krijgt het arme kind bij het 1e onderdeel gelijk al een 5 omdat pony niet over de rug loopt. Ja, 80% lukt dat wel en de overige 20% heeft ze een nette aanleuning, maar met het neusje er iets teveel uit. Maar het is B!
Ik heb een protocol vol staan met meer nagevelijk en zelfs ' denk aan lengtebuiging '.

Nu heeft ze gelukkig fijn gereden en is ze tevreden (wij overigens ook), maar 168 en 174 pnt rijden op een nette b pony proef? Ik vraag mezelf oprecht af, of een dergelijke jury dit niveau niet te hoog inschaalt. Ik maak ookvaak genoeg mee dat ze in de b/l paarden ook al een oprichting willen zien zoals vanaf de M2 gevraagd ipv een nette, brave proef en een los paard.

Is de ponytijd dan zo veranderd? ?

emilyslaluna

Re: Beoordeling B proef, zit ik er nu zo naast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:51

Ik zie het ook zo vaak maar dan ook bij de paarden. Een vriendin van mij rijdt in de B en kreeg als opmerking dat het paard 'meer bergopwaarts' moet lopen.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 19:00

Nou inderdaad. Zeker bij jonge dieren, gaat dit nergens meer over. Sommige paarden hebben dit van zichzelf, maar dan nog. Het gaat toch om de basis en gehoorzaamheid in de B?

Nu geef ik zelf ook les, dus ik laat m'n kind toch niet op wedstrijd gaan, wanneer ze er niet klaar voor is? Ze heeft onlangs 2 dressuurclinics gereden, waarvan de instructie zelf aangaf, waarom ze niet eerder al gestart waren. Sterker nog, hij wilde de pony zo meenemen voor zijn eigen dochter :j Een leuke opsteker, dat wel. Gelukkig hadden we vandaag de instelling op een braaf rondje rijden, omdat het voor beide de 1e keer was, maar dit is natuurlijk wel een domper.

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:00

Het is heel erg veranderd, ik moet ook wel is schrijven en vraag aan de jury of ze het belangrijk vinden of een pony/paard in de B al nagevelijk moet lopen. Ik krijg hierop altijd een ja als antwoord, omdat ze vinden dat het een voorbereiding voor de L is en als hij in de B niet nagevelijk loopt dat ze er naar kunnen zwaaien in de L. Het wordt allemaal veel strenger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:02

Een filmpje of foto's zouden handig zijn om dit te beoordelen.

AmyxDomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:09

Ik vind het ook onzin hoor!
Het is de B, dus de categorie waar je je eerste wedstrijdjes in gaat rijden. Hoe kunnen ze dan van je verwachten dat je paard nageeflijk loopt, de juiste aanleuning heeft en z'n achterhand goed gebruikt? (ik kan trouwens nog wel even doorgaan)

Nog zo'n leuk verhaal: een vriendin van mij is heeft dit jaar der eerste wedstrijden gereden met haar eigen paard. Op hun eerste wedstrijd liep het paard relaxed maar niet de hele tijd nageeflijk, en daarom had ze haar punten niet. Toen twee maanden hard getraind, bij de tweede wedstrijd reden ze super! Goede aanleuning, nageeflijk etc. Had ze der punten weer niet gehaald omdat ze 'teveel aan het showen was'. Belachelijk!

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:16

En dat is dus de reden waarom ik nog niet op wedstrijd wil, ondat mijn paard nog niet altijd nagevelijk loopt, ben daar pas 2 maanden ofzo mee bezig. Laatst was ik bij een kennis van mijn ouders doe een manege hebben en die ook wel eens moet schrijven, die zei ook dat daar in de B veel te veel op gelet wordt..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:49

TS, zonder video kunnen we natuurlijk er weinig over zeggen. Ik weet wel dat de jurering bij pony's nogal uiteen loopt. De ene jury jureert alsof er B paarden lopen, de volgende jury alsof het bixie is en geeft geen onvoldoendes. Ik vind dat je het jureren voor pony's niet kan vergelijken met het jureren van paarden. Zelf ook vaak mee geweest te jureren, betreffende jury was bij pony's echt stukken milder dan bij paarden hoor... Zij was van mening dat je de kinderen moet stimuleren.
Een andere jury doet niets anders dan wanneer er B paarden gejureerd moet worden...

AmyxDomino schreef:
Het is de B, dus de categorie waar je je eerste wedstrijdjes in gaat rijden. Hoe kunnen ze dan van je verwachten dat je paard nageeflijk loopt, de juiste aanleuning heeft en z'n achterhand goed gebruikt? (ik kan trouwens nog wel even doorgaan)

Nog zo'n leuk verhaal: een vriendin van mij is heeft dit jaar der eerste wedstrijden gereden met haar eigen paard. Op hun eerste wedstrijd liep het paard relaxed maar niet de hele tijd nageeflijk, en daarom had ze haar punten niet. Toen twee maanden hard getraind, bij de tweede wedstrijd reden ze super! Goede aanleuning, nageeflijk etc. Had ze der punten weer niet gehaald omdat ze 'teveel aan het showen was'. Belachelijk!

De B staat voor Basis.
Aanleuning en balans zijn doodsimpele voorwaarden voor de basis hoor...

Genoeg paarden die B lopen en simpelweg slepen met de achterbenen. Regelmatig door toedoen van de ruiter. Het idee is dat je door te rijden ook een klasse verder komt. En dan mag zoiets best opgemerkt worden in de B, om het vervolgens niet in het L de deksel op de neus te krijgen.

Zelf ben ik erg fanatiek. Ik ga niet op wedstrijd voordat ik de aanleuning voor elkaar heb. Sterker nog, ik ga niet eerder dan dat ik thuis een proef kan neerzetten waarvan ik weet dat ik van een officiële jury 200 punten kan krijgen. En ja, dat lukt je wel wanneer je de aanleuning voor elkaar hebt en een paard hebt dat mooi in balans loopt. Een paard dat in balans loopt, loopt ook gemakkelijk van achter naar voor. Nouja, daar zijn je punten al.
En een B proef is echt niet moeilijk hoor... Stap, middenstap, draf, middendraf, galop en halsstrekken. Meer hoef je niet te laten zien.

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:53

Ik heb vaak genoeg naast jury's gezeten die aan mij vertelden dat ze bij jonge kinderen met kleine pony's minder op de nagevelijkheid letten omdat ze JONG zijn en het nog moeten leren in de B. Dat vind ik top! Het moet leuk blijven voor de kinderen en ze moeten niet afgekraakt worden op aanleuning die niet altijd optimaal is.

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:57

Janine1990 schreef:
TS, zonder video kunnen we natuurlijk er weinig over zeggen. Ik weet wel dat de jurering bij pony's nogal uiteen loopt. De ene jury jureert alsof er B paarden lopen, de volgende jury alsof het bixie is en geeft geen onvoldoendes. Ik vind dat je het jureren voor pony's niet kan vergelijken met het jureren van paarden. Zelf ook vaak mee geweest te jureren, betreffende jury was bij pony's echt stukken milder dan bij paarden hoor... Zij was van mening dat je de kinderen moet stimuleren.
Een andere jury doet niets anders dan wanneer er B paarden gejureerd moet worden...

AmyxDomino schreef:

De B staat voor Basis.
Aanleuning en balans zijn doodsimpele voorwaarden voor de basis hoor...

Genoeg paarden die B lopen en simpelweg slepen met de achterbenen. Regelmatig door toedoen van de ruiter. Het idee is dat je door te rijden ook een klasse verder komt. En dan mag zoiets best opgemerkt worden in de B, om het vervolgens niet in het L de deksel op de neus te krijgen.

Zelf ben ik erg fanatiek. Ik ga niet op wedstrijd voordat ik de aanleuning voor elkaar heb. Sterker nog, ik ga niet eerder dan dat ik thuis een proef kan neerzetten waarvan ik weet dat ik van een officiële jury 200 punten kan krijgen. En ja, dat lukt je wel wanneer je de aanleuning voor elkaar hebt en een paard hebt dat mooi in balans loopt. Een paard dat in balans loopt, loopt ook gemakkelijk van achter naar voor. Nouja, daar zijn je punten al.
En een B proef is echt niet moeilijk hoor... Stap, middenstap, draf, middendraf, galop en halsstrekken. Meer hoef je niet te laten zien.

Wat jij hier allemaal zegt is echt een opmerking van een volwassene zure dressuurruiter. Het zijn mensen die net beginnen in de dressuursport! Als de aanleuning niet overal optimaal is ga je daar toch geen dikke onvoldoendes voor geven, het is geen Z proef. T moet wel leuk blijven

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:59

In de krul, nee...

Ze willen zien dat het paard ontspant en een constante aanleuning heeft (dat dit niet netjes op de loodlijn is is nog niet zo'n punt). Dat het paard netjes 'over de rug' van achter naar voren gereden word. Als daarbij de oefeningen ook nog correct worden uitgevoerd krijg je die (dikke) punten echt wel. :j

Heb je geen foto's of nog beter een filmpje?
Het is lastig te beoordelen nu of je dochter een prima B proef kan rijden of niet..

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het paard te relaxed de proef door gaat, als een plank de bochten neemt met t hoofd ergens in de wolken is of dat het juist veel te gespannen en afgeraffeld de proef door gaat.

{Ik zeg bewust paard omdat ik met de pony's niet veel ervaring heb, kan me voorstellen dat het voor de ab-tjes heel wat milder is en de beoordeling voor de de's al meer in de buurt van de paarden komt}

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:08

nieniet schreef:
Ik heb vaak genoeg naast jury's gezeten die aan mij vertelden dat ze bij jonge kinderen met kleine pony's minder op de nagevelijkheid letten omdat ze JONG zijn en het nog moeten leren in de B. Dat vind ik top! Het moet leuk blijven voor de kinderen en ze moeten niet afgekraakt worden op aanleuning die niet altijd optimaal is.

Ja, dat is inderdaad goed, maar er zijn ook jonge meiden zoals ik met een paard, die dus gelijk bij de paarden moeten starten, en dan, moeten die wel gewoon zoals een volwassene beoordeeld worden? Dat is toch ook niet eerlijk? En er zijn ook wat oudere meiden met pony's, die net beginnen, zouden die dan strenger beoordeeld moeten worden als de jongere kinderen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:11

nieniet schreef:
Wat jij hier allemaal zegt is echt een opmerking van een volwassene zure dressuurruiter. Het zijn mensen die net beginnen in de dressuursport! Als de aanleuning niet overal optimaal is ga je daar toch geen dikke onvoldoendes voor geven, het is geen Z proef. T moet wel leuk blijven

Oké... Wat was precies de opmerking van de zure volwassen dressuurruiter? :') Of wat voor volgorde je in die uitspraak ook aanhield... Volgens mij is het heel logisch wanneer je gaat starten bij de paarden.

Zolang ik nog B mag starten, vind ik mezelf ook maar een beginner _O-

En als ik zo vrij mag zijn, ik vind jouw reactie een stuk zuurder dan mijn uitleg op een bericht in dit topic... Kan aan mij liggen hoor :?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:12

tja dat commentaar krijg ik ook met mijn jonge d pony. hij is ook nog niet constant maar met de pony waarmee ik bitloos een wedstrijd start en met moeite tussen de hekjes rijdt en dan niet in een krulletje en vaak ook nog met verkeerde stelling rij ik ineens een wp. schiet mij maar lek... met jonge pony had ik ook 2 wp gereden die dag maar die begint nu al aardig contant te worden. 1 jury gaf mij de tip mee om hem wat meer op de hand naar beneden te rijden. nouja ik rijdt liever geen wp en oefen nog lekker door als dat ik dat ga doen.

Dat is ook het punt wat ik denk dat gaat gebeuren als een b ruiter die met een zachte hand maar een pony die niet aan de teugel loopt een proefje stuurt, die willen ook hun punt halen en gaan van een mooie zachte hand naar trekken en plukken om dit voor elkaar te krijgen en dat kan ik heel goed snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:13

Joysieee schreef:
nieniet schreef:

Ja, dat is inderdaad goed, maar er zijn ook jonge meiden zoals ik met een paard, die dus gelijk bij de paarden moeten starten, en dan, moeten die wel gewoon zoals een volwassene beoordeeld worden? Dat is toch ook niet eerlijk? En er zijn ook wat oudere meiden met pony's, die net beginnen, zouden die dan strenger beoordeeld moeten worden als de jongere kinderen?

Wat moet je dan? Die jonge meiden soepeler beoordelen en daardoor onverdiend bovenaan zetten?

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:13

Joysieee schreef:
nieniet schreef:

maar ook dat heb je weer een weerleging.
ouderen weten beter waar zij mee bezig zijn dan jonge kinderen. en daardoor zouden ouderen wel iets meer kunnen afweten van nagefelijkheid.
dat wil niet zeggen dat dat scheef is. maar zeg nou zeluf. is een meisje met een pony die nooit en stap verkeerd zet, uit zich zelf nagefelijk loopt en super mooie gangen heeft. vs. een meisje met een draak van een pony die altijd schrikachtig is en geen mooie ganen heeft eerlijk??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:15

Joysieee schreef:

Hoe zou je het dan wel willen zien?
Hoeveel scheidingslijnen moeten er aangebracht moeten worden?

En jury zit je niet persoonlijk of emotioneel te beoordelen. Die kijkt naar je proef, heeft geleerd hoe er gepunt moet worden en punt zoveel mogelijk in de richtlijnen die daartoe zijn aangegeven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:16

jumerenik schreef:
ouderen weten beter waar zij mee bezig zijn dan jonge kinderen. en daardoor zouden ouderen wel iets meer kunnen afweten van nagefelijkheid.
dat wil niet zeggen dat dat scheef is. maar zeg nou zeluf. is een meisje met een pony die nooit en stap verkeerd zet, uit zich zelf nagefelijk loopt en super mooie gangen heeft. vs. een meisje met een draak van een pony die altijd schrikachtig is en geen mooie ganen heeft eerlijk??

Nooooou... Dat is niet altijd waar...
Heel vaak niet zelfs :')

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:16

Misschien kan je de proef de volgende keer laten filmen en in dit topic plaatsen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:17

lailapri schreef:
tja dat commentaar krijg ik ook met mijn jonge d pony. hij is ook nog niet constant maar met de pony waarmee ik bitloos een wedstrijd start en met moeite tussen de hekjes rijdt en dan niet in een krulletje en vaak ook nog met verkeerde stelling rij ik ineens een wp. schiet mij maar lek... met jonge pony had ik ook 2 wp gereden die dag maar die begint nu al aardig contant te worden. 1 jury gaf mij de tip mee om hem wat meer op de hand naar beneden te rijden. nouja ik rijdt liever geen wp en oefen nog lekker door als dat ik dat ga doen.

Dat is ook het punt wat ik denk dat gaat gebeuren als een b ruiter die met een zachte hand maar een pony die niet aan de teugel loopt een proefje stuurt, die willen ook hun punt halen en gaan van een mooie zachte hand naar trekken en plukken om dit voor elkaar te krijgen en dat kan ik heel goed snappen.

Je kan ook prima een zachte hand hebben en de aanleuning voor elkaar...
Voordat een paard de hand gaat opzoeken, moet deze wel weten wat de hand is ;)

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:19

Janine1990 schreef:
jumerenik schreef:
dat wil niet zeggen dat dat niet scheef is. maar zeg nou zeluf. is een meisje met een pony die nooit en stap verkeerd zet, uit zich zelf nagefelijk loopt en super mooie gangen heeft. vs. een meisje met een draak van een pony die altijd schrikachtig is en geen mooie ganen heeft eerlijk??

Nooooou... Dat is niet altijd waar...
Heel vaak niet zelfs :')

nieschien had ik het ander moeten verwoorden.

ouderen zijn bewuster van hun doen dan jongen kinderen. ook zouden zijn in teorie meer kunnen weten van het correct uitvoeren van een proef :)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:26

Waar blijft de bixie in dit hele verhaal? Mijn dochter heeft de eerste twee jaar lekker bixie wedstrijdjes gedaan. Heerlijk, alleen maar opbouwende kritiek en vooral veel lol met die kids onder elkaar. Pas op het moment dat ze haar pony een beetje leuk voor elkaar Had, is ze B gaan starten. Waar ze dan ook binnen mum van tijd Door Was. Ze heeft in de B wel eens verloren van een meisje waarvan de pony echt met zn neus in de lucht liep, hoeken vierkant doorliep en ervan Door schoot met een val Tot gevolg. Moeder moest pony vangen, jury heeft haar zo'n tien minuten geholpen om het vertrouwen terug te winnen. Top van de jury maar het kind kan met zo'n proef natuurlijk nooit winnen en winst rijden. En dat gebeurde wel. Hoe moet ik mijn kind dan uitleggen waarom ze verliest van zo'n combinatie?
Kortom: ja, zorg dat het leuk blijft voor de kids maar de basis onder de knie hebben is toch wel een vereiste vind ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:35

jumerenik schreef:
nieschien had ik het ander moeten verwoorden.

ouderen zijn bewuster van hun doen dan jongen kinderen. ook zouden zijn in teorie meer kunnen weten van het correct uitvoeren van een proef :)

De theorie werkt ook niet altijd in het voordeel.
In mijn ogen is het het belangrijkste dat iemand ruitergevoel heeft. En dan komt een meisje van 8 op een A/B pony een stuk verder dan die 35-jarige amazone die de theorie tot in de puntjes kent, maar vervolgens als een hork op het paard zit en die theorie niet in de praktijk weet te brengen.

Dus ja, het kan... Maar een ponyruitertje met ruitergevoel en een beetje een goede begeleiding komt heel erg ver hoor!

En in principe meent iedereen met 18 jaar volwassen te zijn, en ben je dat ook voor de wet. En pas als je 19 wordt ben je verplicht om naar de paarden te gaan... Dus ja, het is ook een eigen keus om bij de paarden te starten als je die leeftijd nog niet hebt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:36

De jury zit daar niet om je te pesten. Dus er zal nog het een en ander aan te verbeteren zijn.
Lekker door oefenen en de volgende keer gewoon weer meedoen.
Voor zover ik weet moet je paard nageeflijk lopen in de B proef.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:40

mijn dochter heeft ook nog niet goed geleerd hoe ze precies nageeflijk moet rijden. We hebben onze pony nu net 2 maanden dus er moet nog veel geleerd worden.
Maar ze wilde toch al wel meedoen met de wedstrijd op de manege en ook zij werd "afgestraft" op niet nageeflijk rijden.

Mij viel op hoevaak dit op haar protocol stond eigenlijk. Ik dacht daar mogen ze wel wat van zeggen maar dan bij 1 punt ofzo en niet diverse keren. Is dat zo?