oude merrie eenzaam naar overlijden maatje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dandy123

oude merrie eenzaam naar overlijden maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 17:15

Hoi ik zit met een dilemma vorig jaar juli heb ik mijn ruin op 29 jarige leeftijd moeten laten inslapen nu heb ik nog een merrie van 28 deze 2 hebben ong 8 jaar samen gestaan in de wei en erg gehecht aan elkaar moest ze ook allebei mee nemen met rijden ze vulden elkaar goed aan .nu is het zo dat mijn merrie niet meer de oude is geworden ze zoekt geen contact met andere paarden dan gaat ze in een hoekje staan hooi wil ze dan ook niet .nu staat ze alleen in de wei er lopen wel paarden naast en eet ze wel goed .maar het is net of ze gewoon niet meer gelukkig is en dat vind ik heel erg .ze is verder nog best gezond op de ouderdoms kwaaltjes na maar twijfel nu of ik haar nog moet laten door lopen of haar haar rust gunnen en inlaten slapen .

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:29

Als ze na een jaar nog niet naar contact zoekt met andere paarden en slecht eet, moet je misschien wel laten inslapen : :( Door slecht te eten en veel stress te hebben zou haar gezondheid immers ook snel achteruit kunnen gaan.
Maar ik kan moeilijk oordelen aangezien ik het paard niet gezien heb of ken. Overleg met de dierenarts?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:31

probeer toch een maatje te vinden wie weet bloeit ze dan toch weer helemaal op? :(:)

Ibbel

Re: oude merrie eenzaam naar overlijden maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:36

Paarden kennen geen rouw en hebben geen verdriet zoals mensen. Paarden hebben wél gezelschap nodig, en aan de andere kant van het hek of de sloot is niet voldoende.
Dus, paard er bij in de wei, en niet denken dat je paard een mens is qua gevoelens.
En als hooi eten niet lukt, de tanden laten nakijken.

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 19:25

Ze eet wel goed als ze alleen staat tanden zijn prima in orde .ze wil alleen geen hooi eten als zebij een ander paard in de wei staat .heb haar al bij verschillende paarden gezet ook paarden waar ze al jaren naast staat en kon aanraken dat deed ze toen ook .maar sinds de andere er niet meer is toont ze er geen intresse meer in .ze is niet mager ziet er nog goed uit voor der leeftijd en volgens mij rouwen paarden wel degelijk

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:42

Ibbel schreef:
Paarden kennen geen rouw en hebben geen verdriet zoals mensen. Paarden hebben wél gezelschap nodig, en aan de andere kant van het hek of de sloot is niet voldoende.
Dus, paard er bij in de wei, en niet denken dat je paard een mens is qua gevoelens.

Hier ben ik het niet mee eens Ibbel. Toen wij vorige jaar mijn oude merrie hebben laten inslapen, hebben mijn beide andere merries wel degelijk verdriet erom gehad en erom 'gerouwd'. Dat heeft zich geuit in het veelvuldig naar de inslaapplek te lopen, veelvuldig roepen om haar en een paar dagen slechter eten. Verder zochten ze veel naar haar en hingen helemaal aan mij. Ze zochten veel steun bij mij. Zolang ik bij ze was was het goed, was ik weg dan werden ze onrustig en begonnen ze weer te roepen naar mijn oude merrie. Nee ik woon niet bij de wei, dus ik kon niet reageren op het hinniken en dan komen kijken. Dit gedrag is geobserveerd door mensen die geen verstand van paarden hebben....

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:48

Ook hier een gevalletje "paardenrouw" gehad.. Wij hebben mijn welshpony onverwachts in moeten slapen, een pony waar mijn haflinger 3 jaar lang bij heeft gestaan, en haflinger heeft toch gerouwd, indd geen contact meer zoeken met andere mensen/ paarden, niet meer willen eten.. Maar als het al een jaar duurt, is het wel een beetje heftig.. Ik zou geneigd zijn om het beestje toch in te laten slapen..

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 00:40

Als ik aan kom begint ze ook te hinneken en begint ze heen en weer te lopen en ze wil ook graag de aandacht ze geniet van de aandacht maar ik kan ook niet de hele dag daar zijn en voel me bijna schuldig als ik weer weg ga dan staat ze zo te kijken

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 00:57

Inslapen. Nee ik zou idd een paardje erbij zetten. Geef t ook wat tijd.

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 01:11

Ben al wel bijna een jaar verder he in juli een jaar en als ze geen contact wil met andere paarden kan ik daar niks aan doen heb het al meerdere keren geprobeerd maar ze zoekt totaal geen contact

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 01:17

Ibbel schreef:

Paarden kunnen wel hun weidegenootje missen als deze "weg" is.
Ik was een weekje met 1 paard op vakantie en mijn Fjord is daar als achterblijver toch de hele week van slag door geweest en wat zich oa uitte in moeilijk eten (en dat is heel wat voor mijn Fjord die eigenlijk alles wat eetbaar is naar binnen werkt).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:55

dandy123 schreef:
Ben al wel bijna een jaar verder he in juli een jaar en als ze geen contact wil met andere paarden kan ik daar niks aan doen heb het al meerdere keren geprobeerd maar ze zoekt totaal geen contact

Heb je ook meerdere types erbij gezet? Ruinen en merries, dominante en onderdanige, rustige vs hittepetitjes etc. Kan natuurlijk zo zijn dat je nou net paarden erbij hebt gezet die haar niet boeiden. De een is nou eenmaal wat kritischer op sociaal contact dan de ander.
Als ik naar die twee van mij kijk, zit daar enorm verschil in. Mijn onderdanige is een allemansvriend, kan je echt met elk willekeurig paard samen zetten en hij is dikke maatjes. Mn fjord daarentegen....kan je in principe wel overal bij in zetten (behalve shets. Die haat hij) maar vriendjes worden? Dat heb ik hem met weinig paarden zien doen. De echte sociale interactie gaat hij alleen aan met de paarden die hij echt mag.

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:20

Mijn pony is ook 2 weken terug ingeslapen. Mijn shetlander is ook nog steeds helemaal in de war. Ze hebben 3 jaar samen gestaan.

Vroeger was ze helemaal niet dol op aandacht en knuffelen, nu is ze niet van me afteslaan. Als ik fluit begint ze te hinniken en rent ze naar de ingang. Ze heeft inderdaad ook een paar dagen heel slecht gegeten.

Ik heb ook al 2 verschillende paarden bij haar gehad, maar ze moet niks van ze hebben. Net alsof ze geen nieuwe vrienden wil maken, uit angst dat ze ook doodgaan?.

Ze staat nu weer alleen, met paarden naast haar. Zodra zij contact gaat zoeken met de andere paarden, is het tijd om opzoek te gaan naar een ander maatje voor haar.

Uit mijn shetlander haar gedrag, lijd ik wel uit op dat ze rouwt. Iniedergeval mist ze haar vriend heel erg.

Ik hoop dat jouw paard ook nog een ander maatje vind. Het lijkt me verschrikkelijk om je paard ook in te laten slapen.

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:40

Heb er al verschillende paarden bij gehad er staan nog 4 paarden op stal daar loopt ze ook al jaren naast dus ze kende ze ook al lang eerder zocht ze er wel contact mee maar sinds vorig jaar niet meer vorige week geprobeerd de shetlander van mijn zus erbij te zetten maar ze begon gelijk te trappen oren in de nek dacht dat kan ik.die shet ook niet aan doen .ik heb haar bij een rustig paard ingehad en bij een 3 jarige maar toen had zei het zwaar te verduren terwijl ze wel dominant is en nog bij 2 andere paarden maar ook dat werd niks en ze moet natuurlijk wel blijven eten en nu kan ik er wel een oudje bij kopen maar dan is het afwachten of dat klikt dus dat zie ik eigelijk ook niet zitten

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:43

Ik zal haar ook niet zomaar inlaten slapen zolang ze het nog goed doet ze krijgt een goede oude dag komt niks te kort alleen de aandacht van een maatje waar ze mee kan kroelen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:44

Je verhaal is nauwelijks te lezen, kan je interpunctie gebruiken aub?

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:30

Klinkt bijna alsof je t ook wel prima vind. Dan laat je het doen.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:00

Soraya10 schreef:
Klinkt bijna alsof je t ook wel prima vind. Dan laat je het doen.

Beetje late reactie van mij op dit topic, maar deze opmerking vind ik niet terecht en onaardig. Het paard vertoont inmiddels al een hele tijd dit gedrag en niet pas sinds een week of 2. Ik vind het juist getuigen van liefde voor je paard, TS vraagt zich terecht af of het paard wel gelukkig is en of inslapen wellicht een humanere oplossing zou zijn in plaats van het paard zo te laten staan. Deze opmerking vind ik dan ook niet verdiend.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:46

Misschien dat je haar een hoefje moet helpen.

Ga eens bij haar in de wei als er een ander paard bij instaat en als ze jou dat paard zo ziet kroelen komt ze er misschien wel bij staan dat je als een soort tussenpersoon fungreert tussen je merrie en een misschien toekomstige vriendje.

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 21:41

Mijn friese merrie heeft een nieuw maatje eindelijk is het gelukt .het is een 7 jarige friese merrie geworden mijn nieuwe aanwinst leffert x tsjerk .ze waren gelijk maatjes

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:48

Ah dat is fijn om te lezen, zeg!
Dat zal een flinke opluchting voor je zijn, toch fijn om je beesten gelukkig en helemaal in hun hum te zien :)

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:07

Mijn shet had dit ook. Hij volgde ook constant de geur van mijn overleden paard. (Langs waar hij is gesleept.) zocht dan overal achter hem. En werd achter een tijdje erg eenzaam. Moest je kunnen zou je misschien kunnen gaan kijken voor een weidemaatje? Mijn shetlander is daardoor helemaal de oude geworden. :)

Edit: lees net dat je dat al hebt gedaan. Fijn om te horen! :)

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 09:03

Helemaal happy ermee .voel me nu niet meer schuldig als ik naar huis ga en haar hinnekent achterlaat .ze vraagt nu ook minder aandacht maar o zo jarloers als ik met de ander bezig ga ,maar niet op een vervelende manier .hoop nog vele jaren te genieten van lieke en wyke

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:07

Een paard kan zeer zeker rouwen om het verlies van een maatje, fijn dat je nu toch een ander paard hebt waar ze naartoe trekt. Ik hoop dat je nog heel lang van haar mag blijven genieten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:08

Ah een Fries, hoe gek ook, maar soms kunnen die erg racistisch zijn. Was je oude ruin ook een Fries?

Prachtige leeftijd trouwens, 28! Ik hoop dat die van mij dat ook gaat redden.

Fijn dat het nu goed gaat!