De klik met een onbeleerd paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

De klik met een onbeleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 22:34

hey,
Ik ben op zoek naar een paard.
Mijn oog is gevallen op
-> een jaarling hengst, pikzwart met een kolletje en een streepje wit op 1 kogel. Lief van karakter en wordt 1m60
-> Cruzado merrie van 4 jaar, lief, werkwillig maar onbeleerd, Wel al grondwerk mee gedaan.

Maar hoe weet je nu wanneer de zogenaamde "klik" er is bij een onbeleerd paard?
Ik vermoed dat mensen die "klik" waarnemen tijdens enkele proefritjes op het paard?

bente_sat

Re: De klik met een onbeleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:41

Door te poetsen, wandelen en eventueel wat gronwerk doen kom je ook heel ver! Kijk naar de reactie van de paarden want ze zullen waarschijnlijk onder het zadel hetzelfde tonen. Een paard dat onrustig is tijdens wandelen en grondwerk zal bijvoorbeeld ook wat actiever zijn in het rijden.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:43

Ik ben in mijn zoektocht gaan kijken bij een 5 jarige onbeleerde ruin die zo uit het land kwam. En god, toen hij me in de ogen keek wist ik gewoon dat dit hem was. Eerste paard waar ik ging kijken en ik was gelijk helemaal verkocht.
Helaas heeft het niet zo mogen zijn en werd hij flink afgekeurd door mijn dierenarts dus heb ik er met pijn in mijn hart van af gezien.
Ik denk dat je wel degelijk een klik kan hebben met een paard dat onbeleerd is.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:44

Ik denk dat het ook aan jezelf ligt. Ik vind alle paarden leuk, maar echt een klik hebben heb ik niet zo snel. Met een vroegere verzorg pony had ik de klik omdat die in mijn ogen aan al mijn eisen voldeed. Paardje wat ik nu al ruim 7 je heb, heb ik laatste 1,5 jr pas klik mee en nu beginnen we pas een team te worden. Heb hem gekocht toen hij 1,5 bijna 2 was. Nu absoluut geen spijt van. Maar de eerste paar jaar wel eens spijt en twijfel gehad hoor.

Ohja toen ik hem kocht was het liefde op het eerste gezicht, Dit verdwijnde langzamerhand wel toen ik hem eenmaal leerde kennen.
Dit komt ook omdat hij op eerste oog een allemansvriend lijkt, maar dit absoluut niet is. Band opbouwen met dit paard heeft me 4 jaar minimaal gekost.

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:48

Ik zou als ik jou was al niet aan een onbeleerd paard beginnen, maar goed, dat is off-topic. :o

Die klik, ik denk dat je dat gewoon weet. Dat gevoel van 'Ja, dit wordt hem'. Dit kan bij het rijden zijn, maar evengoed bij de 1e keer dat je hem ziet.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:51

Ik merk mijn klik op door mijn eerste reactie. Als ik vanaf het begin al twijfel of denk dat het niet iets voor mij is dan is dat waarschijnlijk ook niet zo.
Ik had mijn verzorgpaardje op een stal verloren, en na een week kwam ik terug op dezelfde stal. Er waren twee nieuwe paardjes (haffies) gekomen. Haf 1 reed de eigenaresse op, en haf 2 stond in de wei. Ik mocht een nieuwe verzorgpony, en dit werd haf 2. Maar vanaf het moment dat ik de eigenaresse zag rijden op haf 1, wist ik al dat ik haar leuk zou gaan vinden. Ze maakte wellicht een paar rare stappen en sprong een keer opzij maar ik wist het gewoon.
Na een aantal weken haf 2 te hebben verzorgd, was er nog geen klik en ik kon het niet met haar vinden. Dit heeft de eigenaresse gemerkt, en vanaf dat moment heb ik haf 1 verzorgt. Ze was perfect voor mij, en ik wist het al voor ik haar ook maar had aangeraakt. Uiteindelijk heb ik haar 4 jaar verzorgd, en de rede dat ik stopte was omdat zij weg moest. Ik had me geen beter paardje kunnen wensen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 22:51

ok dus het kan wel op andere manieren dan rijden alleen.
Thnx allemaal :D Mijn voorkeur gaat tevens uit naar de Cruzado merrie van 4 jaar, al ben ik al gaan kijken naar de jaarling hengst en goh mooie lange benen (ideaal voor jumping), mooi gebouwd en kan nu al sliding stop (vader is appaloosa/quarter, moeder is Pinto).

Waarom niet Shariie? Is toch mijn keuze en als ik uiteindelijk een eigen paard heb zal ik zeker ook lessen volgen aangezien ik ook wel eens wil meedoen met wedstrijden.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:51

Toen ik bij die van mij ging kijken, heb ik wat met hem gespeeld en gekroeld in de bak. Had al bij meerdere (wel allemaal beleerde) paardjes gekeken, die vond ik wel leuk.. Maar bij deze had ik gewoon het gevoel van "Dit is hem!"..
Puur door hoe hij op mij reageerde. Die andere paarden reageerden achteraf gezien wat minder geïnteresseerd, deze kwam echt lekker kroelen. Voelde gewoon heel fijn.
Hoewel we een moeizame periode hebben gehad tijdens het beleren, en ik soms wel eens dacht "Waar ben ik aan begonnen?", ben ik nog altijd blij met hem en voelt hij echt als mijn paard!

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:54

Bedenk wel dat het met een jong paard niet af en toe lessen is. In het begin heb je altijd, elke keer dat je er op wil hulp nodig. Dit is dus best heel zwaar. (ik heb er twee staan die ik aan het beleren ben)
Kijk dus ook zeker naar gewoon beleerde paardjes ;)

En ja, klik had ik met beide jonge paarden gelijk. Geen twijfel over mogelijk!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:56

die "klik" had ik pas nr drie jaar.
Ik wist wel dat ik bij aankoop van mijn paard dacht, DAAR WIL IK OP. Wat je gewoon soms wel bij een paard hebt en soms niet denk ik.
Maar dat band gevoel/ of klik heb ik eigenlijk nu pas denk ik.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 22:56

Beleerde zie ik ook staan hoor, maar zijn wel véél ouder of véél duurder.
Mijn limiet qua leeftijd is 5 jaar en liefst niet buiten Belgisch Limburg.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:56

eline1991 schreef:
Bedenk wel dat het met een jong paard niet af en toe lessen is. In het begin heb je altijd, elke keer dat je er op wil hulp nodig. Dit is dus best heel zwaar. (ik heb er twee staan die ik aan het beleren ben)
Kijk dus ook zeker naar gewoon beleerde paardjes ;)

Inderdaad, dit is zeker waar! Onderschat het niet, dat had ik eerlijk gezegd toch wel een beetje gedaan..
Weet niet of ik zo snel weer voor een onbeleerde zou gaan, ben iig blij dat ik naar een juiste stal ben gegaan voor begeleiding!!!

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:59

Ik heb dit ook gehad met mij jong paard. Ik zag hem staan op sporthorses en ik kon het niet laten van te gaan kijken. Eenmaal daar had ik iets van oh nee, ben ik daarvoor helemaal naar hier gereden. Tot ik hem vast had en dan wist ik het; dit is mijn paard! En elk ander paard dat ik nog ben gaan kijken verbleekte naast hem, dus is hij de mijne geworden. En daar stond ik dan; een totaal onervaren ruiter/persoon met een totaal onbeleerd paard waar ik eigenlijk zelfs schrik van had in het begin. Maar ik kan je nu zeggen; ik heb hier nog geen seconde spijt van gehad!

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:59

Waarom zou je dan niet voor een paardje tot een jaar of tien gaan? Dat is ook nog hartstikke jong en dan kan je waarschijnlijk wel vinden wat je zoekt, inclusief de welbekende klik! Als je bedenkt dat de meeste paarden pas pieken rond een jaar of 12 qua wedstrijden en daarna ook nog jaren mee kunnen draaien in de sport..

Edit: hoeveel ervaring heb je zelf? Dat is ook niet onbelangrijk! En wil je een paard zelf inrijden of dit professioneel laten doen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:01

Ik weet het ook gelijk.. Mijn merrie pikte ik er zo uit tussen tientallen paarden. Toen zij aan mijn eisen bleek te voldoen heb ik niet eens meer naar andere gekeken, ook niet toen ik 3 maanden moest wachten met proefrijden, wat trouwens ook niet echt een succes was. Ik had dr zo gekocht zonder proef te rijden, maar de handelaar wilde dat perse.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 23:02

Nou mijn vriend en mensen die zelf paarden hebben zeggen dat ik moet kijken naar een paard jonger dan 10 jaar zodat ik er langer plezier van heb.

Ervaring: heb nooit les gevolgd op een manege maar wel bij mensen thuis. En rijd op een hafje die ik alleen kan berijden.
Inrijden: met behulp van een deskundig persoon.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:04

Ik zocht een oudere merrie of ruin, omdat ik graag ontspannen wilde rijden en nog nooit een paard (wel een pony) had beleerd. Ik zag 'mijn' paard voorbijlopen voorafgaand aan een hengstenkeuring. Een tweejarige onbeleerde zwarte hengst. Ik heb hem meteen gekocht, had niet verwacht dat het mogelijk was, maar toch. Heb nooit ook maar een seconde spijt gehad van mijn beslissing, al moest ik bij het beleren wel wat hindernissen overwinnen. Zou het meteen weer doen.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:06

Ik denk dat je op meerdere gebieden een klik kunt hebben met een paard. Zo had ik dat tijdens het rijden met Anjo heel erg. Echter had ik bij het beleren van Stalker helemaal geen klik met zijn gangen en manier van bewegen. Ik heb daar echt een moeten wennen. Daar tegenover stond wel dat ik vanaf de grond echt alles met hem kon doen en ik voel me zo verbonden met dat beessie. Het rijden is gewenning geworden en nu vind ik het wel fijn rijden, maar eerst echt niet.. Dus dan is de vraag wat je het belangrijkste vind. De klim met het dier zelf en hoe het is op de grond, of vind het het ook wel heel belangrijk dat het rijden meteen goed voelt> Nogmaals, het rijden kan dus ook gewoon gewenning worden :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:07

Hoelang rijdt je al bij mensen thuis?
Ik rij nu 14 jaar paard, waarvan 5 jaar op een manege en verder leasepaarden en pony's + 3 maanden paarden trainen in Amerika..
En nog valt het best tegen om een paard te beleren. Ook met proff begeleiding, het is echt hard werken en ik voel me net weer een beginner.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, sommige paarden lijken zadelmak geboren, maar toch wil ik je wel een beetje waarschuwen!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 23:13

Dreamy schreef:
Hoelang rijdt je al bij mensen thuis?
Ik rij nu 14 jaar paard, waarvan 5 jaar op een manege en verder leasepaarden en pony's + 3 maanden paarden trainen in Amerika..
En nog valt het best tegen om een paard te beleren. Ook met proff begeleiding, het is echt hard werken en ik voel me net weer een beginner.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, sommige paarden lijken zadelmak geboren, maar toch wil ik je wel een beetje waarschuwen!

Goh het is eigenlijk begonnen toen mijn oudste zus bij haar vriendin ging rijden op 2 appaloosa's. Ik heb toen les gekregen op hun 20jarige merrie. Denk dat ik toen 8-10 jaar was.
Daarna gereden op een paard van 1m60/1m70 die door de komst van een nieuw paard nogal heet was en dus ook niet braaf de cavaletti deed (ging in 1 sprong over 3 balken heen). Ging in volle galop richting stal (ben er niet vanaf gevallen). Daarna heb ik er ook springles op gekregen. (60 cm hoog denk ik).
Dan heb ik een verzorgpaard gevonden waarop ik ong 3 jaar gereden heb (ijslander die enkel Tölt en Telgang deed) + ook enkele keren gereden op de fries van diezelfde eigenaar.
En rond die tijd ook 1x gereden op een haflinger die helaas verkocht was nadat hij veranderd was van karakter door mee te gaan op ponykamp.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:14

Hier hetzelfde Dreamy, ik rij onderhand 18 jaar waarvan de laatste 9 a 10 met verzorgpaarden. Ik heb het er zwaar zat mee en ik kan het zelf maar net aan. Al meerdere keren heb ik op het punt te staan hem weg te brengen en hem door te laten rijden. Het is dat ik van mijn instructrice door moet zetten.

Onder de 10 is heel wat anders dan onder de 5 kijken he ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:19

Ligt er denk ik ook wel aan wat voor iets je koopt. Mijn merrie was 5 jaar en als menpaard gebruikt. Oftewel, er kon een ruiter op, er zat een stuur op, maar dat was het dan ook. Ze heeft daarbij ook een stevige heropvoeding nodig gehad. Heb er nooit geen seconde spijt van gehad. Een 3-jarige stuiterbal was waarschijnlijk iets minder goed gegaan :+

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:21

Ik had ook al snel een klik met mijn paard! Ben drie keer gaan kijken en rijden voordat ik haar kocht. De eerste keer dat ik haar borstelde en gewoon haar uitstraling. Mijn kinderen waren best druk en dartelde om haar heen. Ik zag haar reactie en ze straalde zo'n rust uit dat ik toen dacht " dit is ze". Had er toen zelf nog niet op gereden! <3

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:27

MaricoGraphy schreef:
ok dus het kan wel op andere manieren dan rijden alleen.
Thnx allemaal :D Mijn voorkeur gaat tevens uit naar de Cruzado merrie van 4 jaar, al ben ik al gaan kijken naar de jaarling hengst en goh mooie lange benen (ideaal voor jumping), mooi gebouwd en kan nu al sliding stop (vader is appaloosa/quarter, moeder is Pinto).

Waarom niet Shariie? Is toch mijn keuze en als ik uiteindelijk een eigen paard heb zal ik zeker ook lessen volgen aangezien ik ook wel eens wil meedoen met wedstrijden.

Als ik het allemaal lees... denk ik vooral.. Wat wil je nou? Wil je engels rijden en gaan springen en dressuur... of wil je western rijden? Wil je rijden of wil je een jong paard opvoeden?

Ik heb zelf 7 jaar geleden als eerste paard juist een oudere gekocht (toen 15 jaar) Ik kende het paard van vroeger en vandaar dat ik ook die heb gekocht... er zijn meerder mensen geweest die het raar vonden dat ik zo'n oudje kocht. Maar ik heb er al jaren plezier van ... heb me nooit onveilig gevoeld op mijn paard.. heb me altijd zelf kunnen redden (natuurlijk wel les gehad). Ik vond de verantwoordelijkheid van eigen paard echt best zwaar maar ik kon mijn paard iig niet verpesten :Y)

Een jong paard is geen zekerheid dat je er langer van kan genieten. Ik ken genoeg jonge paarden die uit zijn uitgeschakeld door blessures of waarmee de eigenaar uiteindelijk toch niet overweg kon en dat paardje weer weg moest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:31

Een paard van 10 kan je heel veel leren en kan nog jarenlang mee.

Een klik met een onbeleerd paard vanaf de grond kan heel goed, maar als je er ooit op wilt rijden kan het vanuit het zadel heel anders uitpakken. Ik zou geen onbeleerd paard kopen maar een dier waar een goede basis inzit, die je hebt kunnen uitproberen in de rijbak en op buitenritten, zodat je weet dat hij/zij ook daar zich goed gedraagt en niet in de staak gaat bijv. of er vandoor gaat. Een paard opleiden is een heel verhaal apart, zoek een dier die een goede basis heeft die je er niet zelf in hoeft te brengen. Dan pas heb je er jarenlang plezier van.