bokken in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

bokken in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 15:54

Ik zat in de bus op de snelweg en op de vluchtstrook stond een auto stil met een trailer er achter ik zag de trailer al bewegen. Bus reed er langs en paard bokt. Wat vinden jullie hiervan als je paard zo staat te bken in de trailer op de vlichtstrook wat zou jij dan doen ik zou peoberen na een afslag te rijden wat wel rustig is maar niet op een vluchtstrook staan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:19

Allereerst ik heb nooit met een beladen trailer gereden, dus eigen ervaring heb ik niet. Mijn gevoel zegt: op de vluchtstrook stoppen en wachten tot de boel wat gekalmeerd is, en zodra de ergste paniek eraf is voorzichtig bij de eerstvolgende afslag er af, en ook niet meer terug er op.

Of een trailer zwaar genoeg is om rechtop te blijven weet ik niet, maar ik zou ook angst hebben dat de trailer om zou slaan als een paard echt uit zijn stekker gaat. Dan hangt het natuurlijk ook nog van de combinatie af, een lichtere auto met een zware trailer die erachter stuitert en slingert lijkt mij een gevaar op de weg.

aeolusnr1

Re: bokken in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:11

Zoals al is gezegt hangt het heel erg af over welke trailer het gaat, een 2paards is vele malen stabieler dan een 1,1/2 paards , en een één paards trailer is eigenlijk onveilig.
De auto die ervoor staat moet idd aangepast zijn aan het trekken van zo'n last, daar zijn wettelijke normen over die dit al aangeven, maar hoe zwaarder de auto hoe veiliger natuurlijk.
Een zware 4 x 4 tereinwagen weegt al gauw het dubbele van een gewone auto die toch wettelijk ook de trailer mag trekken.
Stoppen en wachten is zelden een goede keuze, meestal is het paard iets rustiger als er rustig maar vlot doorgereden kan worden, het opspringen en lastig worden is vaak wanneer er een soort fille is waar er dus echt aangeschoven moet worden.
Dit is een probleem dat moeilijk afgeleerd kan worden, meestal beterd het wel door gewoon vaak en jaren en jaren het paard te transporteren dus het wordt beter met het ouder worden van het paard.
Meestal is het niet zo erg dat er echt schade ontstaat, maar het zou idd wel kunnen natuurlijk, dus voorzichtigheid toch wel geboden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:55

Wie zegt dat de auto stilstond omdat het paard onrustig was, misschien hadden ze pech en konden ze niet verder waarna het paard onrustig werd door het passerende grote verkeer...
Je hebt niet altijd keuze waar je komt stil te staan.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 22:13

het was een trailer voor 1 paard. en de hele trailer beweegde en de auto ook terwerl die ziijn motor en zo no aan had

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:10

Als het kan zou ik ook doorrijden naar een veiliger plek dan de vluchtstrook maar dat heb je niet altijd in de hand. Je weet inderdaad de reden niet waarom ze juist daar stil stonden. En je weet ook niet of ze daar stonden omdat het paard onrustig was...Misschien hadden ze wel een lekke band aan de kant van de auto die jij niet kon zien.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 19:41

als ik zo iets had en zou stil staan op de vluchtstrook en niet verder kunnen zou ik echt wel de politie bellen die komen daar voor wel omdat het anders ook verkeerd kan aflopen hoor.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:06

Wat wil je ermee bereiken door politie te bellen, wat zouden die met de situatie aan moeten? Ik zie trouwens inmiddels ook dat je nog geen rijbewijs kan hebben, (heb naar je leeftijd gespiekt in je profiel) wellicht ben je dan niet op de hoogte van het volgende: als je stil staat op de vluchtstrook met pech, dan moet je ruim van tevoren op de vluchtstrook al een gevarendriehoek neerzetten om overig wegverkeer erop te wijzen dat de vluchtstrook NIET vrij is en dat ze dus moeten oppassen. Een bestuurder weet dat die zo'n ding verplicht moet neerleggen, en andere bestuurders weten waar ze naar moeten kijken tijdens het rijden, en weten wat het betekend als ze zo'n driehoek zien. Als overig waarschuwingssignaal zou ik zelf ook alarmlichten aanzetten bij mijn auto. Dat je zulke aanwijzingen als passasier zonder rijbewijs mist kan ik mij voorstellen, maar de bestuurder ziet die dingen wel. Politiebegeleiding is op zo'n punt overbodig imo, het overige verkeer is namelijk al op de hoogte, die ziet de driehoek + alarmlichten.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:39

Telpeva schreef:
Wat wil je ermee bereiken door politie te bellen, wat zouden die met de situatie aan moeten? Ik zie trouwens inmiddels ook dat je nog geen rijbewijs kan hebben, (heb naar je leeftijd gespiekt in je profiel) wellicht ben je dan niet op de hoogte van het volgende: als je stil staat op de vluchtstrook met pech, dan moet je ruim van tevoren op de vluchtstrook al een gevarendriehoek neerzetten om overig wegverkeer erop te wijzen dat de vluchtstrook NIET vrij is en dat ze dus moeten oppassen. Een bestuurder weet dat die zo'n ding verplicht moet neerleggen, en andere bestuurders weten waar ze naar moeten kijken tijdens het rijden, en weten wat het betekend als ze zo'n driehoek zien. Als overig waarschuwingssignaal zou ik zelf ook alarmlichten aanzetten bij mijn auto. Dat je zulke aanwijzingen als passasier zonder rijbewijs mist kan ik mij voorstellen, maar de bestuurder ziet die dingen wel. Politiebegeleiding is op zo'n punt overbodig imo, het overige verkeer is namelijk al op de hoogte, die ziet de driehoek + alarmlichten.

dat hadden die mensen niet zo driehoek en wie zegt dat ik niet bezig ben met mijn rijbewijs. en politie zou de rijstrook naast de vluchtstrook oficeel af mogen zetten als er vee dieren bij auto pech zijn betrokken. laat staan ze hadden geen waarschuwingslichten aan.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:41

Mijn paard wordt ook ontzettend onrustig als de trailer (lang) stilstaat. Daarom zetten we de trailer nooit vrijwillig stil, paard komt meteen uit de trailer voordat ze onrustig wordt. Ik zou een onrustig paard nooit laten staan op de trailer!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:49

Tja, je zat in de bus, dus volgens mij kun je dan niet weten of de auto er met draaiende motor stond, of stil stond met pech.

In het algemeen zal iemand die met een onrustig paard in de trailer op weg is júist kiezen voor ríjden als het paard onrustig is, en niet voor stilstaan. Rijdend moet een paard nl meer moeite doen om te blijven staan, en dat maakt dat ze al rijdend vaak rustiger staan dan stilstaand. Feit dat jij een bokkend paard hebt gezien in een stilstaande trailer wil dus niet zeggen dat dat paard ook bokte in een ríjdende trailer.

Dus óf het paard was onrustig, en dan zal een ervaren chauffeur toch echt kiezen voor blíjven rijden en zéker niet op een vluchtstrook de boel stilzetten, of er was gewoon sprake van een vorm van pech ( wat me eerlijk gezegd waarschijnlijker lijkt: je zet niet voor de lol je trailer stil op de vluchtstrook van een snel weg, zéker niet als je paard dan ook nog eens gaat bokken...)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:51

@Telpeva
Een gevarendriehoek is niet verplicht in Nederland, maar je moet wel je alarmlichten gebruiken.
Citaat:
Geen gevarendriehoek bij knipperende waarschuwingslichten

Als de knipperende waarschuwingslichten werken en aanstaan, hoeft u geen gevarendriehoek te plaatsen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ebben.html

Maar als die mensen net stil zijn gaan staan kan ik begrijpen dat ze even niet weten wat ze moeten doen.
En misschien was de politie/ANWB al onderweg, dan kan nl best even duren voordat ze ter plaatse zijn.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:55

Brainless schreef:
@Telpeva
Een gevarendriehoek is niet verplicht in Nederland, maar je moet wel je alarmlichten gebruiken.
Citaat:
Geen gevarendriehoek bij knipperende waarschuwingslichten

Als de knipperende waarschuwingslichten werken en aanstaan, hoeft u geen gevarendriehoek te plaatsen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ebben.html

Maar als die mensen net stil zijn gaan staan kan ik begrijpen dat ze even niet weten wat ze moeten doen.
En misschien was de politie/ANWB al onderweg, dan kan nl best even duren voordat ze ter plaatse zijn.

ja oke

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:03

Ik heb sinds kort voor dit soort situaties een tube domosedan gel in mijn wagen liggen. Paardje niet braaf? Paardje vanaf nu in dromenland! Probeer de boel maar eens op de baan te houden als er 600kg alles stuk aan het slaan is... Niet elk paard wordt rustig als je begint te rijden, misschien zijn ze inderdaad stil gaan staan net omdat het paard begon te bokken. Eventueel als de afrit niet te ver is zou ik met de knipperlichten aan op de pechstrook stapvoets verder rijden en daar de inwerking van de verdoving afwachten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:08

Citaat:
Eventueel als de afrit niet te ver is zou ik met de knipperlichten aan op de pechstrook stapvoets verder rijden en daar de inwerking van de verdoving afwachten.

Precies wat ik bedoel: als je paard inderdaad niet rustig wordt tijdens het rijden, dan wil je wel langzamer, maar in zo'n geval zul je er ook alles aan doen om niet op de pechstrook stil te moeten staan. Daar kun je niets. Denk dat de meeste mensen dan toch kiezen voor desnoods stapvoets doorrijden om het geheel in veiligheid te brengen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:12

Maar je weet niet of de auto pech heeft, dan valt er weinig te rijden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:14

Mee eens; zie mijn eerste post :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:07

Thanks Brainless :D ik dacht echt dat het in NL ook verplicht was, weer wat bijgeleerd.