Verhaar vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flint09

Verhaar vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 14:36

Vraagje over verharen :

ik heb ter verzorging een ijslander en 2 shetjes - nu is de ijslander al redelijk uit zijn wintervacht , de shetjes zijn nog volop bezig - bij de 1 zit het al redelijk los , maar bij kleine Lester zit het meeste nog muur vast....

Ik verzorg ze al jaren en elk jaar beginnen ze tussen begin februari en maart te ruien, het liefst zou ik alles er zo snel mogelijk vanaf hebben , flink met een furminator en ik "strip" echt plukje winterhaar die je los zitten eruit plukken, vind dit weer eigenlijk te warm om met zo'n dikke vacht rond te lopen.

Nu is de eigenaresse het uiteraard eens met mijn systeem maar volgens haar is het beter om alleen met rosborstel te poetsen en dat als enige hulpmiddel te gebruiken, zij zegt dat de vacht gelijk dikker wordt als hij eenmaal uit de oude wintervacht is .

Ik hoef niet te weten wie er nu gelijk heeft , maar wat is nou het beste voor de pony's - zo snel mogelijk uit de wintervacht , of wachten tot deze met alleen hulp van een rubber rosborstel zelf uitvalt ?

Dit is een foto van Lester vorige week vrijdag , het witte haar is zijn wintervacht....
Afbeelding

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:39

Wat een nare foto....... (net of ie het niet meer doet...)

Ik zou een vitaminestoot geven (zo'n kant en klare spuit in de mond) en als het mag scheren. Dit is wel erg warm deze tijd van het jaar.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 18:42

Vond het juist zo zoet , hij ligt zo lief te slapen <3

vitamine spuit kan ik wel opperen , bedankt voor de tip !

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 05:01

Ik ben juist opzoek naar meer over de furminator..
Heb jij die voor het paard of voor de hond? Heb namelijk beide gelezen...

Hij geniet wel lekker van het zonnetje ;)

RianneH

Re: Verhaar vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 07:31

Als ze nu nog uit zo'n groot gedeelte van de vacht moeten komen zijn ze wel heel laat en krijg ik ook het idee dat ze iets tekort komen waardoor het zo lang duurt.

Wat betreft de furminator, ik krijg een beetje het idee dat die de haren ook af breekt, ipv alle losse haren eruit haalt. Ik gebruik een plastic versie van de ijzeren roskam die alles er super uithaalt, maar met een rubberen zou het net zo goed. Mee moeten komen.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 15:21

Furminator gebruik ik graag omdat ik dan het idee krijg dat ik makkelijker ( veel) haar van de pony's af krijgen , hij is eigenlijk van het konijn en op dit moment kapot.....

Wat ik begrijp is dat het eigenlijk niet uit maakt wat je gebruikt om het verharen te verhelpen , maar dat de hoeveelheid haar die op Lester ( en de andere shet) zit niet is zoals het hoort en er al af had moeten zijn. Ik ga de vitamine spuit met de eigenaresse bespreken, moet dat 1x of meerdere keren ? ( tot je resultaat ziet ? )

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:51

Flint09 schreef:
Furminator gebruik ik graag omdat ik dan het idee krijg dat ik makkelijker ( veel) haar van de pony's af krijgen , hij is eigenlijk van het konijn en op dit moment kapot.....

Wat ik begrijp is dat het eigenlijk niet uit maakt wat je gebruikt om het verharen te verhelpen , maar dat de hoeveelheid haar die op Lester ( en de andere shet) zit niet is zoals het hoort en er al af had moeten zijn. Ik ga de vitamine spuit met de eigenaresse bespreken, moet dat 1x of meerdere keren ? ( tot je resultaat ziet ? )

1 keer ;)

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:39

vriendin van mij heeft het ook en is al maanden aan het kammen met de furminator. wordt er niet beter op. Ik denk ook dat het een vitamine-ding is.
Wat een lieverdje trouwens <3

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 18:37

ok thanks ! Alleen de achterhand/billen/buik/benen moeten nog bij de 2 shetjes !

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:38

wat grappig dat hij swinters wit/grijs is.. verder ik heb geen idee wat het kan zijn

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 17:18

dat "roan" kleurtje is zijn "midden" haar :D Hij is donkerbruin in de winter - zodra dat haar er vanaf is komt die roan kleur en zijn zomer vacht is bruin, iets lichter dan in de winter !

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:06

hoi ,

ik heb een oude pony van 35 jaar en die heeft ook altijd moeite om zijn winter vacht te verliezen.
ik geef hem ook altijd een scheut zonnebloemolie over zijn voor. dit is goed voor zijn darmen maar ook goed voor de vacht en spieren. er zit namelijk vitamine E in.

wel een leuke pony op de foto.

gr

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 18:56

Zonnebloemolie ga ik opschrijven, bedankt voor de tip !

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:07

wat is heb geleerd (moeder is trimster geweest) is dat een furminator de ondervacht er uit haalt, maar dat die dubbelop weer terug groeit.

hoe oud is de shet ts? zou het niet cushing achtig kunnen zijn?

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 09:35

Lester is ong. 17 jaar oud, cushing hebben we ook al aangedacht, maar het rare is , is dat de shet die de lange krulvacht heeft , best rap uit z'n vacht gaat. Daarbij heeft Lester niet zo'n typisch cushing buikje waardoor ik betwijfel of hij dat wel heeft.

Het valt me wel op dat er in het topic toch wel mindere ervaringen met de furminator zijn, vorig jaar was er hier op bokt nog een topic vol met positieve ervaringen. Ik heb geen ervaring met de furminator en honden want die van mij verharen niet :P Zoals ik al wel zei "strip" ik Lesters vacht soms wel , want met een rosborsteltje alleen zat alles er waarschijnlijk nog op....

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:50

Niet elk Cushing paard heeft krullen he :).
Ik zou hem er gewoon op testen, beter dingen uitsluiten dan later er achter komen dat dat het toch was..

En zonnebloem olie, en gewoon veel poetsen. Hij moet van die haren af, dadelijk krijgen we weer warm weer, en dan is het niet te harden voor m.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 18:29

heb even in de bokt wiki gelezen en zal deze tests eens met de eigenaresse bespreken !

Vorige week heb ik zijn zijkanten en rug kaal gekregen - nu nog zijn buik /achterhand en alle 4 zijn benen....