'zomaar' stoppen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

'zomaar' stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 19:52

hey,
we zijn nu al 2x met de fjord en haflinger gaan wandelen.
Echter de haflinger deed de 1e keer totaal niet moeilijk of eng.
Maar de 2e (en voorlopig laatste) keer wou hij na ong. 50 meter niet meer verder lopen.
We waren nog maar pas voorbij het zandpad die naar de weides leidt. En de brug van de fietsroute onderdoor. Daar maken we dan een bocht om meteen de 1e straat rechts in te slaan, maar meneer wou niet verder.
Ben afgestapt en probeerde hem zo voorwaarts te krijgen. Op dat moment kwam wel een porshe voorbij met een zware motor, Reactie: Haflinger wordt onrustig en draait zijn kont naar de straat waardoor de Porshe volledig op de andere rijstrook moest rijden. (deed die gelukkig wel stapvoets).
We zijn ook meteen terug gekeerd naar de wei, maar zelfs dan was meneer moeilijk in gang te krijgen.
Tot op het zandpad daar liep hij weer lekker voorwaarts en zijn dan een stukje op het ander gedeelte gaan rijden, wederom zonder problemen.
Dus op straat is die koppig en in zandpaden in de natuur is die volgzaam (de fjord loopt voorop).

Tijdens de 1e wandelrit kwamen er ook wat auto's voorbij en spitste meneer alleen de oren en was verder braaf.
Wat kan de oorzaak zijn van zijn koppigheid nu?

AnnemiekvM

Re: 'zomaar' stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:59

Ik denk dat je hulp moet zoeken. Misschien probeert hij je uit?
Zoek iemand die hier ervaring mee heeft. En die durft door te zetten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 20:45

het is gewoon zo dat die de 1e rit dat niet deed. Misschien had hij dit door de warmte want het was wel behoorlijk warm die dag.
Ik durf trouwens doorzetten maar het zweepje erbij nemen lokt alleen een bokreactie uit. Dus die neem ik niet mee de weg op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:57

De eerste rit wist hij nog niet wat je van plan was.
Ik denk ook puur uitproberen. :j

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:04

Deed mijn vroegere verzorgpony ook. Op een gegeven moment was ik het zo zat dat ze niet meer vooruit wou dat ik er gewoon op bleef zitten en bleef staan. Als ze niet vooruit wol prima maar ik liet haar niet winnen door terug te gaan. Af en toe proberen vooruit te krijgen en anders blijven staan. Na drie kwartier was ik het echr zat en had ik haar even een flinke schop gegeven. Toen ging ze wel lopen. Bij mij was het uitproberen en bij Jou waarschijnlijk ook, hoe oud is ze?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:12

De Haf is een staker. Hij ziet de stal als veilige plek en wil daar niet vandaan.

Uitleg hoe je dit op kunt lossen:

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

Ga grondwerk doen en leer het paard aan de hulpen te staan. Monteer de One Rein Stop, dat is de beste noodrem die je monteren kunt. En misschien heb je wat aan dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=-TTZ6rXKU_E

Clinton Anderson legt uit en laat zien wat het effect is van flexen en de achterhand wegzetten (wat je het dier ook aanleert bij de One Rein Stop). Op het moment dat het paard zijn voeten beweegt is het bevriesmoment doorbroken. Je paard wordt er lenig door, en leert zijn aandacht bij je te houden en kan zijn kracht niet tegen je gebruiken. En als je, net zoals bij het eerste filmpje, in de buurt van de stal hard aan het werk gaat en op 50 meter en uiteindelijk iedere keer een stukje verder dan waar hij niet verder wilde een rustmoment inlast, ga je het uiteindelijk oplossen. En als je teruggaat naar huis, dan niet meteen afstappen en op stal zetten maar ook daar nog even hard aan het werk zetten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 22:26

Hafje is pas 20 jaar, staakt in de wei soms ook, maar dan gebruik ik de zweep en na wat bokken gaat hij toch weer vooruit omdat ik dan ook wat meer been geef.
Was aan het denken of sporen ook zouden helpen? (botte sporen wel te verstaan)

De One Rein Stop methode gebruik ik denk ik onbewust al.
Ik hang namelijk aan 1 kant van het bit een halstertouw die ik als noodstop gebruik voor als het paard niet wil stoppen. Heb deze techniek bij beide paarden toegepast en hierop reageren ze perfect.
De Fjord reageert zelfs op een nekrope (halstertouw of riem om de nek en hieraan trekken als hij moet stoppen).
Maar zover krijg ik de haf momenteel nog niet.

Edit:
Na de wandeling zet ik ze nooit meteen terug op stal, maar laat ik ze nog even draven aan de longe

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:03

One Rein stop is meer dan met volle gewicht aan een touw gaan hangen. Dat is aanleren het hoofd naar de stijgbeugel te brengen en de achterhand weg te zetten, de motor zit namelijk in de achterhand. De beweging van de neus naar de stijgbeugel moet een reflex worden, en voordat je je paard een reflex hebt aangeleerd ben je heel lang bezig. Dus onbewust toepassen? Kan niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 23:07

Nuja ze stoppen wel maar niet op de manier van de ORS, doordat ik aan het touw trek (niet met volle gewicht) gaan ze hun hoofd opzij brengen door de druk en stoppen ze als ik dan het commando "Ho" roep.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:12

De ORS is een aangeleerde reflex als je paard schrikt en er vandoor wil gaan. Een paard kan in volle galop met zijn hoofd opzij rechtuit gewoon doorgaloperen. Belangrijk is dat je de energie van de achterhand weghaalt door de achterhand opzij te laten stappen. Het paard moet, ook in volledige paniek, niet anders kunnen reageren dan, hoofd naar stijgbeugel en achterhand weg. En bij een echt goed getraind paard gaat dat ook zonder halster, hoofdstel of touw. Kijk maar.

http://www.youtube.com/watch?v=gXABo6Hg ... xVrPFaIjjA

en nog meer uitleg.

http://www.youtube.com/watch?v=-wIUFjho ... A&index=10

En paard stoppen door hoofd opzij te brengen en ho te roepen, dan ga je het dier half voor je laten lopen, en stel je jezelf als ondergeschikte op. Je tenen komen dan eng dichtbij zijn hoeven, en kans dat hij over heenwalst is gewoon veel te groot. En dan hoef je je niet af te vragen waarom je geen respect krijgt van je paard.

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU