Ervaringen Bucas Smartex Turnout Extra

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

Ervaringen Bucas Smartex Turnout Extra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:13

Huh? Een vraag over een winterdeken terwijl het zomer is?! Ja, want het is sale en dus de hoogste tijd om inkopen te doen voor het winter seizoen :Y)

Zoals het onderwerp al zegt: wie heeft er ervaring met de Bucas Smartex Turnout Extra?

Dit deken zal draagbaar zijn voor temperaturen van -10 tot +10 graden. En de stay-dry voering maakt het mogelijk om het deken op een nat paard te leggen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
-Is het deken echt draagbaar tussen deze temperaturen? En hoe kan dit? Een deken kan toch niet zelf van dikte gaan wisselen?!
-Kan je echt zonder problemen een nat paard onder dit deken zetten? Hoe droogt dit deken dan weer? Waar laat het dit vocht?
-Gaat het deken niet ongelooflijk hard stinken? Gezien het paard 24/7 onder het deken kan staan (en waarschijnlijk ook het vocht van een nat paard op moet nemen)?

Mijn vragen klinken misschien wat negatief, maar ik vraag me gewoon af of het echt werkt en hoe dit dan allemaal kan. Het mag dan misschien sale zijn, maar het blijven dure dekens!

Ik heb gezocht naar andere topics maar hier worden niet al mijn vragen in beantwoord.

Alvast bedankt voor de reacties.

viphorse

Re: Ervaringen Bucas Smartex Turnout Extra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:29

Ik heb vorig jaar de hele serie van Bucas aangeschaft waaronder ook de smartex all in one.

Ik heb ze door de zachte winter eigenlijk maar 1 week opgehad. Ze hadden het ondanks de aangegeven temperaturen warm eronder. Ik heb een enorme kou kleum en die had het er warm onder.
Ik heb mijn paarden er bezweet onder gezet en het werkt ze zijn droog en het vocht dampt er denk ik uit ofzo.

Nadeel is ook gelijk de voering als ze gaan verharen blijft alles in de voering hangen . Nu is het niet erg als je 1 deken haar vrij moet maken maar ik heb 4 paarden en dan 8 dekens....

Ik persoonlijk zou eerder de smartex medium kopen maar je weet nooit wat voor winter we gaan krijgen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:35

Ik heb zowel de Rain als de Extra, voor beide paarden. Ik heb ze er nog nooit zwetend onder vandaan gehad, zelfs niet bij 15 graden. De Extra is trouwens geschikt tot min 20, de koude winter 2 jaar terug ging perfect met enkel deze deken.

Je kan hem perfect op een nat (wel afgekoeld natuurlijk) paard doen. Ze drogen er mooi onder op, niet zo gekreukeld als onder een zweetdeken.

Ik heb trouwens geen last van haren in de deken. Stinken doen ze ook niet (tenminste, niet opvallend in de omgeving van paarden).

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:39

haha grappig. Ik was hier ook naar aan het kijken :P

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:42

Klinkt goed allemaal! Waar zijn ze dan nu in de aanbieding? Ik ben nl ook op zoek naar een nieuwe voor de winter!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:46

ja ik heb de extra deken ook voor mijn mini :j ...en in tegenstelling tot alle andere dekens die zo gesloopt zijn in een jaar en waar ze een slechte pasvorm hebben en waar ze schuurplekken van krijgt.
is deze nog steeds heel en is de pasvorm echt heel mooi rond aangesloten heb nog niet t idee gehad dat ze t koud heeft gehad

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 08:14

Bedankt voor jullie reacties. Ben er nu toch nog niet helemaal zeker van. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze het er te warm onder krijgen.

Mijn paard staat overdag de gehele dag buiten. Viphorse, staat de jouwe op stal of ook buiten? Kan me voorstellen dat het op stal wat warmer is.

Fijn om te horen dat het inderdaad mogelijk is om ze er nat onder te zetten. Dat vind ik echt heel belangrijk!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:41

Ik heb ook de Smartex Extra! Deze winter aangeschaft en wat een geweldig ding :D Hij gaat overigens van -20 tot +10 graden, anders heb je niet de extra.
Om je vragen te beantwoorden:
- We hebben misschien geen harde vrieskou gehad deze winter maar toen het vroor voelde het wel warm onder het deken! Dus ja, hij werkt :j Tot een graad of 10 was het ook aangenaam maar over de 10 graden en zonnetje erbij, daar wassie toch te warm voor (maarja, dan kan ze natuurlijk zonder staan).
- Ze heeft er een aantal keer bezweet onder gestaan (dan ging hij af en even uithangen om te luchten) maar vorige week hadden ze het koud met de regen en de wind en toen heb ik hem ook nog even opgedaan terwijl ze al nat geregend was maar ze droogt gewoon mooi op. Zelf nog geen ervaring gehad met hem op een heel bezweet paard te leggen, dat nog niet.
- Deken stinkt gelukkig nog niet :Y) Maar als hij nat is of voor hij de zomer in de kast gaat, laat ik hem altijd een paar dagen hangen/luchten.

Ik heb de mijne overigens ook met korting gekocht hoor, van 240 voor 180 bij Agradi. Het was een hele aanschaf maar ik ben er blij mee, nu moet ik niet meer in de donker, regen, kou gaan staan sukkelen met dekens te verwisselen!

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:41

Mijn paarden stonden op de vorige stal maar enkele uurtjes tot af en toe maar een uurtje buiten. De rest op stal en dan uiteraard alles dicht om de warmte in de stallen te houden.

Inmiddels zijn wij verhuisd en staan de paarden aan huis. Het zijn van binnen paarden nu paarden die eigenlijk weinig tot niet meer op stal staan. Als ze een uurtje op stal staan omdat wij moeten sproeien oid dan staan ze in open stallen met luiken en deuren open. Ik denk dat daar ook het verschil in deken in zal zitten en ik van de winter de smartex extra meer zal gebruiken als ze veel buiten staan als in mijn vorige situatie.
Voor paarden die veel op stal staan en dan ook in dichte stallen zal hij misschien te warm zijn.

Ik zelf vind het fijn om dunnere en dikke dekens te hebben en heb de irish light dan de smartex medium en de smartex extra.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:11

Ik heb de power turnout extra, dat is de zilveren variant en door die coating weerkaatst de zon waardoor hij nog bij hogere temperaturen te drogen is. ( -20 tot +13 ). Ben er zeer tevreden over! Heb dekens na 2 winters op gehad bij mijn beide paarden die 24/7 buiten staan.
ondanks de dikke wintervacht kon ik de deken tot 10graden makkelijk oplaten terwijl de zon vollop scheen en ze er niet onder zweette. Heb 1 x gehad dat het 16graden was met vollop zon toen hadden ze het wel erg warm, maar door de stay dry fleece waren ze niet nat. Ze voelen altijd hetzelfde onder qua temperatuur, of het nu vriest of 10 graden is en niet onbelangrijk dat ze echt waterdicht zijn. Ik ben fan rn dat terwijl ik twee totaal verschillende paarden heb ( eentje heeft het gauw warm en eentje is echt een kouwkleum. De haren in de fleece is wel wat minder maar ik ga aan einde van seizoen met de stofzuiger eroverheen en dan zijn ze zo nagenoeg weg.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 23:49

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de power turnout light gekocht. Die zal als het goed is tot -10 kunnen en dat wordt het niet zo snel in NL. Alleen s nachts en dan staan ze op stal :) morgen komt ie binnen.

De smartex extra leek mij met zijn 550 gram toch iets te dik naar mijn idee.

De stay dry vind ik heel belangrijk om te horen dat het goed werkt.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:13

Ik heb nu 5 winters een Bucas Smartex Turnout Extra (300gr) gebruikt. Top deken, zeker het geld waard.
Ik laat m ieder jaar weer wassen dus de voering is nu wat minder dik intussen, denk ruim 200gr.
Tot -10 gaat hij zeker, paard heeft het alleen te koud gehad toen het 2 winters terug bij ons -20 paar nachten was, toen een staldeken eronder gedaan. Ik doe m pas op als het meer als -5 vriest snachts en overdag niet boven de 5 graden is, anders is hij te warm bij mijn paard.
De binnenkant heeft een fleece laagje, dus nog een natte zadelplek kan zeker geen kwaad dat droogt goed op. Als ik m af doe, laat ik de deken luchten, hij stinkt niet harder als de andere dekens :Y)

Ik heb ook twee Freedom dekens van Bucas, echter daar zit zeker kwaliteitsverschil tussen met de Smartex.