Op welke leeftijd kreeg jouw hengst hengstenstreken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 22:47

tamary

Re: Op welke leeftijd kreeg jouw hengst hengstenstreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:17

Lastig te zeggen wat gewoon 2-jarigen jeugd geklier was en wat hormoontjes op het brullen na. Hij is wel op 2,5 gecastreerd, omdat ik er makkelijk mee op pad wil kunnen en ook geen (dek)hengst wil aanhouden. Nu zijn de scherpe kantjes er af, maar ik heb eigenlijk gewoon een stabielere versie terug van de pony die ik een jaar ervoor kocht. Ook dingen als concentratie zijn beter, maar dat kan net zo goed toe te schrijven zijn aan leeftijd als aan geen hormonen meer.

Ik ben heel blij met de ruin die ik na de castratie "over" gehouden heb, in essentie dezelfde pony, maar met de hersenen weer in het hoofd.

Spieren zijn te trainen, karakter kan lastiger in te schatten zijn als er al hormonen bij komen (lente en zomer is daar de tijd voor), maar liefst castreer je voordat de hormonen het gedrag gaan bepalen en gewoontes vormen die je liever niet hebt later.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 23:22

Wij hebben sinds een paar maanden een 3 jarige hengst , ontzettend braaf. Dit is onze tweede hengst , de eerste is naar de hengstenkeuring gecastreerd maar die was ook zo braaf . Deze blijft hengst , zie niet in waarom die gecastreerd moet worden ( loopt hele dag in de wei met de ruin ) . Ook naar hengstige merrie kijkt die amper om. We zijn wel consequent maar voor me gevoel hebben we wel geluk.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:29

Niet :+ Hij is 6 en kijkt niet eens...

Maar hij heeft dan ook niet gedekt, scheelt denk ik wel een hoop ;)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 23:33

Rennee: staat jou hengst ook op de wei met soortgenoot ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:35

Geen merries op het erf zeker? Want dat drukt de hoeveelheid testosteron ook behoorlijk, geen mooie meiden om indruk op te moeten maken.

Ik vind ruinen veel makkelijker, alleen al omdat ik niet elke dag 100% ben. Opvoeden geen probleem, krijg je erg fijne paarden van.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:36

Waar doel je precies op met hengstenstreken?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 23:37

Wij hebben hier wel een merrie lopen, hij kijkt erna maar verder niks. Ook als de merrie vlak voor hem staat kijkt die alleen maar en vaak gaat die snel weer verder met eten , ook toen de merrie hengstig was reageerd die niet anders .

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 23:39

Wat ik onder hengstenstreken versta: brullen , happen, bijten, maaien .

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:43

Hij staat met een ruintje op de wei en er zijn bij ons op stal meer merries dan ruinen :) Hij komt vaak genoeg heel dicht in de buurt van merries en dan is hij gewoon chill. Maar hij weet ook goed dat het niet de bedoeling is.

Brullen, happen, bijten, maaien doet hij niet. Maar als hij het wel zou doen en hij zou een gevaar vormen zouden ze eraf gaan hoor.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 23:44

Fijn dat die van jou ook gewoon de wei op kan met soortgenoot. Ik denk dat dat ook scheelt . En inderdaad mocht het onhandelbaar worden gaan ze eraf. Ik denk dat die dat weet :D

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:46

Ik vind het ook een moeilijke vraag.

Ik heb een 3 jarige hengst staat tussen de merries op stal en staat naast mijn eigen merrie op de wei/paddock. Als ik hem eruit wil halen moet ik door de paddock van mijn merrie. Dit gaat prima.
Zolang ze niet hengstig is. Want dan heeft mijn merrie los achterbeentjes. Mijn hengst hinnikt dan alleen zachtjes.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:50

Het enige wat die van mij doet is als hij andere paarden ziet is hinniken hij is 12 jaar, maar mijn ander werd een drama met 4 en is toen ook gecastreerd :)
Het is ook beetje paard afhankelijk en een stuk opvoeding.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 23:53

Hebben jullie hengsten jullie ook getest? Toen wij hem net hadden probeerde die te happen bij verschillende mensen maar snel duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was en sindsdien ook nooit meer gedaan.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:53

Ik heb met mijn merrie 6 weken lang bij een hengst op stal gestaan, eerste dagen sloofde hij zich uit maar daarna waren het dikke maatjes. Samen op buitenrit en tegen elkaar aan hangen, in de bak met rijden alles ging prima :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 00:04

Die van ons brult alleen als hij paarden in een wei ziet. Verder heeft hij meer respect dan de ruin en is hij gemakkelijker in de omgang. Hij is vier dus nog een puber. Enige is dat hij graag over omheiningen springt dus die hebben we serieus de hoogte in moeten zetten. Tja, springpaard :)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 17:27

Haha ja je bent natuurlijk niet voor niets een springpaard . Hoe hoog staat jullie omheining ?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:29

Die van mij staat met meerdere hengsten. Brullen en uitslaan doen ze als ze elkaar weer ontmoeten. En mesten natuurlijk :')
Met merries was hij tot z'n zesde prima te houden, maar nu is hij de afgelopen tijd toch wel echt geen jongetje meer! Hij brult nu ook echt, maar alleen op eigen terrein. Op vreemd terrein is hij nog steeds lief :)
De jongere hengsten (tot een jaar of 4/5) die bij hem staan reageren geen van allen op merries. De ouderen wel. Overigens heeft mijne niet gedekt, de andere oude hengsten volgens mij wel allemaal.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 17:32

Dat mesten gebeurd hier ook , ideaal met uitmesten alles op een hoop :D .

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:37

Mijn 3 jarige hengst is nog erg braaf. Ook tussen de andere paarden. Hij wil weleens happen.
Maar omdat ik geen hengst hoef voor de dekdienst en een ruin over het algemeen makkelijker is wordt hij wel geruind. Mijn omheining staat op 1.45 meter maar heb dan ook maar een paint van 1.50 ongeveer.
Mesten inderdaad allemaal netjes op een hoop.
Overigens brult de mijne niet. Niet thuis en niet op vreemd terrein.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:02

luffwinny schreef:
Haha ja je bent natuurlijk niet voor niets een springpaard . Hoe hoog staat jullie omheining ?

Hij stond op 1.50m. en is nu naar 1.80m. Paard is 1.73.

Nou ja, hij kan in elk geval goed springen :+

tessaxminka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:35

Mijne is nu 16 en nog steeds niet, hij vind de merries niet eens intressant. :-)