Mijn paard is verliefd op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingridduiker

Mijn paard is verliefd op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 10:27

Mijn paard houd er van om in de wei te staan met andere paarden, maar als ik haar uit de wei wil halen dan wilt ze niet mee ze verroerd geen been. Laats wou ik haar ook uit de wei halen, we kwamen uit eindelijk uit bij het het ( tot mijn grote verbazing ), we wouden het hek dicht doen, maar toen gingen de anderen paarden hinniken en toen werd ze gek. Ze ging rondjes draaien liep naar achteren en naar voren op een gegeven moment deed ze zo wilt, mijn moeder riep laat haar los en dat deed ik ook en toen sprong ze over het hek ( 1,50 meter ) daar na hebben we het nog 10 keer geprobeerd om haar uit de wei te halen maar ze rende steeds weg. Nor maal doet ze dit nooi het is ook nog maar de eerste keer dat ze dit heeft gedaan. Ik hoop niet dat ze dit nooit. Ik weet ook dat je het paard nooit moet laten winnen maar er was verder niemand op de manege. Hopelijk hebben jullie tips voor mij.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:30

Is dit niet gewoon keihard uitproberen?
Doet hij dit ook met anderen?

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:30

Heeft ze een beste maatje in de wei? Misschien kan je aan de eigenaar vragen of je dat paardje als 'lokaas' mag gebruiken.

midgie

Re: Mijn paard is verliefd op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:34

Staat ze alleen in de zomer maanden op de wei??
Want dan is het heel logisch dat ze daar niet weg wil.

Het heeft niets met winnen of verliezen te maken , maar met vertrouwen en leiderschap, miss kun je wat oefeningen in de wei doen dat uit bouwen naar achter het hek en steeds meer afstand krijgen en zorgen dat je duidelijk ben zonder grof of ongeduldig te worden, maar ja wat ik zeg als het dier heel de winter op stal door brengt alleen en dan in de wei in een natuurlijke omgeving met andere paarden dan zou ik zeggen zoek een stalling waar het dier ook in de winter heel de dag in een kudde staat.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:05

Uit de wei met je meekomen is een kwestie van gehoorzaamheid. Jij zult de leider hierin moeten zijn. Als jij je onzeker voelt als je paard druk/wild gaat doen, neemt hij het direct van je over. Volgende keer iemand meenemen die daar meer ervaring in heeft. Zorg dat het geen gewoonte van je paard gaat worden. Paarden voelen het direct als jij onzeker wordt en nemen dan de leiding over.

debflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:25

misschien kun je proberen als iemand je helpt om een ander paard tegelijkertijd mee te nemen, als dat goed gaat kun je steeds stapjes verder. let erop dat ze gewoon in de wei ook netjes met je meeloopt. succes :)

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:49

Staat ze bij jou thuis gestald of ergens anders? In het eerste geval kun je beginnen met gewoon vertrouwen te krijgen en eventueel werken met de clicker. Dagelijks een 3'tal korte oefensessies met de clicker werpt op hele korte tijd vruchten af: ze zal vlotter naar jou komen en met de clicker kun je haar ook leren rustig aan het halster en touw te lopen naast of achter je, zonder direct de weide uit te gaan. Eerst volgzaamheid in de weide, dan pas uit de weide.

Als ze niet in de buurt gestald staat, kan je het ook op die manier doen, maar het resultaat laat wel wat langer op zich wachten, zeker als je niet dagelijks de tijd hebt om te "werken" met haar.

Ylona241

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:37

Was dit een keer of is het meerdere keren gebeurd? Want als dit de eerste keer was dat ze wegrende zou het best nog eens uittesten kunnen zijn. Of dat ze haar vriendjes mist. Daarvoor zou ik het bevriende paard ook meenemen voor een tijdje en dan na een tijdje daarmee stoppen. :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:40

Ik verplaats dit topic even naar OPG :-)

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:28

vriendje meenemen uit de wei??

ElineRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:37

Misschien heeft hij last van verlatingsangst, heb dat met mijn vorige paardje gehad. Erg vervelend.. Probeer inderdaad anders een maatje mee uit de wei te nemen, misschien helpt het je een heel eind!
Succes :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:14

Ingridduiker schreef:
als ik haar uit de wei wil halen dan wilt ze niet mee ze verroerd geen been.

Ze ging rondjes draaien liep naar achteren en naar voren op een gegeven moment deed ze zo wilt,

geprobeerd om haar uit de wei te halen maar ze rende steeds weg.

Je hebt gewoon geen overwicht over je paard. Ook vermoed ik dat het wederzijds vertrouwen en respect ver te zoeken is. Het niet uit de wei krijgen is dan ook niet je probleem, maar het symptoom van je probleem.
Ik zeg: neem grondwerkles en leer hoe je de voeten van je paard controleert op een respectvolle manier.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:17

Ik zou ook even instructeur of iemand die al doorgewinterde paardeneigenaar is vragen om je te helpen met het uit de wei halen. Zeker omdat je los hebt gelaten. Paard heeft duidelijk geen respect voor jou en lak aan wat jij wil.