paard schikt van andere paarden en rent weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirjam132

paard schikt van andere paarden en rent weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 20:51

Hoi,
Als ik mijn paard uit de weide haal, staat ze op weg naar stal steeds stil om naar de andere paarden te kijken. We lopen dan zeg maar zo'n 50 meter tussen de weides door. Ze staat dan om de paar meter stil en ik kan haar dan niet mee krijgen. Als ik haar na het rijden terug breng, zijn er een paar jonge paarden die dan als een gek heen en weer gaan rennen als wij tussen de weides door lopen. Ze staan dan helemaal bij het hek te kijken en mee te rennen. Mijn paard wordt daar bang van en als reactie wil ze naar haar wei toe rennen. Ik kan haar dan niet houden en moet haar loslaten of meerennen. Jullie kunnen begrijpen dat ik dit helemaal niet leuk vindt en er graag zo snel mogelijk iets aan wil doen. Ik beloon haar natuurlijk niet daarna. Met rijden gaat alles wel goed, hoewel ze in de buitenbak ook ontzettend afgeleid is door alle paarden.
Hebben jullie tips? dan hoor ik ze graag.

mirjam132

Re: paard schikt van andere paarden en rent weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 11:49

iemand?

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:55

voor het in de wei terug brengen zou je kunnen proberen om haar achterwaarts te laten gaan, dus acht die hele 50 meter gewoon achteruit laten lopen, dan heeft ze geen kans om weg te sprinten.
Bij het uit de wei halen moet je laten merken dat jij de baas bent en dat ze de aandacht bij jou moet hebben. 'eis' dus steeds de aandacht als zij haar aandacht bij de andere paarden heeft. even een rukje aan het halstertouw bijvoorbeeld, dan weet ze weer dat ze zich op jou moet focussen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:00

Mijn eerste gedachte is dat je paard niet bang is maar gebruik maakt van de situatie. Jonge paarden rennen= zij druk. Als je haar los laat is ze immers sneller bij de wei. Ze wil al niet UITde wei begrijp ik.
Probeer haar aandacht vast te houden. En vooral niet mee gaan in haar drukke gedrag. Wacht tot ze rustig is (laat haar draaien/terug lopen/achterwaarts) en loop dan verder. Niet ZIJ bepaalt hoe snel ze bij de wei is, JIJ bepaalt.

Maar goed, ik heb niet gezien hoe ze doet. Dit is dus echt mijn eerste gedachte zoals ik dit lees.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:04

Die aandacht bij jou houden kan heel makkelijk door je zakken te vullen met stukjes wortel of paarden snoepjes en om de zoveel meter een snoepje te geven. Dat kun je elke dag minderen tot ze maar 1 keer onderweg en aan het einde of alleen aan het einde geven. Na een tijdje kun je het helemaal weglaten en is een klopje aan het einde genoeg.
Zo doe je het zonder stress of kracht bij elk paard dat om welk reden dan ook slecht mee loopt.

(Dit heeft bij mij goed geholpen toen ik mijn merrie aan het halster meenam uit en naar de wei en de rest er los omheen liet denderen. De merrie wilde of niet mee, of ze trok mijn arm bijna uit de kom, maar na drie dagen worteltje sliep ze braaf mee en dat doet ze nog steeds, ook als de anderen om haar heen rennen. Waarom zal je moeilijk doen als het makkelijk ook kan?)

Achterwaarst laten gaan kan voor een paar meter, maar langer dan dat zal snel verzet opleveren. Dan springt paard misschien niet weg, maar kan nog altijd steigeren of proberen te draaien. Recht achterwaarts gaat sowieso bijna geen paard op een lange afstand. Daarbij gaat het paard jou de schuld geven van "de ellendige manier van naar of van de wei gaan" en je wilt nooit dat het paard zich tegen jou keert. Dan ga je een machtsstrijd aan en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je wilt dat je paard het leuk vind om je te volgen en dit vol vertrouwen doet en niet omdat het bang is van je ofzo.

mirjam132

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 12:14

het probleem is dat ze eenmaal in de stress door de andere paarden totaal niet op snoepjes reageert, en dan verlies ik ook de controle... Ik kan dan praten wat ik wil en rustig blijven, maar ze rent gewoon weg en ik sta dan machteloos, zij is sterker op dat moment en dat weet ze... Met rijden poetsen en opzadelen gaat alles gewoon goed en ben ik de baas.

mirjam132

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 13:34

mijn paard heet trouwens Luca en is 15 jaar oud. Ik heb haar nu zo'n 2 jaar

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:43

Het lijkt mij inderdaad eerder dat ze niet bang wordt van de andere paarden maar dat ze juist met hun mee wil rennen. Paarden zijn kudde dieren, en als één van de kudde gaat rennen volgt de rest ook meestal. Je kan misschien een keer proberen een hengstenketting. Het is niet het meest vriendelijke maar dan weet ze wel direct dat als ze weg rent en jij trekt aan dat ze dat direct voelt. Het geven van snoepjes of worteltjes krijg je meestal alleen maar een verwend paard van ( mijn mening ! haha )

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:45

Wat dacht je van beginnen met grondwerken in de bak. Neem les en leer van iemand hoe je naast je paard dezelfde of zelfs meer controle krijgt als wanneer je erop zit. Dit is, zoals ik het lees, niet een kwestie van bang. Maar een kwestie van gebrek aan respect voor jou. Je bent haar duidelijk niet de baas en daar moet je aan werken om dat om te keren. Succes.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:48

Je kunt conditioneren op dat ze op jou let op andere momenten dat de stress situatie, dus als er geen andere paarden omheen zijn. Als ze weet dat je altijd wat bij je hebt, zal ze prikkels van buiten makkelijker uitsluiten.

Hoe gaat het als er nog een persoon mee gaat?

Shellebel93 schreef:
Het geven van snoepjes of worteltjes krijg je meestal alleen maar een verwend paard van ( mijn mening ! haha )

Als je zomaar snoepjes geeft wel en helemaal als het gepaard gaat met je paard dan toch nog de zin geven.
Maar je kunt snoepjes gebruiken als middel om een doel te bereiken, een cirkel te doorbreken of een neerwaartse spiraal te doorbreken. Het is een prima handig TIJDELIJK middel dat kan voorkomen dat het opkracht aankomt, wantd an wint een paard makkelijk.
Het is niet te bedoeling dat je paard om snoepjes gaat vragen. Dan ben je niet op tijd gestopt.

Er zijn andere manieren, maar daar heb je natuurlijk overwicht voor nodig en dat heeft niet iedereen. Het feit dat deze situatie is ontstaan is eigenlijk al een teken dat heter niet is.

Overigens kan een hoofdstel omdoen of een kaptoom gebruiken (en dan je touw aan de ring boven op de neus) ook helpen.

mirjam132

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 16:21

ik doe idd al grondwerk enzo, en snoepjes krijgt ze eigenlijk bijna nooit, en al helemaal niet zomaar. Vandaag ging het al een stuk beter, toen ik haar even flink heb aangepakt. Ik denk dus dat het inderdaad een kwestie is van respect. vroeger hadden we dit probleem niet omdat ze toen in een wei stond die veel dichter bij stal was. maar ik zal haar voortaan wat strenger aanpakken. dank jullie wel voor de tips/suggesties
gr