Paard op leeftijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suusz89

Paard op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 07:48

Mijn lieve fries is inmiddels 18 jaar
Nou valt dat natuurlijk nog mee en kan ze nog jaren mee maar er komt natuurlijk een dag dat ik rustiger aan moet doen met r.
Ik rij dressuurmatig met haar maar geen wedstrijden en veel recreatief.

Vanaf welke leeftijd gemiddeld is het verstandig als je wat rustiger aan gaat doen?
En dan bedoel ik niet meteen helemaal stoppen met rijden maar niet meer iedere dag.

Jessix

Re: Paard op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 07:53

Dat is echt zo afhankelijk van het paard zelf. Blijf op een eerlijke manier kijken wat ze aangeeft en kijk ook vooral naar het herstel (conditie) van het paard na het rijden. Als ze moeite krijgt met het werk zal ze dan aan geven.

Ik heb mijn paard met "pensioen" gedaan toen hij ongeveer 25 jaar was. Niet omdat hij niet meer kon of wilde maar omdat ik het zelf een mooie leeftijd vond om te stoppen en er een jong paard bij had op wie ik geleidelijk over ben gestapt. De laatste jaren reed ik hem ook vooral om hem soepel en fit te houden, niet om het nog iets te leren of te verbeteren. Gewoon lekker alles rekken, strekken en warm draaien en dan lekker op buitenrit ofzo.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 07:58

paard zal het zelf aangeven, bij de een is dit soms al jaren jonger dan je zou verwachten bij een ander paard op vergevorderde leeftijd. Ons oudje is tot de laatste dag nog gereden geweest. Hij is 27 jaar geworden. Wij hebben nog een oudje nu 26 jaar en hij is de afgelopen 10 jaar al niet meer gereden geweest.

Met beleid in beweging houden dan hebben jullie samen het langste plezier.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 08:08

Ligt echt aan het paard! Op de manege waar ik vrijwilliger ben staat een kwpn merrie van 27 die nog vrolijk meedoet in de lessen! Geen gebreken of makken! Wel wil ze niet voorop en gaat ze dan soms vervelend doen bij de G-ruiters, maar met een goede ruiter of goede helper loopt ze echt als een zonnetje!

Suusz89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 08:10

Ze is nog goed soepel in haar lijf en rij inderdaad alleen dressuurmatig met het doel haar soepel in der lijf te houden zodat ze het minst kans op ouderdomskwaaltjes heeft.
Het duin is goed voor der achterhand en der knieën wat toch een zwak punt is bij een fries maar vind het zo moeilijk wanneer ik moet zeggen okeej en nu gaan we rustig naar je pensioen toewerken.
Vooralsnog is vind ze het nog heerlijk om te rijden dus zou ook niet weten hoe en wanneer je dat moet merken

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 08:20

Blijf gewoon goed kijken naar je paard. Jij kent je paard het beste dus je weet ook de signalen te herkennen wanneer ze aangeeft het werk niet meer leuk te vinden of niet meer aan te kunnen. 18 valt nog mee, dan kan je theoretisch gezien nog jaren mee vooruit!

Mijn paard is 21, en die rijd ik nog steeds fanatiek. We lessen nog elke 14 dagen dressuur, en springles elke week. Ik neem hem ook regelmatig mee naar springconcours en hij doet het echt nog ontzettend goed! Net een trailertje aangeschaft zodat we nog vaker wegkunnen.
Die van mij vindt het allemaal nog geweldig en is echt in topconditie.

Leeftijd is ook maar een getal.. De ene 18-jarige is de andere niet. Kijk naar het paard, dan weet je het snel genoeg..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 09:29

Suusz89 schreef:
Ze is nog goed soepel in haar lijf en rij inderdaad alleen dressuurmatig met het doel haar soepel in der lijf te houden zodat ze het minst kans op ouderdomskwaaltjes heeft.
Het duin is goed voor der achterhand en der knieën wat toch een zwak punt is bij een fries maar vind het zo moeilijk wanneer ik moet zeggen okeej en nu gaan we rustig naar je pensioen toewerken.
Vooralsnog is vind ze het nog heerlijk om te rijden dus zou ook niet weten hoe en wanneer je dat moet merken

Dat is ook best wel lastig, want niet elk paard zal laten zien dat zijn lichaam minder meewerkt door ouderdomskwaaltjes. Nu vind ik 18 jaar nog jong hoor, dus dat zal in jouw geval nog geen rol spelen, maar soms moet je ook een dier tegen zichzelf beschermen.

Mijn paard is nu 30 jaar en ik weet dat wanneer ik de longeerlijn er aan hang hij gigantisch gaat showen en uitsloven. Heel mooi allemaal, maar daarna staat hij natuurlijk wel met de gevolgen. Hij reageert op zijn instinkt, adrenaline wat op dat moment door zijn lijf gaat gieren, zonder na te denken over of hij dat nog wel allemaal kan.

Maar nogmaals, in de meeste gevallen hoef je een 18 jarige nog niet als bejaard te beschouwen. :)

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 09:34

Zolang je paard het goed vol kan houden, kan je nog gewoon rijden. Zoals hier word gezegd over de 30-jarige. Het ligt aan je paard, die laat het zelf merken

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 09:48

Het ligt aan je paard. Ik ken een paard en die is 25 en nog topfit.Ze doen natuurlijk wel rustig aan.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 09:52

Je hebt pony's van 25+ die nog actief wedstrijden lopen en nog heel fit zijn, maar je hebt ook paarden van 18 die echt op zijn. (Ook net zo als bij mensen.... De ene is met 65 oud, de andere nog helemaal niet).

Dus lastig om er iets van te zeggen. Gewoon erg op je paard letten. Mijn ervaring is wel dat rusten/roesten is en dat je het wel echt af moet bouwen...

Suusz89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 10:21

Goeie tips allemaal thnx!

Ik heb inderdaad een paard wat niet snel pijn zal laten merken.. dit is in het verleden ook al wel een probleem geweest..

Ik zal ook vast nog wel jaren met haar door kunnen rijden maar ik ben liever voorzichtig en dat ik weet hoe ik het zou kunnen merken.

laikalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:22

Is per paard verschillend we hebben er 1 van 28 die echt ongelukkig is als ze niet mee mg naar buiten dus 2 x per week klein stap rondje langs de weg of gewoon wandelen

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:51

Dit is echt per paard verschillend.
Het ene paard is bij wijze van spreken 'op' bij 15, een ander pas bij 30. Maar voorzichtig doen kan natuurlijk nooit kwaad ;)

L_Cusveller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:59

Gewoon kijken wat het paard aangeeft ;) Ik train mijn 28-jarige paardje ook nog, maar met mate. Ik rij haar 2 keer in de week (soms wat dressuurmatig, een buitenritje of gewoon een beetje rond hobbelen :P) en doe vrijheidsdressuur met haar. Dat bevalt haar heel goed, haha! :) Ik probeer met deze afwisseling het werk zo leuk mogelijk te houden voor haar

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:51

Ik heb afgelopen weekend met mijn 18 jarige een training gereden met hartslag meter. Zoiets haalt keurig objectief naar boven of wat je doet zwaar is voor je paard (dan stijgt zijn hartslag) en of er pijntjes zijn die opspelen ( dat geeft een opvallende hogere hartslag of juist wat uitschieters). Daarnaast kijke je natuurlijk zelf goed naar je paard.
Voor die van mij kreeg ik te horen dat hij best nog een tandje harder kon werken, een collega ruiter kreeg te horen dat ze beter een klein stapje terug kon doen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:55

Mijne heb ik met haar 19e op wat rustiger pensioen gezet, Ik dacht dat wel wel genoeg gewerkt hadden.
Maar nee, mevrouw werd vervelend en rondjes crossen.
Wedstrijden doen we niet meer, maar we trainen lekker rond, gaan naar buiten, fietsen, los springen.

Het hangt van je paard af. De mijne is nu 21, en staat met een 11 jarige, en die houdt haar ook wel jong hoor :+.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:59

Ik heb een 20 jarige KWPNer met veel bloed waarmee ik nog spring en cross (recreatief/oefenwedstrijdjes) en een 17 jarige Fries, beide zijn echt nog niet toe aan pensioen. De 20 jarige vind de hele week dressuurmatig in de bak echt niet meer leuk dus rijden veel in het bos. Mijn mening is wel dat een Fries iets eerder oud wordt in uiterlijk.

Suusz89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 17:01

ja qua uiterlijk word ze echt al wat ouder maar aan haar karakter merk ik nog weinig dus voorlopig blijf ik nog lekker iedere dag rijden en dan hoop ik maar dat ik haar signalen herken tegen die tijd

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:07

Doorrijden tot ze zelf aangeeft minder te willen. :) Mijne is met 25 nog op en top fit, loopt zo met 5 vingers in zijn neus alle jongere paarden eruit.

Lekker bakwerk doen om soepel te blijven (dus gewoon correct aan de teugel, over de rug, verruimen en verzamelen, zijgangen), wat springen kan ook gewoon als je het gevoel hebt dat het nog kan en vooral lekker uitrijden en als ze dat leuk vind crossen.

1 oudje gereden die gewoon graag stapt, af en toe een sprintje trekt en weer wilt stappen. Oud, versleten maar nog veel plezier in het uitrijden. Geen pijn maar gewoon minder soepel.
1 oudje die uitritten van 5/6 uur geen probleem vind. 20 km gereden op pinkstermaandag terwijl ze sinds december niet meer gelopen heeft en geloof het of niet, het was geen enkel probleem. Had wel na een km of 15 wat minder drang om te galopperen, maar dat was hoofdzakelijk door de warmte en de versleten hoeven. Je moet gewoon kijken en weten wat je paard aankan, daar zegt de leeftijd helemaal niks over.