Paard opeens bang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnneJa

Paard opeens bang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 11:39

Even de situatie uitleggen: Ik heb mijn paard nu ongeveer 4 jaar, hij is alweer 23. Het is een ontzettende goedzak, schrikt (bijna) nooit, en is gek op aandacht. Momenteel ben ik vrij druk met mijn stage, en rijd mijn tante hem twee keer in de week bij.

Maar nu zij ze dat ze gisteren hem wou poetsen, en hij uit het niets in de achteruit ging en het halster kapot rukte. Ook was hij schrikkeriger als normaal. Ik kon me hier vrij weinig bij voorstellen, en toen ik hem vandaag uit de wei haalde, was hij net zoals altijd. Maar op het moment dat ik hem wou vastzetten, ging hij ook in de achteruit... Omdat hij verder niet echt ergens heen kon en altijd wel netjes stil blijft staan, wou ik hem het touw over de hals gooien en hem zo laten staan. Maar toen ik mijn hand omhoog deed, had hij een mega schrikreactie. Dit is voor hem zeker niet normaal, het leek alsof hij bang was dat hij geslagen werd?

Ben hier nogal verbaast over, het lijkt haast of iemand hem geslagen heeft? Maar de wei is best achteraf, dus ik kan me niet voorstellen dat iemand erbij zou komen... Een paard kan toch niet uit het niets bang worden?

timokyana

Re: Paard opeens bang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:42

Ik zou eens controleren of hij nog goed ziet.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 12:02

Volgens mij ziet hij nog goed, hij reageert ook nog gewoon op de omgeving en als er iets beweegt ziet hij het ook...

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:06

Ik denk ook dat je de ogen eens moet controleren.
Misschien ziet ze aan 1 oog wat slecht!

juliettekuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:13

Ik zou aan je tante vragen of er iets is gebeurd tijdens dat zij haar verzorgde.

BS91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:33

Denk niet dat een paard de associatie legt tussen jouw opgeheven hand en eventueel geslagen zijn geworden door iemand anders in het verleden. Misschien dat hij zelf was geschrokken door het kapot rukken van het halster bij je tante en dan bij jou wat terughoudender en schrikkeriger was toen je hem opnieuw wou vastzetten? Heb iets gelijkaardigs wel eens voor gehad met een paard dat een hoofdstel kapot rukte. En anders zou ik toch ook eerder denken aan een verminderd zicht. Misschien even afwachten? Heb je de laatste dagen nog vreemd gedrag gemerkt?

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:21

Misschien heeft hij "iets" gezien tijdens het poetsen, geschrokken, de druk gevoeld van het halster en er tegen in gegaan ... En nu kan hij wel bang zijn omdat het halster kapot trekken pijn deed ? En hij is vast niet vergeten wat er gebeurde toen hij voor de laatste keer vaststond. Stapje per stapje vastzetten, poetsen, aanraken, ... tot dat je ontdekt waar het probleem juist zit.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:58

Ik denk toch echt dat er iets gebeurd zal zijn. Misschien dat je tante dit kan weten. Zou het zeker navragen. Of misschien derden. Onverwachts dit gedrag vertonen klopt niet. Medisch in orde?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:02

Meestal zie je dit soort dingen doordat de vervangende verzorger/ruiter toch iets heeft uitgehaald waardoor het paard dit gedrag vertoond. Ik snap dat het gevoelig ligt om je tante hiermee te confronteren maar zou het toch maar tactisch vragen. Eén tik over de neus terwijl ze vast stond om gepoetst te worden kan dit al veroorzaken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:11

nou kijk goed om je heen naar singalen..... ik had dit ook met een jong nog te leren paard mijn paard was alles wat die van mijn schoonzus niet was: lief leuk braaf.... ze was stront jaloers iedereen vond de mijne leuker ze heeft mijn paard gewoon zwaar mishandeld ik kon het niet geloven tot ik er een verdekt opgestelde camera had neergezet.......het bewijs was vals verkregen toch heeft de rechtbank een straf bepaald omdat het zo ongewoon bruut zinloos geweld was.
eenmaal op de andere stal is hij nooit meer zo angstig en in paniek geweest, sterker nog hij is nu van een speciale gehandicapten manage.....
jij kent je paard het best let op hij verteld jou iets, volg je hart! :j

bokker1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:38

juliettekuin schreef:
Ik zou aan je tante vragen of er iets is gebeurd tijdens dat zij haar verzorgde.

inderdaad :j

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:26

Ja, of ook een camera ophangen... zo duur zijn ze tegenwoordig niet eens meer.

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:39

Nou zeg, je zou bang worden om iemands paard als vriendendienst te verzorgen! Camera's ophangen om te kijken of je tante iets doet wat niet door de beugel kan??

Heb iets soortgelijks gehad met ons paard, de eerste keer geschrokken van een muis :+ die tegen de muur opliep en ze trok halster stuk en staldeur krom... Daarna werd vastgebonden staan eventjes eng maar met geduld ging het vanzelf weer over.

Je hebt vast al gecontroleerd of er geen plekjes, wondjes rond haar oren zitten die pijn veroorzaken?