Correcte beoordelingen op dressuurwedstrijden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cowgirlsam

Correcte beoordelingen op dressuurwedstrijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 21:40

Graag zou ik willen weten of er meer mensen met dezelfde ervaringen zijn op dressuurwedstrijden:

Ik rijd met mijn rijpaard (kruising/vuilnisbakkie) inmiddels M1 +9, we zijn daar gekomen met veel geduld, tijd en flink trainen. Het is geen paard met de geweldige moves van sommige paarden die er op gefokt zijn, maar als ik hem eenmaal lekker aan het lopen heb is hij geen verkeerde verschijning.
Nu wordt iedereen op wedstrijden wel eens hoger of lager gejureerd dan eigenlijk verdiend, maar ik merk dat ik met ' mijn vuilnisbakkie' de sterren van de hemel moet rijden voor +punten. De 6jes krijg ik wel maar bij bijvoorbeeld een mooie uitgestrekte draf, die duidelijk verruimd en van achter uit wordt gereden krijg ik soms ook maar die magere 6.
Mijn inziens gebeurd het nog al wel eens dat er voor de mensen met 'huis, tuin en keuken paarden' niet altijd waardig gejureerd wordt.
Ik hoef zelf niet in de top3 te eindigen om er zelf een goed gevoel over te hebben en ik gun het de mensen met 'de betere paarden' ook om boven mij te eindigen, maar als ik af en toe mijn punten zou krijgen wanneer het gewoon dubbel en dwars verdiend is zou dat fijn zijn.

Mousmous

Re: Correcte beoordelingen op dressuurwedstrijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:47

Je zou dan eigenlijk een filmpje moeten plaatsen, ook met de uitgestrekte draf, dan is het pas goed beoordelen voor een ander. Nu moet je er van uit gaan dat jij dus beter rijdt dan de punten die je krijgt, puur en alleen omdat jij dat zegt. Dat maakt het wel moeilijk.
Hier in de buurt rijden zat kruisingen, friezen enz. Maar degenen die gewoon een goede proef neerzetten krijgen ook gewoon goede punten. En 'tuurlijk krijg je wel eens meer of minder dan verdiend was, maar over het algemeen denk ik dat het wel meevalt.

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 21:49

ik begrijp wat je bedoelt Mousmous, maar ik vraag niet om een beoordeling over mijn rijkunsten. Wil gewoon weten of er meer mensen zijn die hier wel eens tegen aan lopen.

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:50

De dresssuur is ten opzichte van het springen een echte jurysport, soms verdien je de punten maar krijg je ze niet en andersom. Het is erg vervelend dat jij zo erg je best doet, een goed gevoel hebt over een oefening en alsnog een zesje krijgt. Misschien kun je naar je eigen protocol en paardje kijken voordat je kijkt naar de paarden van de concurrentie. Wat wordt er op de protocol vermeldt over de schouderbinnenwaarts, het uitstrekken en bijvoorbeeld de galop. Een jury is verplicht er na een half uur na de laatste start nog te zijn, vraag desbetreffende persoon eens hoe jij van die zes een zeven kan maken, of van die vier een vijf. Als het commentaar niet duidelijk is ( of er helemaal geen commentaar is gegeven ), vraag het de jury. In jouw opzichte is het zo dat de dressuurpaarden (of pony's) met betere beweging dus altijd in de top drie eindigen? Ik denk dat het puur toeval is dat dit steeds voorkomt, als jij netjes je oefeningen uitvoert, leuk op het paard zit dan kom je in mijn ogen al een heel eind.
Ik heb zelf een springpony en ik eindig ook menig maal in de top drie.
Heel veel succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:55

Zolang er mensen hier op Bokt zijn die steeds hoog scoren met haflingers, friezen, fjorden en zelfs een shetlander neem ik dit soort topics altijd met een halve bus zout.
Uitstrekken is niet verruimen namelijk. In de M wordt zowel middendraf als uitgestrekte draf gevraagd, juist het overduidelijke verschil daar tussen kunnen laten zien leverd bijvoorbeeld punten op.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:56

Ik heb vorig weekend nog geschreven bij een L2 ring (ca 30 combinaties) en mij viel het juist op dat de meeste HTK paarden niet correct worden gereden. Vrijwel alles was scheef of stijf (of zelfs kreupel, paard had 'moeilijke hoeven', werd vervolgens nog naast ons in de springring verder gereden..) De 'mooiere' dressuur gefokte paarden waren daarintegen veel losser en rechter. Het zal natuurlijk niet altijd zo zijn, maar dat viel mij op ;) Ik vond de jury overigens heel terecht in haar beoordeling, maar ik kan me voorstellen dat een knap exterieur nog wel eens mee kan wegen in de beoordeling..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:57

Mijn bijrijdster is met mijn vuilnisbakken pony Z2 dressuur startgerechtigd tussen de paarden.
Wij merken hier eigenlijk weinig van.
We moeten ook keihard trainen om de pony (zie mijn profiel voor uiterlijk) zo te laten lopen, maar zijn bijna nooit zonder winstpunt of prijs thuis gekomen. Geregeld staan ze boven alle dressuurkastelen op nummer 1.
Het is wel zo, dat je met zo een paard of pony vaak niet zo'n mega uitgestrekte draf eruit krijgt, omdat dit gewoonweg fysiek niet mogelijk is. Mijn pony vindt verruimen nog steeds heel moeilijk maar doet enorm haar best. Ik ben het gewoon met de jury eens dat het voor een 6 is en op een hele goede dag voor een 7. Voor deze pony is het eigenlijk een 10, maar in het algemeen in de dressuur had ik er ook een 6 voor gegeven.
Mijn ervaring is dat als je heel correct rijdt, je oefeningen netjes rijdt en je basis heel goed in orde is, dat je dan zelden last hebt dan dit soort dingen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:00

elinebakker schreef:
Ik heb vorig weekend nog geschreven bij een L2 ring (ca 30 combinaties) en mij viel het juist op dat de meeste HTK paarden niet correct worden gereden. Vrijwel alles was scheef of stijf (of zelfs kreupel, paard had 'moeilijke hoeven', werd vervolgens nog naast ons in de springring verder gereden..) De 'mooiere' dressuur gefokte paarden waren daarintegen veel losser en rechter. Het zal natuurlijk niet altijd zo zijn, maar dat viel mij op ;) Ik vond de jury overigens heel terecht in haar beoordeling, maar ik kan me voorstellen dat een knap exterieur nog wel eens mee kan wegen in de beoordeling..

En hierom moet je dus zorgen dat als je met een paard komt dat geen dressuurkanon is, dat je basis zeer correct is en je laat zien dat een HTK paard ook de mooiere dressuurpaarden eruit kan lopen in lossigheid in zijn lijf.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:08

Ik vind het nogal vermoeiend dat mensen denken dat ze minder beoordeeld worden door hun paard. Natuurlijk die jury's zijn er tussen maar de meeste kijken naar wat jij neerzet, niet naar of jou paard zijn hoeven in zijn neus gooit.
de "ik-had-160-maar-de-jury-houd-niet-van-weetikwelkras" smoes is echt niet van toepassing.

Als jij de paard heel netjes correct voor elkaar hebt, ziet een jury dat en krijg je daar punten naar. En met een HKT paard zoals jij het zegt, kan je ook de rubriek winnen van al die dressuur gefokte paarden.

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 22:09

Def jouw voorbeeld van jouw pony slaat ook wel een beetje op die van mij.
Maar ik vraag me wel eens af of er niet meer naar de paarden gekeken moet worden, een paard wat van zichzelf wat minder ruim loopt in bv een arbeidsstap en vervolgens bij een middenstap een duidelijke verruiming van achteruit laat zien hoort toch gewoon een voldoende te krijgen?
En als er idd fysiek niet meer in zit maar de gevraagde oefening wordt correct en wat minder spectaculair getoond is dat toch ook prima?

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:18

Dat is idd prima, om een correcte verruiming te laten zien, maar dan blijf je dus op een 6 of 7 steken......Ik vind dat er juist niet naar het paard gekeken moet worden, wat voor ras dat is, want daar gaat het niet om in de basis. IN de basis gaat het om takt, regelmaat, ritme, ontspanning, lossigheid in lijf, aanleuning! Dat kan elk paard voor elkaar krijgen, hoe die ook gebouwd is. De dressuur gefokte kwpn-er zal dat misschien iets makkelijker en sneller laten zien dan een minder dressuur gefokt paard, maar elk paard kan dit, mits correct gereden. Daar moet een jury op letten vind ik, dat probeer ik zelf als jury ook altijd zoveel mogelijk voor me te houden. Helaas kom ik maar weinig echt goed gereden paarden tegen, en dat heeft niks met ras te maken. Ik heb altijd op 'andere' rassen dressuur gereden (groninger, kruising haflinger van def hierboven) en ik heb er nog niet veel van gemerkt dat ik minder gepunt wordt omdat ik een kruising heb of een pony. Mij geeft dat juist extra uitdaging om mijn oefeningen en basis technisch heel goed voor elkaar te krijgen en te laten zien, zodat ze niet om mij heen kunnen.

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 22:23

en dat is dus juist het geen waar ik ook voor 200% voor zal gaan orion456, voor mij is het ook zeker een uitdaging om het tegendeel te bewijzen!!! ik ben het idd wel eens met je punt betreft de basis, als die niet in orde is zul je idd nooit hogere punten scoren.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:31

Wat ik bedoelde is, hoe reeel is het beeld van jezelf. En dat geld natuurlijk niet alleen voor jou, maar voor iedereen die vind dat hij lager beoordeeld wordt vanwege een afwijkend ras/kruising.
Ik heb al heel wat mensen, ook ruiters met KWPN paarden, horen klagen over de jurering dat deze te laag zou zijn. Vaak genoeg heb ik dan ook de proeven gezien, en ik zeg niet dat dit voor jou van toepassing is, maar er wordt ook gewoon vaak slecht/minder goed gereden.
Maar net wat hierboven gezegd wordt, als de basis goed is kom je al een heel eind. Goede basis en correct de proeven rijden, dan kom je gewoon aan die punten.
Super dat je zo fanatiek bent, en idd wil bewijzen dat die stelling niet juist is. Respect voor.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:37

Sizzle, uitstrekken is natuurlijk wel verruimen. Alleen niet versnellen. Bij een uitgestrekte draf verruimt het paard tot zijn maximale kunnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:54

Mousmous schreef:
Sizzle, uitstrekken is natuurlijk wel verruimen. Alleen niet versnellen. Bij een uitgestrekte draf verruimt het paard tot zijn maximale kunnen.

Ja dat bedoel ik natuurlijk ok he... :+
Maar er zit nogal een verschil tussen netjes verruimen (middendraf) en goed uitstrekken en dat wordt wel eens vergeten voor het gemak.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 23:06

Ik heb ook al een paar keer op mijn protocol zien staan dat ik die ponypassen eruit moet rijden. Vraag alleen af hoe de jury daaraan komt, ok, mijn merrie heeft zenuwachtige tripelpassen op stressmomenten, maar ze is volbloed BWP, zit nergens pony in, en is echt wel 1m60 groot.

Natuurlijk moet ik die stresspassen eruit rijden, maar vraag me echt af waarom de jury zo vaak over pony spreekt, ik rij wel degelijk met een paard... Dus denk toch echt wel dat sommige jury's met 'vooroordelen' jureren. Maar ik rij wedstrijden voor mijn plezier en om ervaringen op te doen dus vind het niet erg. Denk dat ik volgende keer maar is met de jury ga praten, en ga uitleggen, dat ik niet eens met een pony rijd.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 23:20

Een klein paard met trippelpassen oogt ook snel een pony natuurlijk. Daarnaast worden trippelpassen ook vaak bij paarden ponypassen genoemd. Omdat Ponys vaak die trippelpasjes hebben. Dat is niet gewenst, dus logisch dat je dat op je protocol hebt staan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 23:24

Seltje schreef:
Ik heb ook al een paar keer op mijn protocol zien staan dat ik die ponypassen eruit moet rijden. Vraag alleen af hoe de jury daaraan komt, ok, mijn merrie heeft zenuwachtige tripelpassen op stressmomenten, maar ze is volbloed BWP, zit nergens pony in, en is echt wel 1m60 groot.

Natuurlijk moet ik die stresspassen eruit rijden, maar vraag me echt af waarom de jury zo vaak over pony spreekt, ik rij wel degelijk met een paard... Dus denk toch echt wel dat sommige jury's met 'vooroordelen' jureren. Maar ik rij wedstrijden voor mijn plezier en om ervaringen op te doen dus vind het niet erg. Denk dat ik volgende keer maar is met de jury ga praten, en ga uitleggen, dat ik niet eens met een pony rijd.

_O- Goeie sarcastische post! neem aan dat je hem zo bedoeld.

Hier pony ruiter in optima forma, vermaak me prima tussen de paarden.
Rij momenteel een voor juryleden en omstanders volkomen onbekend ras en hij wordt nogal eens aangezien voor een of andere kruising. Maar dat maakt voor de punten uiteraard niets uit.
En net zoals andere ruiters, krijg ik soms meer punten dan verdiend en soms iets minder :D :+ , maar gemiddeld genomen klopt het prima.
Al dat geneuzel altijd over rassen en pony's zucht, als je strakke proef rijdt en de boek voor elkaar hebt,
krijg je je punten echt wel.
En ja, als iemand anders een bewegings kanon heeft en jij een Truus Simpel, dan zal die met dat bewegings kanon met correct uitgevoerde oefening meer scoren dan Truus Simpel.
Lijkt me dan ook niet raar.

Zou pas idioot zijn als mijn fjord die echt niet kan uitstrekken een 8 of 9 zou krijgen voor haar uitgestrekte draf, omdat ze zich voor meer dan 100% inzet!
Op school krijg je de punten ook niet voor je inzet, maar voor het resultaat op een proefwerk.
Jup, is wel eens balen, maar ja, nobody is perfect, geen paard en zeker geen ruiter!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 23:39

cowgirlsam schreef:
Def jouw voorbeeld van jouw pony slaat ook wel een beetje op die van mij.
Maar ik vraag me wel eens af of er niet meer naar de paarden gekeken moet worden, een paard wat van zichzelf wat minder ruim loopt in bv een arbeidsstap en vervolgens bij een middenstap een duidelijke verruiming van achteruit laat zien hoort toch gewoon een voldoende te krijgen?
En als er idd fysiek niet meer in zit maar de gevraagde oefening wordt correct en wat minder spectaculair getoond is dat toch ook prima?

Een jury moet beoordelen wat er in de ring getoond wordt. Niet meer en niet minder. Als er rekening gehouden zou gaan moeten worden met "ja maar, hij doet de oefening wel niet helemaal goed, maar hij probeert het zo goed", dan hou je geen ruimte meer over om de paarden die wel en wat ruimer zijn en de oefening correct doen te belonen. Want hoe je het ook wendt of keert, een paard dat een oefening beter uitvoert, verdient een hoger cijfer dan een paard dat een oefening voldoende uitvoert. Een oefening die correct uitgevoerd wordt, zorgt voor een voldoende. Een oefening die goed wordt uitgevoerd (ook al is dat omdat het paard zo gebouwd is dat deze de oefening makkelijker goed kan uitvoeren) zorgt voor een hoger cijfer. Zo simpel is het.

De kunst met een "normaal" paard is om juist alles zo correct mogelijk te rijden. Rij goed en precies op de letter, zorg dat de aanleuning correct is, rij de verruimingen naar kunnen en dan kan je heus de combinaties die het alleen van de schoonheid van hun paard moeten hebben eruit rijden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 23:54

Hier ook een amazone die als hippisch herintreedster met een pony tussen de paarden rijdt ( inmiddels L1 +7) en ik heb tot nu toe nog niet het idee gehad dat ik minder punten kreeg omdat ik met een pony start.

Inderdaad: zo nu en dan krijg je meer punten dan verdient, en zo nu en dan krijg je net wat minder punten dan verdient/verwacht. Maar om dat nog meer te nuanceren: soms heb ik het gevoel dat ik echt een fijne proef heb gereden en vind ik dat mijn punten wat laag uitvallen. Ik heb echter het geluk dat veel van mijn proeven gefilmd worden. En eerlijk is eerlijk: als ik dan zo'n filmpje terug zie, dan moet ik vaak toch constateren dat het beter vóelde dan dat het er in de realiteit uit zag. Vaak ben ik het dan dus achteraf toch wel weer eens met je jury.

En verder: gewoon zorgen dat je gewoon de zaken zó goed voor elkaar hebt, dat er geen ruimte meer is voor een vooroordeel..

Of een paard kopen... (grapje.....)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:56

Dan kom ik ook nog even terug op de middendraf. Zoals jij nu hebt gezegd verruim je duidelijk de draf en is van achter naar voren gereden. En dan krijg je een mager zesje. Niet alleen het verlengen van de passen telt. Is de voorbereiding goed vanuit de hoek, rijd je echt bij de letter weg en vang je het paard weer op vlak voor de letter aan het eind van de diagonaal en komt hij dan ook netjes van achteruit terug? Dat telt allemaal mee in de beoordeling. Ik zie heel vaak mensen een middendraf rijden, bijv van K naar M, waarbij ze een paar meter na de K pas echt gaan verruimen en meters voor de M hun paard weer terugnemen. Dat kost ook punten. Ik vind dat je dan gewoon punten laat liggen.

Ik zeg niet dat dit bij jou gebeurt, maar over het algemeen wel. Daarbij wordt er altijd maar gesproken over het talentvolle KWPN sportpaard waar niet van gewonnen kan worden. Maar er zijn net zo goed stijve harkjes onder de KWPN ers. Of paarden die maar kort bewegen of vlak, een slechte galop of draf hebben, of wat dan ook. De ruiters met deze paarden zitten echt niet in een andere situatie dan degenen met de koudbloeden/kruisingen enz. Die zullen er ook extra aan moeten rijden, en ook zeer correct hun proef moeten rijden om aan hun punten te komen. Wat lichamelijk te kort komt zal toch op een andere manier gecompenseerd moeten worden wil je leuk meedoen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 08:09

Een dressuurproef wordt in onderdelen beoordeeld.
De proef bestaat uit 30 onderdelen (29 plus 1) of 34 onderdelen. En de uitgestrekte gangen maken daar maar een heel klein onderdeel vanuit.
Met mijn haflinger incasseren we de onvoldoendes voor de uitgestrekte draf gewoon, dat betekent dat we ze op andere onderdelen moeten compenseren.

Zo heeft ieder paard wel betere en slechtere punten: werk aan de winkel.
Mijn KWPN kan prachtig uitstrekken in draf, maar daar verlies je weer punten op rust en ontspanning. Die heeft onze Haflinger juist in overvloed.
Een combinatie van deze 2 zou super zijn :D in de wedstrijdsport
Laatst bijgewerkt door janouk op 03-06-14 08:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 08:10

Helaas is het niet anders. Als jouw paard niet kan strekken voor een 8, dan krijg je ook geen 8 op je protocol. Ook al doet jouw HTKpaard voor zijn doen nog zo z'n best.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 08:20

Herkenbaar hoor, je verhaal. Ik rijd ook geen bewegingswonder, paard met wat weinig afdruk/ vrij vlak (zit wel weer lekker). Ze is in de basis wel gewoon netjes voor elkaar. Ik rijd op de selecties eigenlijk altijd wel een wp, maar beetje afhankelijk van de jury of ik middenmoot of bovenin eindig. Het is zo als het is, ik weet dat ik het niet van de middengangen en de onderste onderdelen (stap, draf, galop) moet hebben. Maar ik concentreer me op haar sterke punten (lengtebuiging, halthouden, afwerking). Dan kan je dr best wel eens van balen, als een sterke beweger met fouten in de proef boven je eindigt, maar je weet dit van tevoren.

En als ik sommige paarden zie lopen, dan begrijp ik best dat zij wel op onderdelen 8en halen. Dan kan je je wel een paar spanningsfouten veroorloven.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:28

Ik vind je verhaal ook herkenbaar. Ik dacht altijd best redelijk te rijden en dan nog kwam ik maar nét tegen een winstpunt aan. Maar ik was altijd zo slim om het te laten filmen en als ik dan terug keek was ik het toch wel eens met de jury. Als ik nu de filmpjes terug kijk vind ik zelfs dat die juryleden me veel te veel punten gegeven hebben!
Ik denk dus dat je je proeven en je trainingen eens moet laten filmen, dan kun je zien of je wel een reëel beeld van jezelf gecreëerd hebt. Wedstrijden rijden en altijd denken dat je te weinig punten krijgt is natuurlijk niet leuk en zo kun je dat wellicht oplossen.