Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Grease schreef:elke dag naar de wei en uit de hand laten eten, langzaam steeds zachtjes aaien op haar hood, of als ze dat zelf liever heeft op haar hals/borst, als dat vertrouwd is eens rustig een touwtje over haar hals leggen, eten geven en weer weg gaan. zo uitbouwen
Grease schreef:Je zegt dat er ook momenten zijn dat je haar wel te pakken krijgt. Hoe pak je haar dan? probeert ze dan voor je weg te rennen maar ben je snel genoeg om haar te pakken of laat ze het wel gewoon over zich heen komen? loopt ze dan braaf mee of vlucht of protesteert ze?
Bhriseis schreef:Mag je haar aaien met een touw? Niet langs haar hoofd, maar langs haar hals, met een gestrekte arm?
Anders zou je dat kunnen proberen, en op een keer rustig aan het halstertouw over de hals leggen. Misschien dat je haar dan zo kunt meenemen? Ideaal is het niet, maar het neemt wel de druk weg van jij die aan haar hoofd wilt komen, terwijl ze toch wat meer vertrouwd met je raakt.
Edit: O ja, en als je haar een keer te pakken krijgt, de eerste keren haar meteen weer loslaten. Een snoepje, en los. Want touwen en halsters = leuk
aerdenhout1 schreef:Als je haar een maal hebt, hoe moeilijk ook, even een week of 2 binnen en intensief aan de gang met haar. Halster om en heel veel aanraken met lieve woordjes en eventueel zelfs snoepjes.
Ga wandelen met haar, aan de longeerlijn bezig gaan enz. enz.
Dan op een klein stuk los, dus niet op het land, weer pakken en los en zo steeds verder gaan.
Ze is bang voor een touw, dus juist daar veel mee bezig gaan als je haar eenmaal hebt gevangen.
Larissbruil schreef:mnkortleve schreef:En wat gebeurd er als je de rollen nu eens om draai?
Dus dat ik voor haar wegloop??
mikkiej4 schreef:o in de wei gaan zitten in het gras en dan komt ze van eigens wel dichterbij en ala ze met haar hoofd omlaag in is dan kan je probreren haar te aaien wel natuurlijk snoepjes bij de hand hebben
En ik las dat je liever geen snoepjes wou, omdat ze dat dan linkt aan eten in plaats van vertrouwen. Op zich is dit in het begin niet zo slecht, zolang ze weet dat ze alleen een beloning krijgt als ze iets goeds doet, en hoe meer ze voor je wilt doen voor eten, is ook vertrouwen hebben. En wanneer ze iets standaard durft (als halster toelaten oid) dan daar geen snoepje meer geven, maar voor het volgende stapje. En ik zie dat je al heel veel goede tips hebt gekregen, dus succes!
Zal vast wel goed komen met tijd en geduld. Marocje schreef:Grappig je hier tegen te komen Zowie!
Maar ik snap dat je liever niet met snoepjes werkt, vooral een shet kan daar erg opdringerig van worden. Toch zou ik het ook proberen te linken aan wat leuks: nu had je haar, dus aai haar een beetje, misschien met een borstel en wanneer ze maar iets ontspant belonen. Misschien is het wel handig om meteen te werken met een commando koppelen aan het snoepje, zoals ' toe maar'. ALs je dit hebt hebt gezegd, krijgt ze wat lekkers. Dit hebben ze erg snel door, en dan kun je dus ook wanneer je het halster weer af doet, het laatste snoepje geven: op die manier blijft ze dus ook nog even die seconden wachten ipv weg te spurten...
ZowieZo schreef:Hele kleine stapjes nemen, en je klein maken. Desnoods laat je een spoor van snoepjes achter, en ga je gewoon op de grond zitten, waar het spoor eindigt, en wacht je tot ze komt. En elke keer dat je haar eindelijk hebt, zonder dat ze heel angstig is en wilt vluchten (zolang ze angstig is moet je ook niets vragen, want dan wil ze waarschijnlijk alleen maar meer vluchten), gewoon haar gaan aaien, vervolgens met het halstertouw langs haar hoofd en nek strijken, vervolgens met het halster. En heel veel belonen! In het begin, als je het halster eenmaal om kan doen, mooi maar niet verder gaan. Gewoon halster om, belonen, halster weer af en opnieuw belonen. En zo steeds een stapje verder. Ga er maar van uit dat er urenwerk in gaat zitten, maar het is enkel een kwestie van vertrouwen opbouwen in alle rust en zonder haast.En ik las dat je liever geen snoepjes wou, omdat ze dat dan linkt aan eten in plaats van vertrouwen. Op zich is dit in het begin niet zo slecht, zolang ze weet dat ze alleen een beloning krijgt als ze iets goeds doet, en hoe meer ze voor je wilt doen voor eten, is ook vertrouwen hebben. En wanneer ze iets standaard durft (als halster toelaten oid) dan daar geen snoepje meer geven, maar voor het volgende stapje. En ik zie dat je al heel veel goede tips hebt gekregen, dus succes!
Zal vast wel goed komen met tijd en geduld.