Western kleding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blub93

Western kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 15:31

Hoi allemaal,

In de zomer ga ik met een groep op vakantie in Frankrijk. We gaan een week western rijden op een ranch.
Ik heb zelf helemaal geen ervaring met western rijden en zal in Frankrijk dan ook les/goede begeleiding krijgen. Heb er in ieder geval heel veel zin in.

Maaaaaar..

Wat voor kleding raden jullie me aan? Ik zie op verschillende foto's van Bokkers dat zij met spijkerbroeken rijden. Is dit goed te doen? Krijg je daardoor geen 'doorrij-plekken'? Verder was ik van plan om gewoon mijn jophurs aan te doen. Hebben jullie tips?

Groetjes

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:34

Neem je toch lekker je rijbroek mee met jophurs?
Ik kan rijden met elke spijkerbroek zonder doorrijplekken, maar kan me voorstellen dat dat niet iedereen fijn vind.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:36

Ik rijd ook western in mijn spijkerbroek en jodphurs en ik vind het prima kunnen. Ik vind een spijkerbroek zelfs fijner zitten dan een rijbroek, maar dat ligt er welke spijkerbroek je aan hebt. Een te strakke zit niet zo fijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:37

Als je voor een spijkerbroek gaat, neem dan een spijkerbroek met een enkel gestikte naad aan de binnenkant van je broekspijp, zoals een wrangler. Een gewone rijbroek kan ook maar ik vind een spijkerbroek meer houvast geven in een westernzadel.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:39

Ik zou aandoen waar je het fijnste in kunt rijden. Vooral geen risico lopen op doorrijden of pijnlijke plekken, want dat is echt geen lolletje.
Je zou altijd een spijkerbroek mee kunnen nemen en na een paar dagen proberen hoe dat gaat, dan ben je inmiddels ook al een beetje aan het zadel gewend.
Vakantie en rijplezier gaat vóór kledingkeuze zou ik zeggen. Je wilt achteraf niet hoeven zeggen: had ik mijn rijbroek maar aangedaan, dan had ik tenminste fijn kunnen rijden.... Dat is zonde van je vakantie.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:39

Ik zou eerder voor een paar stevige schoenen met kleine hak kiezen. Jodphurs zijn over het algemeen wat smaller dan westernlaarzen en western stijgbeugels zij meestal breder dan "gewone" stijgbeugels....
Maar kan me voorstellen dat je geen fortuin aan laarzen uit wil geven.... Misschien kun je via marktplaats oid aan leuke 2e handse komen?

Qua broek, ook ik heb me nog nooit doorgereden met spijkerbroek, maar dat kan bij iedereen verschillen natuurlijk.... Waar je bij spijkerbroeken op kunt letten is dat je bijvoorbeeld een elastische spijkerbroek pakt met niet te dikke naden aan de binnenkant van je benen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:40

Cassidy

Re: Western kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:42

Qua schoeisel heeft Denise04 wel gelijk, een paar stevige wandelschoenen kunnen ook, en als je bij een schoenenzaak gaat kijken kosten die beduidend minder dan westernlaarzen.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:52

Cassidy schreef:
een paar stevige wandelschoenen kunnen ook, en als je bij een schoenenzaak gaat kijken kosten die beduidend minder dan westernlaarzen.

Dit is idd een mooi alternatief!
Maar nogmaals, ik zou niet met jodphurs in een westernzadel stappen.... Heb er al veel "bijna" lelijke ongelukken mee zien gebeuren op die manier ;(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:55

Een westernstijgbeugel kan niet zo snel losschieten als een dressuurbeugel, dus voor je eigen veiligheid zou ik idd niet met dresuurlaarsjes rijden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:34

Als je voor een jeans broek kiest neem er dan wel een met een hoge taille anders zit je gegarandeerd met een bouwvakkers decolleté.
En liefst wat langere pijpen zodat je geen water in je kelder hebt tijdens het rijden.
Zoals reeds gezegd kies een model met een enkele naad aan de binnen been kant.

Als je kiest voor western laarzen koop dan wel echte rijlaarzen bij een paarden winkel en geen show laarzen uit sommige schoenwinkels.

Sjonniex96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:37

Veel plezier en kan gewoon wel in een in een spijkerbroek.

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:42

Doordat westernzadels wat harder zijn kwa leer enzo heb ik meestal een spijkerbroek aan ook heb ik er wat meer grip door. Het is ook prima te doen met je paardrijdbroek. Ik rijd ook nog steeds met jophurs

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:10

Inderdaad is het ook prima als je met een spijkerbroek western gaat rijden,
Ik rij zelf dressuur en ik doe aan springen veel verstand heb ik er dus totaal niet van.
:=

blub93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 19:30

Oké bedankt voor jullie reacties!!! :D