Vreemde service of gewoon "te dikke" kuiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

guusjepino

Vreemde service of gewoon "te dikke" kuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:42

Na jaren van afwezigheid binnen de ruitersport, heb ik besloten om weer de draad op te pakken en weer te gaan paardrijden. Afgelopen weekend ben ik op pad gegaan om weer een nieuwe ruiter-outfit aan te schaffen. Nu heb ik een 6 tal jaar niet gereden, daarvoor western (eigen paard). Dus mijn dressuur ervaring met dito outfit stamt dus af uit de oertijd...lees 10-15 jaar geleden. Een complete leek wil ik mezelf niet noemen. Aagezien het paardenvirus altijd in mijn bloed heeft gezeten en ik mezelf altijd op de hoogte heb gehouden.

Ik ben vol goede zin naar een grote ruitersportzaak gegaan, waarvan ik de naam niet wil noemen want ik ben er niet op uit om "iemand" zwart te maken. Maar daar binnengekomen verbaasde ik mij dat geen enkele laars paste, mijn kuit was gewoonweg te "dik", de laarzen hadden allen smalle schachten. Nu heb ik kledingmaat 40-42 en ben stevig maar zeker niet dik. Mijn man stond vol verbazing te kijken. Bij navraag bij een winkelmedewerker werd mij verteld dat ik idd te dikke kuiten heb en er voor mij geen rijlaarzen zijn. Ik werd haast als een parasiet de winkel uitgewerkt. Op mijn vraag of er merken zijn met een bredere schacht en of deze te bestellen zijn werd er heel duidelijk NEE gezegd. Kijken wilde ze niet.
Op de valreep werd me nog wel verteld door de winkelmedewerker dat hij het vreemd vond dat ik nergens in paste, het zag er volgens hem namelijk zeker niet verkeerd uit...vreemde opmerking ...

Ik ben vervolgens naar een kleinere, lokale ruitersportwinkel gegaan en ben daar keurig geholpen. Waarbij mijn kuiten opgemeten zijn. Ze zijn zeker niet te dik maar de maat in combinatie met mijn lengte maakt dat er voor mij weinig keus is. Of je moet echt laarzen op maat laten maken, wat ik voor nu gewoon teveel vind kosten.

"vroeger" had je in mijn opinie meer keuze...of vergis ik me... Dit betekent dus dat kleinere, stevige (gedrongen) mensen geen rijlaarzen kunnen passen?

Ibbel

Re: Vreemde service of gewoon "te dikke" kuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:45

Waarom ga je niet voor jodphurlaarsjes en chaps? Wel zo fijn, zeker in de zomer. 's Winters kun je er eventueel warmere rijschoenen bij aandoen, ook handig. En je kunt nog eens op een Westernpaard stappen ook ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:46

Hier nog 1 heb voetmaat 41/42 kuitmaat 43/44 (twee verschilldende benen) en een hoogte van 47. Is gewoon niks in te vinden wat standaard past. Alleen de Bath van mondoni paste qua wijdte maar is eigenlijk te laag. Laars is nu uit het assortiment bij Divoza. Ze krijgen nieuwe laarzen met een gelijkwaardige kuitmaat maar dan zijn ze dus nog steeds te laag.

Ik ga nu laarzen op maat laten maken, twijfel nog tussen welke cavallo, petrie of lipica.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:47

Ik denk juist dat je tegenwoordig veel meer keus hebt wb rijlaarzen en maten.
Ik kan me van vroeger niet herrinneren dat er verschillende schachtwijdtes waren. Nu heb je toch vaak al S, M en L.
Ik heb overigens het omgekeerde probleem. Ik zit aan maatlaarzen vast omdat mijn kuiten te smal zijn. :+
Wel apart dat die winkelmedewerker je zo slecht wilde helpen en ik zou daar dan zelf ook niet snel terugkomen. :n

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:47

Mag ik vragen welke maat je hebt voor de kuit in combi met je voetmaat?
Ik heb hier ook last van gehad, kon erg moeilijk laarzen vinden.
gelukkig nu een leuk paar gevonden maar ik met veel plezier in rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:48

Nou de meeste rijlaarzen zijn juist vrij wijd... De smalle vind je bijna niet. Er zijn tegenwoordig zoveel merken die extra wijd hebben..

Echt smalle is ook een ramp ik heb mn benen te smal voor alle laarzen. Optie voor je kan zijn laarzen laten aanmeten of joppers met chaps idd.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:48

Same problem here! Gewoon normaal postuur maar mijn kuiten zijn vrij gespierd en dus 'dikker'. Ik pas geen standaard rijlaars. Kleine voet, korte onderbenen en beste kuiten staat gelijk aan grote frustratie bij aankoop rijlaarzen. Een keer met goede moed Petrie Gaithers laten aanmeten. Na een paar keer rijden toch weer moeten laten aanpassen. Totale kostenplaatje ruim €125,- en de gaithers nooit gebruikt. Ze hebben nooit goed gezeten... Dus nu ook een grote angst om voor zo'n €300,- rijlaarzen op maat te laten maken.

Tip: leren jodphurs met chaps. Rijdt minstens zo fijn als een rijlaars, is stuk goedkoper, heerlijk om na het rijden je chaps af te kunnen doen en op je schoenen verder te gaan en als je voor leren chaps gaat dan is bijna niet te zien dat je met chaps rijdt. Ik heb schoenen en chaps van Ariat. Die chaps zijn best flexibel en ook flinke kuiten passen hierin :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:50

guusjepino schreef:
Dit betekent dus dat kleinere, stevige (gedrongen) mensen geen rijlaarzen kunnen passen?

Ja..en voor dunne lange benen zijn de standaardmaten ook niet bedoeld... je moet "normale" kuiten en beenlengte hebben... want ze maken alleen standaard fabriekslaarzen voor de middenmoot.

Schoenen/jodphurs met chaps of laarzen op maat maken.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:56

Jodhpurs met chaps kunnen, maar een jodhpurbroek is ook een optie, die vind ik echt ideaal! Rijlaarzen probeer ik niet eens meer ;)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:57

Ik ben klein en heb dikke kuiten, ik heb ze bij lipica laten aanmeten, ik paste de laarzen van mondoni. Maar die waren zo kapot.
Verder denk ik dat het dan chaps worden of maatwerk.
Ik vind dat de laarzen niet klein vallen maar we wordt gewoon gekeken naar wat de meest voorkomende maten zijn tegenwoordig.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:59

Ik zit ook vast aan maatwerk. Heb stevige kuiten, maar daarnaast een blijkbaar erg lang onderbeen. Baal er ook wel van, zou (ondanks dat ik veel rijd) ook best wel een paar goedkopere laarzen erbij willen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:01

Mijn kuiten zijn ook dikker dan vroeger. Ik ben uiteindelijk ook bij Lipica terecht gekomen. Daar wordt op maat gemaakt en de prijs was daar nog redelijk. Moet zeggen, was eerst even teruggaan omdat ze toch nog opgerekt moesten worden maar nu zitten ze echt goed.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:03

pff het is toch belachelijk..

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:03

Ik kan je mountainhorse rijlaarzen aanraden. Ik ben klein met zeer stevige kuiten en hun highrider brede kuitmaat past perfect. Deze staan ook standaard in de winkel, de mijne komen toevallig bij divoza vandaan, ze kostte toen 239 euro. Uiteraard kun je ook laarzen op maat laten maken, als je wilt kan ik je wel even de gegevens van iemand pben die dat in Drenthe doet. Die kan ze zo gek maken als je wilt ( zowel qua model als bling bling )

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:25

Bij mij valt het onder vreemde service, maar sommige ruitersportzaken willen gewoon weinig moeite doen terwijl er best wel mogelijkheden zijn.
Dat je als winkel niet elke maat op voorraad hebt is logisch, maar ze kunnen het wel bestellen.

Mountain Horse en Ariat hebben verschillende kuitmaten in het assortiment, ook de duurdere merken (Petri, Derby noem maar op) hebben een heel uitgebreid maatsysteem.

Anders lipica voor betaalbaar maatwerk.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:31

Voor mij zijn alle standaard laarzen veel te hoog.
Snap niet hoe mensen aan die lange benen komen, maar ik heb ze niet :(

Dus nu heb ik hele fijn jodhpurs waar ik de hele dag op lopen kan, en chaps voor thuis, en nette voor de wedstrijden.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:20

Ik heb er ook last van hoor.

Uit pure frustratie heb ik petrie olympics in het cognac op maat laten maken.

Ik heb ze laten aanmeten bij divoza in leek en ben heel erg te spreken over hun service. Ze zijn precies opgemeten en zitten heerlijk.

Ik heb 39 voet, 43 kuit en 51,5 lengte. Ze zijn aangemeten als 52 lengte en ze zitten na een heel klein beetje inzakken als gegoten!

Heb er trouwens wel een stukje elastiek in laten zetten. Als ik een drukke dag heb gehad op mijn werk zijn mijn kuiten iets voller. Zou het zonde vinden om dan mijn rits kapot te trekken. Ze hebben het erg mooi gedaan.

Zal even kijken of ik er een foto van kan vinden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:24

Brede laarzen zijn er wel, maar niet lang en breed. Ik heb kuitmaat 41/42 en die kan ik wel vinden maar dan zijn ze veel te laag. Chaps hetzelfde! Enorm balen want maatwerk is gewoon te duur.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:29

Die mountain horse heb ik laatst van een vriendin gepast, zaten perfect met mijn voetmaat 40 en kuitmaat 42!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:30

Ik heb al van jongs af aan te dikke kuiten gehad voor laarzen en rij dus altijd al met jodphurs en chaps. De laatste keer dat ik nieuwe chaps ging kopen waren ze in de winkel verbaasd dat ik zo'n grote maat nodig had, want 'zo ziet het er helemaal niet uit'. Haha. Jammer hoor, ik kan er niet meer mee zitten.

Ik snap natuurlijk wel dat het niet fijn is om zo afgescheept te worden als in de eerste winkel en dat is ook echt niet netjes. Ik hoop dat je iets moois en passend vindt TS!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:54

Ik vind chaps wel een prima oplossing maar ik vind het niet fijn rijden. Heb liever laarzen uit 1 stuk aan ivm beweeglijkheid en gevoel wat je hebt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:57

Ik krijg ook altijd het advies om met chaps te gaan rijden maar ik vind alleen leren chaps met dressuurboog mooi. Vind die maar eens in mijn maat! Ook geen optie dus..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:59

Vreemde service. Mooi dat ze in de andere winkel wel normaal deden. Het lijkt mij dat er altijd wel iets op maat gemaakt kan worden...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:06

Toch zit je wel vaak aan maatwerk vast. Standaardmaten is echt voor de doorsnee verhoudingen.
Ik heb maar 1 standaardlaars die redelijk past, is van Petrie. Is eigenlijk ietsje te hoog maar met een hakje erin past ie. Verder moet ik altijd maatwerk hebben.

Wel is het onbeschoft van de ruitersportzaak dat ze geen andere opties hebben aangedragen.

guusjepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 14:53

Ik heb uiteindelijk dus ook jodphurs met chaps gekocht. Ik heb kuitmaat 40 met schoenmaat 38. Mijn budget was ongeveer EUR 200 en was dus uiteindelijk EUR 190 kwijt.

Heel vreemd dat je dus echt standaardconfectie maten moet hebben. Daarbuiten ben je dus aangewezen op maatwerk. Nu begrijp ik ook wel dat het ene merk het andere niet is maar ik neem aan dat een zeer grote keten diverse maten en merken in huis moet hebben. Voor mij dus een wijze les dat ik hier niet moet zijn voor dit soort aankopen maar beter af ben bij kleinere zaken welke overigens in prijs niet veel verschillen. Wel in service.

De enige angst die ik nu nog heb is het "snijden" in mijn knieholte van de chaps. Maar het schijnt dat deze nog ongeveer 1,5 cm inzakt.