Jaloers paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Missnouky1

Jaloers paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 23:09

Hey,
Even een korte schets van mijn situatie.
Ik heb vorige jaar een merrie gekocht met wel een heel speciaal karakter. Ze is super lief maar heeft volgens mij ergens iets in haar leven meegemaakt waardoor ze moeite heeft met vertrouwen. Het heeft mij bloed, zweet en tranen gekost om wederzijds vertrouwen te verkrijgen. Zij heeft moeite met haar aan iets of iemand te hechten. Ik heb haar zien openbloeien. Ze hecht zich ook helemaal niet aan andere paarden, het kan haar allemaal niet schelen. Vroeger stond ze met veel paarden samen op de wei, ik kon dan perfect bij haar gaan, niets aan de hand.
Nu heb ik sinds kort een tweede paard bij omdat in augustus de paarden bij mij thuis zouden komen staan. Nu staan ze samen in een prive stal, ze stonden de stal naast elkaar om elkaar te leren kennen.
Het ging een maand heel goed, het waren net beste vrienden die elkaar al jaren kenden, baasje super blij natuurlijk. Ik kon perfect op de weide gaan en ze konden alletwee komen knuffelen met mij.
Nu sinds een week is mijn merrie helemaal beginnen veranderen, telkens ik in stal ga bij mijn nieuw paard, klopt ze op alle muren, tot bloedens toe, ze blijft constant mijn aandacht vragen. Vandaag ging ik net zoals altijd mijn twee schatten hallo zeggen op de wei, merrie kwam direct naar me toe, het nieuwe paard iets later, van zodra hij bij me was is ze hem helemaal beginnen aanvallen, ben er moeten tussenspringen of ze had hem echt kapot geklopt. Ik ben dan direct achter een touw gelopen om hem van de wei te halen, om te checken dat alles ok was, ik kwam terug ze staan te knuffelen, van zodra ik weer een voet op de wei zet, valt ze hem weer aan. Mijn nieuw paard durft nu nog amper bij me komen. Heb ze nu voorlopig uit elkaar gehaald, ook op stal, ze staan nu niet meer naast elkaar, maar nieuw paard is nu heel onrustig en roept constant naar haar.
Ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken nu, ze word echt gek van zodra ik aandacht geef aan hem.

BlijeRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 23:24

Als ze zo close worden dat je nieuwe paard onrustig is in ze stal zal ik ze sowieso uit elkaar halen, anders zijn ze straks zó close dat ze niet meer zonder elkaar kunnen en dat kan moeilijkheden opleveren... Verder zou ik niet weten wat je met je merrie moet!

Wat leuk dat je ze aan huis hebt staan nu!

Missnouky1

Re: Jaloers paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 23:40

Ze komen pas in augustus naar huis :-) hier zullen ze wel naast elkaar moeten staan wanneer ze op stal staan. Op de weides kan ik gelukkig nog extra draadjes spannen.
Hij is zich natuurlijk wel gaan hechten aan haar, maar hij snapte wel dat ze altijd terug kwam, nu beseft ie natuurlijk dat ze verhuisd is. Haar kan het totaal niet schelen of hij weg is of niet. Voor te rijden is het geen probleem dan gaat hij volledig op in zen werk dat hij niet beseft dat ze niet naast hem loopt :-)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 23:51

Je merrie met leiderschap laten merken dat jij de baas bent en jij hun allebei wil?

Ik vind het er op lijken dat je merrie het nieuwe paard niet bij jou wil hebben en ze dus de baas is over jou wie wel en niet bij jou mag zijn. Zoals je beschrijft gaat het verder samen wel goed.

Ben je bekend met grondwerk? Echt een aanrader om daar anders met beide paarden een cursus in te volgen.

Missnouky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 00:00

Ja het gaat tussen die twee anders idd wel goed. Ik heb met mijn merrie in het begin vooral grondwerk en natural horsemanship gedaan omdat ze haar vertrouwen kwijt was in mensen en ik als ik met haar bezig ben, aanvaard ze mijn leiderschap.
Ze doet het ook enkel met hem, andere paarden mogen dus wel in mijn buurt komen wat ik heel raar vind.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 00:38

Het klinkt als een typisch gevalletje "ik wil de baas niet delen".
Hier met onze vosmerrie met verlatingsangst een soortgelijk iets gehad, al was het anders dan in jouw situatie.

Wat wij gedaan hebben is enerzijds heel duidelijk maken dat het niet gepikt wordt dat er lelijk gedaan wordt om aandacht te krijgen. Is ze helemaal betoeterd..

Anderzijds heel bewust quality time/ stukje persoonlijke aandacht&werken per paard ingesteld. Dat is dan ook duidelijk hun stukje "quality time"met de baas/ ruiter alleen. (stukje comfortzone mocht je het een naam willen geven ) Bij terugkomst in de gezamelijke weide ook bij de vos heel duidelijk laten merken dat het goed was. Dat ze nog steeds bij de baas hoorde; maar het andere paard net zo goed.
Dit hebben we consequent doorgezet en het heeft even geduurd; maar gaat prima.
Hier maakt de volgorde wie er het eerst "aan het werk gaat/ aandacht krijgt" inmiddels niet meer uit.

Edit: oh op en neer stuiteren en tegen de muur gooien voor aandacht klinkt ook bekend. :o
Hier als het te erg werd gecorrigeerd. en verder vooral genegeerd.
Met af en toe een welgepaste brul; irritant gedrein. Want dat was het in dit geval; domweg drammen.
(En een ik sloop mezelf/ dekens variant heb ik ook gehad. is in de loop van de tijd steeds beter geworden, betreffende vos gaat al een aantal jaar super)