help ik heb een groot probleem met het vangen van mijn jaari

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer05

help ik heb een groot probleem met het vangen van mijn jaari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 19:00

Hallo bokkers, ik heb een groot probleem. Ik heb sinds 3 dagen een haflinger jaarling gekocht, maar ik heb haar op een weiland gestald met een mini hengstje, heel dom. Nu is ze over het hek gesprongen en staat ze in een heel groot weiland. Ik krijg haar met geen mogelijkheid meer te pakken. En het ergste is dat het hengstje met haar mee is gegaan het grote weiland in. Ik heb alles al geprobeerd van het lokken met voer, insluiten (dat lukt niet want het weiland is veel te groot) tot aan in het weiland zitten en net doen of ik bij de kudde hoor. Het helpt niet!! Ik weet me geen raad meer ik ben nu al 3 volle dagen bezig. Het stomste is dat ik een ander land voor haar gevonden heb maar ik kan niet bij haar in de buurt komen om haar daar heen te brengen. KAN IEMAND ME HELPEN!?!?!?

Ineke2

Re: help ik heb een groot probleem met het vangen van mijn jaari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:09

Je hebt van die prikpaaltjes in combi met lint kun je het weiland kleiner maken en ze zo insluiten zodat je in elk geval een kleinere wei hebt. Daarbij moet je minimaal met 2 zijn om het gemakkelijker te maken om ze snel te vangen, zodat je ze kan verplaatsen naar een andere wei.

In de nieuwe wei kun je ( in elk geval in het begin) een halster omlaten zodat het in elk gemakkelijker word om haar te vangen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:31

ED -> OPG

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:46

Heb je niet een paar mensen die even kunnen helpen? welke regio zit je?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:51

hek open en zorgen dat ze alleen maar door kunnen lopen naar hun eigen weide en daarheen proberen te lokken of te jagen. ( bedoel dan niet opjagen maar proberen ze die kant op te krijgen)

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:19

Kun je het hengstje ook niet te pakken krijgen? Waarschijnlijk loopt je paard dan gewoon met hem mee.
Anders zou ik net als Ineke2 die paaltjes gebruiken waarmee je het weiland steeds kleiner maakt. Met meer mensen is het denk ik ook moeilijk want een paard kan met gemak tussen iedereen door rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:13

oef, wat een lastige situatie, dit zou je denk ik niet alleen kunnen oplossen. Je zou met meerdere mensen de paarden de juiste richting in kunnen draven. Verder geen tips, ik hoop dat t lukt!

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:01

Kun je geen ander paard aan de hand meenemen het land in? Misschien komen ze er op af en kun je ze we achteraan laten lopen, succes :)

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:04

Misschien met paaltjes en lint steeds de wei iets kleiner maken? Zo sluit je ze in en kan ze ze makkelijker pakken! Misschien wel handig om iemand mee te nemen om te helpen. :j

ZowieZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:16

Maar ze komen dus niet op voer af? Als je nou ergens een gigantische berg hooi neer legt, in een hoek van de wei, dan met meerdere mensen wachten tot ze er van gaan eten en dan vlug met prikpaaltjes eerst een redelijk groot stuk er om heen af zetten (zodat ze niet weg rennen als ze zien dat er mensen in de buurt komen) en dan telkens de prikpaaltjes dichterbij prikken? Heb je wel meerdere mensen voor nodig. Of inderdaad het hengstje te pakken krijgen?

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:17

Ineke2 schreef:
Je hebt van die prikpaaltjes in combi met lint kun je het weiland kleiner maken en ze zo insluiten zodat je in elk geval een kleinere wei hebt. Daarbij moet je minimaal met 2 zijn om het gemakkelijker te maken om ze snel te vangen, zodat je ze kan verplaatsen naar een andere wei.

In de nieuwe wei kun je ( in elk geval in het begin) een halster omlaten zodat het in elk gemakkelijker word om haar te vangen.

Idd ^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:21

Allereerst even.. wil je graag een drachtige twenter waar een haf x mini uit komt ofzo? :') zo niet, zou ik ze scheiden.. zodra je ze te pakken hebt.
Verder vind ik de tip van t lint ook een goeie. Of met brokken. Heeft ze een halster om?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:24

wij hebben op stal ook een keer een dergelijke situatie gehad. Weiland kleiner maken hielp niet omdat het paard gewoon over het draad heen sprong. Uiteindelijk met een clubje mensen met steeds een longeerlijn er tussen het paard ingesloten. Longeerlijn sprong ie niet overheen want die kan je dan gewoon wat hoger houden zodra ze wil springen. Als het een groot weiland is zal je wel een clubje mensen nodig hebben, lukt je dat om die bij elkaar te krijgen?

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:27

Ik zou ze idd ook scheiden en zorgen dat je mensen bij elkaar krijgt om te helpen. Anders kun je denkt ik nog lang bezig zijn.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:34

is er een hek van de grote naar de kleine wei?
dan zou ik het hek open zetten en ze met een paar mensen erin drijven. niet jagen, gewoon met een halstertouwtje in je hand. Goed kijken waar je paard heen gaat zodat je op tijd de weg kan versperren.

Als dat niet zo is, gewoon met 5 a 6 man de wei in gaan, een iemand heeft het halster. je omsluit het paard met zijn allen in een hoekje. ook hierbij geldt dat je moet drijven en niet moet jagen. en blijf er ver vandaan zodat als het paard een uitweg zoekt je daar meteen op kan reageren en zodat je paard rustig blijft. als je paard stil staat, loop je er rustig op af met het halster en doe je het halster om. (misschien is het makkelijker om eerst de mini te vangen en dan volgt jou jaarling misschien vanzelf wel mee.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:14

Mijn vorige verzorgpaard was altijd lastig te vangen, die rende weg als je in haar buurt kwam. Mij lukte het uiteindelijk om haar makkelijk te vangen -wel vermoeiend- door eerst een tijdje achter haar aan te rennen terwijl ze dus steeds ervandoor ging, en daarna ineens bij haar vandaan te rennen. Ze dacht dat 't een spelletje was en ging toen achter mij aan rennen. Daarna kon ik gewoon blijven staan met m'n rug naar haar toe en kwam ze kijken waarom ik niet meer rende. Dan kon ik haar zo pakken en meenemen.

Misschien lukt dat ook bij jou haf? Ze is nog jong dus misschien werkt 't wel om er een spelletje van te maken.... Verder denk ik dat het idd het makkelijkst blijft als je de weide inperkt tot ze in een hoekje staat, ik zou ook niets anders weten...

chantlbiesma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:40

Nooit erachter aan gaan rennen. Dan krijgen ze alleen maar hun zin. De prikpaaltjes zijn wel een idee, maar als ze over de gewone draad heen springt, kan ze dat ook over de prikpaaltjes. Als je een tijdje in de wei gaat staan, worden ze op ten duur nieuwsgierig en komen ze heus wel naar je toe. Beloon ze en doe er dan eentje rustig een halster aan terwijl je klam tegen ze praat. De andere zal zo meelopen.

daisviola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:31

ik kreeg me pony ook nooit te pakken
maar ik had een trucje
zet gewoon een emmer met voer in de wei en loop dan weg doe dat steeds en dan komen ze op een duur ook naar jou m te kijken of je weer wat mee heb en dan blijf je bijvoorbeeld in de wei en dan probeer je of ze uit je hand willen eten zo lukt het bij mij in iedergeval! succes

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:50

Ik hoop dat je ze ondertussen al te pakken hebt?
Zo niet zou ik ze, net als anderen hier, rustig proberen in te sluiten ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:54

Ik zou een rustige alpha-merrie erbij plaatsen, als ze eenmaal daar mee optrekken kun je het hele stel er in 1x afhalen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:22

ShamalArabs schreef:
Ik zou een rustige alpha-merrie erbij plaatsen, als ze eenmaal daar mee optrekken kun je het hele stel er in 1x afhalen.

Ik denk niet dat TS die zomaar voor handen heeft, dus daar kan ze weinig mee

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:48

Ik heb me paard een keer gehaald door op een andr paard hem te gaan vangen.. Het is in ieder geval een slim veulen hihi