Paard wel te laden, maar daarna..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Paard wel te laden, maar daarna..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 13:21

Het paard van een kennis, een Lusitano merrie, loopt ondertussen makkelijk de trailer in.
In de opbouwfase hebben we haar steeds gevoerd als ze in de trailer stond. Merrie is supergevoelig en heeft moeite met dingen die moeten.. In de dagelijkse omgang zijn we daar ook al mee bezig.

Wij dacht dat de volgende stap was om een rondje te rijden en haar zo aan het reizen te laten wennen.
Dat hebben we gedaan, een rondje van 5 minuten voorzichtig gereden, paard heeft de hele weg de piaffe geoefend geloof ik en kwam drijfnat van de trailer. De keer erna wilde ze in eerste instantie de trailer niet meer in, dat is weer opgelost, ze rent zo ongeveer de trailer in.

We zijn nu bezig met kleinere stappen, dus paard in trailer, klep dicht, hapje voer, mensen eruit, deurtje dicht en wij uit zicht. Op het moment dat het deurtje dicht gaat slaat de stress toe en staat ze zich weer verschrikkelijk op te naaien. Als we het deurtje weer open doen, op de momenten dat ze even stil staat, valt ze als een gek aan op het hooinet, echt stresseten.

Hoe kunnen we dit oplossen, iemand ervaring? Laten staan en uit laten razen gaat denk ik ten koste van de trailer, bovendien naait ze zich dan zo op dat ze niks meer leert.

Sim

Re: Paard wel te laden, maar daarna..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:26

Kun je met een tweepaards trailer oefenen waar je een ervaren paard naast zet? Heb je met rijden het zeiltje wel dicht gedaan? Toch een kwestie van veel doen en elke keer kleine stapjes uitbreiden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:28

Hoe reageert de merrie op andere plekken waar ze volledig alleen is, dus zonder jou en soortgenoten?

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:33

is zij voorheen misschien in een 1,5 paardstrailer vervoerd en nu in een 2 paards waar ze smaller staat?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 13:38

Hilli schreef:
Hoe reageert de merrie op andere plekken waar ze volledig alleen is, dus zonder jou en soortgenoten?

Dan draait ze ook door, als we met het andere paard weg gaan dan staat ze ook te stuiteren in de stal.

Ze staat in een tweepaardstrailer, wel een ruime, ze spookt al met stilstaan als ze alleen staat. Met iemand erbij staat ze wel rustig..

Andere paard erbij doen we liever niet meer, toen we ze samen in de trailer hadden en de een eruit haalden kwam de ander onder de stang door, touw kapot getrokken en gelukkig alleen maar schaafwonden op de rug.. Toen stond ze ook niet stil trouwens.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:45

Dan moet je het probleem dus niet in de trailer aanpakken maar ergens anders. Vastzetten en alleen laten. Tot ze rustig is en dan belonen.

Hier een die niet op stal durft als iedereen weg is, dus hop de box in en om de hoek gaan zitten. Zodra ze even stopt met ronddraaien even een snoepje geven en weer weg. Binnen no time stond ze rustig hooi te knabbelen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:52

xSlvna schreef:
Dan moet je het probleem dus niet in de trailer aanpakken maar ergens anders. Vastzetten en alleen laten. Tot ze rustig is en dan belonen.

Idd het probleem ligt dan idd niet aan de trailer. Als het alleen zijn beter gaat zal t op de trailer ook beter gaan

Succes

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:05

zou je het dan wel doorzetten als ze 1 al niet alleen kan zijn, en 2 hyper word en er niet meer terug in wilt?
dan mist het gebruik van een trailer zijn essentie om wat moois toetevoegen voor een paard, en een hoop ellende voor de ruiter/ eigenaar

ik zou het persoonlijk overwegen waarom de trailer zo belangrijk is. :?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:54

Misschien om soms te reizen? Wat een vraag.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:59

kwita schreef:
zou je het dan wel doorzetten als ze 1 al niet alleen kan zijn, en 2 hyper word en er niet meer terug in wilt?
dan mist het gebruik van een trailer zijn essentie om wat moois toetevoegen voor een paard, en een hoop ellende voor de ruiter/ eigenaar

ik zou het persoonlijk overwegen waarom de trailer zo belangrijk is. :?

idd een beetje rare vraag als je paard ineens naar de kliniek oid moet dan moet dat toch kunnen?

Mijn paard flipte eerst ook in een 2 paardstrailer omdat dat te smal was en hij een 1,5 paardstrailer gewend was, maar dat is niet voor jou paard het probleem begrijp ik.
mijn paard staat nu overdwars in de 2 paardstrailer en staat hij gewoon rustig

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:50

Esther schreef:
Hilli schreef:

Dan draait ze ook door, als we met het andere paard weg gaan dan staat ze ook te stuiteren in de stal.

Ze staat in een tweepaardstrailer, wel een ruime, ze spookt al met stilstaan als ze alleen staat. Met iemand erbij staat ze wel rustig..

Andere paard erbij doen we liever niet meer, toen we ze samen in de trailer hadden en de een eruit haalden kwam de ander onder de stang door, touw kapot getrokken en gelukkig alleen maar schaafwonden op de rug.. Toen stond ze ook niet stil trouwens.

Dan haal je dus twee paarden tegelijk eraf? Ook dat is een kwestie van oefenen.

Wat doet het paard als ze met z'n tweeën op de trailer staan, terwijl de boel stil staat?

Autorijden 4.0 is ook niet iedereen gegeven. De warme-chocola-met-slagroom-proef ben je vast weleens van me tegen gekomen, maar soms is zelfs dat niet voldoende. In oplossingen blijven denken is uiteindelijk de enige remedie.......

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:59

Maar ikke, het paard van TS kan gewoon niet alleen staan. Dat heeft niks met de warme-chocola-met-slagroom-proef te doen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:05

Wij hebben er ook zo een... nat van het zweet komt ze van de trailer :-( Het idee van km's maken blijkt nog niet te werken, maar wij zijn op het punt beland dat we niet eens meer konden laden....Gelukkig nu wel weer, maar het blijft stress, dus ik hoop hier een goede tip te lezen.

Niet weg gaan is geen optie, want ik wil graag naar les, buitenritten maken, trainingen enz, daar heb ik een paard voor gekocht, niet om alleen maar thuis alleen in de bak te rijden ;) Dus oefenen oefenen oefenen, maar of het gaat lukken?!?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:07

Santos, is jou paard bang om de trailer of bang om het alleen staan?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 18:24

ikke schreef:
Esther schreef:

Dan haal je dus twee paarden tegelijk eraf? Ook dat is een kwestie van oefenen.

Wat doet het paard als ze met z'n tweeën op de trailer staan, terwijl de boel stil staat?

Autorijden 4.0 is ook niet iedereen gegeven. De warme-chocola-met-slagroom-proef ben je vast weleens van me tegen gekomen, maar soms is zelfs dat niet voldoende. In oplossingen blijven denken is uiteindelijk de enige remedie.......

Als ze met z'n tweeën staan is ze wat rustig maar staat nog steeds onrustig.

Twee tegelijk uitladen ga ik niet aan beginnen, ik ga er niet tussen staan om beide stangen tegelijk weg te halen bijvoorbeeld.

En qua rijden, dit is het eerste paard van zoveel die dit probleem heeft. De rest gaat zonder problemen keer op keer weer mee, ook paarden die eerst niet te laden waren. En mijn eigen paard al 14 jaar lang, ben met hem het hele land door geweest.

Ik vroeg ook om mogelijke oplossingen, mijn creativiteit was even op qua oplossingen..

De tip van oefenen met alleen laten bijv. in de stal zal ik doorgeven aan de eigenaresse, dat zou ze zo kunnen oefenen. We denken ook dat de cirkel doorbroken kan worden als ze weet dat we weg gaan, leuke dingen gaan doen en dan weer thuis komen. Als ze regelmatig gewerkt wordt is ze waarschijnlijk ook rustiger in het koppie om de geestelijke uitdaging die ze dan krijgt. Maar om dat doorbroken te krijgen is nog het probleem.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:26

Misschien een heel stom ding, maar staat ze graag op de wei en is deze makkelijk te bereiken met de trailer? Inladen, rijden, klepje open en zo de wei op. Het is maar een idee want dat is het enige wat direct leuk is.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 19:21

Ze staan van 6 - 22 u buiten, wei/paddock ligt vast aan de stal..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:29

Ik zou er voor kiezen om juist wat verder te rijden. Mijn pony werd ook hyper van kleine stukjes met oefenen. Later moest ik eens verder weg zijn en toen werd ze gaandeweg rustiger. Ik laat ze ook staan als we er zijn, vroeger laadde ik meteen uit. Nu geef ik haar de tijd om rustig te worden. Ze vindt het rijden zelf nog wel een beetje spannend, maar ik merk wel dat het steeds wat beter gaat. Ze loopt ook zonder aarzelen de trailer op. Mijn pony is in het verleden overigens een keer gevallen in onze oude trailer toen ze met mijn toenmalige bijrijdster mee was. Ze heeft dus wel een geschiedenis met laden.

Verder ben ik het er wel mee eens dat je eerst het alleen zijn moet aanpakken. Dat kun je beter op een andere plek oefenen dan op de trailer.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:38

xSlvna schreef:
Santos, is jou paard bang om de trailer of bang om het alleen staan?

Bang om de trailer, alleen staan gaat prima (staat bijv. wel eens even opgezadeld op stal als ik nog wat moet pakken of de ponies staan buiten en hij binnen).

Als hij weer goed te laden is (we zijn nu 2 weken bezig met hem alleen maar op de kar te krijgen, elke keer een stapje verder. Hij staat er nu weer in...) en we een stukje gaan rijden, laten we hem daarna even staan, want ik denk zeker dat het helpt.

Ook mijn paard heeft een verleden, over de voorstang heen gekomen en met zijn achterbenen weggegleden. Daarna ging hij nog wel de trailer op, maar vond het heel eng en 2 weken geleden was ik na de les een uur bezig om hem op de kar te krijgen en heb ik besloten om weer bij het begin te beginnen (met hulp van een online cursus stond hij in 6 keer oefenen vrijwillig op de trailer, nu loopt hij wel zelf op de trailer, maar na de 7e keer de stang erachter gehad te hebben, moeten we weer even een stap terug, want nu bleef hij niet meer staan)

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:46

Je breekt een oefening pas af met ontspanning. Dus camera erin... En net zo lang rondjes rijden tot ze ontspant... Is dat mogelijk?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:49

Zelf heb ik overigens Flo123 van bokt laten komen om eens te helpen. Het laden kon ik zelf wel, alleen de stang bleef bij ons voor spanning zorgen en dat is heel lastig om alleen te oefenen. Florence simuleerde het rijden door de trailer zachtjes te laten wiegen door hem zelf te bewegen zonder te rijden.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:50

@An_J, dat is nog een goed idee om met een camera te gaan werken!

@Capopjekop, dat is ook een makkelijk te proberen idee!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:54

Je zegt, zodra deurtje dicht gaat is er paniek.
Als deurtje open, dan weer oke.
Staan jullie dan in het zicht?

Ik zou als dat het probleem al is, eerst eens gaan oefenen op het alleen ergens neerzetten van je paard.
Dus zonder andere paarden en zonder mensen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 23:10

Ts, de hele trailer is het probleem niet eens en dat ga je dus ook niet oplossen in de trailer.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 23:43

xSlvna schreef:
Ts, de hele trailer is het probleem niet eens en dat ga je dus ook niet oplossen in de trailer.

Daar lijkt het wel op ja, bedankt allemaal voor de input.
Ik ga eens broeden op een plan voor verdere aanpak.