Bijten, ook na consequent afstraffen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindeeee

Bijten, ook na consequent afstraffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 15:35

Hallo medebokkers,

Ik heb nu sinds een jaar een shetlander, Sjors. Sjors is een merrie van net 3 jaar oud. Ze staat sinds een paar maandjes alleen omdat mijn andere pony is overleden. Wij zijn nu ook opzoek naar een lief maatje voor Sjors.

Sjors en ik hebben al een heel fijn jaar achter de rug maar ook de nodige tegenslagen gehad. Geeft niet, altijd weer bovenop gekomen. Maar sinds een maandje of wat is Sjors begonnen met bijten. Ik straf dit altijd consequent af, als ze hapt krijgt ze een tik op haar neus of haar hals (met mijn hand, niet heel hard maar ze voelt het wel) en als ze aanstalten maakt om te happen (maakt ze vaak wel, maar niet altijd en soms zie ik ze niet) dan krijgt ze een strenge 'hé' en duw ik haar neus weg. Ook zorg ik dat Sjors genoeg speeltjes heeft waar ze wél in mag bijten, zoals een bal.

Maar nu zijn we hier al een maand mee aan de gang, en ondanks het consequent afstraffen en de speeltjes waarop ze zich mag uitleven, stopt ze niet met bijten, ze blijft het proberen/doen. Ik wijt dit vooral wel aan het gebrek aan een speelmaatje en de puberteit, maar het wordt echt vervelend en hierdoor durf ik nieteens meer te knuffelen zoals we vroeger deden, dan ging ik voor haar zitten en kwam haar hoofd op mijn schouder te liggen. Ik knuffel natuurlijk nog wel.

En ook door dit alles, doordat ik haar vaak moet afstraffen, krijg ik het gevoel dat onze band verdwijnt. Ik beleef niet meer zoveel plezier aan naar Sjors gaan, ben altijd een beetje angstig dat ze me weer bijt (niet dat ik hierdoor niet meer naar Sjors ga, ik probeer elke dag minimaal een halfuur daarheen te gaan) en ik heb ook het gevoel dat Sjors afstandelijker is geworden. Waar ze eerst nog altijd vrolijk achter me aanrende als ik ging rennen, gaat ze eerst een minuut staan wachten voor ze beslist of ze gaat eten of dat ze naar me toekomt.

Respect als je het helemaal gelezen hebt.

Ik hoor graag tips voor het bijten, maar ook om de band weer te herstellen.

Groetjes, Linde

sorry als dit verkeerd staat

Lynnepinny

Re: Bijten, ook na consequent afstraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:44

Ik denk dat dit mede met de pubertijd te maken heeft.
Ook moet je haar laten merken dat jouw ruimte gerespecteerd moet worden, en ze niet zomaar zonder toestemming te dichtbij je mag komen (laat staan bijten!).
Ik had laatst een filmpje gevonden over dit: https://www.youtube.com/watch?v=Ggwk1_PCLUI
Hope it helps :D

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:47

Schrikt ze als je de tik geeft?

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 15:54

Lynnepinny schreef:
Ik denk dat dit mede met de pubertijd te maken heeft.
Ook moet je haar laten merken dat jouw ruimte gerespecteerd moet worden, en ze niet zomaar zonder toestemming te dichtbij je mag komen (laat staan bijten!).
Ik had laatst een filmpje gevonden over dit: https://www.youtube.com/watch?v=Ggwk1_PCLUI
Hope it helps :D

Dankjewel voor je antwoord! Ik ga het filmpje kijken.

Annemeik schreef:
Schrikt ze als je de tik geeft?

Ja, dan schrikt ze, en meestal loopt ze dan ook weg. Soms is het zelfs zo dat als ze hapt, ze snel wegrent, waardoor ik het idee krijg dat ze donders goed weet dat ze niet mag bijten, en dat ze dus wegrent om de tik te ontwijken. Ik ga er dan meestal ook even achteraan om haar nog even te laten rennen, uiteraard niet om haar dan nog een tik te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:57

Ik denk dat het ook wel met frustratie te maken heeft. Ze is nog jong en wil spelen met een andere pony. Consequent blijven en ik denk dat als je een maatje hebt gevonden, het over gaat.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 16:02

VivaLaVida schreef:
Ik denk dat het ook wel met frustratie te maken heeft. Ze is nog jong en wil spelen met een andere pony. Consequent blijven en ik denk dat als je een maatje hebt gevonden, het over gaat.

Dankjewel voor je antwoord. Ik zat daar ook al aan te denken, ik denk ook dat het wel klopt, dus daarom probeer ik veel met haar te spelen. Als we binnenkort nog geen maatje hebben gevonden, ga ik denk ik langs de manege om te vragen of ze daar af en toe even mag komen spelen (staat ook een shetlander van haar hoogte).

Maar ik vind het persoonlijk voor de pony geen excuus voor het bijten omdat ze geen maatje heeft. Ze mag niet bijten, nee is nee. Ik snap dat ze gefrustreerd is, maar bijten kan echt niet. Dus ik hoor nog wel graag oplossingen ;)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:42

In plaats van een tik geven, kun je haar ook een aantal passen achterwaarts bij jou vandaan zetten, uit je persoonlijke ruimte (zelf blijven staan). Dat is ook een correctie voor paarden. Wellicht minder vervelend voor jullie band omdat je dan niet hoeft te "slaan." :)

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 17:26

Zandro schreef:
In plaats van een tik geven, kun je haar ook een aantal passen achterwaarts bij jou vandaan zetten, uit je persoonlijke ruimte (zelf blijven staan). Dat is ook een correctie voor paarden. Wellicht minder vervelend voor jullie band omdat je dan niet hoeft te "slaan." :)

Dankjewel voor je antwoord, dat is een goede oplossing. Ik ben een tijd geleden bezig geweest met het uit mijn ruimte blijven door met de zweep naar haar te wijzen en achteruit gaan, hiermee ben ik toen gestopt later, vraag me niet waarom. Maar dat ga ik dan maar eens uitbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:13

Hoe speel jij met haar? Want eigenlijk moet je voorkomen dat ze jou ziet als een speel kameraadje. Paarden-speelgedrag is o.a bijten ..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:33

Een tik geven, is niet meteen de beste oplossing. Ik begrijp wel dat je dat doet, maar als je pony vaak bijt, en jij geeft haar dan elke keer een tik, wordt ze straks kopschuw of weet ze al dat ze een tik gaat krijgen en gooit ze haar hoofd in de lucht.

Ze kan natuurlijk aan het puberen zijn en ze is mss aan het uittesten hoever ze kan gaan, maar dit gedrag mag je natuurlijk niet tolereren want het kan gevaarlijk worden !

Uit jouw ruimte zetten, kan idd helpen. Ik durf ook wel eens te nijpen in zijn neus met mn vingers, eigenlijk een soort van terugbijten :')
Vroeger, toen mijn pony nog jong en net ruin was, durfde hij wel eens te pitsen. Omdat hij sowieso al een beetje kopschuw was, neep ik gewoon in zijn neus en zei ik streng 'Hé'. Als hij het nu nog eens probeert (komt zelden voor), zeg ik enkel 'Hé' en dan stopt hij er al mee.
Met mijn paard doe ik het ook zo, en die reageert daar ook vrij goed op.

Ik moet natuurlijk ook bekennen dat ik ze af en toe ook eens een tik geef. Als ik zelf wat afgeleid ben, en ze bijten plots, dan geef ik ze ook wel eens een tik. Maar ik probeer dat te vermijden!

Hopelijk leert ze dat bijten snel af. :j

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 23:09

VivaLaVida schreef:
Hoe speel jij met haar? Want eigenlijk moet je voorkomen dat ze jou ziet als een speel kameraadje. Paarden-speelgedrag is o.a bijten ..

Ik ren gewoon een beetje door het weiland, ze komt de laatste tijd dus niet snel achter me aan, maar we rennen samen dus een beetje heen en weer, en verder rennen we samen achter een bal aan, wat Sjors geweldig vind.

xAnthea schreef:
Een tik geven, is niet meteen de beste oplossing. Ik begrijp wel dat je dat doet, maar als je pony vaak bijt, en jij geeft haar dan elke keer een tik, wordt ze straks kopschuw of weet ze al dat ze een tik gaat krijgen en gooit ze haar hoofd in de lucht.

Ze kan natuurlijk aan het puberen zijn en ze is mss aan het uittesten hoever ze kan gaan, maar dit gedrag mag je natuurlijk niet tolereren want het kan gevaarlijk worden !

Uit jouw ruimte zetten, kan idd helpen. Ik durf ook wel eens te nijpen in zijn neus met mn vingers, eigenlijk een soort van terugbijten :')
Vroeger, toen mijn pony nog jong en net ruin was, durfde hij wel eens te pitsen. Omdat hij sowieso al een beetje kopschuw was, neep ik gewoon in zijn neus en zei ik streng 'Hé'. Als hij het nu nog eens probeert (komt zelden voor), zeg ik enkel 'Hé' en dan stopt hij er al mee.
Met mijn paard doe ik het ook zo, en die reageert daar ook vrij goed op.

Ik moet natuurlijk ook bekennen dat ik ze af en toe ook eens een tik geef. Als ik zelf wat afgeleid ben, en ze bijten plots, dan geef ik ze ook wel eens een tik. Maar ik probeer dat te vermijden!

Hopelijk leert ze dat bijten snel af. :j

Ik wissel een tik op de hals rn een tik op haar neus vaak af, maar ze renst soms ook gewoon gelijk weg na een hap, dus eigenlijk een soort van wat jij zegt. Maar ik zal opletten.

Ik ga sowieso het uit mijn ruimte zetten proberen, en ook het knijpen in haar neus. En ik zal ook tikken proberen te mijden. Sowieso zie ik het wel vaak aankomen als ze bijt gelukkig, dus kan ik er bij voorbaat al wat aan doen.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 16:25

Ik ben net thuis van anderhalf uur Sjors. Ze heeft twee keer (niet raak) gehapt, en ik heb er dus als ze hapte gelijk uit mijn ruimte gezet. Verder heeft ze het de rest van de tijd niet meer gedaan. Ik heb haar lekker bezig gehouden, en dit helpt dus denk ik ook. Was echt heel fijn, ik houd het hier op de hoogte hoe het gaat met Sjors en het bijten.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:13

Is 2x minder vaak dan normaal? Ik denk dat uit je ruimte zetten ook de goede manier is. Ze mist wat jij zegt haar speelmaatje, maaarrr ze mag jou niet bijten. Waarschijnlijk doet ze dit om jou uit te dagen met haar te gaan spelen, door een tik te geven straf je het af en zeg je eigenlijk "nee ik wil niet spelen", als je haar uit je ruimte zet laat je eigenlijk alleen weten dat jij de baas bent en jij bepaald wanneer er gespeeld wordt. Veel succes, het komt vast goed en vooral ook veel met haar blijven knuffelen! Ik snap dat je daar een beetje angstig voor bent, maar paarden leven in het moment. Probeer gewoon hetzelfde te doen wat je altijd deed, alleen ben je nu iets duidelijk met wanneer er gespeeld word (en dat bijten dus niet mag).

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 10:22

flavlip schreef:
Is 2x minder vaak dan normaal? Ik denk dat uit je ruimte zetten ook de goede manier is. Ze mist wat jij zegt haar speelmaatje, maaarrr ze mag jou niet bijten. Waarschijnlijk doet ze dit om jou uit te dagen met haar te gaan spelen, door een tik te geven straf je het af en zeg je eigenlijk "nee ik wil niet spelen", als je haar uit je ruimte zet laat je eigenlijk alleen weten dat jij de baas bent en jij bepaald wanneer er gespeeld wordt. Veel succes, het komt vast goed en vooral ook veel met haar blijven knuffelen! Ik snap dat je daar een beetje angstig voor bent, maar paarden leven in het moment. Probeer gewoon hetzelfde te doen wat je altijd deed, alleen ben je nu iets duidelijk met wanneer er gespeeld word (en dat bijten dus niet mag).

Normaal ga ik een half uur met haar aan de slag, en dan probeert ze soms wel 6 x te bijten helaas. Gisteren in anderhalf uur alleen in het eerste half uur 2 x.

Iedereen ontzettend bedankt voor de tips!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:27

Je geeft het zelf gelukkig al aan: ze staat al een paar maanden alleen en geeft nu duidelijk aan dat ze dat beu is !
Overigens geen reden om te gaan bijten, maar dat lok je met je eigen speelgedrag wel een beetje uit ;)

Vraag me echter wel af waarom je al zo ontzettend lang wacht, er zijn zo veel shetlanders "in de aanbieding" dat het toch niet moeilijk moet zijn om een kameraadje voor haar te vinden ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:47

Ts, gezien je leeftijd; heb je het wel aangegeven bij je ouders dat het echt een probleem is? En dat er eigenlijk wel op zeer korte termijn een paardje bij moet komen? Want ik verwacht dan wel dat dit gedrag over is eigenlijk.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:21

Idd, voor een paar tientjes kan je al een leuk maatje voor je shet kopen :D (al kan ik me voorstellen dat misschien niet goed uitkomt)

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 11:39

Shirley schreef:
Je geeft het zelf gelukkig al aan: ze staat al een paar maanden alleen en geeft nu duidelijk aan dat ze dat beu is !
Overigens geen reden om te gaan bijten, maar dat lok je met je eigen speelgedrag wel een beetje uit ;)

Vraag me echter wel af waarom je al zo ontzettend lang wacht, er zijn zo veel shetlanders "in de aanbieding" dat het toch niet moeilijk moet zijn om een kameraadje voor haar te vinden ?

Wij willen graag een paardhje waar ik evt op kan rijden, of een grotere shetlander waar ik mee kan mennen en waar dus ook een karretje en tuig bij zit. Ook is het qua tijd een punt: Ik zit nu in de brugklas en in de tweede klas heb ik minder tijd, en ik wil mijn paardjes wel alle aandacht geven die ze verdienen. met 1 gaat dat heel goed, maar met twee wordt het al lastiger. Niet dat dat wegneemt dat ze wel een maatje nodig heeft.
Waarom ik al zo lang wacht: Het ging een tijdlang erg goed, en nu sinds een maandje begint dit gedrag op te komen.

vuurneon schreef:
Ts, gezien je leeftijd; heb je het wel aangegeven bij je ouders dat het echt een probleem is? En dat er eigenlijk wel op zeer korte termijn een paardje bij moet komen? Want ik verwacht dan wel dat dit gedrag over is eigenlijk.

Ik heb dit aangegeven, en we zijn ook op zok naar ene maatje die goed bij sjors past en die ook wel een beetje voldoet aan de bovenstaande redenen.

Lynnepinny schreef:
Idd, voor een paar tientjes kan je al een leuk maatje voor je shet kopen :D (al kan ik me voorstellen dat misschien niet goed uitkomt)

Dit weet ik, maar dezelfde reden als hierboven zijn we nog opzoek.

Ik ga ook binnenkort even naar de manege op loopafstand, daar staat namelijk een kleine shetlander van ongeveer dezelfde hoogte als Sjors. ik ga daar vragen of Sjors evt. Een paar keer in de week met die shet mag komen spelen.

Ik hoop dat jullie antwoord hebben op jullie vragen, als er nog meer vragen zijn, stel ze gerust.

P.S. Ik heb ook hulp van een ervaren iemand, waar ik altijd terecht kan voor vragen, en die me kan helpen. Ik ben samen met hem bezig om dit probleem op te lossen. ik heb dus ervaren begeleiding.

Fidoo07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 20:58

Probeer er een spelletje van te maken! Pak haar lip vast, knijp in haar neus, wrijf over haar neus enz. Tikken helpt over het algemeen niet... daar worden ze alleen maar bozer van.. Succes! :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:02

Ooit toen ik jong was had ik een shetje gewoon eens goed teruggebeten :=
Dat werkte toen wel _O-
(niet door hoor! :P )

Maar inderdaad uit de ruimte houden, iets geven waar ze WEL op mag bijten, zorgen dat ze ook door andere paarden word opgevoed en niet de hele tijd fysiek corrigeren. Gewoon achteruit zetten en negeren, is veel vervelender voor een paard dan een tik krijgen :)