Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lynnepinny schreef:Ik denk dat dit mede met de pubertijd te maken heeft.
Ook moet je haar laten merken dat jouw ruimte gerespecteerd moet worden, en ze niet zomaar zonder toestemming te dichtbij je mag komen (laat staan bijten!).
Ik had laatst een filmpje gevonden over dit: https://www.youtube.com/watch?v=Ggwk1_PCLUI
Hope it helps
Annemeik schreef:Schrikt ze als je de tik geeft?
VivaLaVida schreef:Ik denk dat het ook wel met frustratie te maken heeft. Ze is nog jong en wil spelen met een andere pony. Consequent blijven en ik denk dat als je een maatje hebt gevonden, het over gaat.
Zandro schreef:In plaats van een tik geven, kun je haar ook een aantal passen achterwaarts bij jou vandaan zetten, uit je persoonlijke ruimte (zelf blijven staan). Dat is ook een correctie voor paarden. Wellicht minder vervelend voor jullie band omdat je dan niet hoeft te "slaan."

VivaLaVida schreef:Hoe speel jij met haar? Want eigenlijk moet je voorkomen dat ze jou ziet als een speel kameraadje. Paarden-speelgedrag is o.a bijten ..
xAnthea schreef:Een tik geven, is niet meteen de beste oplossing. Ik begrijp wel dat je dat doet, maar als je pony vaak bijt, en jij geeft haar dan elke keer een tik, wordt ze straks kopschuw of weet ze al dat ze een tik gaat krijgen en gooit ze haar hoofd in de lucht.
Ze kan natuurlijk aan het puberen zijn en ze is mss aan het uittesten hoever ze kan gaan, maar dit gedrag mag je natuurlijk niet tolereren want het kan gevaarlijk worden !
Uit jouw ruimte zetten, kan idd helpen. Ik durf ook wel eens te nijpen in zijn neus met mn vingers, eigenlijk een soort van terugbijten
Vroeger, toen mijn pony nog jong en net ruin was, durfde hij wel eens te pitsen. Omdat hij sowieso al een beetje kopschuw was, neep ik gewoon in zijn neus en zei ik streng 'Hé'. Als hij het nu nog eens probeert (komt zelden voor), zeg ik enkel 'Hé' en dan stopt hij er al mee.
Met mijn paard doe ik het ook zo, en die reageert daar ook vrij goed op.
Ik moet natuurlijk ook bekennen dat ik ze af en toe ook eens een tik geef. Als ik zelf wat afgeleid ben, en ze bijten plots, dan geef ik ze ook wel eens een tik. Maar ik probeer dat te vermijden!
Hopelijk leert ze dat bijten snel af.
flavlip schreef:Is 2x minder vaak dan normaal? Ik denk dat uit je ruimte zetten ook de goede manier is. Ze mist wat jij zegt haar speelmaatje, maaarrr ze mag jou niet bijten. Waarschijnlijk doet ze dit om jou uit te dagen met haar te gaan spelen, door een tik te geven straf je het af en zeg je eigenlijk "nee ik wil niet spelen", als je haar uit je ruimte zet laat je eigenlijk alleen weten dat jij de baas bent en jij bepaald wanneer er gespeeld wordt. Veel succes, het komt vast goed en vooral ook veel met haar blijven knuffelen! Ik snap dat je daar een beetje angstig voor bent, maar paarden leven in het moment. Probeer gewoon hetzelfde te doen wat je altijd deed, alleen ben je nu iets duidelijk met wanneer er gespeeld word (en dat bijten dus niet mag).

(al kan ik me voorstellen dat misschien niet goed uitkomt) Shirley schreef:Je geeft het zelf gelukkig al aan: ze staat al een paar maanden alleen en geeft nu duidelijk aan dat ze dat beu is !
Overigens geen reden om te gaan bijten, maar dat lok je met je eigen speelgedrag wel een beetje uit
Vraag me echter wel af waarom je al zo ontzettend lang wacht, er zijn zo veel shetlanders "in de aanbieding" dat het toch niet moeilijk moet zijn om een kameraadje voor haar te vinden ?
vuurneon schreef:Ts, gezien je leeftijd; heb je het wel aangegeven bij je ouders dat het echt een probleem is? En dat er eigenlijk wel op zeer korte termijn een paardje bij moet komen? Want ik verwacht dan wel dat dit gedrag over is eigenlijk.
Lynnepinny schreef:Idd, voor een paar tientjes kan je al een leuk maatje voor je shet kopen(al kan ik me voorstellen dat misschien niet goed uitkomt)

)