Wel of geen deken kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Wel of geen deken kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:27

Mijn pony Mouse (Dartmoor, 19 jaar) is afgelopen winter sterk vermagerd. Reden is bekend en is aan gewerkt. Door zijn dikke wintervacht had hij het gelukkig helemaal niet koud, maar nu met dit weer (veel regen en koud) staat hij helemaal te trillen. Hij staat nog niet helemaal in zomervacht, maar wel voor een groot gedeelte. Alleen onderkant hals en bij de ribben is het nog wintervacht, de rest is zomervacht.

Nu vraag ik me af ... moet ik nu toch een deken voor hem kopen en zo ja welke? Hij heeft over het algemeen een hekel aan dekens, maar krijgt wel vaak in de zomer z'n vliegen/eczeem deken op. Ik zat nu te denken aan een gevoerde regendeken of een outdoor deken, maar weet niet hoeveel grams vulling (heb er absoluut geen verstand van). Of toch even afwachten? Ik vind het rot om een deken voor 1 of een paar dagen te kopen, maar wil hem ook geen kou laten leiden. Wat is nu de beste oplossing?

Oja ... nog wat info: Mouse staat dag en nacht buiten, met beschikking over een schuilstal en krijgt onbeperkt hooi. Hij komt ongeveer 4 á 5 uurtjes per dag op het gras, voor de rest in de paddock met masker om of op het bestraatte gedeelte zonder masker. Sinds ongeveer een maand, misschien 2, krijgt hij 1 kilo (droge) senior priores per dag verdeeld over 3 porties en een klein beetje Fibra anti itch. De priores wordt natuurlijk wel geweekt, maar weet niet hoeveel kilo het dan is. ;)

Anoniem

Re: Wel of geen deken kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:02

Wat dacht je van een horseware vliegen of eczeemdeken met regenliner eronder? Een gevoerde deken is nu veeeel te warm.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 12:32

Hij heeft geen vlees op de botten hé, zou een 50 of 100 grams vulling dan nog steeds te warm zijn? Hij staat nu nog droog in de schuilstal (is er vandaag nog niet uitgekomen) en staat echt te bibberen. Ik heb hem nu de eczeemdeken omgedaan, maar hij blijft bibberen. En ik moet zo naar het werk, dus vandaag kan ik denk ik weinig meer doen dan extra stro en vlas in de schuilstal doen, aangezien de dierenwinkel in de buurt even geen deken in zijn maat heeft. Echt balen dit.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:36

Er valt vandaag veel regen en als je paard net ziek is geweest en vermagert is, zou ik er lekker
een fleece gevoerde of 50/100 grams opleggen. Vanaf morgen wordt het weer droger, dan zou
ik hem i.v.m. de temperaturen wel afdoen.

Oh sorry ik zie net dat dat nu geen optie is, dan zou ik onbeperkt ruwvoer in de schuilstal aanbieden :j
Kan hij zich in ieder geval warm eten.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 12:50

Dan wel met of zonder zijn eczeemdeken? De wei gaat straks weer open en Mouse kennende gaat hij gewoon in de regen de wei op (echte grazer), weet niet of het nu beter is met of zonder die deken? Hij heeft de Bucas Buzz off.

EmmyJoycee

Re: Wel of geen deken kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:52

Ik heb mijn eczeemdeken afliggen, die dekens worden erg zwaar en ( vind ik ) niet prettig voor haar. Die deken word super nat maar de vacht ook en dan ligt er een koude deken op.. Ik zou je eczeemdeken afhalen :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:53

Ja de eczeemdeken zou ik ook aflaten, mugjes met zoveel regen zijn er bijna niet en een natte
deken op is helemaal niet fijn.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 12:56

Oke, dank je, dan doe ik de deken af. :)
Ik zou hem het liefst lekker in huis nemen en verwennen, vind het maar niets dat hij het mogelijk koud heeft, maar ja ... da's ook geen oplossing. Denk dat hij toch prettiger op de wei in de regen staat waar hij ten alle tijden in de schuilstal met hooi kan als hij dat liever heeft, dan binnen in een huis. :D
Tja ... ik ben een watje. :o Moet zelf ook de hele dag in de regen werken en heb daar ook een hekel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:00

Victory-Boy schreef:
Hij heeft geen vlees op de botten hé, zou een 50 of 100 grams vulling dan nog steeds te warm zijn? Hij staat nu nog droog in de schuilstal (is er vandaag nog niet uitgekomen) en staat echt te bibberen. Ik heb hem nu de eczeemdeken omgedaan, maar hij blijft bibberen. En ik moet zo naar het werk, dus vandaag kan ik denk ik weinig meer doen dan extra stro en vlas in de schuilstal doen, aangezien de dierenwinkel in de buurt even geen deken in zijn maat heeft. Echt balen dit.

Als jij een eczeemdeken met regenliner opdoet zit je al aan die 50.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:01

xApple schreef:
Ja de eczeemdeken zou ik ook aflaten, mugjes met zoveel regen zijn er bijna niet en een natte
deken op is helemaal niet fijn.

Dat zou ik dus niet doen.... die fout heb ik 1x gemaakt bij mijn eczemer savonds alles al kapot geschuurt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:03

Nouja dat is jouw ervaring, mijn eczemer kreeg geen jeuk op super natte dagen.. Hier zie
je ook zo goed als geen muggen/vliegen.
Hangt misschien ook vanaf waar je woont, hier in NH regent het al de hele dag en wordt
het ook niet droog.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:05

Hier hebben de eczeempaarden ook geen deken op, straks als het weer droog word en de vliegjes zijn er gaan ze meteen weer op. We hebben hier een paard met hele erge eczeem en eentje met wat minder. Straks gaan ze gewoon weer op als de regen die al 1,5 dag door gaat stopt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:05

Hier net zo.. maar net dat uurtje dat het misschien wel eventje wat droger is is voldoende om te gaan schuren :\

Daarom mijn advies ook een eczeemdeken met regenliner dan kan je en je eczeemdeken ophouden maar blijft je paard droog 2 in 1 dus!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 13:26

Regenliner wordt besteld. :j
Mouse heeft gelukkig geen hele erge last van de vliegjes, hij heeft de deken dit jaar ook nog niet opgehad op vanochtend even na dan.

Hij staat nu in de regen in de wei, zodra ik de poort opendeed ging hij er in een galop naartoe. In de schuilstal hangen 2 goed gevulde hooinetten, net voor de schuilstal een gevulde slowfeederbak en mn vriend is op dit moment de stal aan het uitmesten en weer opvullen met schoon vlas en wat stro. Hij heeft dus keuze genoeg en kan als hij wilt de hele dag droog in de schuilstal staan, maar ja ... hij verkiest toch het gras boven alles.
Moet nu rennen, anders wordt mn baas boos. Bedankt alvast voor alle advies! :)