Buiten rijden zonder sporen achter te laten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 11:38

Afbeelding
De laatste tijd is buiten rijden veel in het nieuws. Staatsbosbeheer heeft aangegeven het onderhoud van de ruiterpaden niet meer te kunnen betalen. Dat is niet alleen een probleem voor de ruiters, maar ook een groot probleem voor de paarden. De afwisseling van een buitenrit is erg belangrijk voor een paard. We moeten er voor pleiten om de paden open te houden en ons goed laten horen. Daarnaast kunnen we ook onze eigen verantwoordelijkheid nemen. We genieten te paard enorm van de natuur en kunnen ook iets terug doen. Hieronder tien tips om de natuur zo min mogelijk te schaden tijdens het rijden:

1. Allereerst doe je met buiten rijden iets goeds: de meeste paarden vinden het heerlijk om buiten te rijden en hun welzijn neemt toe. Probeer geregeld een buitenrit te maken. Een buitenrit kan ook een ideale manier zijn om conditie op te bouwen, bijvoorbeeld met een jong paard (zie foto, mijn eerste keer buiten rijden met Tinkerbell. Tinkie was toen tien keer onder het zadel geweest)

2. Heel erg logisch: gooi geen afval op de grond. Maar je kan meer doen! Je kan te paard of er naast een heleboel doen tegen zwerfafval. Je kan samen met je paard gaan strand/park/bos jutten en het zwerfafval oprapen en weggooien. Tinkerbell en ik doen dat geregeld. We nemen een zadeltas of plastic tas mee en een grijper. De grijper is natuurlijk niet per se nodig, maar wel makkelijk als je vanaf het paard jut

3. Wees een vriendelijke en verantwoordelijke passant. Dit betekent ook dat als er iets mis is, of er onjuist gebruik wordt gemaakt van de paden, dat je dit meldt bij de eigenaar van het gebied

4. Rij alleen over de paden en laat de overige natuur zoveel mogelijk met rust. Hoewel afwijken van de paden erg leuk kan zijn, kan je er ook onbedoeld natuur mee beschadigen

5. Heeft het geregend? Vermijd natte stukken van het ruiterpad. Hierdoor voorkom je verdere modderontwikkeling. Door de druk van een paardenhoef wordt de aarde nog meer in elkaar geperst en dit leidt er toe dat er minder water wordt doorgelaten en er dus ook meer water aan de oppervlakte blijft liggen. Kan je niet anders dan door de nattigheid? Rij er dan in stap doorheen. Hoe harder je gaat, hoe hoger de druk op de grond

6. Maak smalle paden niet breder door naast de paden te gaan rijden, zo beschadig je de planten en veroorzaak je ook een rommelig pad met mogelijk meer moddervorming

7. Als een pad er slecht uit ziet, belast het dan niet en neem een andere route

8. Hou rekening met de ecologie: ga bijvoorbeeld niet een plas water in als je weet dat daar vissen broeden, laat vogels met rust en let goed op dat je nieuwe planten een kans geeft door niet over ze heen te rijden. Laat je paard niet aan bomen of ander groen knagen. Dit kan erg schadelijk zijn voor je paard, omdat je niet precies weet wat hij eet. Ook de boom of plant zelf loopt beschadigingen op en als veel paarden er aan knabbelen kan de plant zelfs afsterven

9. Wil je je paard onderweg laten drinken? Neem een (opvouwbare) emmer mee en haal water uit een poeltje. Laat het paard niet zelf uit het poeltje drinken, zo beschadig je de gevoelige waterkant. Let ook goed op dat er geen mest in of net naast het water komt

10. Als je langer op pad gaat, neem je vaak je eigen hooi mee. Let er op dat dit hooi geen onkruid of zaden van onkruid bevat. Deze zaden wil je niet per ongeluk in de natuur verspreiden

Het volgende gezegde is een goede om te onthouden als je weer op pad gaat:

“Take only memories, leave only hoof prints”.

Groener buiten rijden is niet moeilijk en leidt uiteindelijk tot nog meer plezier! In Amerika is het bijvoorbeeld gebruikelijk om als vrijwilliger te helpen om de ruiterpaden te onderhouden. Wat vinden jullie daarvan? En wat zijn jullie ervaringen met buiten rijden, afval en de conditie van de paden? Laat het weten! Twitter @ecopaard, via Facebook http://www.facebook.com/ecopaard of per mail ecopaard@gmail.com. Of laat een reactie onder dit bericht achter!

Ecopaard is een initiatief van Zita Pels, trainer en adviseur in de paardensport. Op de website http://www.ecopaard.nl vind je blogs over allerlei onderwerpen die te maken hebben met paarden en duurzaamheid.

berdien85

Re: Buiten rijden zonder sporen achter te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:45

Regel 4 & 5 lijken mij een beetje tegenstrijdig. Als het pad erg nat is moet je er niet doorheen, maar dan blijft er om heen toch alleen nog over?

In de rest kan ik mij wel vinden :)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:16

Wat een goed initiatief, dit topic!
Ik denk dat meer begrip en eigen verantwoordelijkheid de sleutels zijn om op een goede manier buiten te rijden. Wees je bewust van het feit dat je te gast bent in een gebied en gedraag je daar ook naar. En dat geldt in mijn beleving ook voor hondenbezitters, mountainbikers, wandelaars, etc. Maar, verbeter de wereld, begin bij jezelf! :))

Ik zou best willen meehelpen aan het onderhouden van ruiterpaden, maar ik betwijfel of dat praktisch haalbaar is. Mensen hebben drukke agenda's en ondanks de goede wil blijkt het in de praktijk lastig om een groep vrijwilligers bij elkaar te krijgen en actie te ondernemen. Bovendien bestaat onderhoud vaak uit machinaal werk. Daarom voel ik zelf wel wat voor het systeem uit de Loonse en Drunense duinen. Daar betaal je een klein bedrag per jaar om te mogen rijden. Zolang dat bedrag binnen de perken blijft, vind ik dat prima.

Het opruimen van zwerfvuil is inderdaad een goed voorbeeld van wat je zelf kunt doen. Verder vind ik het prettig om contact te hebben met de beheerder van het gebied waar ik vaak kom, zodat je het gemakkelijk kunt doorgeven als er iets mis is. Op die manier ben je de ogen en oren van het gebied en dat is voor de beheerder vaak erg fijn.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:32

berdien85 schreef:
Regel 4 & 5 lijken mij een beetje tegenstrijdig. Als het pad erg nat is moet je er niet doorheen, maar dan blijft er om heen toch alleen nog over?

Dan dus regel 7: een andere route nemen!

Voorpagina waardig dit! +:)+ Ik rijd zelf het hele jaar door en meerdere keren per week buiten, en kan me hier heel erg in vinden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:44

Bambolina schreef:
berdien85 schreef:

Dan dus regel 7: een andere route nemen!

Voorpagina waardig dit! +:)+ Ik rijd zelf het hele jaar door en meerdere keren per week buiten, en kan me hier heel erg in vinden.

Kan je weer omdraaien na huis als dat hier zou zijn, zijn nou niet bepaald veel ruiterpaden in het bos om even eentje te vermijden.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:05

Nee dat probleem heb ik dan ook inderdaad!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:41

IK mis alleen nog de poep regel.Tref wel eens een grote drol aan voor onze oprit.Toch vervelend.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 22:18

Dank voor jullie reacties! Ik heb nog gedacht over mest: is het op te ruimen? Wat heb je daarvoor nodig onderweg?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:22

even afstappen en in de berm schuiven?