1e val van mijn KWPN Merrie in 10 jaar tijd, rug gebroken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

1e val van mijn KWPN Merrie in 10 jaar tijd, rug gebroken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:24

Sinds 18-04-2004 ben ik de trotse eigenaresse van mijn KWPN Merrie (1.76 m.) Tazz Mania.
In 10 jaar tijd ben ik nog nooit van haar af gevallen, al heeft zij toch zo nu en dan haar streken.
Hierdoor ben ik dus ook zo eigenwijs geworden nooit met cap of andere bescherming te rijden.
Ik reed ook nooit met rijkleding of rijlaarzen of chaps.

Op 17 Februari 2014 ben ik dan toch voor het eerst gevallen van Tazz. Na een mini hindernisje van nog geen 30 cm, die wij ook in alle rust namen, besloot zij rustig aan naar links te gaan, en ik ben helaas rechtdoor gegaan.
Zelf heb ik het idee, gezien ik voor het eerst met zadel bontje (over het zadel, niet onder) reed, dat ik hierdoor ook wat grip verloor.
Een hele banketstaaf val, maar direct toen ik de grond raakte wist ik dat dit foute boel was.
Ik kon niet meer normaal adem halen, ik kon mij niet bewegen van de pijn.
In eerste instantie dacht ik nog een spierverkramping, tot ik echt besefte hoe heftig de pijn was.
Ambulance gebelt en natuurlijk gekomen... helaas duurde het heel lang voor ik richting het ziekenhuis kon. Ik kon namelijk mijn benen niet meer strekken, en dit moest gebeuren voor zij mij met de brancard uit de rijbak konden halen.
Een maal in het ziekenhuis aangekomen, en wat fotos en nog meer gezeur, bleek dus mijn 12e ruggenwervel gebroken te zijn.
Ik heb 2 dagen kans gehad op een dwarsleasie, mijn ruggenwervel was van een normaal vierkantje, een pizzapunt geworden, die op een haar na net niet tegen mijn zenuwen aan lag.
Na die 2 dagen stil te hebben gelegen en absoluut niet te hebben bewogen, ben ik dan eindelijk geopereerd.
Nu heb ik 2 platen en 4 schroeven, in mijn 11e en 13e wervel, zodat mijn 12e wervel dus kan helen.
Na een week kon ik gelukkig al wat stapjes zetten, 1e dag na mijn operatie moest ik al een aantal seconden kunnen zitten.
Ik mag inmiddels "alles" zolang ik maar aangeef dat het kan.
Wel heeft mijn arts gezegt, wat voor val/ongeluk ik ooit nog zal maken/krijgen, dan is het einde verhaal voor mij, en beland ik dus hoogstwaarschijnlijk in een rolstoel.
Nu ben ik niet van plan alles te laten, want wil gewoon optimaal van mijn leven kunnen genieten. Al ben ik wel veel voorzichtiger!

Nu heb ik Vrijdag 23/05 weer voor het eerst op Tazz gezeten, en Zaterdag 24/05 alweer voor het eerst los gestapt, ik pak nu alles heel rustig op.

Allereerst wil ik met dit Topic natuurlijk vele andere eigenwijsjes erop wijzen dat ze toch beter veiligheid voorop kunnen stellen.
Maar ik ben ook erg benieuwd welke veiligheidsmaatregelen jullie zelf nemen.
Inmiddels heb ik een goedgekeurde cap, een Air-bodyprotector (AANRADER!!), en rijd gewoon netjes met rijkleding en rijlaarzen...

Ik hoor graag van jullie!

De breuk, let op alle wervels, allemaal vierkant, 1 wervel is ingezakt verschoven etc.
Afbeelding

Met schroeven en platen erin.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-14 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: 1e val van mijn KWPN Merrie in 10 jaar tijd, rug gebroken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:27

Volg ALTIJD je gevoel!

Ik ben compleet tegen mijn gevoel in zonder zadel op mijn paard gestapt 2 jaar geleden en dat moest ik ook bekopen met een enkeltje ziekenhuis. Sindsdien ga ik iedere dag bij mijn gevoel na: voel ik me veilig?
Zo niet, dan doe ik het gewoon niet.

Heel veel sterkte en top hoe positief je erin staat!

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:27

wow heftig, omdat ik moeder ben (ja echt om die reden) draag ik een cap en doe ik voorzichtig maar je kan zo stom vallen zou een bodyprotector echt kunnen voorkomen dat je je rug breekt ?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:28

Oei, jeetje heftig zeg.

Ik ben nog nooit van mijn paard gevallen, hij is wel echt moeilijk geweest maar nooit gevallen. Althans, 1 keer in de sloot toen ik hem net 2 weken had.

Sterkte!

Ik rij met spijkerbroek, stalschoenen :) Zonder cap. :')
Heb een westernzadel dus als ik daar met dressuurkleding in ga zitten...
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 27-05-14 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:29

Ik heb zelf natuurlijk de normale paardrijkleding. Verder een cap en sinds een paar maandjes een flexi bodyprotector. ik voel me nu een stuk veiliger, maar af en toe ben ik nog steeds wel een beetje angstig, al gaat het al een stuk beter.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:31

Zo dat is schrikken zeg! Gelukkig ben je er 'goed' vanaf gekomen, maar het lijkt me toch wel een eng idee dat je altijd voorzichtig moet blijven.. Hoe gaat het nu met de pijn? Ik heb ook mijn rug flink beschadigd na een val van een paard, maar toch wel een stuk minder heftig dan wat jij eraan hebt overgehouden..
Afbeelding

Ik hoop dat je wel met een ontspannen gevoel op een paard kan zitten! :)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:31

jeetje meid dat zal een beste val zijn geweest zeg! Gelukkig geen kans op een dwarsleasie maar jeetje je zat op het randje ervan zo te lezen. Kun je nagaan he al vertrouw je een paard blindelings dat een 'gewoon' sprongetje zo fataal kan zijn. Ik vind het knap dat je weer op je paard gaat, ik durf niet te zeggen of ik dat wel had gedaan, wetend dat me paard erg veel last heeft van bakkabouters etc. En of ik dat risico dat aandurf...

Hetgeen ik draag is altijd een cap, ik ben nog nooit zonder op pad geweest. Maar ik geef toe dat ik regelmatig wel gewoon gympen aan heb ipv me jodpurs....

Heb je nu ook geen angst nu je er weer opzit??

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:33

dito schreef:
Hetgeen ik draag is altijd een cap, ik ben nog nooit zonder op pad geweest. Maar ik geef toe dat ik regelmatig wel gewoon gympen aan heb ipv me jodpurs....

Ik reed eerst af en toe met allstars of andere sneakers, maar dat is best gevaarlijk want je voet kan er door heen schieten. Daarom rij ik nu nooit meer met sneakers. Altijd mijn trustworthy Ariat stalschoenen.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:34

Heftig zeg! Sterkte en ik zou zeggen doe voorzichtig!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:36

Auw pijnlijk TS, ik ben zelf ook een keer vervelend terecht gekomen en ben daardoor 3 cm gekrompen omdat m'n rug in elkaar gezakt is om de klap op te vangen... Blijkt toch maar weer hoe onvoorspelbaar paarden blijven... Ik vind het wel super stoer van je dat weer gaat rijden! Ik had zelf al best veel angst maar heb me er langzaam over heen gezet, maar als ik zo iets ergs had opgelopen weet ik niet of ik er nog wel op zou durven...

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:36

Fijn dat je weer op het paard zit! Ik ben zelf 2 keer met een air bodyprotector gevallen en het ding heeft beide keren geweigerd. Ik ben nu overgestapt op een gewone bodyprotector van racesafe. Misschien kan je die van jou een keer testen ofzo, want het zou zuur zijn als je nu zou vallen en in een rolstoel belandt omdat je airvest weigert..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:42

Heftig. Vraag me af of je had kunnen voorkomen

Met veel bescherming kun je soms moeilijker je val breken.
Ben 1 x heel naar op mijn rug gevallen, juist vanwege de cap die in de weg zat bij mijn koprol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:53

Wauw wat een geweldige reacties al zeg!
Ik heb even mijn fotos erbij gezet.

Een air-bodyprotector zal nooit voorkomen dat ik mijn rug breek, maar er zitten hier 2 voordelen aan...
1. het zal toch deels mijn val breken en 2. ik lig wel direct gestabiliseerd, want in zo'n geval dus erg crusiaal is.

Echt angstig ben ik niet, maar ik zie wel snel gevaar en roep dan ook dat er snel iemand in de buurt moet komen hahaha... meer voorzichtigheid.
Draven heb ik nog niet gedaan, maar ook dat ben ik deze week nog van plan.
Aankomen weekend ga ik een weekend weg naar het bos met haar... hier komt ze al sinds ik haar heb dus ook dit moet goed komen.
Ik heb alleen besloten nooit meer alleen te rijden, niet alleen in de bak niet alleen naar buiten.

Ik test mijn air-bodyprotector voor ik op stap. Kijken of de pin goed zit, de slangetjes nog ok zijn, en of de cilinder goed zit.

Zal ik zo eens kijken of ik een foto kan plaatsen van de 2e keer dat ik er weer op zat? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:55

Leuk!

Wat ik overigens ook nooit meer doe is alleen op buitenrit gaan. Ik vertel altijd iemand dat ik ga rijden als er niemand op stal is en vraag dan ook als ze er weer zijn of ze even willen kijken of paardlief weer op stal staat en alles is zoals het hoort ;)

Ik heb ALTIJD een opgeladen telefoon bij me. Ik heb de safe rider app geinstalleerd zodat als ik val, mijn gps locatie wordt verstuurd naar mijn partner. Die weet dan iig waar ik ben :P

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:06

Jeetje wat heftig! Wel heel gaaf en knap dat je toch weer gaat rijden :)

Ik rij mijn jonge paardje ook altijd met bodyprotector maar als ik dit lees overweeg ik sowieso altijd met bp te gaan rijden… Ik vind het ding alleen zo vreselijk warm en echt lekker zit het ook niet. Misschien maar eens naar zo’n air vest kijken (al lees ik hier boven dan weer een negatieve ervaring…) of een flexi bp, dat zit wellicht ook al een stuk beter.

Ik ben wel heel benieuwd of de breuk voorkomen had kunnen worden als je toen een bp aan had gehad. Maar dat zul je denk nooit weten en is natuurlijk sowieso achteraf praten.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:08

Soow, wat een verhaal... wat goed dat je dit hier deelt en de foto's erbij zet, hopelijk zet dit andere mensen ook aan het denken... blijven die schroeven en platen er voor altijd in, of moeten die dr weer uit? Veel sterkte in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:11

Robijntjah schreef:
Leuk!

Wat ik overigens ook nooit meer doe is alleen op buitenrit gaan. Ik vertel altijd iemand dat ik ga rijden als er niemand op stal is en vraag dan ook als ze er weer zijn of ze even willen kijken of paardlief weer op stal staat en alles is zoals het hoort ;)

Ik heb ALTIJD een opgeladen telefoon bij me. Ik heb de safe rider app geinstalleerd zodat als ik val, mijn gps locatie wordt verstuurd naar mijn partner. Die weet dan iig waar ik ben :P

O serieus, daar heb ik nooit iets over gehoord, kun je me hier meer over vertellen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:12

Ik heb ondertussen 3x mijn rug gebroken, op telkens 2 plaatsen.

L2 is 40% weg, T9 25% weg, heb thuis ergens een héél mooi plaatje van mijn prachtige ruggenwervelkolom liggen, die zal ik vanavond even posten :')
Komt er nog eens bij dat ze het de laatste keer heel laat gezien hadden <<) ,
wat dus maakt dat de breuken niet meer te helen zijn en dat ik dus alweer enige tijd met een gebroken rug rondloop én zal blijven rondlopen :+ (inclusief de geweldige pijn)

Ik heb nu alweer een hele tijd niet meer op mijn paard gezeten,
ik reed altijd met cap, rijkleding en gepaste rijlaarsjes, maar niet met BP.

Nu heb ik de Point Two Air, gruwelijk duur ding, maar wat geeft dat een stevigheid zeg :D

Alleen rijden zit er niet meer in, ik heb ook altijd de gsm bij met de nummer van de ambulance op sneltoets, ik heb vorig jaar voor het laatst op mijn paard gezeten ergens in de zomer,
maar deze zomer hoop ik terug te starten.

Kan je je rug nog breken met een airbagvest?
Geen idee. Maar na mijn laatste rugbreuk ben ik nog eens 2x van mijn paard gedonderd met die vest en ik moet zeggen dat ik er niks van gevoeld heb!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:13

Heftig is het om je rug te breken. Ik heb in december mijn rug gebroken op twee plekken en loop nu nog steeds ze hebben er toen niks aan gedaan en krijg vanmiddag de uitslag van de second opinium. Verschil is dat ik wel alle bescherming om en op had en dit heeft niks geholpen helaas. Bij mij hebben ze helaas fouten gemaakt en het ziet er nu naar uit dat ik nooit meer op een paard zal zitten. Heb dus maar een menpony in spe gekocht ;)
Hopelijk gaat de revalidatie voorspoedig bij jou maar loop je lichaam niet voorbij want dat is ook mijn fout geweest.

Anoniem

Daan_Ordeal schreef:
Jeetje wat heftig! Wel heel gaaf en knap dat je toch weer gaat rijden :)

Ik rij mijn jonge paardje ook altijd met bodyprotector maar als ik dit lees overweeg ik sowieso altijd met bp te gaan rijden… Ik vind het ding alleen zo vreselijk warm en echt lekker zit het ook niet. Misschien maar eens naar zo’n air vest kijken (al lees ik hier boven dan weer een negatieve ervaring…) of een flexi bp, dat zit wellicht ook al een stuk beter.

Ik ben wel heel benieuwd of de breuk voorkomen had kunnen worden als je toen een bp aan had gehad. Maar dat zul je denk nooit weten en is natuurlijk sowieso achteraf praten.

De Air-Bodyprotector zit als een normale bodywarmer, heerlijk!
Voorkomen zal het nooit, maar je ligt direct stabiel en denk zelf dat je toch echt wel je val ermee breekt.
Hij zei zelf, en daar stem ik helemaal in mee, dat zo n harde body protector alles veel erger had kunnen maken.

Anoniem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:14

Lienboon schreef:
Soow, wat een verhaal... wat goed dat je dit hier deelt en de foto's erbij zet, hopelijk zet dit andere mensen ook aan het denken... blijven die schroeven en platen er voor altijd in, of moeten die dr weer uit? Veel sterkte in ieder geval!

Dankjewel! Ik hoop dat ook namelijk :D

Ze moeten er eigenlijk over een jaar uit, maar ik heb met de orthopeet overlegt het zo lang mogelijk te laten zitten. Mag dit rekken tot ongeveer 4 jaar.
Ik ben dus helaas wel echt heel erg bang voor de volgende operatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:15

Mi_Amore schreef:
Ik heb ondertussen 3x mijn rug gebroken, op telkens 2 plaatsen.

L2 is 40% weg, T9 25% weg, heb thuis ergens een héél mooi plaatje van mijn prachtige ruggenwervelkolom liggen, die zal ik vanavond even posten :')
Komt er nog eens bij dat ze het de laatste keer heel laat gezien hadden <<) ,
wat dus maakt dat de breuken niet meer te helen zijn en dat ik dus alweer enige tijd met een gebroken rug rondloop én zal blijven rondlopen :+ (inclusief de geweldige pijn)

Ik heb nu alweer een hele tijd niet meer op mijn paard gezeten,
ik reed altijd met cap, rijkleding en gepaste rijlaarsjes, maar niet met BP.

Nu heb ik de Point Two Air, gruwelijk duur ding, maar wat geeft dat een stevigheid zeg :D

Alleen rijden zit er niet meer in, ik heb ook altijd de gsm bij met de nummer van de ambulance op sneltoets, ik heb vorig jaar voor het laatst op mijn paard gezeten ergens in de zomer,
maar deze zomer hoop ik terug te starten.

Kan je je rug nog breken met een airbagvest?
Geen idee. Maar na mijn laatste rugbreuk ben ik nog eens 2x van mijn paard gedonderd met die vest en ik moet zeggen dat ik er niks van gevoeld heb!

Ook al zo n heftig verhaal...jeetje zeg, ben inderdaad benieuwd naar je foto's en je verdere verloop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:16

Gabbe schreef:
Heftig is het om je rug te breken. Ik heb in december mijn rug gebroken op twee plekken en loop nu nog steeds ze hebben er toen niks aan gedaan en krijg vanmiddag de uitslag van de second opinium. Verschil is dat ik wel alle bescherming om en op had en dit heeft niks geholpen helaas. Bij mij hebben ze helaas fouten gemaakt en het ziet er nu naar uit dat ik nooit meer op een paard zal zitten. Heb dus maar een menpony in spe gekocht ;)
Hopelijk gaat de revalidatie voorspoedig bij jou maar loop je lichaam niet voorbij want dat is ook mijn fout geweest.

Ik ben erg voorzichtig, en bouw alles langzaam op.
Maar wat vervelend zeg! Brr moet er niet aan denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:18