In 10 jaar tijd ben ik nog nooit van haar af gevallen, al heeft zij toch zo nu en dan haar streken.
Hierdoor ben ik dus ook zo eigenwijs geworden nooit met cap of andere bescherming te rijden.
Ik reed ook nooit met rijkleding of rijlaarzen of chaps.
Op 17 Februari 2014 ben ik dan toch voor het eerst gevallen van Tazz. Na een mini hindernisje van nog geen 30 cm, die wij ook in alle rust namen, besloot zij rustig aan naar links te gaan, en ik ben helaas rechtdoor gegaan.
Zelf heb ik het idee, gezien ik voor het eerst met zadel bontje (over het zadel, niet onder) reed, dat ik hierdoor ook wat grip verloor.
Een hele banketstaaf val, maar direct toen ik de grond raakte wist ik dat dit foute boel was.
Ik kon niet meer normaal adem halen, ik kon mij niet bewegen van de pijn.
In eerste instantie dacht ik nog een spierverkramping, tot ik echt besefte hoe heftig de pijn was.
Ambulance gebelt en natuurlijk gekomen... helaas duurde het heel lang voor ik richting het ziekenhuis kon. Ik kon namelijk mijn benen niet meer strekken, en dit moest gebeuren voor zij mij met de brancard uit de rijbak konden halen.
Een maal in het ziekenhuis aangekomen, en wat fotos en nog meer gezeur, bleek dus mijn 12e ruggenwervel gebroken te zijn.
Ik heb 2 dagen kans gehad op een dwarsleasie, mijn ruggenwervel was van een normaal vierkantje, een pizzapunt geworden, die op een haar na net niet tegen mijn zenuwen aan lag.
Na die 2 dagen stil te hebben gelegen en absoluut niet te hebben bewogen, ben ik dan eindelijk geopereerd.
Nu heb ik 2 platen en 4 schroeven, in mijn 11e en 13e wervel, zodat mijn 12e wervel dus kan helen.
Na een week kon ik gelukkig al wat stapjes zetten, 1e dag na mijn operatie moest ik al een aantal seconden kunnen zitten.
Ik mag inmiddels "alles" zolang ik maar aangeef dat het kan.
Wel heeft mijn arts gezegt, wat voor val/ongeluk ik ooit nog zal maken/krijgen, dan is het einde verhaal voor mij, en beland ik dus hoogstwaarschijnlijk in een rolstoel.
Nu ben ik niet van plan alles te laten, want wil gewoon optimaal van mijn leven kunnen genieten. Al ben ik wel veel voorzichtiger!
Nu heb ik Vrijdag 23/05 weer voor het eerst op Tazz gezeten, en Zaterdag 24/05 alweer voor het eerst los gestapt, ik pak nu alles heel rustig op.
Allereerst wil ik met dit Topic natuurlijk vele andere eigenwijsjes erop wijzen dat ze toch beter veiligheid voorop kunnen stellen.
Maar ik ben ook erg benieuwd welke veiligheidsmaatregelen jullie zelf nemen.
Inmiddels heb ik een goedgekeurde cap, een Air-bodyprotector (AANRADER!!), en rijd gewoon netjes met rijkleding en rijlaarzen...
Ik hoor graag van jullie!
De breuk, let op alle wervels, allemaal vierkant, 1 wervel is ingezakt verschoven etc.

Met schroeven en platen erin.